کد خبر: ۵۴۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
یک فعال محیط زیست از خشک شدن تالاب هورالعظیم به دلیل عدم تامین حقابه زیست محیطی آن خبر داد و گفت: حوضچه شماره ۵ این تالاب به طور کلی خشک شده است.

ناصر عبیات فعال محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار مهر از خشک شدن بخشی از تالاب هورالعظیم خبر داد.

وی با اشاره به اینکه هورالعظیم به عنوان یک ترموستات طبیعی، دمای دشت آزادگان و هویزه را تنظیم می‌کند، گفت: این تالاب پناهگاه حیوانات و پرندگان نادر، پناهگاه معیشتی چندین هزار خانواده، طبیعت زیبا و دیدنی و گردشگری، به دلیل عدم مدیریت صحیح تأمین حقابه از سوی وزارت نیرو حیاتش به خطر افتاده است.

عبیات ادامه داد: هورالعظیم در حال خشک شدن است با این حال وزارت نیرو با کم کردن و قطع حقابه هور باعث خشک شدن کامل حوضچه شماره ۵ طلاییه با ۲۷ هزار هکتار، کاهش آب شده است.

آرانیوز-اهواز-این فعال محیط زیست خوزستانی با بیان اینکه حوضچه‌های یک تا چهار به میزان ۶۰ درصد با کاهش آب مواجه شده‌اند، اظهار داشت: در بقیه حوضچه‌ها نیز شرایط به گونه‌ای است که آب به حدود نیم متر رسیده با و آب تبدیل به گنداب شده است.

وی افزود: این حجم کم آب، در دمای ۵۰ درجه، روزانه باعث قتل عام ده‌ها هزار قطعه ماهی شده است.

عبیات یکی دیگر از چالش‌های کاهش ورودی آب و تأمین نشدن حقابه هور العظیم را جمع شدن نمک در حوضچه‌ها دانست و گفت: که این امر مرگ آبزیان را رقم زده است.

وی همچنین خشک شدن آب در این منطقه را باعث ایجاد زمینه آتش سوزی سطح وسیع در هور و تأثیر منفی بر اکوسیستم آن برشمرد و افزود: که این مساله باعث این زمینه گرد وخاک می‌شود.

این فعال محیط زیست خوزستانی رهاسازی و افزایش ورودی پساب و زهاب ها به تالاب هورالعظیم به جای آبرسانی به آن را باعث ورود حجم وسیعی نمک به این تالاب برشمرد و گفت: با ادامه این شرایط در آینده نزدیک باید منتظر ظهور گردوغبار باشیم.

وی با یادآوری این نکته که هور العظیم یک منبع اقتصادی عظیم و زیستگاه غنی برای استان خوزستان و کل کشور است، ابراز داشت: آبگیری هور العظیم سپر طبیعی برای مقابله با گرد و غبار است و به اعتقاد من حقابه هور العظیم برای همه مسئولین از نان شب واجب تر است.

عبیات ارزش هر هکتار از هورالعظیم را معادل ۱۴ هزار دلار عنوان کرد و ابراز داشت که اگر دولت بتواند ۵۰ درصد از حقابه آن را تأمین کند، صدها میلیون دلار برای منطقه ارزش اقتصادی خواهد داشت. و این ارزش از صید ماهی، دامپروری، کنترل سیلاب، گردشگری طبیعی، مهار گرد و غبار تأمین می‌شود. و چه بسا دلیلی برای عدم مهاجرت مردم به شهرستان‌ها و بخصوص حاشیه اهواز خواهد بود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار