تازه های خبری :
کد خبر: ۵۳۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی با تاکید بر اینکه وزارت علوم برای نحوه و شیوه‌های محاسبه نمره دانشجویان حداقل یا حداکثر نمره تعیین نکرده است، گفت: برخی از دانشگاه‌ها اعلام کرده‌اند از ۲۰ نمره ۱۵ نمره را بر اساس ارزشیابی مستمر دانشجویان در نظر خواهند گرفت و صرفا ۵ نمره را به صورت کتبی در نظر می‌گیرند.

به گزارش آرانیوز، دکتر محمدرضا آهنچیان در گفت و گو با ایسنا به توضیح نحوه محاسبه نمره پایان ترم دانشجویان در نیم سال تحصیلی جاری پرداخت و اظهار کرد: یکی از روش های ارزیابی نمره پایان ترم دانشجویان، ارزیابی است که توسط استادان در طول نیمسال انجام می‌شود. در این خصوص وزارت علوم از فرودین ماه سال جاری به دانشگاه ها و اعضای هیئت علمی اعلام کرد که از دانشجویان ارزیابی مستمر داشته باشند به نحوی که عملکرد دانشجو در یادگیری فقط از طریق یک آزمون الکترونیکی در پایان نیمسال تعیین نشود.

وی در ادامه تصریح کرد: در یکی از مصاحبه ها عنوان شد که برخی از دانشگاه ها، به صورت قانونی و پس از تصویب شورای آموزشی ۱۵ نمره از ۲۰ نمره آزمون پایان نیمسال را به ارزشیابی مستمر و بر اساس تشخیص استاد درس اختصاص داده است، به این ترتیب موضوع نگرانی از اعتبار نتایج ارزیابی الکترونیکی برای یک درس منتفی است زیرا استاد در طول نیمسال عملکرد یادگیری دانشجویان را بررسی کرده و زیر نظر داشته است. بنابراین موضوع تقسیم نمره کل پایان نیمسال دانشجویان در نیمسال جاری به عهده هر دانشگاه و بر اساس تشخیص استاد است و در این زمینه هیچ نامه یا ابلاغیه ای به عنوان قانون یا مصوبه جدید از سوی وزارت علوم مبنی بر نحوه محاسبه امتحانات پایان نیمسال، اعلام نشده است و نخواهد شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی تاکید کرد: دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به صورت مستقل در زمینه نحوه محاسبه پایان ترم دانشجویان تصمیم خواهند گرفت و طبیعا اساتید در این خصوص نقش تعیین کننده دارند، چرا که بسیاری از دانشگاه‌ها این موضوع را با نظر خواهی و مشورت استادان تعیین و به هر حال بر اساس مصوبه شورای آموزشی دانشگاه تصمیم گیری کرده‌اند.

وی ادامه داد: اینکه بخواهیم کل نمره نهایی دانشجویان را بر اساس ارزشیابی مستمر درج کنیم بستگی به نظر استاد و مجوز دانشگاه دارد که البته این امر در دوره های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) امکان پذیرتر است و استادان با مجوز شورای آموزشی دانشگاه می تواند به این ارزشیابی اقدام کنند. در دوره های کاردانی و کارشناسی معمولا ارزشیابی به صورت ترکیبی و به روش جمع نمره عملکرد مستمر دانشجو در طول نیمسال و نمره امتحان پایانی تعیین می شود.

دکتر آهنچیان در خصوص امکان افزایش تقلب در آزمون های مجازی نیز تاکید کرد: تقلب همواره در آزمون های دانشگاه ها وجود داشته و  در همه دنیا نیز این موضوع وجود دارد. چنین نیست که در نظام آموزشی ایران تقلب شایع‌تر باشد. این پدیده ناهنجار به عنوان یک چالش، ممکن است در بین تعداد اندکی وجود داشته باشد. در آزمون های الکترونیکی اگر سئوالات به صورت شفاهی و چهره به چهره از دانشجویان پرسیده شود و دانشجو نیز در مقابل دوربین رایانه، پاسخ خود را ارائه بدهد، اعتبار نتایج بیشتر و اطمینان بخش تر خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر آزمون مجازی دانشجویان از روش چهره به چهره (استاد و دانشجو) خارج شود و آزمون نابرخط(آفلاین) داشته باشیم، احتمال مداخله و اثرگذاری عواملی که تقلب خوانده می شود بیشتر خواهد شد. در این زمینه نیز اگر استادان در طول نیمسال ازرشیابی دقیقی از دانشجویان داشته باشند و عدم اختلاف بین ارزشیابی مستمر و نتیجه نهایی آزمون دانشجو برای استاد محرز شود قاعدتا می‌تواند با اطمینان نمره دانشجو را ثبت کند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی برخورد با تقلب امتحانی دانشجویان مشمول آیین نامه انضباطی است، گفت: در نیم سال جاری این آیین نامه تغییر نکرده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدها
آخرین اخبار

برگزاری نیم ساعته جلسه غیر علنی پارلمان در صبح امروز/دستور کار امروز مجلس انتخاب رئیس کمیسیون اصل نود قانون اساسی با پیشنهاد هیئت رئیسه دراجرای تبصره (۱) ماده (۴۴) آیین نامه داخلی مجلس/گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در مورد طرح اصلاح تبصره ۱ ماده قانون آیین نامه داخلی مجلس/انتخاب اعضای هیات نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان/گزارش کمیسیون اقتصاد طرح دو فوریتی طرح اصلاح ماده (۵۴)مکرر مالیات های مستقیم/انتخاب یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی به عنوان ناظر در مجمع صندوق تامین خسارت های بدنی/انتخاب دو نفر از اعضای کمیسیون اقتصادی و برنامه بودجه و محاسبات مجلس به عنوان ناظر در شورای پول واعتبار/انتخاب دونفر از اعضای کمیسیون اقتصادی و برنامه بودجه و محاسبات مجلس به عنوان ناظر در هیات امنا صندوق توسعه ملی/انتخاب۳ از اعضای کمیسیون اقتصادی و برنامه بودجه و محاسبات مجلس وصنایع و معادن به عنوان ناظر در شورای رقابت/بررسی تقاضای عده ای از نمایندگان مجلس در مورد تشکیل کمیسیون ویژه فناوری اطلاعات فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال در اجرای بند ماده (۴۰) آیین نامه داخلی مجلس

آزمونی بزرگ در انتظار مجلس یازدهم/شمارش معکوس برای ریاست دیوان محاسبات کشور/هفته آینده روزهای سرنوشت ساز و امتحانی بزرگ و حساس در انتظار بهارستان نشینان، برای میدان ونک خیابان برزیل، دیوان محاسبات کل کشور رقم می خورد/بر اساس تبصره ٢ماده١۵ قانون طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس شرط لازم برای ریاست دیوان محاسبات باید٢٠ سال سابقه کار داشته باشد/یاران احمدی‌نژاد، لطف الله فروزند و مهرداد بذرپاش با این آیین نامه حذف می شوند/فرش قرمز پارلمان برای ۴ گزینه برای ریاست دیوان و ۴ گزینه برای دادستان دیوان محاسبات کل کشور در کمیسیون برنامه و بودجه مطرح هستند/نائب رئیس کمیسیون برنامه وبودجه و محاسبات مجلس گفت:گزینه ریاست و دادستانی دیوان محاسبات روی میز کمیسیون برنامه و بودجه پارلمان/پاسدار بیت المال در دیوان محاسبات چه کسی خواهد بود؟/هر رآی نمایندگان مهری بر تایید یا رد فساد ستیزی پارلمان/٢٠سال سابقه کار یکی ار شروط انتخاب رئیس دیوان محاسبات خواهد بود/ عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور و شجاعی دادستان دیوان با ساختمان دیوان محاسبات کل کشور خداحافظی می کنند؟/مارتن بزرگ برای دیوان محاسبات کل کشور/رایزنی‌ها در راهروهای پارلمان ادامه دارد/خبرنگاران آرانیوز تا انتخاب رئیس دیوان محاسبات تمامی گزینه و رایزنی ها به صورت مخصوص رصد می کنند تا به افکار عمومی اطلاع رسانی کنیم/گزینه‌های دیوان محاسبات کل کشور شنبه صبح ٢٨ تیرماه روی پیشخوان آرانیوز منتشر می شود