کد خبر: ۵۴۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
مدیر کل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی:
مدیر کل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی، حیات معنوی جامعه را مرهون عزاداری ماه محرم عنوان کرد و از اجرای برنامه‌های منطبق با موازین بهداشتی در محرم امسال خبر داد.

آرانیوز-اردبیل-حجت‌الاسلام مجید باباخانی صبح جمعه در جلسه ستاد استانی عزاداری اردبیل در ایام کرونا، در سخنانی اردبیل را مهد شور و شعور حسینی در کشور عنوان کرد و از تلاش‌های انجام گرفته در توسعه برنامه‌های عزاداری در این استان تقدیر و تشکر کرده و بر ضرورت توجه هر چه بیشتر به محتوای عزاداری منطبق با ارزش‌های دینی تاکید کرد.

وی به تأکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص ماه محرم امسال اشاره کرده و اظهار داشت: حساسیت رهبر معظم انقلاب در خصوص محرم به صورت ویژه است و ما نیز باید نسبت به اخذ تصمیم در خصوص اجرای برنامه‌های عزاداری دقت و توجه لازم را داشته باشیم تا محرمی پرشور و سالم را رقم بزنیم.

برپایی مراسم عزاداری ماه محرم با رعایت تمام موارد بهداشتی صورت گیرد

مدیر کل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی، ماه محرم را از مناسبات مردمی و فراگیر در کشور عنوان کرد و افزود: در ستاد ملی کرونا در خصوص اجرای برنامه‌های عزاداری ماه محرم، در خصوص دو مورد اعم از سلامتی مردم ولو حتی جان یک نفر توجه ویژه صورت گیرد همچنین با تاکید بر اینکه حیات معنوی جامعه از دستاوردهای ارزشمند ماه محرم است، برپایی مراسم عزاداری این ماه با رعایت تمام موارد بهداشتی صورت گیرد.

حجت‌الاسلام باباخانی با اذعان بر اینکه ماه محرم روح معنویت را در جامعه تزریق می‌کند، افزود: در ایام عزای اباعبدالله الحسین (ع)، بسیاری از مسائل روحی و روانی جامعه تلطیف شده و منازعات، بزهکاری و جرایم به حداقل خود می‌رسد بنابراین باید همان قداست و ابهت ماه محرم همچون سال‌های قبل حفظ شده و حال و هوای عزاداری در جای جای مناطق کشور نمایان شود تا از برکات معنوی این ماه عزیز بهره مند شویم.

برنامه ریزی بر اساس زیست بوم و آداب و سنن هر منطقه

وی بر توجه به زیست بوم مناطق در اجرای برنامه‌های فرهنگی و دینی تاکید و خاطر نشان کرد: زیست بوم هر منطقه شرایط و اقلیم خود را دارد و بایستی طبق امکانات و فراخور شرایط هر منطقه برنامه ریزی صورت گیرد چرا که نوع مراسم و مناسک در هر استان متفاوت‌تر از استان‌های دیگر است از جمله اینکه در اردبیل آئین سنتی تشت گذاری منحصر به فرد و مختص این منطقه است و دیگر استان‌ها نیز با برنامه‌های خاص خود در محرم به اجرای عزاداری می‌پردازند، بنابراین برنامه ریزی و تصمیمات اتخاذ شده باید مطابق با زیست بوم همان منطقه صورت گیرد.

مدیر کل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی، بر ضرورت رعایت دقیق و اصولی موازین بهداشتی در برنامه‌های ماه محرم تاکید کرد و گفت: موضوع دستجات عزاداری، اطعام عزاداران، مطبخ و نوع پخت احسان و نذورات که نحوه انجام این موارد در ستاد ملی ماه محرم در هفته پیش رو مورد بررسی قرار خواهد گرفت و مصوبات به استان‌ها برای اجرا ابلاغ خواهد شد و استان‌ها موظف به اجرا و رعایت این موارد هستند.

با رعایت کامل موازین بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی می‌توان برنامه‌های عزاداری را اجرا کرد

در ادامه حجت‌الاسلام قاسم حجت‌الاسلام مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در سخنانی، اردبیل را آغازگر عزای حسینی در کشور عنوان کرد و افزود: در اردبیل از سالروز شهادت حضرت مسلم بن عقیل (هشتم ذیحجه الحرام) مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) آغاز می‌شود و از این بابت اردبیل به‌عنوان پیشانی عزاداری ماه محرم در کشور شناخته شده است.

وی به شرایط به‌وجود آمده از انتشار ویروس کرونا در کشور اشاره کرد و افزود: امسال بنا به شرایط و محدودیت‌های به‌وجود آمده از بحث کرونا، که یک اپیدمی جهانی شده است، تمام مناسبات و برنامه‌ها را دستخوش تغییرات کرده و ماه محرم نیز از این امر مستثنا نمی‌باشد، اما با رعایت کامل موازین بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی می‌توان برنامه‌های عزاداری را اجرا کرد و به درخواست‌های مکرر مردم و هیئات مذهبی مبنی بر برپایی مراسم عزاداری پاسخ شایسته داد.

با همکاری مردم و تلاش مسئولین ذی ربط، برنامه‌های ماه محرم امسال نیز با گستردگی و شور و شعور حسینی و به‌دور از هرگونه آسیب احتمالی برگزار خواهد شد

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان، به محورهای اساسی در خصوص برنامه‌های ماه محرم امسال اشاره کرد و افزود: در جلساتی که در دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان و صدا و سیما برگزار شد، وضعیت شناسی مشخصی در خصوص اوضاع کنونی انجام شد و مقرر شد برای هر موقعیت و شرایطی سناریوی مشخصی تدوین شود و در نهایت مقرر شد: هیأت‌های عزاداری که از هشتم ذیحجه آغاز می‌شوند با رعایت موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برگزار شود، همچنین سنت دیرینه تشت گذاری در آستانه ماه محرم با جمعیت محدود برگزار شود و نیز دستجات عزاداری که هر روز در مساجد مختلف به اقامه عزای حسینی می‌پردازند امسال در مقابل مساجد و در فضای آزاد عزاداری کنند.

وی با تاکید بر اینکه خارج از ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی، امکان برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم وجود نخواهد داشت، ابراز امیدواری کرد: با همکاری مردم و تلاش مسئولین ذی ربط، برنامه‌های ماه محرم امسال نیز با گستردگی و شور و شعور حسینی و به‌دور از هرگونه آسیب احتمالی برگزار خواهد شد.

در این نشست، حامد علامتی مدیر کل امور مجلس و استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی کشور نیز در سخنانی، تعظیم و تکریم شعائر دینی را اصل و اساس برنامه‌های این سازمان عنوان کرد و افزود: استان اردبیل از قبل از انقلاب و در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، الگوی شور و شعور حسینی در کشور بود و اکنون نیز سرآمد استان‌ها در برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم است.

وی بر وظیفه مهم رؤسای هیئات مذهبی و مداحان در برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) اشاره کرد و افزود: در مواردی که باید طبق موازین ابلاغی از سوی ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت ارائه می‌شود، لازم است رؤسای هیئات عزاداری و مداحان دقت و نظارت کافی را داشته باشند و در تمام موارد پاسخگوی نهادهای نظارتی باشند تا مراسم ماه محرم امسال بدون مشکل و در نهایت آرامش، امنیت و بهداشت کامل برگزار شود.

در این نشست دکتر نخستین نماینده دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، در گزارشی به ارائه وضعیت استان اردبیل در خصوص بیماری کرونا پرداخت و از همکاری این دانشگاه در ارائه خدمات بهداشتی در ایام محرم خبر داد.

در ادامه، نمایندگان محلات ششگانه و توابع ۱۳ گانه و مداحان شاخص اردبیل، در خصوص نحوه برگزاری عزاداری محرم در ایام کرونا نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار