کد خبر: ۵۳۸۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
دور دورهمی‌ها را خط بکشید؛
این روزها استان بوشهر وضعیت خوبی از نظر تعداد مبتلایان و همچنین فوتی‌های کرونا ندارد و از فردا محدودیت‌هایی در سطح استان اعمال می‌شود که مردم نقش مهمی در این زمینه دارند.

آرانیوز-بوشهر-بوشهر از استان‌هایی بود که خیلی دیر درگیر کرونا و شیوع آن شد و در روزها و ماه‌های اولیه شیوع این بیماری با کمترین تعداد مبتلا و فوتی روبرو بود.

این روزها شرایط در استان بوشهر تغییر کرده است و این استان تبدیل به یکی از استان‌های با وضعیت قرمز شده است و شاهد اوج‌گیری کرونا و افزایش مستمر تعداد مبتلایان در استان هستیم.

یکی از مهمترین نگرانی‌ها در استان افزایش مبتلایان بدحال است که تعداد زیادی از آنها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و تحت مراقبت قرار می‌گیرند و با این روند احتمال پر شدن ظرفیت بیمارستان‌های استان نیز وجود دارد.

افزایش تعداد فوتی‌های کرونا از دیگر موارد نگران کننده است که هر روز شاهد فوت تعدادی از اهالی استان هستیم و حالا خبر می‌رسد که برخی از افراد که جوان بوده و هیچ بیماری زمینه‌ای نیز ندارند، در بین فوت شدگان بوده‌اند.

وضعیت قرمز در استان بوشهر باعث شده است تا برخی از محدودیت‌ها در شهرستان‌های بوشهر، کنگان و گناوه اعمال شود و برخی از مراکز تعطیل شوند و برخی نیز با شرایط خاص فعالیت کنند.

مردم نقش بسیار مهم و برجسته‌ای را در کنترل و پیشگیری از شیوع کرونا دارند و یکی از مهمترین کارهایی که می‌توان در کاهش شیوع کرونا انجام داد، رعایت الزامات بهداشتی و در رأس آنها استفاده از ماسک است.

افزایش موارد بستری و فوتی در استان بوشهر

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر از افزایش شمار فوتی‌ها و مبتلایان در استان بوشهر خبر داد و اظهار داشت: هر چند تعدادی از مبتلایان با حل مناسب ترخیص شده‌اند ولی شاهد افزایش مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا در استان هستیم.

سعید کشمیری رعایت الزامات بهداشتی و به‌ویژه ماسک را بهترین راهکار برای پیشگیری از شیوع کرونا دانست و خاطرنشان کرد: تماس و قطرات تنفسی مهمترین روش انتقال ویروس کرونا است که استفاده از ماسک تا ۹۰ درصد احتمال ابتلاء را کاهش می‌دهد.

وی بر لزوم استفاده صحیح از ماسک برای پیشگیری از کرونا اشاره کرد و ادامه داد: بسیاری از افراد با وجود نداشتن علائم کرونا می‌توانند ناقل ویروس باشند که باید با استفاده از ماسک پیشگیری کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تاکید بر لزوم پرهیز از حضور در اجتماعات، مراسم عروسی و ختم و همچنین مکان‌های پرازدحام تصریح کرد: همه افراد باید فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

اعمال محدودیت‌های جدید

بر اساس اعلام ستاد مبارزه با کرونا استان بوشهر، از روز شنبه چهاردهم تیرماه محدودیت‌های جدیدی در استان و در سه شهرستان بوشهر، گناوه و کنگان که نقاط با وضعیت قرمز استان هستند اعمال می‌شود.

مدارس شبانه روزی، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، کتابخانه‌ها و آموزشگاه‌های غیردولتی به مدت یک هفته تعطیل است.

استخرهای سرپوشیده، سینما، سالن‌های تئاتر و مراکز مشابه به مدت یک هفته تعطیل هستند.

موزه، باغ موزه، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی تعطیل هستند. آرایشگاه‌های مردان در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجازه فعالیت دارند در غیر اینصورت تعطیل می‌شوند.

مساجد، مصلی‌ها، هرگونه مراسم فرهنگی، اجتماعی و مذهبی و همایش تعطیل است.

باشگاه‌های ورزشی پر تردد از جمله سالن کشتی، کاراته، جودو، سالن‌های بدنسازی تعطیل هستند.

کافه‌ها، قهوه خانه‌ها، چایخانه‌ها، شهربازی و مراکز تفریحی، پارک‌ها و سواحل تعطیل هستند.

فعالیت اتوبوس‌های درون شهری در بوشهر تعطیل است.

زدن ماسک در تمام ادارات و بانک‌های استان و شهرستان‌ها از شنبه ۱۴ تیرماه اجباری است.

مصوبه دورکاری برای کارکنان دارای بیماری زمینه‌ای، جانبازان شیمیایی، بانوان باردار در استان به قوت خود باقی است.

دور دورهمی‌ها را خط بکشید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: شاهد افزایش میزان ابتلاء به کرونا، موارد بستری بیماران کرونایی و افزایش تعداد فوتی‌ها در استان بوشهر هستیم.

عبدالمحمد خواجه‌ئیان با اشاره به وضعیت قرمز در سه شهرستان از استان بوشهر، بیان کرد: با توجه به اینکه کرونا درمان ندارد باید از همه ظرفیت‌ها برای پیشگیری از این بیماری استفاده کنیم.

وی استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، ضدعفونی کردن مکرر دست‌ها و عدم خروج از منزل را مهمترین راه پیشگیری دانست و ادامه داد: تعداد زیادی از افراد جامعه بدون داشتن علامت، ناقل هستند و می‌توانند دیگران را مبتلا کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه افرادی عادی با علائم خفیف بیماری نیاز به مراجعه به بیمارستان ندارند افزود: این افراد در صورت داشتن علائم خفیف در منزل خود را ایزوله کنند و با دیگر افراد تماس نداشته باشند.

خواجه‌ئیان حضور در تجمعات و دورهمی‌ها را از مهمترین دلایل شیوع کرونا دانست و ادامه داد: برخی مراسم و تجمعات و دورهمی‌ها می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد.

در پیشگیری از شیوع کرونا، مردم مهمترین نقش را بر عهده دارند و می‌توان با عدم خروج از منزل و استفاده از ماسک در صورت حضور در اجتماع و همچنین رعایت فاصله اجتماعی، تا حد بسیار زیادی از ابتلاء و انتقال ویروس جلوگیری کرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار