کد خبر: ۵۳۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴
نوبخت در اصفهان:
معاون رئیس جمهور گفت: تنها بندر ایران که مورد تحریم واقع نشده چابهار است؛ بر این اساس در راستای تکمیل خط ریلی چابهار - زاهدان از هفته آینده ریل گذاری خاش به سمت زاهدان آغاز می‌شود.

آرانیوز-اصفهان-محمدباقر نوبخت عصر پنج شنبه در برنامه زنده تلویزیونی گفت و گوی هفته که با حضور استاندار اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه امسال سال مهمی برای کشور به لحاظ افتتاح برنامه‌های زیرساختی است، اظهار داشت: در سفر رئیس جمهور به اصفهان برای ۳۸ طرح و پروژه حدود ۶۹۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان تعهد مالی شده بود تا سرمایه گذاری‌های لازم انجام شود.

وی افزود: امروز در شورای برنامه ریزی استان اصفهان این گزارش داده شد که حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت برای اجرا و تکمیل این طرح‌ها اختصاص یافته است.

تزریق اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل پروژه کنار گذر شرقی اصفهان

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه طرح‌هایی هست که هنوز در استان اصفهان به اتمام نرسیده است، ابراز داشت: بر این اساس تکمیل کنار گذر شرقی اصفهان نیازمند تزریق اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی است که در روزهای به شکل کامل آینده پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه این کنار گذر از این جهت حائز اهمیت است که بخشی از کریدور شمال به جنوب کشور است، تاکید کرد: همچنین آزادراه اصفهان – شیراز با مشارکت وزارت دفاع در حال ساخت و تکمیل است که حدود ۲۰۰ کیلومتر راه و دو ساعت نیز زمان سفر میان این دو شهر را کاهش می‌دهد ضمن اینکه ایمنی و رفاه سفر جاده‌ای میان این دو شهر در بر خواهد داشت که این پروژه نیز در سال ۹۹ به پایان می‌رسد.

وی اضافه کرد: امروز رخداد ارزشمندی در اصفهان رخ داد که تنها از اصفهانی‌ها بر می‌آید، نصف جهانی‌هایی که با برخورداری از ظرفیت ملی توانستند سه جنگنده که تولید خودشان بود به پرواز دربیاورند که غرش آنها به یقین دل دشمن را به لرزه درآورد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما امنیت را فقط در بعد نظامی نمی‌دانیم بلکه از طریق گسترش توسعه امنیت ملی نیز تقویت می‌شود، اظهار داشت: در آینده نزدیک نویدی دیگر در این ارتباط برای ایجاد امنیت و مأیوس کردن دشمنان توسط مردم اصفهان خواهیم داشت.

ساخت چهار هزار واحد مسکونی برای افراد کم درآمد در استان اصفهان

وی اضافه کرد: ما توجه به محرومان را وظیفه خود می‌دانیم و بر این اساس در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه اصفهان با ساخت چهار هزار واحد مسکونی برای افراد کم درآمد موافقت شد و کلنگ بخشی از آن در شهرضا و اردستان بر زمین زده می‌شود و کمتر از یک سال دیگر به بهره برداری می‌رسد.

نوبخت در ارتباط با اقدامات زیر ساختی در بخش ریلی در اصفهان گفت: اکنون مثلث گردشگری میان اصفهان شیراز و یزد مفروض است اما یک ضلع از این سه ضلع کامل نیست به نوعی که میان اصفهان به شیراز و همچنین یزد امکان تردد ریلی هست اما بین فارس و یزد این امکان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه از سال گذشته این طرح ریلی نیز آغاز شده است چرا که برنامه دولت تکمیل شبکه ریلی کشور است، گفت: تعدادی از استان‌هایی مانند همدان کرمانشاه آذربایجان غربی گیلان به این شبکه ریلی متصل نبودند که توانستیم آنها را به شبکه سراسری ریلی وصل کنیم و برای برخی نقاط مانند سنندج اقدامات نهایی در حال انجام است

رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: باید توجه کنیم که در شرایط تحریم تنها بندری که مورد تحریم واقع نشده چابهار است که بندر اقیانوسی است یعنی مستقیماً از اقیانوس هند به این بندر رفت و آمد می‌شود که باید از این فرصت به شکل بهینه استفاده شود.

آغاز ریل گذاری مسیر زاهدان به سمت خاش

وی با بیان اینکه بر این اساس از چابهار به سمت زاهدان در حال ریل گذاری هستیم و در آینده نزدیک می‌توانیم چابهار را به زاهدان وصل کنیم، گفت: هفته آینده ریل گذاری زاهدان به سمت خاش نیز آغاز می‌شود.

نوبخت ادامه داد: در اصفهان همچنین طرح بزرگ قطار سریع‌السیر تهران قم به اصفهان در حال انجام است اما متأسفانه منابع فاینانسی آن به دلیل تحریم‌ها تأمین نشده است.

وی اضافه کرد: البته کار این طرح متوقف نشده است اما متأسفانه من در دوره خدمت خود شاهد افتتاح قطار سریع‌السیر تهران قم به اصفهان نخواهم بود.

بررسی تعهد دولت در ارتباط با تضمین ۵۰ درصد اوراق مشارکت متروی اصفهان

معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به در تبصره پنج قانون بودجه، تعهدی فی مابین دولت و شهرداری برای ایجاد قطار شهری و مترو وجود دارد و دولت تعهد تضمین ۵۰ درصد اوراق مشارکت آن را برعهده دارد، اظهار داشت: بر این اساس فردا در اصفهان این امر را در ارتباط با قطار شهری اصفهان دنبال خواهیم کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه با بیان اینکه توانایی‌های اصفهان صرفاً فیزیکی نیست و ثروت اصلی این استان نوع نبوغ و تسلطی است که در مباحث علمی و تحقیقاتی در اصفهان وجود دارد، گفت: اصفهان مرکز و شهر بی نظیر در علم و فناوری است و شاید در کل جغرافیای ایران بی‌بدیل باشد و این جای تبریک دارد که شرکت‌های دانش بنیانی که در کشور کم نظیر است در اصفهان متمرکز شده است و سه جنگنده ای که چشم دشمنان را کور کرد نیز کار همین شرکت‌های دانش بنیان است.

دولت در راستای کمک به شرکت‌های دانش بنیان تعهداتی دارد

وی با اشاره به اینکه دولت در راستای کمک به شرکت‌های دانش بنیان تعهداتی دارد، ابراز داشت: اصفهان استان مستعد و فخر ایرانیان است که جمعی از مردم متعهد، سخت‌کوش و زیرک در این شهر فعالیت دارند و تعهد و هوش آنها در طرح ریزی عملیات‌های نظامی آنها زمان جنگ بر کشور پوشیده نیست.

نوبخت با اشاره به اینکه بحث علم و فناوری ثروت اصلی در این استان است، گفت: جهش تولید با سازوکارهای سنتی امکان پذیر نیست و از این مسیر دانش بنیان امکان پذیر است و اصفهان دارای این علم و ظرفیت است.

وی تصریح کرد: من مفتخرم بیان کنم که که پدربزرگ من اصفهانی بوده است و برای مباحث تبلیغی به گیلان رفته است، اینکه به نوعی این ارتباط را با نصف جهان دارم افتخار بی نظیری برای من است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار