کد خبر: ۵۳۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳
مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بر رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک تاکید کرد و گفت: آمار مبتلایان به کرونا در استان ۱۰ برابر افزایش یافته است.

آرانیوز-بیرجند-اواخر سال ۹۸ کشور با بحران کرونا مواجه شد، ویروسی منحوس که هر لحظه در حال جولان دادن در میان مردم است و تعداد زیادی از افراد جامعه را درگیر خود کرده و برخی را به کام مرگ کشانده و بیمارانی را چشم به راه بهبودی در بیمارستان‌ها بستری کرده است.

از آن‌جایی که این ویروس هیچ راه درمان قطعی ندارد و واکسن آن نیز تا کنون کشف نشده است بهترین روش برای در امان ماندن از ابتلاء به آن، رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک است.

در هفته‌های اخیر بی‌توجهی مردم خراسان جنوبی نسبت به رعایت موازین ساده بهداشتی سبب شده است تا تعداد بیماران مبتلا به کرونا، بستری شدگان بیش از ۱۰ برابر افزایش پیدا کند و کادر درمان را بیش از پیش خسته‌تر کند.

آمار مبتلایان ۱۰ برابر افزایش یافت

مسعود ضیایی مدیر گروه بیماری‌های عفونی و نماینده علمی ویروس کرونا در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: طی دوره‌ای در اردیبهشت و اوایل خرداد ماه آمار ابتلاء به کرونا در استان ثابت شده بود اما طی دو الی سه هفته گذشته این آمار به ۱۰ برابر افزایش یافته است.

وی عنوان کرد: در مدت همه‌گیری بیماری کرونا شاید به مدت یک‌ماه‌ونیم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بیرجند تنها یک بیمار مزمن بستری داشتیم، اما اکنون تمام تخت‌ها پر شده است.

تاکنون ۲ بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بیماران مبتلا به ویروس کرونا در بیرجند راه اندازی کرده‌ایم که ظرفیت تخت‌های این دو بخش پر شده و درصدد راه‌اندازی و تجهیز بخش سوم هستیم نماینده علمی ویروس کرونا در خراسان جنوبی ادامه داد: در یک ماه و نیم گذشته تعداد بیماران بستری کرونا ۴ یا ۵ نفر بودند اما اکنون روزانه ۴۵ تا ۵۰ نفر بستری می‌شوند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲ بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بیماران مبتلا به ویروس کرونا در بیرجند راه اندازی کرده‌ایم، گفت: ظرفیت تخت‌های این دو بخش پر شده و درصدد راه‌اندازی و تجهیز بخش سوم هستیم.

ضیایی در خصوص اعلام آمار روزانه کرونا در استان نیز گفت: تصمیم‌گیری برای این موضوع بر عهده ستاد استانی کرونا است.

وی به مهم‌ترین علل افزایش ابتلاء به کرونا در استان اشاره کرد و افزود: عدم توجه مردم به اصول بهداشتی و شرکت در مراسم‌های عروسی و دورهمی های خانوادگی از مهم‌ترین دلایل افزایش بیماران بوده است.

رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند عنوان کرد: متأسفانه تالارها باز شد و مردم مراسم را بدون رعایت دستورالعمل‌ها برگزار کردند و حتی شاهد برگزاری عروسی‌های مخفیانه در منازل و باغ‌ها هستیم که اینها از دلایل افزایش مبتلایان به ویروس کرونا است.

خطر افراد بدون علامت برای انتقال ویروس

ضیایی با بیان اینکه بسیاری از افراد ناقل بدون علامت هستند که این موجب شیوع بسیار زیاد بیماری می‌شود، ادامه داد: ۲۰ تا ۲۶ درصد افراد ناقل به ویروس کرونا بدون علامت هستند که می‌توانند از ۹ تا ۲۶ روز ناقل ویروس به سایرین باشند.

به گفته وی افراد داری علامت تا دو هفته طول می‌کشد تا مسری نباشند اما افراد بدون علامت تا یک ماه می‌توانند منتقل کننده این ویروس باشند.

وی خواستار رعایت فاصله گذاری اجتماعی و عدم حضور مردم در مراسم‌های عروسی و عزا و حتی دورهمی های خانوادگی شد و افزود: مراسم عزایی را داشته‌ایم در استان که بیش از ۴۰ نفر مبتلا تنها از این مراسم شناسایی کرده‌ایم که حال چند نفر از افراد وخیم است.

اجباری شدن استفاده از ماسک از ۱۵ تیرماه

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه با تصویب ستاد استانی کرونا استفاده از ماسک از ۱۵ تیرماه در مکان‌های عمومی و تجمعی اجباری است، عنوان کرد: مسئولیت نظارت بر این امر بر عهده دستگاه‌های مرتبط است.

وی با اذعان به اینکه متأسفانه مردم شرایط را عادی می‌پندارند و اصول بهداشتی رعایت نمی‌شود، ادامه داد: اگر به این روند ادامه دهیم و مراقبت نکنیم مشکلات جدی تری ایجاد خواهد شد.

ضیایی بیان کرد: مردم همت کنند و مانند تعطیلات نوروز بیماری کرونا را با رعایت مسائل بهداشتی، استفاده از ماسک و شستن و ضد عفونی کردن دست‌ها جدی بگیرند تا شاهد کاهش بار مراجعات به بیمارستان‌ها باشیم.

خستگی کادر درمان

وی با بیان اینکه حجم زیاد مراجعات موجب خستگی پرسنل درمانی شده است، بیان داشت: رسیدگی به بیماران خستگی‌آور است و این خستگی دقت همکاران را برای مراقبت از خود را پایین می‌آورد و ممکن است سبب آلودگی خودشان شود.

ضیایی عنوان کرد: با کاهش بار بیمارستان‌ها در زمینه بیماران بستری امکانات و خدمات برای بیماران بیشتر خواهد شد.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در خصوص درمان بیماران کرونایی هم گفت: بر اساس مطالعاتی که انگلستان انجام داده استفاده از دگزامتازون در درمان کرونا مؤثر است.

مصرف خودسرانه دگزامتازون ممنوع

ضیایی با تاکید بر اینکه این دارو برای تمام مراحل بیماری نیست و به هیچ عنوان در مراحل اولیه توصیه نمی‌شود، ادامه داد: فاز اول این بیماری دفاع سیستم ایمنی بدن است که در این مرحله باید به تقویت سیستم ایمنی کمک کنیم و استفاده از دگزامتازون سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند.

وی عنوان کرد: این دارو برای بیماران با شرایط حاد توصیه شده است و مردم از مصرف خودسرانه آن خودداری کنند.

علی رغم پیگیری‌های ما و تماس با بهبود یافتگان اما کمتر از پنج درصد افراد برای خون‌گیری و استفاده از پلاسمای آنها همکاری داشته‌اند وی با بیان اینکه هیچ درمان قطعی برای بیماری کرونا در حال حاضر وجود ندارد، بیان داشت: پلاسما درمانی راه حل دیگری برای کمک به بیماران کرونایی است.

وی اضافه کرد: افراد بهبود یافته می‌توانند پس از ۲۸ روز با اهدای خون خود ما را در درمان بیماران بستری کمک کنند که متأسفانه بهبودیافتگان در این زمینه همراهی خوبی در استان نداشته‌اند.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: علی رغم پیگیری‌های ما و تماس با بهبود یافتگان اما کمتر از پنج درصد افراد برای خون‌گیری و استفاده از پلاسمای آنها همکاری داشته‌اند.

استفاده از ماسک‌های خانگی هم مؤثر است

ضیایی همچنین در ادامه در خصوص واکسن کرونا هم گفت: محققان روی ۱۵۰ نمونه واکسن در حال کار هستند که چند مورد به مراحل بالاتر رسیده است.

وی تصریح کرد: فاز یک واکسن‌ها در نمونه انسانی ۱۰ نفر، فاز دو برای آزمایش و تست روی جمعیت ۱۰۰ نفر است که تا کنون دو واکسن مادرنا و آکسفورد این دو مرحله را پشت سر گذاشته‌اند.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه فاز سوم این واکسن‌ها روی جمعیت هزار نفر تست می‌شود، عنوان کرد: در صورت پاسخ مثبت و نداشتن عوارض واکسن به مرحله تولید و توزیع خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر پیشگیری بهترین راهکار برای مهار این بیماری است، گفت: تا یک تا ۱.۵ سال آینده این واکسن در دسترس نخواهد بود.

ضیایی با اذعان به اینکه بسیاری از شرکت‌های دارو سازی وارد کار شده‌اند با ایجاد قراردادهایی در زمینه تولید واکسن‌ها اقدام کرده‌اند، تصریح کرد: این اقدامات صرفاً برای این انجام می‌شود که در صورت تأیید نهایی واکسن آن را در دسترس داشته باشند اما ممکن است پاسخ واکسن‌ها منفی باشد.

وی با بیان اینکه همچنان باید پیشگیری در اولویت باشد، افزود: مهم‌ترین وسیله برای پیشگیری ماسک است و استفاده از آن احترام گذاشتن به حق حیات دیگران است.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی و نماینده علمی ویروس کرونا در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکید کرد: افراد می‌توانند از هر نوع ماسکی حتی ماسک‌های خانگی برای پیشگیری استفاده کنند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار