کد خبر: ۵۳۵۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اثرات خشک شدن دریاچه ارومیه بر سلامتی مردم گفت: ارزیابی اثرات خشک شدن دریاچه ارومیه بر روی سلامتی در ۷ حوزه صورت گرفته که باید تداوم یابد.

آرانیوز- تبریز-رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز امروز در کنفرانس خبری اثرات خشک شدن دریاچه ارومیه بر سلامتی گفت: در جریان اقداماتی که برای احیا دریاچه ارومیه انجام می‌گرفت به عنوان یک عضو در اواسط سال ۱۳۹۳، احساس کردیم که در رابطه با اقداماتی که در حوزه سلام به صورت متمرکز از طریق حوزه سلامت و متولیان است پیگیری نمی‌شود.

محمد حسین صومی در ادامه افزود: در جلسات شورای فرهنگی اجتماعی حضور دانشگاه به عنوان متولی سلامت به شدت کمرنگ شده بود که در رابطه با نتیجه چنین پدیده‌ای بر روی سلامتی مردم، افرادی اظهار نظر می‌کردند که صلاحیت لازم را نداشتند. و پای ثابت بحث‌های مربوط به دریاچه، تأثیرات خشک شدن دریاچه ارومیه بود.

وی بیان کرد: قرار بر این شد تا تمامی تحقیقات مرتبط با سلامت از طریق دانشگاه علوم پزشکی تبریز پیگیری شود.

وی ادامه داد: تعدادی از طرح‌های تحقیقاتی به دانشگاه علوم پزشکی تبریز ارائه شد که پژوهشکده مرتبط با مدیریت و محیط زیست، انتخاب و تحقیقات به آنها محول شد.

وی بیان کرد: با چهار دانشگاه در رابطه با ارزیابی اثرات خشک شدن دریاچه ارومیه بر سلامتی انسان، توافق نامه‌ای منعقد گردید که در ۷ موضوع تحقیقات انجام شده است.

صومی افزود: مطالعات انجام گرفته در رابطه با ارائه اثرات آشکار و پنهان اثرات خشک شدن دریاچه ارومیه، اثرات التهابی ذرات گرد و غبار بر سیستم تنفسی، اثرات خشکی دریاچه بر دام بوده است.

مجری و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: بحث کاهش آب دریاچه ارومیه از سال ۱۳۷۴ به مرور شروع شد و علیرغم اینکه بارندگی‌ها نوساناتی داشت اما عوامل انسانی نیز دخیل بودند که در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به کمترین میزان آب خود رسید و با تشکیل یافتن ستاد احیا، روند احیا دریاچه آغاز شد.

دهقان زاده افزود: بیش از ۵۰ درصد سطح دریاچه ارومیه از آب بیرون آمده بود و در واقع نمک‌زاری بود که می‌توانست از طریق جریان باد در شعاع آذربایجان و یا مناطق دورتر منتقل شود.

وی ادامه داد: منطقه آذربایجان یک منطقه گرم و خشک است، با اندازه گیری در سال‌های گذشته توسط محیط زیست و بهداشت محیط، نتایج نشان می‌دهد در شهر تبریز میزان ذرات معلق در خیلی از موارد بیشتر از استانداردهای جهانی است که دارای فلزات سنگین، سموم بودند که مطالعات انجام یافته حاکی از این است که فلزات سنگین منشأ مصنوعی و بسیار بالا بوده است که افزایش ابتلاء به سرطان را در پی دارد.

وی ادامه داد: برای اندازه گیری ذرات معلق از سامانه‌های زمینی سنجش استفاده می‌شود.

وی با اشاره بر تعداد ایستگاه‌های زمینی که بیشتر آن در کلانشهر تبریز متمرکز شده است که سه ایستگاه در دریاچه ارومیه اضافه شده است.

وی با اشاره بر پراکنش جغرافیایی تعداد مرگ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر در روستاهای مورد مطالعه افزود: میزان شیوع پرفشاری خون در کشور در مردان حدود ۲۵۲ و در زنان ۲۹۷ در هزار نفر گزارش شده است که تغییرات در بیماری‌های قلبی و عروقی نیز همراه بوده است اما نمی‌توان تمامی این‌ها را به دریاچه ارومیه نسبت داد.

دهقان زاده افزود: با توجه به وضعیت زیست محیطی حاکم بر منطقه شمال غرب ایران و شرایط دریاچه ارومیه باید تعداد ایستگاه‌های زمینی برای اندازه گیری ذرات معلق توسعه داده شود.

وی در پایان اضافه کرد : در شرایط فعلی داده‌های ماهواره‌ای می‌تواند جایگزین مناسب برای پایش و گزارش مداوم وضعیت گرد و غبار در حوزه آبریز دریاچه ارومیه باشد که استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) می‌تواند ابزار مناسبی برای پایش، مراقبت و نظارت بر وضعیت بیماری‌ها در کشور و منطقه باشد.

اپیدمیولوژیست و رئیس پژوهشکده مدیریت سلامت و ارتقای ایمنی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: ابتلاء به بیماری‌های تنفسی، افزایش انواع سرطان و فشار خون، بیماری‌های چشمی، افزایش بیماری‌ها و مشکلات پوستی، مخاطرات روانشناختی و سقط جنین تنها بخش کوچکی از مخاطرات خشک شدن دریاچه ارومیه بر روی سلامت مردم منطقه و سایر مناطق کشور مطرح می‌شود.

همایون صادقی در رابطه با اهداف تحقیقات انجام شده افزود: تبیین دیدگاه‌ها و نظارت پزشکان خانواده، بهورزان و مردم در مورد تأثیرات بحران خشک شدن دریاچه ارومیه بر سلامتی به روش کیفی، طراحی سیستم معتبر جهت طبقه بندی مناطق اطراف دریاچه ارومیه بر اساس ریسک پذیری سلامت از ریزگرد، مقایسه توزیع بیماری‌ها و شاخص‌های سلامت به تفکیک اطلاعات سیستم بهداشتی (مرکز بهداشت استان) و بیمارستانی و در نهایت انجام ارزیابی‌های میدانی برای سنجش پیامدهای احتمالی اثرات خشک شدن دریاچه ارومیه می‌باشد.

وی با روبرو شدن بیماری‌های چشمی و مخاطی افزود: بیش از ۲۷۰۰ نفر و به تعداد بسیار بیشتر از تعهد مطالعه به فراخور گروه انتخابی در محیط‌های مورد پرسشگری قرار گرفتند.

وی گفت: از این تعداد ۱۳۳۰ نفر تخت معاینه پزشکی قرار گرفتند که از ۶۶۷ نفر جهت انجام آزمایشات بعدی خونگیری به عمل آمد.

صادقی اضافه کرد: از کل افراد معاینه شده ۱۲۵ نفر دارای یکی از بیماری‌های لثه، مانند خونریزی، تورم، پیوره، پریدگی رنگ و لثه اسکوربوتیک بودند که شیوع آن در گروه‌های ریسک اول و دوم به ویژه دوم بالاتر بوده است.

وی تقویت سیستم بهداشتی و خدمات درمانی در مناطق با مواجه بالای خشک شدن دریاچه ارومیه را ضروری دانسته و بیان کرد: انجام غربالگری وسیع تعدادی از بیماری‌ها به صورت نظام مند توسط سیستم نیز ضروری می‌باشد.

صادقی گفت: انجام مطالعات آتی بر روی تعدادی از مشکلات سلامت شناسایی شده که در کنار این عوامل، اجرای برنامه‌های آموزشی و ارتقای سواد سلامت ساکنین حوزه دریاچه با تأکید بر جنبه‌های پیشگیرانه، وسواس کافی در توجه به اثرات منفی احتمالی، ارتباط صریح و مبتنی بر شفافیت، جلب مشارکت مردم و کاهش عواقب احتمالی مرتبط با سلامت در بحران دریاچه ارومیه نیز ضروری می‌باشد.

وی در پایان توضیح داد: توجه به توصیه‌های بهداشتی و سلامت و مراجعه منظم به مراکز سلامت در خصوص مشکلات احتمالی سلامت، کاهش حضور در مناطق باز و نزدیک به نواحی خشکی دریاچه ارومیه، مصرف منظم شیر، حفظ آرامش و پرهیز از ایجاد رعب و بدبینی را به مردم توصیه کرد.

مجری و عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه با اشاره بر تغییرات سطح ارتفاع آب دریاچه ارومیه و کاهش ۶ متری در ۲۰ سال افزود: جمع آوری نمونه‌های کرد و غبار از اطراف دریاچه ارومیه (رسوب خشک) از جمله مطالعاتی است که انجام گرفته است.

حسام احمدی بیان کرد: میزان آلودگی‌های صنعتی در تبریز و خوی بالا بوده است.

وی در رابطه با نتیجه‌گیری کلیدی از پژوهش گفت: دریاچه ارومیه در حال حاضر فاقد رخداد گرد و غبار بوده و هنوز وارد فاز گرد و غبار نشده است.

وی در پایان افزود: در صورت شروع رخدادهای گرد و غبار از بستر خشک شدن دریاچه ارومیه، تأثیر ذرات و غلظت آنها بر عملکرد بدن به خصوص ریه و خون کاملاً مشهود است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار