کد خبر: ۵۴۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
بی رونقی موسیقی؛
ادامه شیوع کرونا چشم اندازی برای اجراهای صحنه‌ای باقی نگذاشته و هنرمندان بخش های مختلف ازجمله موسیقی در سال جاری تاکنون کاری از پیش نبرده اند.

آرانیوز-شیراز-فضای مجازی با وجود تجربیاتی که در دوران شیوع ویروس کرونا داشت، نشان داد ظرفیت‌های بسیاری برای تولید محتوا فراهم می‌سازد، و اکنون با وحدت رویه و ایجاد زیرساخت‌هایی مانند اختصاص اینترنت ارزان قیمت به تولیدکنندگان محتوا می‌شود در این زمینه گام‌هایی هرچند کوچک برداشت اما به شرط اینکه درآمد هنرمندان را تضمین کند.

اکنون بسیاری هنرمندان و اهالی فرهنگ با خلاقیت توانسته‌اند در نبود امکان حضور در مجامع و برنامه‌ها، تولید محتوا کنند اما کسب درآمد بدین وسیله نیاز به ساز و کاری دارد که مستلزم فراهم بودن امکانات اینترنتی است، شاید اگر نمونه آنچه در پلتفرم‌های آن لاین کنسرت تجربه شد مورد توجه قرار گیرد بتواند یاری رسان اهالی هنر و فرهنگ باشد.

مجتبی محنا، رئیس انجمن صنفی شرکت‌های تهیه و تولید آثار صوتی و تصویری استان فارس اما معتقد است که با وجود اعلام ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلی واحدهای صنفی دیگر مانند باشگاه‌ها، آرایشگاه‌ها، رستوران‌ها، فست فودها و… چرا اکثراً این صنوف در حال فعالیت می‌باشند و یکی از اصنافی که همچنان بدون هیچ فعالیتی تعطیل می‌باشد صنف ما است؟

این فعال فرهنگی می‌گوید: ما در ماه‌های عادی حداقل ٢ کنسرت در ژانر پاپ کشوری، بیش از ٣ کنسرت در ژانر سنتی کشوری، ٢ کنسرت در ژانر تلفیقی کشوری و چندین کنسرت در ژانرهای یادشده متعلق به هنرمندان استان فارس داشته‌ایم که ٦ ماه در تعطیلی صد درصد بسر می‌برد، البته تئاتر و سینما نیز به همین وضعیت دچار هستند.

محنا عنوان می‌کند: این تعداد کنسرت متعلق به ١ ماه بوده که در بعضی از ماه‌ها افزایش نیز داشته است، البته کنسرت‌های هنرجویی آموزشگاه‌های هنری که تا قبل از کرونا بیش از ١٠٠ آموزشگاه موسیقی در حال فعالیت بوده‌اند، هم است.

تقریباً میزان خسارتی که کنسرت گذاران از بابت شیوع کرونا متحمل شدند چقدر است؟

بهتر هست که یک شفاف سازی درباره ساز و کار اجراهای صحنه‌ای داشته باشم. در اجرای یک کنسرت افراد زیادی درگیر هستند. از مؤسسه برگزار کننده کنسرت که شامل عوامل دفتری، تیم هماهنگ کننده، سایت فروش بلیت، عوامل اجرایی در هنگام اجرای برنامه، نیروهای حراست، خدمات، نیروهای فنی، تیم صدابرداری، نورپردازی و در شاخه‌های دیگر، هتل محل اقامت، رستوران، پرواز، ترانسفر … در واقع چرخه‌ای از عوامل که همگی از اسفند ماه ٩٨ همگی بیکار شده‌اند که تمامی این افراد بعنوان تأمین کنندگان معاش یک یا چند خانواده فعالیت داشته‌اند. به این چرخه سالن داران کنسرت و سینما را نیز اضافه کنید.

آیا هنرمندان موسیقی از بیمه بیکاری و تسهیلات دولت به مشاغل آسیب دیده از کرونا بهره مند شدند؟

تا جایی که اطلاع دارم صندوق توسعه هنر که تعدادی از هنرمندان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی عضو آن است، گزینه بیمه بیکاری ندارد و قرار بر این بوده که دولت سهم بیمه سه ماهه اول ٩٩ را خود پرداخت کند که بعلت ناهماهنگی‌ها در حال حاضر بعضی از هنرمندان به مشکل تمدید دفترچه‌ها و بلاتکلیفی در پرداخت سهم بیمه خود دچار شدند.

درباره تسهیلات سامانه‌ای از سوی دولت اعلام شد که همکاران ما در آن ثبت نام کرده‌اند اما مبلغ وام بسیار ناچیز و سود و شرایط اخذ آن مشکل بوده که تقریباً همگی عطای آن‌را به لقایش بخشیده‌اند.

تقریباً چه تعداد هنرمند موسیقی استان به خاطر کرونا بیکار هستند؟

از شروع اپیدمی کرونا و اعلام تعطیلی کنسرت‌ها، تئاتر و سینماها و همچنین مراکز آموزشی جزو اولین گروه‌ها تعطیل شده بودند که همینطور که مستحضرید هنوز هم کنسرت‌ها و سینماها همچنان تعطیل می‌باشند و با توجه به نزدیک شدن به ماهای محرم و صفر عملاً ٢ ماه دیگر نیز اجراهای صحنه‌ای امکان اجرا نخواهند داشت و پس از آن با شروع فصل سرما و احتمال سیر صعودی کرونا چشم اندازی برای اجراهای صحنه‌ای نیست و عملاً هنرمندان در سال٩٩ کاملاً کاری نمی‌توانند انجام بدهند.

آموزشگاه‌های موسیقی نیز وضعیت تقریباً مشابه دارند. هم اکنون کلاسهای انفرادی اجازه برگزاری دارند که البته با بالارفتن آمار دستور تعطیلی آنان نیز صادر می‌شود. مکان‌های مؤسسات فرهنگی و آموزشی که تقریباً همگی بصورت استیجاری است در حال ورشکستگی و تعطیلی می‌باشند و احتیاج به حمایت بسیار زیادی دارند.

انجمن در این زمینه چه اقدامی کرده است؟

انجمن صنفی شرکتها و مؤسسات تهیه و تولید آثار صوتی و تصویری استان فارس با رایزنیها و مکاتبات و ملاقات‌های حضوری با مسؤلین استان از جمله مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز و مکاتبات با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مشکلات و معضلات موجود را به اطلاع همگی رسانده است و منتظر مساعدت همه جانبه و مؤثر مسؤلین ذی ربط می‌باشد.

آیا به طور موردی مؤسسه‌ای در این روزها که برنامه‌ها تعطیل است ورشکسته شده است؟

مؤسسات دارای یک هزینه ثابت که شامل اجاره محل و کارکنان می‌باشند که بسیاری از مؤسسات مجبور به تحویل محل اجاره و تعدیل یا عدم نیاز کارکنان خود شده‌اند.

با ادامه این روند برگزاری کنسرت‌های آنلاین چاره ساز نیست؟

کنسرت‌های آنلاین احتیاج به زیرساختهایی از نظر تجهیزات ارتباطی و غیره دارد هرچند که در دوران کرونا بسیاری از هنرمندان فارس نیز اقدام به برگزاری اجراهای آنلاین رایگان نموده‌اند، نکته‌ای که را باید در نظر داشت از بین رفتن چرخه اقتصادی است که در ابتدا توضیح دادم و مطمئناً انتقال احساسات نوازندگان و خوانندگان در سالن اجرا با حضور تماشاگران قابل مقایسه با یک اجرا با سالن خالی از تماشاگر نیست.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار