کد خبر: ۵۳۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱
دولت در حالی که برای کمترین میزان تبادل مالی با غرب، هزینه‌های هنگفتی را به کشور تحمیل می‌کند، با اجرای سیاست «ارز جهانگیری» مبالغی به ارزش هزاران برابر کمک‌های خارجی را به سرنوشت نامعلومی دچار کرد.

به گزارش آرانیوز، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

کیهان

 

دولت در مدیریت اقتصادی مرتکب خطاهای استراتژیک شد

یک کارشناس اقتصادی معتقد است مشاوران اقتصادی دولت نقش مهمی در نابسامانی اقتصادی موجود داشته‌اند.

روزنامه اقتصادی تعادل از قول محمدقلی ‌یوسفی نوشت:

در همان اوایل شروع به کار دولت، آقای روحانی و تیم اقتصادی او مسائلی مطرح می‌کردند که من در قالب «خطاهای استراتژیک تیم اقتصادی دولت» مطرح کردم و فکر می‌کنم همان خطاها همواره با این دوستان همراه بوده است.

اولین خطای استراتژیک اقتصاددانان شاغل، در دستگاه‌های دولتی نظریه‌پردازی به جای سیاست‌گذاری اقتصادی بوده است.

تمام تلاش‌ها و منابع در جهت رشد اقتصادی، پر کردن کسری بودجه، کنترل تورم، هدفمندی یارانه‌ها، تک‌نرخی کردن ارز و سود بانکی صورت گرفته است اما سوال این است که آیا اینها هدفند؟ آیا واقعا اینها ریشه مشکلاتند یا آنها خود معلول عوامل دیگری نیستند؟

تاکید بر پر کردن کسری بودجه دولت بدون بررسی علل و ریشه‌های آن را می‌توان دومین مشکل در این دسته‌بندی در نظر گرفت.

دولت به درآمدهای نفتی اتکا دارد و بنا بر این هرگونه که صلاح بداند هزینه می‌کند و همین امر نیز باعث بزرگ شدن دولت می‌شود. دولت با فروش نفت و اخذ مالیات یا عوارض به تامین هزینه‌ها می‌پردازد و وقتی که به دلایل مختلف درآمد نفت کاهش می‌یابد با کسری بودجه مواجه می‌شود، مشاورین و تیم اقتصادی خود را فرا می‌خواند که برای جبران کسری بودجه چاره‌اندیشی کنند. مشاورین محترم هم به جای این‌که به کاهش هزینه‌ها و ارتقاء کارایی آن‌ها نظر بدهند افزایش مالیات‌ها و افزایش نرخ ارز یا صادرات بیشتر نفت یا استقراض از داخل و خارج را به اشکال مختلف توصیه می‌کنند که اثرات منفی در اقتصاد ایجاد می‌کند.
خطای سوم، آدرس غلط در مورد مسئله بیکاری است همچنین تاکید بر رشد اقتصادی، اشغال زود بازده و دولتی را هم می‌توان در همین دسته‌بندی جای داد. خطای دیگر دولت این است که برای ایجاد اشتغال، بیشترین تاکید بر رشد اقتصادی گذاشته شده است. اما رشد اقتصادی الزاما منجر به ایجاد اشتغال نمی‌گردد.

هیچ ارتباط خودکاری بین اشتغال و رشد اقتصادی وجود ندارد. مطالعات مختلف تجربی نشان می‌دهد که تاکید بر رشد اقتصادی برای رفع بیکاری سیاست غلطی بوده است.

خطای چهارم، آدرس غلط در مورد مشکل رکود تورمی و خلاصه کردن مشکل در کنترل تورم است. وقتی که پدیده رکود تورمی حاکم می‌شود. با مشکل جدی مواجه می‌شود و تنها از طریق سیاست‌هایی که بتواند به‌طور همزمان با این دو مشکل مقابله نماید یا اولویت را به برون‌رفت از رکود بدهد می‌تواند با این معضل مقابله نماید. مشاورین و تیم اقتصادی دولت برعکس بر اولویت‌ کنترل تورم تاکید نموده‌اند. گران کردن هزینه تسهیلات اعتبارات بانکی، حذف یارانه‌ها مخصوصا در بخش تولید، بی‌توجهی به ورشکستگی و تعطیلی بنگاه‌های تولیدی و افزایش واردات برای کنترل تورم بی‌توجهی به عرضه و خلاصه کردن سیاست‌ها در مدیریت تقاضا!

در ابتدا مشکل را تورم قلمداد کردند و علت را فزونی تقاضا دیدند، نرخ سود بانکی را افزایش دادند اما این امر موجب تشدید بحران رکود تورمی و تعطیلی بنگاه‌های تولیدی گردید و تعدادی از فعالیت‌های تولیدی را نیز به  ورشکستگی کشانید و موجب بی‌میلی در تولید و ایجاد اشتغال گردید.

با بحرانی شدن وضعیت اقتصادی، در سال بعد مشکل را کمبود تقاضا قلمداد نمودند هدف این بود که از قالب توصیه‌های صندوق فراتر نروند و به جای تولید، تقاضا را مدیریت کنند اما همه این‌ها نه تنها بر ایجاد اشتغال اثر منفی داشته بلکه نتیجه عکس داده است.

فارین پالیسی: جهان در حال تماشای سقوط بی‌سابقه آمریکاست

مجله تخصصی سیاست خارجی آمریکا در یادداشتی تاکید کرد جهان در حال تماشای سقوط آمریکاست و این موضوع منحصرا به ترامپ محدود نمی‌شود.

تحلیلگر فارین پالیسی می‌نویسد: قدرت سیاسی و قدرت نرم آمریکا تحت ریاست‌جمهوری ترامپ، افولی اسفناک داشته است.
بیش از سه سال است که نزدیک‌ترین متحدان آمریکا خود را به این باور دلخوش کرده‌اند که ریاست‌جمهوریِ پوپولیستیِ ترامپ یک ‌اشتباه تاریخی است و ایالات متحده سرانجام به ریشه‌های دموکراتیک و جهان‌گرایی‌اش بازخواهد گشت. اما فصلی از همه‌گیری کرونا و اعتراضات، این باور را در هم شکست و بار دیگر چهره کشوری گرفتار در بیماری‌های ژرف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را آشکار کرد. امروز ایالات متحده آماج سرزنش‌های بین‌المللی است و نه تنها به خاطر رئیس‌جمهورش هدف انتقاد قرار گرفته، بلکه پیشینه‌ای از خشونت افسارگسیخته پلیس، برده‌داری و جنگ داخلی، ناظران را از ژنو تا گابن به هراس انداخته است.

در ژنو، یک بلوک کلیدی از دولت‌های آفریقایی خواهان رسیدگی سازمان ملل به بدرفتاری‌های ایالات متحده با شهروندان آفریقایی‌تبار شده است. گروهی بیست نفره از مقامات ارشد سازمان ملل، از جمله دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، خشونت پلیس در شهرهای آمریکا را محکوم کرده‌اند.

رهبران و دیپلمات‌های خارجی باور دارند که ترامپ در واکنش به کروناویروس و اعتراض‌های سیاسی، بی‌کفایتی‌اش را اثبات کرد؛ اما آنچه بیش از همه ناظران خارجی را ناامید کرده این است که حتی ایالات‌ و شهرهای لیبرال، از جمله نیویورک، نیز در برابر همه‌گیری و اعتراضات سیاسی، آمادگی و واکنش مناسب نداشته‌اند. برخی از خشن‌ترین سرکوب معترضان تظاهرات‌ اخیر در ایالت‌ها و شهرهای آبی (حوزه‌های انتخاباتی حزب دموکرات) از جمله لس‌آنجلس، مینیاپولیس و نیویورک، انجام شده که تحت مدیریت رهبران سیاسی لیبرال هستند.

آخرین نمایش از کشتار و خونریزی آمریکایی، نشانه‌ای دیگر از سقوط پرشتاب یک قدرت بزرگ به دوره‌ای از افول ملی و بین‌المللی است. اندرو گلیمور معاون بریتانیایی‌تبار پیشین دبیرکل سازمان ملل در امور حقوق بشر، می‌گوید: «قدرت سیاسی و قدرت نرم آمریکا تحت ریاست‌جمهوری ترامپ، افولی اسفناک داشته است. من از کشوری می‌آیم که افول را تجربه کرده، اما این روند چندین دهه طول کشید. افول در آمریکا پرشتاب‌تر است.»

مایکل فولی‌لاو دبیر اجرایی موسسه لووی استرالیا، می‌گوید شهرت آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ آسیب جدی دید و این آسیب با اختصاص یافتن بدترین شیوه مدیریت کروناویروس در جهان به ایالات متحده، شدیدتر شد. تقریبا تمام کشورهای توسعه‌یافته در موارد ابتلا و بستری در بیمارستان کاهش چشمگیر داشته‌اند؛ فقط در آمریکا- و تا حدی در بریتانیا - هر دو مورد افزایش یافته است. عملکرد متوسط و نه چندان خوب آمریکا در پاسخ به کووید-19 بسیاری از ناظران را تکان داد. ما خو گرفته‌ایم که آمریکا را مرکز قدرت جهانی ببینیم و نه مرکز بیماری جهانی.

دستور خالی بدون تدبیر برای سوداگری در بازار خودرو

دستور چهل روز قبل رئیس‌جمهور برای ساماندهی بازار خودرو، هیچ تاثیری دربر نداشته است.

روزنامه صبح نو ضمن انتشار این خبر نوشت: 40 روز پیش و در پی رسیدن پراید به مرزهای 80 میلیون تومان، رئیس‌جمهور در تماس تلفنی به سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، دستور داد: «طبق یک برنامه‌ریزی روشن و شفاف که هم برای تولیدکنندگان خودرو و هم برای مردم کاملا آشکار و مشخص باشد، باید با حذف فضای دلالی و واسطه‌گری، خودرو با قیمت منطقی از تولیدکننده به دست مصرف‌کننده برسد. به‌گونه‌ای که به حذف نقش‌آفرینی کاذب واسطه‌ها و دلالان در تعیین قیمت خودرو و ارجحیت ‌یافتن منفعت مردم و تولیدکنندگان خودرو منجر شود... به‌ هیچ‌وجه از سوی مردم و مسئولان قابل تحمل نخواهد بود که با جهش‌های غیرمنطقی و کاذب در بازار خودرو، خودروهای تولیدی کشور با قیمتی گزاف به دست مردم برسد.»

دستور آقای روحانی از نظر منطق اقتصادی، مبهم،‌ اشتباه و محکوم به شکست بود. اولا، آقای روحانی از عبارات مبهم «قیمت منطقی» و «قیمتی گزاف» استفاده کرده است؛ عباراتی که تعریف روشنی ندارند و کاملا قابل تفسیر هستند، مثلا قیمت منطقی پراید چقدر است؛ 20 میلیون؟ 40 میلیون؟ 60 میلیون؟ چقدر؟! در اقتصادی که افسار رشد نقدینگی‌اش رها شده و دولت جرات و جنم مدیریت بر جریان وجوه را ندارد، قیمت پراید و سکه طلا و ارز چقدر است؟

ثانیا،‌ اشکال بزرگ دستور آقای روحانی درباره خودرو این بود که سازوکار بازار را کاملا نادیده گرفت. در این میان وزارت صمت هم دستور ‌اشتباه آقای روحانی را افتضاح‌تر اجرا کرد. مسئله چه بود؟ بازار خودرو شبه‌انحصاری است و بر اساس قانون و منطق اقتصادی، شورای رقابت قیمت رسمی خودرو را تعیین می‌کند. از سوی دیگر با افزایش سرکش نقدینگی، قیمت بازاری (تقاطع عرضه و تقاضا) خودرو با قیمت تعیین‌شده توسط شورای رقابت فاصله پیدا کرده و رانت بزرگی ایجاد کرده که باعث هجوم تقاضای سوداگری به بازار خودرو شده است.

منطق اقتصاد می‌گوید در بازار رانتی، قبل از هر کاری رانت را از میان بردارید، به‌خصوص که خودرو برخلاف غذا و مسکن و بهداشت، کالای اساسی نیست. بهترین کار این بود که خودروها در بورس کالا به بالاترین قیمت فروخته شود و مازاد حاصله تا قیمت شورای رقابت به بیت‌المال برود تا صرف خدمات عام‌المنفعه مثل حمل‌ونقل عمومی ‌شود. همین کار، قطعا قیمت خودرو را کاهش می‌داد چون باعث خروج تقاضای سوداگری از بازار خودرو  می‌شد.

وزارت صمت چه کرد؟ در اجرای دستور رئیس‌جمهور، وزارت صمت دو کار اساسی انجام داد که قرعه‌کشی میان متقاضیان خرید خودروی ارزان و محدودیت فروش خودروی برنده ‌شده است. این دو تصمیم صددرصد اشتباه و کاملا مغایر منطق اقتصاد بود. برای کاهش قیمت، به‌طور اصولی دولت باید هر کاری بکند تا تقاضا از بازار خارج شود و عرضه به بازار زیاد شود. تصمیم وزارت صمت برای توزیع خودروهای ارزان به روش قرعه‌کشی، باعث هجوم میلیونی مردم برای ثبت‌نام در این لاتاری ملی بود.

آیا همه آنها خودرو می‌خواستند؟ معلوم است که رانت می‌خواستند، از آن‌ طرف، محدودکردن فروش هم ‌اشتباه بود چرا که باعث شد همین چند 10هزار خودروی قرعه‌کشی‌شده هم با یک‌سال تاخیر به بازار وارد و بازار برای خودروی نو، تشنه‌تر شود؛ مصرف‌کننده واقعی چطور؟ آیا به خودرویش رسید؟ وقتی 20 هزار از مستحق‌ترین مصرف‌کننده‌ها باید میان پنج میلیون نفر قرعه‌کشی شوند، پاسخ تقریبا منفی است.

انصاری راد: اختلاف میان اصلاح‌طلبان شدید است

عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان و رئیس کمیسیون اصل 90 در مجلس ششم تصریح کرد از ریاست عارف بر شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خاصیتی ندیدیم.

حسین انصاری راد در گفت‌وگو با فردانیوز اظهار داشت: اصلاح‌طلبان باید متحد شوند. البته برای نیل به این مقصود تنها اتحاد اصلاح‌طلبان اصطلاحی نمی‌تواند مراد ما باشد. بخش عظیمی از دانشمندان، نخبگان، اساتید و شخصیت‌های مستقل مشی اصلاح‌طلبی دارند اما در زمره اصلاح‌طلبان اصطلاحی و معروف به حساب نمی‌آیند. به‌طور مشخص آقای ظریف اصلاح‌طلب است اما جزء اصلاح‌طلبان اصطلاحی حساب نمی‌شود. معتقدم هر دو این مجموعه‌ها باید برای انتخابات ریاست‌جمهوری کنار هم قرار بگیرند.

این فعال اصلاح‌طلب درباره ساختار تشکیلاتی اصلاح‌طلبان اظهار کرد: این‌که ساختار مجتمع‌شدن اصلاح‌طلبان چه باشد و چه نامی بر آن بگذارند خیلی مهم نیست. مهم آن است که نیروها یک جا متمرکز شوند تا بتوانند نقش مورد انتظاری را ایفا کنند. البته اختلافات در بین اصلاح‌طلبان به‌حدی است که تقریبا وقوع چنان اتحادی که من عرض می‌کنم بعید است.

وی درباره تداوم ریاست محمدرضا عارف بر ساختار تشکیلاتی اصلاح‌طلبان تأکید کرد: ریاست تشکیلات اصلاح‌طلبان باید با کسی باشد که اصلاح‌طلبان او را قبول داشته باشند و بر ریاست او اجماع کنند اما آقای عارف خاصیت قابل‌توجهی از خود در این حوزه نشان نداد.

نماینده مجلس ششم یادآور شد: ما هیچ علامت و نشانه‌ای ندیدیم که آقای عارف بتواند جذابیتی داشته باشد و افراد را گردهم جمع کند. اصلاح‌طلبان حقیقتا در مجلس دهم وضع نامطلوبی داشتند.

به جای منت‌کشی غرب ارزها را به کشور برگردانید

دولت در حالی که برای کمترین میزان تبادل مالی با غرب، هزینه‌های هنگفت سیاسی و حقوقی را به کشور تحمیل می‌کند، با اجرای سیاست «ارز جهانگیری» مبالغی به ارزش هزاران برابر کمک‌های خارجی را به سرنوشت نامعلومی دچار کرد.

به گزارش رجانیوز؛ طبق جدیدترین آمار اعلام شده از سوی مسئولان بانک مرکزی، 2/5 میلیارد دلار به 25 میلیارد دلار ارز بازنگشته به کشور اضافه شده و کل عددی که به عنوان ارز صادراتی به چرخه اقتصادی بازنگشته، اکنون به 27/5 میلیارد دلار رسیده است. حدود 6/8 میلیارد یورو از این رقم، فقط و فقط به 250 کارت بازرگانی اختصاص دارد که عمدتا حق‌العمل کار هستند و نمی‌خواهند شناسایی شوند و ارزششان به چرخه اقتصادی بازگردد. آن‌ها مشتریان خاص خود را دارند و برای قاچاق کالا، واردات کالاهایی که مشابه آن‌ها در فروشگاه‌ها وجود دارد یا برای خروج سرمایه از این ارز استفاده می‌کنند.

این بدان معناست که بخش عمده‌ای از تعهدات ارزی صادرکنندگان همچنان عملیاتی نشده و اما مسئولان چه تدبیری برای برخورد با متخلفان و مدیریت این وضعیت نابسامان دارند؟

دولت اکنون و پس از گذشت دو سال از رانت ارزی گسترده موسوم به «ارز جهانگیری» هنوز موفق نشده تا مبلغ هنگفتی از این رانت توزیع شده را به کشور بازگرداند. برای درک بزرگی این مبلغ، توجه به این نکته کافی است که با احتساب دلار 20 هزار تومانی، رقمی معادل یک پنجم کل نقدینگی اقتصاد ایران همچنان در گرو تعداد محدودی از صادرکنندگان است!

در حدود یک ماه قبل، دولت روحانی برای مقابله با کرونا درخواست مبلغ پنج میلیارد استقراض خارجی از صندوق بین‌المللی پول داشت. نهادی بین‌المللی که با کارشکنی‌ها و دخالت‌های همیشگی آمریکا همراه بوده و در نهایت نیز با اعطای چنین وامی به ایران موافقت نکرد. نکته قابل توجه آن است که ارزش‌ ارزهای بازنگشته به کشور نزدیک به 5/5 برابر رقمی است که دولت برای استقراض خارجی مدنظر داشت!

اینستکس، کانال مالی ایران و اروپا که پس از خروج آمریکا از برجام به عنوان وعده طرف‌های باقیمانده در برجام به ایران داده شد، تاکنون تنها یک تراکنش مالی داشته که مبلغ آن منتشر نشده و تنها اعلام شده که ارزشی کمتر از یک میلیون یورو داشته است! بدون نیاز به هر محاسبه‌ای مشخص است که تنها (به ظاهر) امتیاز مالی باقیمانده برجام که در قالب اینستکس عملیاتی شده است، هزاران بار کوچکتر از مبلغی است که در اثر سوء مدیریت ارزی دولت بر باد رفته و عاقبت نامعلومی دارد.

حالا و پس از گذشت دو سال از اجرای سیاست «ارز جهانگیری» که توسط دولت به کار گرفته شد، اکنون فرصت خوبی برای ارزیابی و البته پاسخگویی و برخورد با دولت در این زمینه فرا رسیده است. دولتی که برای پول خردهای غربی توان و وقت یک ملت را هدر داده، آیا اکنون پاسخگوی ضرر و زیان هزاران برابری ارزهای توزیع شده خواهد بود؟ باید منتظر ماند و دید دو قوه دیگر تا چه میزان می‌توانند قوه مجریه را در برابر این امر پاسخگو نمایند.
 

ایران


نامه اردشیر زاهدی به ملت‌های ایران و امریکا

خبر اول اینکه، «اردشیر زاهدی» داماد آخرین شاه ایران و آخرین سفیر رژیم گذشته در امریکا که هم‌اینک در سوئیس زندگی می‌کند، با نگارش نامه‌ای سرگشاده خطاب به دو ملت ایران و امریکا، ضمن انتقاد از رویکرد تهدید و تحریم دولت ایالات متحده علیه ایران، خواستار رویکردی جدید با تکیه بر ابزار دیپلماسی و ارتباط مردمی بین دو ملت بزرگ ایران و امریکا شده است.

به گزارش عصر ایران، زاهدی در این نامه ضمن برشمردن تاریخچه 163 ساله روابط پرپیچ و خم بین دو دولت و دو ملت ایران و امریکا، تأکید کرده: زمان آن رسیده که 41 سال دشمنی بین ایالات متحده امریکا و ایران پایان یابد.

او تحقق این مهم را از راه دیپلماسی، احترام متقابل و دست برداشتن دولت ایالات متحده امریکا از سیاست‌های تهدید و تحریم و نظامیگری در عرصه روابط بین‌الملل دانسته است. زاهدی نوشته: «برای نجات جهان از وضعیت متشنج و خطرناک کنونی، ما نیاز به یک رویکرد جدید در رابطه با دیپلماسی و روابط بین‌الملل داریم، رویکردی که مبتنی بر صداقت، احترام متقابل و ارتباط مردم با مردم است. من بارها و بارها گفته‌ام که عصر استعمار و دیپلماسی زورگویانه و نظامیگری به پایان رسیده است. هیچ مشکل سیاسی و دیپلماتیکی نیست که نتوان از طریق تماس انسانی، گفت وگو و حسن نیت آن را حل کرد و من در اینجا از چندین دهه تجربه در این زمینه صحبت می‌کنم.»

زاهدی نوشته است: توافق هسته‌ای موسوم به برجام نیز با وجودی که از سوی دولت ترامپ کنار گذاشته شده اما هنوز نشان از آن دارد که دیپلماسی می‌تواند پیروز شود. ارتباط مردمی و تمایل به حل اختلافات به نفع صلح باید در اولویت قرار گیرد. هیچ دلیلی برای ایران و امریکا وجود ندارد که به روزهای خوب قدیمی برنگردند و دنیای بهتری را برای فرزندان‌مان به ارث نگذارند نه دنیایی تقسیم شده و بی‌اعتماد بلکه دنیایی پر از مِهر و خرد.

ازدواج دختر شهید سلیمانی با فرزند مقام حزب‌الله

خبر دیگر اینکه، زینب مغنیه خواهر شهید عماد مغنیه از ازدواج «دختر سردار قاسم سلیمانی» و «پسر سیدهاشم صفی‌الدین» معاون اجرایی حزب‌الله لبنان خبر داد. به گزارش «تابناک»، زینب مغنیه در صفحه شخصی خود در اینستاگرام تصویری از نام زینب سلیمانی و سیدرضا صفی‌الدین با نشان قلب و عشق به اشتراک گذاشته است. همچنین برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی در لبنان و ایران از ازدواج دختر شهید سردار قاسم سلیمانی با فرزند یکی از مقام‌های ارشد حزب‌الله لبنان در هفته‌های اخیر خبر داده‌اند. سید رضا صفی‌الدین پسر سیدهاشم صفی‌الدین معاون اجرایی حزب‌الله لبنان است.

محکومیت انتشاردهنده خبر بازداشت دادستان سابق

شنیدیم که، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان سابق تهران اعلام کرد فردی که در مردادماه سال گذشته خبر کذب بازداشت اینجانب را منتشر کرده بود، به مجازات جزای نقدی محکوم شد. به گزارش مهر، وی ضمن تکذیب شایعات اخیر در فضای مجازی که به موجب آن خبر کذب قبلی با تغییراتی باز نشر شده است، تأکید کرد: انتشار این گونه شایعات و اخبار کذب با هدف تشویش اذهان عمومی و تخریب وجهه مقامات قضایی که در مبارزه با فساد تلاش کرده‌اند صورت می‌گیرد و حق تعقیب کیفری عوامل انتشاردهنده چنین اکاذیبی علیه اینجانب به قوت خود باقی است. به گفته جعفری دولت آبادی، در پی طرح شکایت‌های جداگانه دادستان سابق تهران علیه روح‌الله زم و رضا گلپور مبنی بر نشر اکاذیب، در دادسرای تهران، کیفرخواست‌های مستقل صادر شده و پرونده‌های مذکور در محاکم ذیصلاح تحت رسیدگی است.

کرونا عامل نزدیکی تهران و ابوظبی

دست آخر اینکه، پایگاه خبری العربی الجدید که مقر آن در لندن است، در گزارشی نوشت: در پی تأکیدات جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های گذشته مبنی بر تحولات مثبت در روابط این کشور با امارات، ابوظبی مسأله انتشار ویروس کرونا را وسیله‌ای برای تقویت روابط خود با تهران به کار می‌گیرد و کمک‌های پزشکی به ایران ارسال می‌کند.

به گزارش ایسنا، در این گزارش آمده است: ارسال کمک‌های بشردوستانه از ابوظبی به تهران در حالی است که ایران تأکید می‌کند در تولید تجهیزات پزشکی برای مقابله با ویروس کرونا به خودکفایی رسیده است و علیرغم افزایش انتشار ویروس کرونا در دو هفته گذشته ایران با کمبود تجهیزات پزشکی مواجه نشده است، همان گونه که در ماه مارس و در اوایل شیوع ویروس کرونا با این مشکلات مواجه نبود.

در ادامه این گزارش با اشاره به ارسال چهارمین محموله کمک‌های پزشکی امارات به ایران آمده: مسأله قابل توجه این است که خبرگزاری رسمی امارات اظهارات سیف الزعابی در رابطه با این کمک‌ها را به عنوان سفیر امارات در جمهوری اسلامی ایران نقل کرده است.

این درحالی است که ابوظبی در ژانویه 2016 و بعد از تعرض به سفارت و کنسولگری سعودی در تهران و مشهد به منظور حمایت از ریاض، سفیر خود را از تهران فراخواند و این مسأله پرسش‌های زیادی را مطرح می‌کند که آیا امارات طی ماه‌های گذشته و بعد از بهبود روابطش با تهران سطح حضور دیپلماتیک خود را از کاردار به سفیر افزایش داده است؟

خراسان

 

مجوز ویژه کابینه روحانی برای بنزهای دولت احمدی نژاد

در حالی که دولت احمدی نژاد طی مصوبه‌ ای در 29 بهمن سال 90 به وزارت امور خارجه و نهاد ریاست جمهوری اجازه داد بنزهای تشریفاتی که حدود 30 سال از تاریخ ساخت آن ها گذشته بود را از طریق مزایده به فروش برسانند، خریداران این بنزها به علت محدودیت های قانونی، امکان تعویض پلاک این خودروها را به دست نیاورده بودند که به پیشنهاد وزارت خارجه و تصویب روزهای اخیر هیئت وزیران، این مشکل پس از سال ها حل و مجوز شماره گذاری بنزها بالاخره صادر شد.

احتمال تنبیه ادارات با تاخیر در پرداخت حقوق کارمندان

یک مقام مسئول در نامه روزهای اخیر خود به همه سازمان ها و ادارات دولتی، با اشاره به الزامات و تاکیدات قانون بودجه سال 99 مبنی بر اختصاص بودجه بر مبنای عملکرد، متذکر شده هرگونه تخصیص اعتبار در سه ماهه دوم امسال منوط به ارائه گزارش عملکرد دستگاه و تایید میزان تحقق اهداف تعیین شده برای آن مجموعه خواهد بود بنا براین در صورت همکاری نکردن مدیران هر نهاد دولتی در اجرای این دستور، مسئولیت عدم پرداخت ها از جمله حقوق کارمندان در زمان مقرر، بر عهده آن هاست.

آرمان

 

ازدواج دختر سردار سلیمانی

دختر عماد مغنیه، فرمانده ‌نظامی ارشد و پیشین حزب‌ا... لبنان، خبر داده است زینب سلیمانی، دختر قاسم سلیمانی، ازدواج کرده است. گفتنی است زینب مغنیه در صفحه شخصی خود در اینستاگرام تصویری از نام زینب سلیمانی و سیدرضا صفی‌الدین با نشان قلب و عشق به اشتراک گذاشته است. این در حالی است که بر این اساس، به نظر می‌رسد دختر سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی با پسر معاون اجرایی حزب‌ا... لبنان ازدواج کرده است. هر چند هنوز منابع رسمی این اتفاق فرخنده را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

کشف اسناد جعلی 100 میلیاردی در پایتخت

اواخر هفته گذشته تعدادی گزارش مبنی بر جعل برخی اسناد مربوط به بیمه و پایان کار ساختمانی شهرداری در چند نقطه از شهر تهران دریافت شده و بررسی موضوع در اختیار تیمی از مأموران مرکز عملیات پلیس امنیت عمومی به‌ طور ویژه قرار گرفته است. در این راستا مأموران پلیس با انجام اقدامات فنی و تحقیقات جامع مخفیگاه اعضای این باند را در دو نقطه تهران در حوالی میدان سبلان و محله پونک شناسایی کرده و برای تحقیقات بیشتر آنها را به مرکز عملیات پلیس امنیت انتقال داده‌اند. گفتنی است در بازرسی از مخفیگاه متهمان 30 برگ اسناد دولتی جعلی مربوط به بیمه تامین اجتماعی و جواز پایان کار شهرداری برای پروژه‌های عمرانی و ساختمانی و تجهیزات دفاعی کشف شده است.

احضار مدیرمسئول مستقل به دادسرا

روز گذشته فریبا عباسی مدیر مسئول روزنامه مستقل با شکایت هیئت نظارت به شعبه 12 بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد. گفته می‌شودعلت این احضار در پی انتشار مقاله دکتر فضل ا... صلواتی بوده است. مدیرمسئول مستقل در دفاعیه خود گفته است: در موارد فقهی اختلاف نظر فقها روی هر مساله‌ای متعدد است و پیشنهاد آقای صلواتی به منزله تقویت چهره رحمانی دین است. گفتنی است مدیرمسئول روزنامه مستقل ساعت 14دیروز با تضمین کفیل آزاد و از دادسرا مرخص شد.

شدیدترین مجازات در انتظار آزمون

سردار آزمون مهاجم ایرانی زنیت به دلیل نقض قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی این باشگاه در معرض مجازات‌های جدی انضباطی و مالی قرار خواهد گرفت. روز جمعه در سن‌پترزبورگ، مسابقه هفته بیست و چهارم لیگ بین زنیت و کرلا برگزار شده که این دیدار به سود زنیت پایان یافته است. این در حالی است که روز بعد، صفا هادی، هافبک عراقی و سردار آزمون در یک عکسی همدیگر را در آغوش گرفته‌اند. گفتنی است باشگاه زنیت پس از انتشار این عکس یادآور شده است: بازیکن ما در زمینه همه‌گیری COVID-19 قوانین مقرر در داخل باشگاه و تیم را نقض کرده و همچنین نگرش ناشایست خود را به این موضوع نشان داده است و با این کار نه تنها سلامتی خود بلکه سلامتی خویشاوندان و اعضای تیم را به خطر می‌اندازد.

دعوت رضا رویگری از کرونا

رضا رویگری بازیگر تلویزیون با لحنی آمیخته به طنز اما تلخ درباره اوضاع این روزهایش می‌گوید: من بعضی وقت‌ها از کرونا خواهش می‌کنم تشریف بیاورند منزل ما... واقعا خسته شده‌ام، زیاد هم از کرونا نمی‌ترسم. ما زندگی نمی‌کنیم. یک هنرمند به چه چیزی زنده است؟ به اینکه کار بکند و از کاری که می‌کند لذت ببرد. این بازیگر با گله‌مندی از پرداخت نشدن دستمزدهایش گفت: نمی‌شود که بازیگر و عوامل کار کنند و مزایای مالی‌اش به شخص دیگری برسد. بازیگر هم در همین جامعه زندگی می‌کند. من الان ماهی پنج میلیون و سیصد هزار تومان اجاره می‌دهم چطور باید این مبلغ را پرداخت کنم؟

پلمپ 20 باغ

فرماندار ارومیه درباره پلمب 20 باغ به دلیل تجمع گفت: 20 باغ که با وجود شرایط شیوع بیماری کرونا، میزبان تجمع بوده‌اند، پلمب شده‌اند. این در حالی است که علیرضا ملامحمدی‌زاده اظهارکرد: در روزهای شیوع ویروس کرونا، 400 قلیان‌سرا نیز در شهر ارومیه پلمب شده است. علیرضا ملامحمدی‌زاده فرماندار ارومیه افزود: طبق تصمیم جدید در ستاد استانی مقابله و مدیریت بیماری کرونا، تالارهای پذیرایی نیز اجازه فعالیت ندارند. ملامحمدی‌زاده در ادامه سخنانش در این باره گفت: برگزاری هرگونه جشن عروسی ممنوع است و با افرادی که در باغ‌ها اقدام به برگزاری عروسی، دورهمی و در مجموع سبب ایجاد تجمع ‌شوند، برخورد می‌شود.

ماجرای آگهی‌های اجاره پشت‌بام

در حالی که در فضای مجازی با انتشار آگهی‌های اجاره پشت‌بام و انباری، جو روانی جدیدی علیه بازار اجاره راه افتاده است، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در این رابطه می‌گوید: وزارت راه، اجاره این موارد را تایید نمی‌کند و اصلا امکان اجاره این قسمت از ساختمان وجود ندارد. لازم است کار ویژه‌ای در این بخش صورت بگیرد و فورا فضای مجازی خالی از آگهی‌های غیر واقعی اجاره و فروش شود.

محکومیت مکامفیروزی به دو سال حبس

محمدعلی کامفیروزی با رای قاضی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شیراز به دو سال حبس تعلیقی محکوم شده است. گفتنی است این وکیل دادگستری با شکایت سازمان اطلاعات سپاه فجر استان فارس، به اتهام توهین به مقام معظم رهبری در خلال یک سخنرانی در جمع دانشجویان دانشگاه شیراز به مناسبت سالروز بزرگداشت 16 آذر در سال 1397، به دو سال زندان محکوم شده است که اجرای این حکم به مدت پنج سال به حال تعلیق در آمده است. در این راستا نامبرده باید در طول این 5 سال، 60 بار به شیراز سفر کرده و خود را به مراجع ذی‌ربط معرفی کند. این در حالی است که محمدعلی کامفیروزی که سابقه 2 دوره نمایندگی مدیران مسئول را در شورای مرکزی نشریات دانشگاهی وزارت علوم دارد، در سال 1395، از سخنرانان دیدار رمضانی رهبری با دانشجویان بوده است.

احساس وظیفه کنم، کاندیدا می‌شوم

عزت ا... ضرغامی در گفت‌وگو با رادیو تهران در پاسخ به سوالی در مورد کاندیداتوری در انتخابات 1400 گفت: من سرباز نظام هستم و اگر بگویند ریاست صدا و سیما را برعهده بگیر می‌آیم و در مورد انتخابات 1400 هم اگر احساس وظیفه کنم کاندیدا خواهم شد. لازم به ذکر است در این رابطه ضرغامی در بین کاندیداهای اصلی جمنا که عنوان ائتلاف اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 بوده، در قرار داشته است. گفتنی است ضرغامی پیش از ریاست صداوسیما، معاونت پارلمانی این سازمان و همچنین معاونت سینمایی وزارت ارشاد را برعهده داشته است.

کنایه‌های «آقازاده» به حراج تهران

حراج تهران در سال‌های گذشته، با شائبه‌هایی درباره آثار منسوب به سهراب سپهری مواجه بوده است. در این راستا در قسمت اول «آقازاده»، در حراجی با عنوان «حراج خاورمیانه»، یک نقاشی جعلی از سهراب سپهری به قیمت بالا فروخته می‌شود. کدهایی که کاراکتر استاد ارژنگ (مسعود فروتن) در پشت پرده ماجرا می‌دهد، به شکل واضحی به خانواده گلستان اشاره دارد: «به ارث رسیده»، «تو پستوی خونه پیدا شده» و... . به علاوه اینکه تابلوی به نمایش درآمده، عینا همان است که لیلی گلستان در نهمین حراج تهران فروخته است! این در حالی است که پیشتر در سریال «هیولا» هم شاهد کنایه‌هایی به حراج‌های میلیاردی هنری بوده‌ایم، اما هیچ‌گاه تا این اندازه واضح، به ماجرای تابلوهای سهراب سپهری پرداخته نشده بود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار