کد خبر: ۵۳۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰

به گزارش آرانیوز، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری امروز خود اظهار کرد: صرفا در دوشنبه هفته گذشته 350 هیئت در سراسر کشور به واحدهای قضایی و اداری اعزام شدند که بیش از 4 هزار ملاقات مردمی چهره به چهره فقط در یک روز انجام شد.

مردم و مسئولان آثار تحول در قوه قضاییه را به خوبی مشاهده کردند

سخنگوی قوه قضائیه گفت: برابر گزارشات و ارزیابی‌های انجام شده هم در عملکرد سال گذشته و هم در ویژه برنامه های هفته قوه قضاییه تفاوت های زیادی را شاهد بودیم. مردم و مسئولان آثار تحول در قوه قضاییه را به خوبی مشاهده کردند.

وی ادامه داد: تلاش کردیم مراسم هفته قوه قضاییه در دوره تحول را نیز متحول کنیم و در این هفته به جای پرداختن به مراسم صرفا نمادین و گرامیداشت و تشکر به تحرک و تلاش در جهت توسعه خدمت رسانی به مردم بپردازیم. سمت و سوی برنامه‌های هفته قوه قضاییه نمادی از خدمت رسانی به مردم، بررسی مشکلات اصلی کشور و در یک کلمه این هفته نیز برای ما هفته کار و تلاش مضاعف بود.

در هفته قوه قضاییه امتیاز مناسب و قبولی کسب کردیم

سخنگوی قوه قضاییه گفت: خدا را شاکریم که در هفته قوه قضاییه هم از افکار عمومی جامعه و مردم و هم کلام رهبر انقلاب امتیاز مناسب و قبولی کسب کردیم. آنچه در اظهارنظر مردم و فرمایشات مقام معظم رهبری در هفته قوه قضاییه رقم خورد و پاداشی که همکاران ما از مردم و رضایت رهبر انقلاب دریافت کردند خستگی تمام تلاش‌های انجام شده را از جسم و روح ما و همکاران مان خارج کرد و با کسب این سرمایه ارزشمند و توکل بر خداوند ان‌شاءالله در ادامه مسیر شجاعانه تحول مصمم تر از گذشته قدم برخواهیم داشت.

اسماعیلی گفت: دادگاه 13 مورد از اتهامات زم را از مصادیق افساد فی‌الارض تشخیص داده و برای وی حکم اعدام صادر کرده است که البته این حکم قطعی نیست.

سخنگوی قوه قضائیه درباره دستگیری یکی از مدیران جمعیت امام علی گفت: اینکه افرادی بازداشت شده‌اند را تأیید می‌کنم، این افراد 3 نفر از وابستگان این جمعیت هستند. این بازداشت ربطی به فعالیت آنها در موسسه  و ساختار این موسسه ندارد. بلکه به خاطر اتهاماتی که متوجه شخص آنهاست بازداشت شده‌اند. بارها اعلام کرده‌ایم در اکثر موارد، شخص تحت تعقیب است نه نهاد، سازمان یا شغل. با توجه به محدودیت‌های قانونی در مراحل ابتدایی رسیدگی، توضیحات بیشتر امکان‌پذیر نیست.

اسماعیلی گفت: ما چه در اعترضات آبان و چه در سایر موارد، اعلام کردیم که بین اعتراض و اغتشاش تفاوت قائلیم و تقاضا می‌کنیم از کسانی که دست به قلم هستند، که این سیاست ما را لحاظ کنند. اکثر کسانی که بازداشت شدند، همان ابتدا آزاد شدند اما معدود افرادی بودند که همه دیدند چه اغتشاش‌هایی کردند و آتش‌هایی به پا کردند و آدم کشتند. کسی که جرم مرتکب شده، قطعا جامعه هم در انتظار مجازات است. کسی هم که جرمی مرتکب نشده، مجازاتی ندارد. درباره همین پرونده هم، اتهامات مربوط به این افراد صرفا اغتشاش نیست بلکه سرقت مسلحانه، آدم‌ربایی، مزاحمت برای نوامیس هم داشته‌اند. این را صرفا به حوادث آبان تقلیل ندهیم و اجازه بدهیم مراجع قضائی رسیدگی کنند و حتی ممکن  است بین مرجع بدوی و تجدیدنظر اختلاف نظری هم وجود داشته باشد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره ارتباط پرونده طبری با سایر مفسدان و متهمان دیگر پرونده‌ها از جمله دیواندری گفت: کسانی که ارتباطشان قطعی شده بین 21 متهم کیفرخواست است. درباره بخش دیگر که هنوز کیفرخواست برایشان صادر نشده نمی‌توانیم صحبت کنیم.

وی درباره آخرین وضعیت پرونده حسن رعیت گفت: این فرد همچنان در بازداشت است چون پرونده وی ابعاد مختلف و گسترده‌ای دارد و تحقیقات آن دامنه‌دار شده است. آخرین اطلاعی که گرفتم، گفتند که به مراحل پایانی رسیدگی دادسرا نزدیک شده است و تأکید کردیم با سرعت رسیدگی شود. 

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره مرگ مشکوک قاضی منصوری و اینکه جسد وی رویت شده است یا خیر گفت: به طور جد پیگیر ابهام‌زدایی و شفافیت حادثه فوت این فرد است و به لحاظ ابعاد مختلف این موضوع برای ما اهمیت دارد. هم شهروند ایرانی بوده و هم پرونده اتهامی دارد. از طریق پلیس اینترپل و نیابت قضائی به رومانی، تقاضای استرداد وی به ایران داده بودیم و پرونده تشکیل شده و تحت نظر پلیس بود. اینها مواردی است که ما را موظف می‌کند موضوع را پیگیری کنیم. هیچ قضاوتی نداریم. روایت آنها این است که کشته شده و مستنداتی هم از جمله تصویر گذرنامه او و تصویری از جنازه‌ منتسب به وی ارسال شده است. حسب ظواهر جسد مربوط به منصوری است اما ما به این موارد اکتفا نمی‌کنیم. باید دی‌ان‌ای منتقل و با بستگان وی تطبیق داده شود. خانواده وی هم طی نامه‌ای درخواست استرداد جسد را داده‌اند و ما هم گفته‌ایم شما که می‌گویید خودکشی بوده جسد را منتقل کنید. برای ما خودکشی یا قتل منصوری مبهم است. دولت و دستگاه قضائی باید در این زمینه ابهام‌زدایی کنند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره تعیین سقف افزایش اجاره‌بها با حقوق مالکانه تعارض ندارد گفت: حقوق مالکانه باید تحت تأثیر قواعد عمومی کشور باشد. اینکه گرانفروشی را جرم می‌دانیم و معتقدیم گرانفروش باید تعقیب شود و برای جلوگیری از آن باید قیمت‌گذاری شود و ستاد تنظیم بازار، کالاهای اساسی را قیمت‌گذاری کند، مجوزهای قانونی برای پیشگیری از این قبیل موارد است. درباره احتکار هم اگر مثل نظر شما عمل کنیم، مالک کالا ممکن است بگوید مالک کالا هستم و نمی‌خواهم بفروشم. این اقدام تعارض با حقوق مالکانه ندارد.

از خون سردار سلیمانی نمی‌گذریم/لیست عاملان ترور با جزئیات اسم و نقش‌شان در ترور تهیه شده است

اسماعیلی درباره اینکه روز گذشته دادستان تهران از درخواست اعلان قرمز 36 متهم ترور سردار سلیمانی خبر داد، و اینترپل جهانی از ورود به این ماجرا خودداری کرده است گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که از خون سردار سلیمانی نمی‌گذریم و جنایتکارانی که دست به این اقدام تروریستی زدند، حتما محاکمه خواهند شد. این محاکمه ممکن است در سیستم قضائی ما یا کشور عراق و حتی در مجامع جهانی باشد. ما به عنوان سیستم قضائی در بخشی که در صلاحیت ایران است اقدام کردیم، پرونده تشکیل دادیم، هیئت مستشاری تعیین شد و با همکاری کشور عراق اقداماتی انجام دادیم و براساس یافته‌های خوبی که انجام دادیم، تعدادی از عناصر مؤثر این اقدام تروریستی را شناسایی کردیم، کسانی که رسما این اقدام را به گردن گرفتند. کسانی که ما براساس اشراف اطلاعاتی، امنیتی و نیروهای مسلح ما، در این ترور دست داشتند، لیست آنها با ذکر اسم و جایگاه و نقش آنها در ترور تهیه شد. برای آنها درخواست اعلان قرمز صادر و ارسال شده است. در هر زمان دسترسی حاصل شود محاکمه انجام می‌شود و گوش‌مان به حرف‌های غیرحقوقی مراجع پلیس و قضائی بین‌المللی تحت تأثیر استکبار جهانی نیست. این پیگیری‌ها اصلا سیاسی و قومی و منطقه‌‌ای نیست. فردی که که نماد مبارزه با تروریست است با دعوت رسمی یک دولت به کشوری رفته و ترور شده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار