کد خبر: ۵۴۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۸
رئیس مرکز بهداشت استان قم با اشاره به روند افزایش بیماری کرونا در قم گفت: تعداد بیماران کرونایی بدحال نسبت به ماه قبل افزایش چشمگیر داشته است.

آرانیوز-قم-سیامک محبی از روند افزایش تعداد بیماران کرونایی در قم ابراز نگرانی کرد و افزود: تعداد بیماران کرونایی بدحال نسبت به ماه قبل افزایش چشمگیر داشته است به طوری که ماه گذشته ۲۰ بیمار بدحال در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بودند اما اکنون به بیش از ۵۰ بیمار رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه با چنین روند افزایشی بیماری کرونا به زودی به منطقه قرمز تبدیل می‌شویم، افزود: میانگین تعداد بیماران بستری شده در استان قم طی ۱۴ روز گذشته ۳۶ و ۶ دهم بوده است و چنانچه تعداد بیماران بستری شده در روز به ۴۰ نفر برسد به وضعیت قرمز وارد می‌شویم که وضعیت فعلی عملاً فاصله چندانی با این عدد ندارد.

مردم کرونا را جدی نگرفته‌اند

رئیس مرکز بهداشت استان قم عوامل متعددی را موجب افزایش شیوع بیماری کرونا دانست و تصریح کرد: عدم توجه به دستورالعمل‌ها، کنار گذاشتن حساسیتی که درباره مقابله با این بیماری وجود داشت، استفاده نکردن از وسایل بهداشت فردی، خروج از قرنطینه و برگزاری مراسم عروسی و عزاداری نقش مؤثری در افزایش بیماری کرونا داشته است.

وی در خصوص برگزاری مراسم عروسی در تالارها گفت: در بررسی که انجام شده بسیاری از بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها اظهار داشته‌اند که طی هفته‌های گذشته در میهمانی ها و یا اجتماعات حضور داشته‌اند.

محبی در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی قم پیشنهاد ممنوعیت برگزاری مراسم عروسی و عزا را داده است گفت: این ممنوعیت تنها به استان‌هایی که وارد منطقه قرمز شده بودند، داده می‌شد اما در تعامل با استانداری مجوز یک هفته‌ای برای عدم برگزاری مراسم عروسی و عزاداری در تالارها صادر شد و تالارها می‌توانند تنها خدمات خود را به عنوان رستوران و یا عرضه مواد غذایی ارائه خدمات کنند.

وی استفاده از ماسک را دغدغه اصلی مدیران و کادر درمان و بهترین راه پیشگیری از شیوع بیماری عنوان کرد و افزود: اکنون استفاده از ماسک در اماکن عمومی ۵۰ درصد، در مراکز خدماتی ۶۰ درصد، در صنایع ۷۰ درصد و در ادارات ۸۰ درصد است اما استفاده از ماسک در شاغلین صنوف ۳۵ درصد می‌باشد که با استانداردها برای پیشگیری از شیوع فاصله داریم.

محبی در بخش دیگری از مصاحبه با اشاره به پایان یافتن مرحله دوم غربالگری جمعیت بالای ۱۵ سال استان گفت: مرحله اول غربالگری سلامت از اواخر اسفندماه آغاز شد که بیش از ۹۰ درصد جمعیت تحت پوشش استان در مراکز شهری و روستایی در این طرح، مورد غربالگری قرار گرفتند.

وی افزود: مرحله سوم افراد پرخطر از جمله سالمندان و مادران باردار را شامل می‌شود که باید به علائم کرونا بیشتر توجه و در صورت مشاهده کوچک‌ترین علامت به مراکز بهداشت مراجعه کنند.

رئیس مرکز بهداشت استان قم با بیان اینکه نظام سلامت باید به قم افتخار کند که بیماری را در ابتدا شناسایی کرد، افزود: تشخیص به موقع بیماری کمک کننده این بود که بتوان مرگ و میرها را کاهش داد و اساساً اینکه بتوانیم منشأ بیماری را شناسایی کنیم که از کدام شهر شروع شده نیازمند کار علمی پیچیده و زمان بر است.

محبی با اشاره به اجرای برنامه نظارتی در سه حوزه ارائه دهندگان خدمات، مراجعه کنندگان و فضای ارائه خدمت گفت: تیم‌های مرکز بهداشت به صورت مستمر در حال بازرسی از اماکن مختلف و بویژه دستگاه‌های دولتی هستند و گزارش آن نیز نوبه‌ای ارائه می‌شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار