کد خبر: ۵۳۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و بافت‌های فرسوده شورای شهر کرج گفت: متاسفانه محدوده‌ بافت‌های تاریخی در کرج مشخص نیست.

آرانیوز-کرج-احد رسولی در خصوص گستره بافت فرسوده شهری در کرج، اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده ۷۸۵ هکتار بافت فرسوده شهری در کلان‌شهر کرج وجود دارد، البته اگر آمار سکونتگاه‌های خودرو، بافت‌های میانی و بافت‌های تاریخی شهر را نیز لحاظ کنیم، سطح عرصه بافت‌های بازآفرینی شهری در این کلان‌شهر به بیش از هزار و ۲۰۰ هکتار می‌رسد.

وی با تاکید بر اهمیت اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری در کلان‌شهر کرج، گفت: به یقین این طرح باید در محدوده محلات هدف اجرایی شود، اما مشکلاتی در این میان وجود دارد، از جمله اینکه محدوده بافت‌های تاریخی در هسته مرکزی و در سطح محلات مشخص نشده است تا بر اساس آن مساحت بافت‌های تاریخی اعلام شود، گفت‌وگوهای لازم در این خصوص با معاونت مربوطه در اداره کل میراث فرهنگی استان انجام شده است تا محدوده‌های تاریخی مصوب شهر کرج را اعلام کنند، اما عنوان شده که در این خصوص مطالعاتی انجام نشده است.

نفوذ ناپذیری یکی از شاخص‌های اصلی بافت‌های فرسوده شهری است رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و بافت‌های فرسوده شورای شهر کرج گفت: کلان‌شهر کرج در میان مراکز استان‌ها از لحاظ مساحت بافت فرسوده شهری رتبه شانزدهم کشوری را به خود اختصاص داده است، رتبه این استان از نظر نسبت سطح عرصه بافت فرسوده شهری به مساحت کل مساحت استان، رتبه بیست و هفتم کشوری است.

رسولی در خصوص خطرات بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در کرج از جمله تراکم ساخت و سازهای ایجاد شده و یا معابر کم عرض نیز گفت: نفوذ ناپذیری یکی از شاخص‌های اصلی بافت‌های فرسوده شهری است؛ اگر در محدوده‌ای و یا محله‌ای ۵۰ درصد کوچه‌ها، عرضی کمتر از شش متر داشته باشند و از طرفی امکان ورود ماشین به این نقاط وجود نداشته باشد، این موارد یکی از مشخصه‌های بافت‌های فرسوده شهری است.

وی با بیان اینکه ریز دان گی و ناپایداری از دیگر مشخصه‌های بافت‌های فرسوده شهری است، عنوان کرد: این شاخص‌ها همان مواردی است که به هنگام بروز زلزله موجب بروز خسارات جبران ناپذیری در این بافت‌های ناکارآمد شهری می‌شود.

کدام محلات کرج بیشترین بافت فرسوده را دارند؟

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و بافت‌های فرسوده شورای شهر کرج با اشاره به اینکه ساخت و سازهای انجام شده در بافت‌های فرسوده شهری کرج بیشتر قولنامه ای و بدون اخذ پروانه ساخت از شهرداری اجرا می‌شود، افزود: دلیل خسارت این بناها رعایت نکردن مقررات ملی ساختمان و آئین نامه ۲۸۰۰ زلزله و عدم استفاده از مصالح بادوام و استاندارد است که در نتیجه به هنگام زلزله موجب بروز بیشترین صدمات و خسارات برای ساکنان این محلات می‌شود.

رسولی در بخش دیگری در خصوص محلاتی از شهر که بافت فرسوده در آنجا وجود دارد، توضیح داد: اسلام آباد، آسیاب برجی، چهارصد دستگاه، مصباح، قلمستان و ترک آباد، کلاک نو و کلاک بالا، خلج آباد، جوادآباد از جمله این محلات هستند.

وی بیان کرد: دیگر محلات دارای بافت فرسوده شهری در کرج مشتمل بر حاجی آباد، صوفی آباد، امامیه، حیدرآباد شرقی و غربی، کرج نو، حصارک بالا و حصارک پایین، حسین آباد و آق تپه مهرشهر، اخترآباد و سهرابیه است، تمامی این محلات در گستره بافت‌های فرسوده شهر کرج واقع شده اند.

افتتاح دفاتر خدمات نوسازی در پنج محله کرج

رئیس کمیسیون معماری، شهرسازی و بافت‌های فرسوده شورای شهر کرج با اشاره به اینکه تاکنون در چند محله کرج دفتر خدمات نوسازی بافت‌های فرسوده شهری ایجاد شده است، گفت: در حال حاضر در محلات اخترآباد، سهرابیه، خط چهارحصار، حصارک بالا، مصباح و تپه مرادآب دفاتر خدمات نوسازی بافت فرسوده شهری افتتاح شده است.

رسولی توضیح داد: به زودی در پنج محله دیگر کرج نیز دفاتر خدمات نوسازی بافت‌های فرسوده شهری راه اندازی می‌شود، هدف مهم از راه اندازی این دفاتر اجرا و پیاده سازی طرح‌های بازآفرینی شهری در نقاطی از شهر است که دارای بافت فرسوده هستند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار