کد خبر: ۵۴۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
فراز و فرود عرضه اقلام پیشگیرانه؛
موج دوم شیوع کرونا و اعمال محدودیت ها در گلستان توازن عرضه و تقاضای ماسک در بازار را به هم زده و این روند، روزهای ابتدایی شیوع کرونا در استان را به ذهن متبادر می کند.

آرانیوز-گرگان-بیش از پنج ماه از شیوع کرونا و روزهایی که ضرورت استفاده از «ماسک» برای اولین بار ایجاد شد، می‌گذرد.

در بحبوبه اولیه کرونا همه به دنبال ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده بوده و تب و تاب عجیبی در بازار وجود داشت که مردم در اغلب موارد با کاغذنوشته هایی مبنی بر این‌که «ماسک نداریم» روبرو می‌شدند. به مرور زمان و با بروزرسانی ماشین آلات و تغییر خط‌های تولید و وارد شدن فناوری‌های جدید تولید ماسک در استان و با تلاش مجموعه‌های مرتبط مشکلات تأمین اقلام بهداشتی به حداقل رسید.

اما در پیک دوم و اجباری شدن ماسک و عدم ارائه خدمات به افراد فاقد این اقلام پیشگیرانه به نظر می‌رسد که آن روند ثبات اولیه دستخوش تغییر شده و کمبود ماسک در بازار استان دیده می‌شود.

در روزهای اخیر به دلیل عدم تأمین مواد اولیه و کاهش نقدینگی واحدهای تولیدکننده و به تبع آن چند نرخی بودن این محصول، برخی از داروخانه‌ها و یا مراکز فروش تجهیزات پزشکی گلستان با مشکلاتی در زمینه عرضه ماسک رو به رو شده‌اند.

تولید، قیمت گذاری، توزیع و عرضه ماسک پزشکی در سطح جامعه به عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت گذاشته شده و در همین راستا علیرغم کمبودهای موجود و مشکلات مربوط به تأمین سرمایه در گردش و نقدینگی کارگاه‌های تولید کننده ماسک، قدم‌های مثبتی از سوی فعالان صنعت برداشته شده است.

تسامح در تولید ماسک مقابله با کرونا را ابتر می‌گذارد

هرچند با تلاش اهالی صنعت و واحدهای تولیدی، استان در زمینه تولید مواد ضدعفونی کننده به خودکفایی رسیده و در دوخت و توزیع لباس مخصوص گان در آستانه تأمین ملزومات کادر پزشکی استان هستیم اما برای رسیدن به سطح تولید کافی در حوزه ماسک به تلاش‌های بیشتری نیاز است تا با عرضه اقلام پیشگیرانه با قیمت مناسب و همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ثبات نسبی در کنترل بیماری کرونا دست یابیم.

بخش‌های زیادی از جامعه توان تهیه و خرید اقلام پیشگیرانه با قیمت‌های نامتعارف را نداشته و هر گونه تسامح در تولید کافی اقلامی مانند ماسک چرخه توقف ویروس کرونا در جامعه را ابتر خواهد گذاشت.

بررسی‌های میدانی خبرنگاران هم نشان می‌دهد که کمبودهایی در برخی اقلام بهداشتی مخصوصاً ماسک ساده در سطح بازار وجود دارد.

یک تکنسین داروخانه در گرگان گفت: شرکت‌های پخش تعداد مشخصی ماسک در اختیار ما گذاشته و امروز چهار بسته ۴۰ عددی دریافت کردیم که برای اینکه به همه به طور یکسان ماسک برسد به هر مراجعه کننده دو عدد ماسک خواهیم داد.

وی که از معرفی خود امتناع کرد، افزود: از هفته گذشته کمبود ماسک در سطح شهر ایجاد شده و قیمت آن هم افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل کمبود ماسک شیوع مجدد کرونا است، گفت: اکنون تقاضا و عرضه همخوانی نداشته و مصرف ماسک بالا رفته است.

ماسک ساده نداریم

یک فروشنده اقلام ضدعفونی در یکی از داروخانه‌های گرگان هم با بیان اینکه کمبود ماسک در سطح شهر وجود دارد، گفت: شرکت‌های پخش معمولاً ابتدا بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را پوشش داده و سپس آن را به داروخانه عرضه می‌کنند.

موج دوم کرونا روند تقاضا و عرضه ماسک در سطح جامعه را به هم زده و هم اکنون شاهد کمبود برخی اقلام بهداشتی هستیم م رضایی با بیان اینکه ماسک ساده ندارد اما ماسک فیلتردار موجود است، افزود: افزایش محدودیت‌ها سبب استفاده مردم از ماسک شده زیرا نقش مهمی در پیشگیری از کرونا دارد.

مراجعه به چند داروخانه دیگر هم نشان داد این شرایط کم و بیش در مراکز دیگر هم وجود دارد.

حسن تازیکه شهروند گرگانی هم که در حال خروج از یک داروخانه بود گفت: برای خرید ماسک به داروخانه مراجعه کردم و اعلام کردند که ماسک ساده ندارند.

این بازنشسته فرهنگی افزود: قبل از اینکه ماسک اجباری شود اقلام پیشگیرانه فراوان بود اما هم اکنون ماسک پیدا نمی‌شود.

تازیکه با بیان اینکه بنده بیماری قلبی داشته و همیشه از ماسک و دستکش استفاده می‌کنم، ادامه داد: سه داروخانه مراجعه کردم اما نتوانستم احتیاج خود را مرتفع کنم.

وی توضیح داد که طی هفته اخیر یک بسته پنج تایی را سه هزار تومان گران‌تر نسبت به قبل تهیه کرده است.

خطوط جدید راه اندازی می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان هم در خصوص واحدهای تولیدکننده ماسک گفت: به لحاظ تولید بدنه ماسک در استان مشکلی وجود ندارد و روزانه توان تولید ۳۰۰ هزار بدنه ماسک در گلستان وجود دارد.

حسین طلوعیان افزود: برای تولید ماسک کامل ظرفیت استان محدود بوده و روزانه توان تولید ۱۰۰ هزار ماسک را داریم.

وی توضیح داد: کش دوختن پروسه‌ای است که نیاز به دستگاه اتوماتیک دارد و به دلیل اینکه همه شرکت‌های این فناوری را ندارند توان ما کمتر است.

طلوعیان با بیان اینکه ظرفیت تولید شرکت‌های موجود بزودی با ایجاد خطوط جدید و اضافه کردن ماشین‌های تولیدی جدید و کش زن‌ها افزایش خواهد یافت، اضافه کرد: واحدهای تولیدی جدید هم در حال راه اندازی هستند و بزودی ظرفیت‌های جدید ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه شرکت‌ها قیمتی را برای ماسک خود مشخص کرده‌اند که منوط به تأمین پارچه است، بیان کرد: به دلیل اینکه کش‌ها و پارچه‌هایی که این شرکت‌ها از آن استفاده می‌کنند از بازار آزاد تأمین می‌شود لذا قیمت تمام شده آن از قیمت مصوب بالاتر است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر قیمت ماسک سه لایه تولیدی شرکت‌های داخل استان هزار و ۸۰۰ تومان است.

طلوعیان بیان کرد: در زمینه تأمین مواد ضدعفونی کننده هم مشکلی نداشته و بزودی هفت واحد تولیدی دیگر وارد چرخه تولید می‌شوند.

مشکل واحدهای تولید کننده تأمین نقدینگی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم گفت: تولید ماسک و گان نسبت به اسفند ماه کمتر شده و مشکل واحدهای تولید کننده استان تأمین نقدینگی است.

عبدالرضا فاضل بیان کرد: در یک مقطع شرکت‌های تولیدکننده تأخیر پنج الی ۶ ماهه را در پرداخت بهای ماسک و گان قبول می‌کردند اما اکنون آنها برای تأمین مواد اولیه نیاز به نقدینگی داشته و همین امر روند تولید ماسک را کمتر کرده است.

وی با بیان اینکه از اسفند تاکنون شاهد افزایش قیمت ماسک هستیم، افزود: تا حد توان آن را تهیه کرده و دغدغه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

شیوع کرونا در گلستان به نحوی است که به نظر می‌رسد میزان مصرف این اقلام در ماه‌های آینده کاهشی نخواهد بود لذا حمایت از واحدهای تولیدکننده محصولات از نظر تأمین مواد اولیه یا سرمایه در گردش از سوی سازمان صمت ضروری به نظر می‌رسد و در صورت غفلت از این مورد چرخه مبارزه با ویروس کرونا ناقص خواهد ماند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار