کد خبر: ۵۳۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی امسال فروش سیب زیر درختی در حاشیه جاده های آذربایجان غربی ممنوع شد.

آرانیوز-ارومیه-رسول جلیلی در گفتگو با خبرنگاران در خصوص تشریح برنامه‌های بزرگداشت هفته جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه امسال از فروش سیب در کنار جاده جلوگیری می‌شود گفت: فروش سیب در حریم جاده غیرقانونی است و نیروی انتظامی و راهداری با متخلفان برخورد می‌کند.

وی با اشاره به پیش بینی برداشت یک میلیون تن سیب از باغات استان افزود: سال گذشته میزان تولید سیب یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بود و بنابراین با توجه به وجود سال‌آوری محصولات، امسال شاهد کاهش تولید سیب هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: سال گذشته ۷۸۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان موجود بود که طی توافق نامه اوراسیا بیش از ۵۵۰ هزار تن از این مقدار سیب صادر گردید و مابقی در داخل کشور به مصرف رسید.

۱۶ هزار تن انواع محصولات شیلاتی در آذربایجان‌غربی تولید می‌شود

جلیلی در ادامه با بیان اینکه ۱۶ هزار تن انواع محصولات شیلاتی در استان تولید می‌شود که اگر صنایع فرآوری هم به این میزان اضافه شود، درآمد خوبی برای شاغلین این بخش در استان ایجاد می‌شود گفت: استان در بین استان‌های غیر ساحلی رتبه اول را در زمینه تولید آبزیان به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد شیر در دامداری‌های سنتی تولید می‌شود، ادامه داد: توسعه تشکلهای کشاورزی می‌تواند به صورت محصولات تخصصی و به صورت استانی و شهرستانی باشد و چون نظام بهره برداری استان، نظام خرده دهقانی است، می‌توان این نظام را انسجام بخشید تا درآمد و رفاه بیشتری را برای کشاورزان به همراه داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی بیان کرد: باید بخش کشاورزی در قالب نظام‌های بهره‌برداری شرکت‌های تعاونی تولید، سهامی و زراعی، کشت و صنعت در قالب تجمیع و یکپارچه‌سازی زمین‌ها و اجرای شیوه‌های نوین الگوی کشت برای دستیابی به تولیدات پایدار هدایت شود.

تولید سالانه بیش از ۶.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی

جلیلی در ادامه افزود: با توجه به بارندگی‌های مناسب و زحمات کشاورزان در لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری، در سال گذشته ۶.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید شد، استان ۸۳۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد که ۴۰۰ هزار هکتار اراضی دیم و ۳۱۰ هزار هکتار اراضی آبی و ۱۲۰ هزار هکتار باغات هستند که ۴۶ نوع محصول در این اراضی تولید می‌شود.

جلیلی ضایعات بخش کشاورزی را ناشی از ضعف در بهره برداری از فناوری و مدیریت بیان کرد و گفت: این موضوع مهمی است و کارشناسان در کنار کشاورزان هستند تا در حد امکان از افزایش ضایعات جلوگیری کنند، برای مثال در امر برداشت گندم باید کمباین‌ها تنظیم شوند تا ریزش انجام نشود و در این استان یک هزار و ۶۶ کمباین وجود دارد و تعداد ۲۲۰ کمباین هم از سایر استان‌ها در فصل برداشت به کار گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه ۲۲ هزار تن عسل در این استان تولید می‌شود و اولین تولید کننده عسل در کشور هستیم، خاطر نشان کرد: تا کنون تولید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتنی چغندر قند در ایام پیک تولید ثبت شد که ۳۰ درصد تولید کشوری است.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در سال‌های گذشته نتوانستیم برند سازی موفقی از عسل استان داشته باشیم و باید تلاش کنیم تا از ظرفیت‌های مرزی بودن استفاده و صنایع فرآوری عسل را توسعه دهیم، اضافه کرد: فراورده‌های عسل دارای ارزش افزوده بالاتری است و باید در این زمینه سرمایه‌گذاران را جذب کرد و باید با استفاده از تسهیلات بانکی و ایجاد شرایط سهل و آسان برای دریافت مجوز استفاده کرد.

صرفه جویی بیش از ۵۵۸ میلیون متر مکعبی در آب مصرفی بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بر ضرورت فراهم کردن زیر ساخت‌های الکترونیکی و فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی و توسعه کشاورزی قراردادی در استان به منظور فراهم کردن بستر ورود به بازارهای جهانی تاکید کرد.

جلیلی با اشاره به عدم سورت و بسته بندی مناسب محصولات کشاورزی در استان افزود: یکی از مهمترین موانع در تصمیم گیری کشاورزان جهت کشت محصولات جدید در مزارع، عدم وجود بازار و قیمت تضمینی خرید آن محصول می‌باشد. علاوه بر این، عدم آگاهی از نحوه تولید محصولات جدید نیز برخی از کشاورزان را از تولید محصولات جدید منصرف می‌سازد. کشاورزی قراردادی یکی از راهکارهایی است که می‌توان در راستای ترغیب کشاورزان جهت ایجاد تنوع در الگوی کشت، از آن بهره گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تولید محصولات گلخانه‌ای، تولید نهاده‌های دامی و ایجاد واحدهای بزرگ مقیاس در زمینه تولید محصولات پروتئینی و همچنین توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی را از زمینه‌های مهم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان عنوان کرد و گفت: در این راستا حمایت‌های لازم از طرف سازمان در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: یکی از این موارد توسعه کشت محصولات در محیط‌های کنترل شده است چرا که توسعه کشت‌های گلخانه‌ای می‌تواند اثرات بلایای طبیعی را کاهش دهد، سالانه تگرگ، سرما زدگی و سیل خسارت‌های زیادی به بخش کشاورزی استان تحمیل می‌کند و ۱,۲۰۰ میلیارد تومان در طی سه سال گذشته فقط خسارت از بابت سیل و تگرگ در استان گزارش شده است.

جلیلی با بیان اینکه محصولات صادراتی را می‌توان در این گلخانه‌ها تولید و برند سازی کرد، اضافه کرد: اگر بتوانیم کشتمان را به محیط‌های کنترل شده منتقل کنیم، می‌توانیم از درصد بالای خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی جلوگیری و ضایعات کمتری داشته باشیم و علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، میزان تولید محصولات داخل گلخانه در حدود ۱۰ برابر تولید خارج از محیط گلخانه است.

ثبت‌نام متقاضیان دریافت تسهیلات کشاورزی در سامانه سیتا

وی خاطر نشان کرد: سامانه سیتا برای کشاورزان و متقاضیان ایجاد واحدهای گلخانه‌ای طراحی شده است که تسهیلات اعتباری با کارمزد هفت درصد نیز در این صورت به متقاضیان پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اظهارکرد: شیوه‌های نوین آبیاری نیز دومین پیشران توسعه بعد از گلخانه‌ها در استان است، در حال حاضر ۱۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار در استان وجود دارد که در صدد افزایش و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در استان هستیم.

وی خاطر نشان کرد: از ابتدای برنامه‌های اجرایی ستاد احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی، بیش از ۵۵۸ میلیون متر مکعب در آب مصرفی بخش کشاورزی صرفه جویی شده است که ۲۳۰ میلیون متر مکعب از طریق استفاده از فنون علمی و فنی و ۳۲۸ میلیون متر مکعب از محل کاهش دریافت از محل سدهای استان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بوده است.

جلیلی افزود: افزایش راندمان تولید محصولات زراعی نیز از دیگر سیاست‌های سازمان است، تولید گندم در استان که کشاورزان پیشرو انجام می‌دهند ۱۲ تن در هکتار و میانگین استانی چهار تن در هکتار است و متوسط تولید مزارع آبی نیز در این حدود است و ما در صددیم تا این فاصله را با انتقال دانش از مراکز تحقیقاتی به کشاورزان در سر مزرعه با افزایش راندمان تولید کاهش دهیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار