کد خبر: ۵۴۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵

به گزارش آرانیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه امروز هیات دولت با اشاره به سالروز نهایی شدن توافق برجام، اظهار کرد: ایران کشوری صلح‌طلب است و ما نشان دادیم پروژه آمریکا برای امنیت‌سازی ایران بی‌اساس است. البته از آغاز حرکت برای توافق برجام مثلث شومی شامل صهیونیست، ارتجاع و تندروهای آمریکا مخالف بودند و همه تلاش‌ آنها این بود که چنین توافقی به نتیجه نرسد.

وی با بیان این‌که صهیونیست‌ها و یکی از سران ارتجاع در حین مذاکرات به اروپا رفتند تا توافقات را برهم بزنند، خاطر نشان کرد: آنها در این توافق تاخیر ایجاد کردند. قرار بود توافق در آذرماه ۱۳۹۳ انجام شود ولی تا تیرماه سال ۱۳۹۴ تاخیر شد، اما در مجموع ناموفق بودند و این توافق نهایی شد اما این مثلث شوم راه خود را ادامه داد.

وی بیان کرد: بعد از این‌که ایران و دوستان ایران از سال 1395 از توافق برجام منتفع شدند، این مثلث شوم با قدرت بیشتری به میدان آمد. رژیم آمریکا هم در توهم بود و تندروها در این کشور ترسیم درستی از رفتار خود نداشتند. هدف آنها این بود که شکستن توافق برجام را بر گردن ایران بیندازند، یعنی در قبال حرکت آمریکا، ایران کل برجام را کنار بگذارد و آنها بگویند که ایران از برجام خارج شده، اما هوشمندی ایران این بود که اجازه نداد این توطئه محقق شده و ایران مقصر جلوه داده شود. از سال 1397 آمریکا تعهدات سیاسی، اخلاقی و حقوقی خود را زیرپا گذاشته بود. البته دولت فعلی آمریکا و کاخ سفید نمی‌تواند معیاری برای این توافق باشد، زیرا آنها از همه توافقات بین‌المللی خود از جمله آب و هوا، بهداشت جهانی و یونسکو بدون دلیل خارج شدند. امروز همه دوستان آمریکا و بخش بزرگی از ملت آمریکا قبول دارند که حرکات دولت آمریکا به ضرر خود آنهاست.

رییس جمهور با تاکید بر این‌که دستاوردهای ایران از برجام محفوظ مانده است، تصریح کرد: طی سالیان دراز تبلیغ می‌کردند که ایران تعهدات خود را زیرپا می‌گذارد، اما ما نشان دادیم اینها حرف‌ها بی‌اعتبار است و فعالیت هسته‌ای ایران در چارچوب مقررات بین‌المللی است. این دستاورد تا پایان تاریخ باقی می‌ماند که این تبلیغات علیه ایران بی‌اساس بوده است.

روحانی خاطر نشان کرد: آنها همچنین سکویی به اسم فصل هفت منشور، سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت درست کرده بودند، تا بتوانند امنیت ایران را در خطر قرار دهند. ما این سکو را تخریب کردیم و هیچ کس در حوادث بعدی ایران را نمی‌تواند سرزنش کند، زیرا ایران در چارچوب حقوق و عرف بین‌المللی و معیارهای اخلاقی حرکت کرده و اگر دیگران تخلف داشتند، بدان معنا نیست که ایران مقصر است.

وی ادامه داد: ما آزمایش دیگری پیش‌رو داریم و آن حفظ یکی دیگر از دستاوردهای این توافق یعنی پایان تحریم تسلیحاتی ایران است. ما با دقت آن را در نظر داریم. 1+4 باید بداند که فقط بحث منافع ایران یا روابط ایران یا اروپا یا همسایگان خود نیست، بلکه بحث حفظ حقوق بین‌المللی چندجانبه‌گرایی و ارزش توافق بین‌المللی مطرح است. اگر با دقت عمل نکرده و تحت تاثیر آمریکا باشند به حقوق و مقررات بین‌المللی و چندجانبه‌گرایی ضربه اساسی وارد می‌شود که به ضرر همه خواهد بود.

رییس جمهور با بیان این‌که آمریکا در حرکات سیاسی و حقوقی خود شکست خورده است، اظهار کرد: امیدواریم با هوشیاری کشورها و 1+4 آمریکا همچنان ناموفق باشد و شاهد جبران اقدامات 1+4 باشیم.

روحانی تاکید کرد: ایران تسلیم زور و فشار قدرت‌های بزرگ و آمریکا نبوده و نخواهد شد. ایران در طول دو سال گذشته منزوی نشده و منزوی نخواهد شد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار