کد خبر: ۵۳۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۳
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی:
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی با اشاره به لزوم تهیه طرح معماری داخلی و موزه‌آرایی مجموعه فرهنگی‌تاریخی مفخم بجنورد، از ابلاغ یک میلیارد ریال اعتبار برای این منظور خبر داد.

آرانیوز- بجنورد-حبیب یزدان‌پناه اظهار کرد: با انجام مطالعات طرح محتوایی موزه، مرحله دوم که تهیه طرح معماری داخلی و موزه‌آرایی است، با ابلاغ یک میلیارد ریال اعتبار انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی تصریح کرد: این طرح برای سه موزه اسناد و نسخ خطی، باستان‌شناسی و موزه مردم‌شناسی مجموعه فرهنگی‌تاریخی مفخم بجنورد، تهیه و اجرایی خواهد شد.

وی افزود: پلان‌ها و نماهای اجرایی، اجرای نورپردازی، اجرای تأسیسات خاص با توجه به موضوعات نمایش‌داده‌شده و حفاظت‌شده، اجرای تجهیزات و ویترین‌ها و سایر نقشه‌های اجرایی لازم برای موزه‌آرایی و صحنه‌آرایی از جمله طرح‌های قابل ارائه برای این مهم است.

آیینه‌خانه مفخم یکی از یادمان‌های برجسته دوره قاجار است که حدود سال ۱۳۰۰ هجری به دستور یار محمدخان شادلو، معروف به سردار مفخم ساخته شده و با شماره ۱۱۶۷ به ثبت ملی رسیده است.

عمارت مفخم نیز که هم‌زمان با آیینه‌خانه ساخته شد، بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین اثر تاریخی دوره قاجار در خراسان شمالی است و با شماره ۹۵۲ در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

این بنای مجلل ۳۴ اتاق با دو تالار بزرگ دارد. نمای اصلی ساختمان در سمت جنوب است که سراسر آن به زیباترین وجهی با انواع فنون کاشی‌کاری معرق، هف

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار