کد خبر: ۵۴۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
در جلسه شورای شهر اردبیل مطرح شد؛
افزایش اختیارات شوراها و توسعه شهری با همکاری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از مباحث مطرح شده در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اردبیل بود.

آرانیوز-اردبیل-حمید لطف الهیان شامگاه چهارشنبه در جلسه علنی شورای شهر اردبیل ضمن قدردانی از اهتمام نمایندگان مجلس در کمک به شهرداری عنوان کرد: اهتمام نمایندگان در جهت کمک به شهرداری و شهر کاملاً مشهود است چرا که نمایندگان از شروع دوره جدید نمایندگی با جدیت تمام در مسائل شهری ورود کرده و پیگیر مسائل هستند.

وی با اشاره به حضور نصف جمعیت استان در شهر اردبیل افزود: ما نیازمند کمک نمایندگان مجلس در توسعه شهری هستیم و پروژه‌هایی که در حال اجرا هستند بخشی از نیازهای شهر محسوب می‌شوند که توجه و جذب کمک از منابع دولتی برای این پروژه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

شهردار اردبیل با اشاره به اختصاص ۴۵ میلیارد تومان اعتبار در قالب اوراق یک و دوساله به پروژه پل قدس شتاب در تکمیل آن را مهم ارزیابی کرد و گفت: از نمایندگان انتظار داریم نسبت به اختصاص ۳۶ میلیارد تومان باقیمانده از اعتبار مصوب سفر ریاست جمهوری به این پروژه اقدامات لازم را مبذول نمایند.

لطف الهیان انتخاب پروژه‌ها را بر طبق نیازهای شهری و با اولویت بندی شورای شهر عنوان کرد و گفت: توافق نامه مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا وتخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی در حال تدوین است که اعتبار اختصاص یافته طبق این توافق دو برابر بودجه اعتبارات عمرانی اردبیل در سال ۹۹ است که قطعاً جهشی برای توسعه عمرانی شهر اردبیل محسوب می‌شود.

وی در پایان سخنان خود با اعلام اینکه شهرداری در راستای بهسازی، بازسازی و نوسازی محلات کم برخوردار بیش از ۸۰ درصد تخفیف به‌صورت مداوم در اخذ عوارض خود اعمال می‌کند، گفت: به جهت تخفیفات اعمال شده در مناطق حاشیه شهر، انتظار داریم این موارد از سوی دولت جبران شود تا شهرداری نیز بتواند در توسعه متوازن و عمرانی شهر هزینه کند.

افزایش اختیارات شوراها به عنوان نمایندگان مردم

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: با توجه به سوابق اجرایی‌ام با مسائل و مشکلات حوزه مدیریت شهری آشنا بوده و با عضویت در کمیسیون عمران و استفاده از ظرفیت فراکسیون مدیریت شهری و روستایی، فراکسیون تشکل‌های فنی و مهندسی و … در حد توان در جهت رفع مسائل این حوزه تلاش کردم.

بدری خواستار افزایش اختیارات شوراها به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان محلی شد و افزود: این موضوع به صورت ویژه پیگیری خواهد شد و ارائه طرح درآمد پایدار شهرداری‌ها و پیگیری تا تصویب نهایی در مجلس دهم، جذب اعتبارات لازم برای پروژه پل قدس در سفر سال گذشته رئیس جمهور به اردبیل، حمایت مستمر از شهرداری‌های کوچک و پیگیری اختصاص قیر رایگان از موارد مهم مورد پیگیری بوده است.

تشکیل خانه ملت در مراکز استان‌ها

یعقوب هاشمی رئیس شورای اسلامی استان نیز در این جلسه با استقبال از حضور قرارگاه خاتم الانبیا در انعقاد قراردادهای عمرانی با شهرداری اردبیل، عنوان کرد: حضور قرارگاه خاتم النبیا در اجرای پروژه‌های بزرگ شهر اردبیل، فرصت مغتنمی است که در سایه تلاش‌های نمایندگان مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی حاصل شده است.

وی با اشاره به لزوم تحقق شعار شهر هوشمند در اردبیل افزود: در شرایط فعلی تحقق شعار شهر هوشمند، مستلزم برنامه ریزی های کارشناسانه و تزریق منابع مالی است و در کنار آن برخی پروژه‌های شهرداری اردبیل نظیر مدیریت پسماند شهری اردبیل نیز نیازمند اعتبارات ملی و توجه ویژه است.

رئیس شورای اسلامی استان با بیان این‌که تشکیل خانه ملت در مراکز استان‌ها و تجمیع دفاتر منتخبین مردم در مجلس شورای اسلامی و پارلمان محلی در یکی از اماکن عمومی شهر و حتی داخل محوطه پادگان یا باغ شریعت، می‌تواند به تسهیل در مراجعات شهروندان ختم شود.

هاشمی ارائه پیشنهاد انتخاب شهرداران شهرها توسط آرای مستقیم مردم اظهار کرد انتخاب شهرداران توسط آرای مستقیم مردم ثمرات خوبی در پیشبرد مدیریت شهری ایفا خواهد کرد.

بیش از ۱۰ درصد شهر در بافت فرسوده قرار دارد

یعقوب عزیززاده دیگر عضو شورای شهر اردبیل نیز با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ درصد شهر اردبیل در بافت فرسوده قرار دارد گفت: عدم احیا بافت‌های فرسوده در شهرهای بزرگ، همواره خطراتی را به همراه دارد و طبق قانون بایستی هرسال ۱۰ درصد از بافت‌های قدیمی شهر اردبیل احیا شود که متأسفانه در طی چند سال اخیر حتی ۱۰ درصد آن نیز محقق نشده است.

وی با عنوان اینکه شهرداری‌هایی نظیر اردبیل که درآمد پایدار ندارند ناچارند با اعتبارات دولتی تجهیز شوند و اظهار کرد: شهرهایی مانند اردبیل که با رشد فزاینده حاشیه شهر روبرو است، نیازمند اعتبارات کلانی است تا بتواند نسبت به توسعه حاشیه شهر اقدام نماید.

عضو شورای شهر اردبیل شوراهای شهر را منتخبین مردم عنوان کرد و افزود: لازم است اختیارات دولت در حوزه‌های شهری نیز به عهده شورای شهر گذاشته شود.

اول شورا یاور باشیم بعد شورا باور

رحیم آقازاده دیگر عضو شورای شهر اردبیل با عنوان اینکه شورای شهر به عنوان یک مجلس محلی تنها شورای شهرداری نیست گفت: شورا به عنوان منتخبین مردم علاوه بر ساخت و ساز، نسبت به مشکلات مردم در حوزه‌های آب، برق، گاز، فضای سبز و سایر مسائل شهری نیز پاسخگو است از این‌رو لازم است اول شورا یاور و بعد شورا باور باشیم.

وی با تشکر از حضور نمایندگان مجلس در پارلمان محلی و امیدواری به تداوم این نشست‌ها افزود: تعامل و همکاری اعضای شورای شهر اردبیل با دولتمردان محلی استان مطلوب نیست و در این زمینه صمیمیت و دیدگاه جمعی وجود ندارد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار