کد خبر: ۵۴۴۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
میل به تنوع و زیبایی گرچه از خواسته‌های هر فرد محسوب می‌شود، اما گاهی موجب گرایش به سمت عمل‌های جراحی بی‌پایه‌ و اساس می‌شود که نتیجه‌ای غیر از عوارض و گاهی مرگ و میر ندارد.

به گزارش آرانیوز، گونه‌های پف دار و لب‌های ورم کرده؛ چشم‌های گربه‌ای و بینی‌های کوچک سر بالا؛ تعجب نکنید این نشانه‌ها حکایت از آن دارد که تیغ جراحی به تن برخی از افراد خورده است.

از گیر و دار مالی و سختی معیشت که بگذریم نباید از بازار داغ جراحی‌های زیبایی و تبلیغات گسترده برای کاهش وزن و تناسب اندام غافل شد؛ سیل تبلیغات گسترده‌ای از کوچک کردن ابعاد بینی و پروتز گونه و لب که برخی از افراد، حاضرند به هر قیمتی که شده زحمت جراحی و خطرات آن را نیز بر جان بخرند.

افرادی که با عزم راسخ، سعی در ارائه ظاهری زیبا و مد روز دارند که پشت پرده‌ای غیر از تقلید کورکورانه از فرهنگ غربی‌ها و بازیگران سینما و تلویزیون به چشم نمی‌خورد.

کلینیک‌های زیبایی نیز چنان پر رفت و آمد هستند که هر روز شاهد ظهور پدیده‌های جدیدی از زیبایی هستیم؛ قیافه‌هایی که بیشتر شبیه به یکدیگر است. البته ناگفته نماند در این میان، مشاغلی نیز وجود دارند که خودآرایی و شیفتگی زنان برای جلب مشتری نیز از درجه اهمیت بسیار مهمی برخوردار است.

افرادی که تحت تأثیر افکار دیگران گرفته و خود را به آب و آتش می‌زنند تا در ذهن خود، بهتر از دیگران جلوه کرده و به اصطلاح از مد عقب نباشند.

اما این روزها با وجود بالا گرفتن آمار مبتلایان و لزوم قطع روند عمل‌های جراحی زیبایی و خالی بودن ظرفیت، در برخی از بیمارستان‌های خصوصی در کلانشهر تبریز، هنوز تخت بیمارانی که تیغ زیبایی به بدن آنها می‌خورد خالی نشده و در تماس خبرنگار مهر در رابطه با ادامه دار بودن چنین جراحی‌هایی، اکثر بیمارستان‌های خصوصی اعلام آمادگی کرده‌اند.

اختلال در روابط اجتماعی افراد

نسرین زمانی، روانشناس بالینی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اختلال خود زشت انگاری را یک نوع بیماری روانی دانست که فرد بیمار به طور مداوم در مورد طرز نگاه کردن مردم، نگران است و افزود: افراد مبتلا به اختلال خود زشت انگاری ممکن است به چیزهایی فکر کنند که اصلاً وجود ندارد و یا اصلاً دیگران، متوجه آن نمی‌شوند شدت اختلال خود زشت انگاری متفاوت است، اما در بسیاری از افراد مبتلا، باعث استرس شده و می‌تواند به حدی شدید شود که در عملکرد افراد در محل کار، مدرسه و یا در روابط اجتماعی فرد اختلال ایجاد کند.

اعتماد به نفس پایین و مورد تمسخر واقع شدن

زمانی معتقد است، علت خود زشت پنداری روشن نیست، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد کسانی که در کودکی یا نوجوانی مورد تحقیر، تمسخر، آزار یا سو استفاده قرار گرفته و اعتماد به نفس پایینی دارند بیشتر از دیگران به این اختلال دچار می‌شوند و مبتلایان به خود زشت پنداری ممکن است از احساس گناه عذاب بکشند، به سوی مصرف مواد روی بیاورند یا به خود آسیب بزنند که میزان خودکشی نیز در مبتلایان، به میزان قابل توجهی بیشتر از جمعیت عادی است.

از ارتقای عوالم شناختی و شخصیتی تا رسیدن به احساس رضایت از خود

وی ادامه داد: ریشه راضی نبودن فرد از خود، در این چیزها نیست که با این کارها، برطرف شود بلکه فرد جایگاه حقیقی خودش را پیدا نکرده، به خودبسندگی و خودرضامندی نرسیده و این‌ها تنها با تغییر در ظاهر به دست نمی‌آید.

وی افزود: این‌ها مقولاتی است که در شخصیت فرد باید ایجاد شود شخص با ارتقای عوالم شناختی و شخصیتی می‌تواند خودش را پیدا کند و به این احساس رضایت داشتن از خود برسد، اگر در این مقوله‌ها نتواند به رضایت برسد، به رفتارهای بعضاً ناهنجار رو می‌آورد و دیده شده که هر چه بیشتر در ظاهرش تغییر ایجاد می‌کند باز هم برایش کافی نیست و او را به سمت افراط سوق می‌دهد.

وارد کردن لطمه بر اصل هویت

این روانشناس به خبرنگار مهر گفت: در اینکه انسان، زیبایی‌دوست است شکی نیست؛ جمال، می‌تواند جلال و بزرگی هم بیاورد. تمایل به زیبایی در فطرت انسان‌ها وجود دارد اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که شاهد افراط در این مسئله باشیم زیبایی‌دوستی تا مرزی می‌تواند بهنجار تلقی شود که به شاکله و اصل هویت شخص لطمه وارد نکند.

نبود سلامت روان و راهی جهت کسب عزت‌نفس

زمانی اضافه کرد: اگر خودآرایی تا حدی باشد که به عنوان یک رفتار نرمال در افراد دیده شود و او را به سمت انجام رفتارهای افراطی و توجه بیش از حد به جسم و ظاهرش نکشاند می‌تواند طبیعی تلقی شود.

وی در پایان گفت: در حالی که گاهی می‌بینیم بهداشت روانی شخص به خطر افتاده و این خودآرایی‌ها نشان‌دهنده اختلال در شخصیت فرد است خودآرایی‌ها، توجه بیش از حد به ظاهر، پوشش و رو آوردن به انواع و اقسام جراحی زیبایی که در بعضی افراد دیده می‌شود، می‌تواند نشانگر این باشد که آن فرد از سلامت روان، برخوردار نیست و به خاطر کسب عزت نفس و اعتماد به نفس بیشتر چنین ظاهر ی را از خودش به نمایش می‌گذارد.

صف کشیدن خواستگارها پشت در

هنوز چسب بینی را از دماغ خود باز نکرده است و لب‌های ورم کرده نشان از تزریق ژل بر لب‌ها است. سمیرا یکی از افرادی است که سمت جراحی زیبایی رفته است و همین بهانه‌ای شد تا برای چند دقیقه هم که شده با وی گفت و گو کنم. صحبت از اینجا شروع می‌شود که سمیرا قیافه زشتی هم نداشت و بهتر است بگویم بر و رویی برای خود داشت، اما به این دلیل سمت عمل کردن بینی و تزریق ژل لب رفته تا زیباتر از حد تصور باشد یا به گفته خودش جذاب‌تر.

وقتی از خودش می‌پرسم مگر خوشگل نبودی در جواب گفت: خوشگل بودم، اما مد روز بودن و قیافه جذاب داشتن هم خیلی مهم هست. دختر که باشی دلت می‌خواهد آنقدر زیبا باشی که خواستگارانت پشت در صف بکشند.

سمیرا خانم معتقد است، خوشگل بودن اعتماد به نفس می‌آورد. من نیز با این جمله موافقم اما می‌خواهم بگویم زیبایی ذاتی است و نباید زیر تیغ‌های جراحی به دنبال آن بود.

افرادی که به دنبال کسب وجهه و شخصیت هستند

یک جامعه شناس، کسب وجهه و شخصیت را از عمده‌ترین عوامل گرایش افراد به سمت این پدیده را برشمرد و به خبرنگار مهر گفت: این افراد تازه به دوران رسیده هستند که می‌خواهند بگویند که ما کمتر از بقیه نیستیم.

 

امان اله قرایی مقدم ادامه داد: گرایش به حس سروری و جلب توجه افراد در این مقوله مستثنی نیست که افراد می‌خواهند با برخی از اقدامات و هم چنین با لباس، ماشین و طلا، خودنمایی کنند.

پدیدار شدن خودباختگی فرهنگی در جامعه

وی یکی از آثار این مقوله را خودباختگی فرهنگی دانسته و افزود: علاوه بر آثار روحی و روانی، آثار فرهنگی و به نوعی بدآموزی فرهنگی را به دنبال دارد و سبب می‌شود نوجوانان تحت تأثیر آنان قرار گرفته و همین رفتار را پیش بگیرند که در نتیجه این امر، خودباختگی فرهنگی در جامعه رواج یافته و سنن، آثار گذشته، ملی و میهنی را مورد هجمه قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: چنین عکس‌العمل‌هایی متأثر از رسانه‌های بیگانه و پخش سریال‌ها است که موجب می‌شود چنین اقداماتی را انجام داده و ما را از فرهنگ اصیل ایرانی دور کنند.

آنچه مسلم است، جلوه‌گری و گرایش به زیبایی از عمده‌ترین دلایلی است که افراد را به این سمت و سو می‌کشاند. اینجا پدیده‌ای به نام کم‌رنگ بودن فرهنگ‌سازی خود را بیشتر نمایان می‌سازد چرا که آثار ناگوار چنین پدیده‌هایی در جامعه صدمات جبران ناپذیری بر بنیان خانواده و جامعه وارد می‌سازد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار