کد خبر: ۵۳۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در راستای مبارزه با آسیب‌های فردی و اجتماعی ناشی از سوءمصرف مواد مخدر بیش از ۲۰ هزار معتاد در چرخه درمان اعتیاد استان قرار گرفتند.

آرانیوز-اردبیل-دکتر شهرام حبیب زاده به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اقدامات و دستاوردهای حوزه درمان و حمایت‌های اجتماعی عنوان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده در راستای مبارزه با آسیب‌های فردی و اجتماعی ناشی از سو مصرف مواد مخدر بیش از ۲۰ هزار نفر از معتادان در چرخه درمان اعتیاد استان قرار گرفتند.

وی با اظهار تأسف از تلفات ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در استان بیان کرد: تعداد افراد فوت شده ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در طی سال گذشته ۶۵ نفر بوده که از این تعداد ۵۷ نفر مرد و ۸ نفر زن گزارش شده است.

رئیس کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل با بیان اینکه ۵ شهرستان در سطح استان دارای مرکز بهبودی اقامتی میان مدت (کمپ) است، اظهار کرد: اردبیل ۳ مرکز، خلخال، مشگین شهر، گرمی و پارس آباد نیز هر کدام با یک مرکز بهبودی اقامتی میان مدت (کمپ) در جهت کمک به ترک اعتیاد معتادان در حال فعالیت است.

دکتر حبیب زاده تعداد افراد شرکت کننده در جلسات حفظ بهبودی گروه‌های معتادان ناشناس را خوب ارزیابی کرد و خبر داد: تعداد افراد شرکت کننده در جلسات حفظ بهبودی گروه‌های معتادان ناشناس(NA) در سطح استان حدود ۲ هزار نفر است و تعداد زنان پذیرش شده در مراکز درمان سرپایی سوء مصرف مواد مخدر با داروهای «آگونیست» در سطح استان ۲۷۴ نفر و تعداد زنان ارجاع شده به مراکز بهبودی اقامتی میان مدت (کمپ) استان ۱۸ نفر بوده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در راستای مقابله با گسترش مصرف مواد مخدر در استان افزود: دانشگاه علوم پزشکی علاوه بر اقدامات لازم در حوزه درمان معتادان به صورت غیرمستقیم در راستای کاهش گردش مالی شبکه قاچاق مواد مخدر، کاهش تعداد قاچاقچیان و خرده فروشان، پیشگیری از مصرف مواد مخدر در خانه که منجر به آموزش سایر اعضای خانواده و از بین رفتن قبح مصرف مواد می‌گردد اقدامات مهمی در سالم سازی جامعه برداشته است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در رابطه با عملکرد مراکز درمان و کاهش آسیب معتادان اظهار کرد: استان اردبیل در حال حاضر دارای ۹۲ مرکز درمان سرپایی سوءمصرف مواد مخدر با داروهای آگونیست، یک مرکز گذری کاهش آسیب(DIC)، تعداد ۷ مرکز بهبودی اقامتی میان مدت (کمپ)، ۲ مرکز اقامتی بلند مدت اجتماع درمان مدار(TC)، یک مرکز سرپناه شبانه مردان و ۵ واحد درمان نگهدارنده با متادون در داخل زندان‌های استان می‌باشد که به افراد تحت پوشش خود خدمات درمان اعتیاد ارائه می‌کنند.

حبیب زاده از ارجاع ۲ هزار ۳۴۷ نفر به مراکز بهبودی اقامتی میان مدت (کمپ) در سال گذشته خبر داد و افزود: به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر از ۳۱ خرداد الی ۵ تیرماه مراکز درمان اعتیاد سطح استان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی نسبت به ارائه مشاوره و ویزیت اولیه رایگان برای کلیه مراجعه کنندگان و تخفیف در هزینه‌های درمان اعتیاد برای پذیرش شدگان اقدام می‌کنند.

وی با بیان اهم اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حوزه درمان و حمایت‌های اجتماعی سال ۹۹ در سطح استان اظهار کرد: تجهیز و راه اندازی مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان به مساحت ۱۲ هزار متر مربع، ساماندهی معتادین متجاهر در سطح استان، معرفی بهبود یافتگان به وام خوداشتغالی توسط بهزیستی استان، نظارت بر عطاری‌ها و فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی جهت پیشگیری از فروش داروهای اعتیادآور و ادامه فعالیت آزمایشگاه رایگان معتادین متجاهر در بیمارستان فاطمی اردبیل از جمله اقدامات و برنامه‌هایی است که در سال جاری انجام می‌گیرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار