کد خبر: ۵۳۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از آغاز فاز اجرایی حساب اقماری گردشگری(TSA) به منظور سنجش اثرات اقتصادی گردشگری در کشور خبر داد.

به گزارش آرانیوز، علیرضا رحیمی،  اظهار کرد: اواخر سال گذشته قرارداد "استقرار حساب‌های اقماری گردشگری (TSA) در چارچوب نظام جامع آماری گردشگری" بین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مرکز آمار ایران به منظور ایجاد ابزار بررسی منافع حاصل از صنعت گردشگری، امکان سنجش بهره‎وری صنعت گردشگری، میزان اشتغال‌زایی و محاسبه گردشگری در حساب‌های ملی کشور به امضا رسید.

وی افزود: به دنبال اقدامات و هماهنگی‌های انجام شده با سازمان جهانی جهانگردی، سازمان برنامه و بودجه کشور، مرکز آمار ایران و بانک مرکزی، بستر لازم به منظور پیاده‌سازی و استقرار حساب اقماری گردشگری(TSA) از ابتدای سال جاری در کشور فراهم شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه هدف کلی از تهیه حساب اقماری گردشگری(TSA) سنجش اثرات اقتصادی گردشگری در کشور به صورت سالانه  است؛  خاطر نشان کرد: با وجود آمادگی برای اجرای حساب‌های اقماری در کشور از آغاز سال جاری، متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا و رکود در بخش سفر، امکان مرحله اجرای آن فراهم نشد؛ که با توجه به از سرگیری سفرها این طرح وارد فاز اجرا خواهدشد.

رحیمی گفت: حساب‌های اقماری گردشگری، این امکان را فراهم می‌کند که جنبه‌های اقتصادی گردشگری در حساب‌های ملی کشور بطور مجزا بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند؛ با اجرای این طرح و توجه به اهمیت نقش گردشگری زمینه بهتری برای تجزیه و تحلیل اثرات گردشگری در  اقتصاد و تصمیم گیری‌ها دربارة گردشگری فراهم می‌شود.

به گفته رحیمی بسیاری از کشورها استقرار نظام حساب‌های اقماری گردشگری را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده‌اند و با استفاده از این حساب‌ها و نیز با ایجاد قوانین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز سیاستگذاری‌های کلان و تصمیم‌گیری‌های خرد حوزه گردشگری را مدیریت می‌کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: با تهیه حساب اقماری گردشگری گام مهمی برای ایجاد  ابزار بررسی منافع حاصل از صنعت گردشگری، مقایسه رشد صنعت گردشگری با سایر بخش ها، امکان سنجش بهره‎وری صنعت گردشگری، اشتغال‌زایی و تراز پرداخت­های ملی برداشت خواهد شد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار