کد خبر: ۵۳۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان:
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: کلانشهر اصفهان در بهار امسال کمتر از ۴ روز هوای پاک داشت که پایین‌ترین رتبه هوای پاک در بین کلانشهرهای ایران است.

آرانیوز-اصفهان-ایرج حشمتی در نشست خبری مجازی با اصحاب رسانه اصفهان، با تبریک هفته محیط زیست با شعار «تنوع زیستی و مبارزه برای جلوگیری از انقراض فزاینده گونه‌های گیاهی و جانوری» اظهار داشت: تغییرات اکوسیستمی یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که کشور و استان اصفهان با آن دست به گریبان است. خشک شدن زاینده رود، فعال شدن کانون‌های گردو غبار و برداشت‌های غیرمجاز به علت عدم توسعه پایدار با منابع موجود باعث شده است که کلان شهر اصفهان به آلوده‌ترین شهر ایران در سال گذشته تبدیل شود.

وی افزود: کلان شهر اصفهان در بهار امسال کمتر از ۴ روز هوای پاک داشت که پایین‌ترین رتبه هوای پاک در بین کلانشهرهای ایران است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه در پانزده ماه گذشته، مباحث محیط زیستی استان اصفهان با دقت احصاء و بررسی شد، تاکید کرد: به جرئت می‌توان گفت اصفهان به عنوان کلان شهر صنعتی، با بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی، دو هزار واحد سنگ‌بری، رتبه نخست قطعه سازی خودرو در کشور، اختصاص رتبه اول نساجی کشور و همچنین تأمین بیش از نیمی از فولاد کشور، نتوانسته است حفاظت محیط زیست را همگام با توسعه صنعتی پیش ببرد.

زاینده رود هویت اصفهان است

وی با بیان اینکه زاینده رود هویت اصفهان است و نقش مهمی در نشاط روانی شهروندان و توسعه صنعت گردشگری به عنوان صنعت سبز دارد، تصریح کرد: در سال گذشته، شش هزار و ۹۰۷ استعلام جهت بارگزاری صنعتی در استان اصفهان انجام شده است که با ۸۸ درصد از این استعلام‌ها موافقت شد و برای بهره برداری ۸۵ درصد هم موافقت به عمل آمد.

حشمتی در پاسخ به سوالی که به آلاینده‌های منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی در حوضه آبریز زاینده رود اشاره داشت، گفت: طرح‌های پایش رودخانه زاینده رود در حال انجام است و ۳۰ نقطه توسط شورای کیفی زاینده رود در دستور کار قرار گرفته است اما برای پایش کیفی مطمئن این حوضه آبریز امیدواریم با تحقق اعتبارات ۳۵ درصدی بتوان زیرساخت‌های آن را فراهم کرد و با اطمینان بیشتری این حوضه مهم آبریز را پایش کرد.

وی با اشاره به ۱۰ هزار و ۷۷۶ پایش روزانه و دو هزار و ۴۵۱ پایش شبانه محیط زیست در سال گذشته اظهار داشت: سه هزار و ۲۳۰ اخطار برای بخش صنعتی صادر شد و یک هزار و ۲۸۱ مورد شکواییه هم در این بخش انجام شد.

۴۶۴ پیگیری قضائی نسبت به تخلفات محیط زیستی صنایع در استان اصفهان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اشاره‌ای هم به ۴۶۴ پیگیری قضائی نسبت به تخلفات محیط زیستی صنایع در استان اصفهان داشت و گفت: تعداد ۱۷۱ مورد رأی قضائی صادر شده و ۷۰ واحد صنعتی هم به دلیل عدم پایبندی به الزامات زیست محیطی و تولید آلایندگی پلمب شد.

وی با اشاره به برگزاری ۱۱ کارگروه با جلسات تخصصی مدیریت پسماند و صدور ۶۴ مصوبه در سال گذشته تصریح کرد: ۳۲ کارگروه مدیریت پسماند در شهرستان‌ها با ۱۹۸ مصوبه همراه بود.

حشمتی اشاره‌ای به پوشش ۸۰ درصدی بهره‌مندی از سامانه بازیافت و تولید کود کمپوست از طریق ۶ کارخانه فعال تولید کود آلی در استان اصفهان داشت و افزود: پنج سایت پسماند صنعتی و یک سایت پسماند ویژه در استان اصفهان فعال است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته با ۵۶۴ انتقال پسماند صنعتی موافقت شد، اظهار داشت: در سال ۹۸، سه هزار و ۵۹۳ بازدید از محل دفن زباله‌های شهری و روستایی و مراکز درمانی با بررسی وضعیت دفن زباله‌های صنعتی انجام شده است.

صدور هزار و ۴۷۰ اخطار زیست محیطی برای مدیریت غیراصولی پسماند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به صدور هزار و ۴۷۰ اخطار زیست محیطی به دلیل مدیریت غیراصولی پسماند در سال گذشته گفت: همچنین در طول این مدت ۲۳۲ بازرسی از نحوه دفن پسماندهای صنعتی به عمل آمد.

وی با اشاره به اینکه در بخش آب، خاک و فاضلاب‌های شهری و صنعتی و پساب استان اصفهان ۴۰۰ مورد نمونه گیری انجام شد، گفت: دو هزار و هشت پارامتر میزان سنجش این پایش ها بوده است که با نظارت و بازدیدهای متعدد از آزمایشگاه‌های معتمد انجام شده است.

حشمتی با اشاره به اینکه در سال گذشته، ۱۸ پروژه مشمول ارزیابی زیست محیطی در سال گذشته قرار گرفت، اظهار داشت: در سرشماری اخیر بالغ بر ۴۲ هزار گونه حیات وحش در نه منطقه حفاظت می‌شود و نه هزار و ۸۵۰ قطعه در ۳۲ گونه پرنده آبزی در سال گذشته شناسایی و ثبت شد.

مخالفت با بهره برداری ۴۲ معدن به دلیل تعارض با زیستگاه‌های محیط زیستی

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته با بهره برداری ۴۲ معدن به دلیل تعارض با زیستگاه‌های محیط زیستی موافقت نشد، گفت: یگان محیط زیست در سال گذشته ۲۳ قبضه اسلحه را کشف و ضبط کردند و ۲۱۳ نفر به عنوان متخلف به مراجع قضائی تحویل داده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه طرح‌های فرهنگ سازی محیط زیست در مقاطع تمام مقاطع تحصیلی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی استان اصفهان انجام شد، گفت: مسئولیت اجتماعی به عنوان یکی از راهکارهای برون رفت از مشکلات محیط زیستی در دستورکار قرار گرفت و بیشتر سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی در این راه همراه شدند.

تخصیص ۴ میلیارد تومان برای روان‌سازی تالاب گاوخونی

وی با اشاره به اینکه با وجود علی رغم تمام پیشرفت‌های اقتصادی در طول دهه‌های گذشته با بیان اینکه در سال ۱۳۹۰ اعتباراتی به صندوق توسعه ملی محیط زیست تخصیص داده نشد، اظهار داشت: با پی گیری های به عمل آمده در سال گذشته ۱۷ میلیارد تومان جهت مبارزه با فعالیت کانون‌های گرد و غبار و چهار میلیارد تومان هم در جهت روان‌سازی تالاب گاوخونی تخصیص داده شد.

حشمتی به تفاهم نامه اداره کل محیط زیست استان اصفهان با شهرداری اصفهان اشاره کرد و افزود: ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا از ۵ عدد که پارامترهای محدودی را پایش می‌کرد به ۱۸ ایستگاه افزایش یافته است که ۱۵ ایستگاه ترافیکی و ۳ ایستگاه شهری است.

وی به طرح سازگاری با کم آبی با اولویت احیای زاینده رود هم گریزی زد و گفت: اگرچه تابلو منابع و مصارف وزارت نیرو حقابه تالاب گاوخونی را ۱۷۶ میلیون مترمکعب اعلام کرده است اما با پی گیری های انجام شده به ۳۵۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت و در سال گذشته ۴۱ میلیون مترمکعب آب وارد تالاب گاوخونی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اعلام تخصیص ۳۵ درصد عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط زیست تصریح کرد: چنانچه این اعتبارات محقق شود اقدامات زیرساختی و مؤثری در حوزه زیست محیطی استان اصفهان انجام خواهد شد.

وی به طرح یک در هزار فروش بخش صنعت به عنوان عوارض محیط زیستی اشاره‌ای کرد و گفت: تحرک‌هایی در این زمینه انجام شده است که این تخصیص در جهت تقویت جنبه‌های محیط زیستی همان واحد صنعتی و یا در سطح کلان به کار گرفته می‌شود.

شهرداری اصفهان به وعده خود برای ایجاد واحدهای معاینه فنی موتورسیکلت عمل نکرده است

حشمتی به قانون هوای پاک هم پرداخت و گفت: اگرچه بیشترین آلاینده‌ها توسط ۶۰۰ هزار موتورسیکلت تولید می‌شود اما علی رغم وعده‌های شهرداری اصفهان، هنوز واحدهای معاینه فنی موتورسیکلت در استان اصفهان ایجاد نشده است.

وی محدوده زوج و فرد را به رینگ اول کافی نداست و افزود: لازم است در شورای ترافیک توسعه محدوده طرح ترافیکی زوج و فرد توسعه یابد.

تأثیر بهینه سازی موتورخانه‌های اداری و تجاری در کاهش آلاینده‌های محیط زیستی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهانبهینه سازی موتورخانه‌های اداری و تجاری را در کاهش آلاینده‌های محیط زیستی مهم دانست و گفت: تاکنون ۶ دستگاه اجرایی نسبت به این مهم اقدام کردند و لازم است در تمام سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی این اقدام به طور جد دنبال شود.

وی یکی از مسائل مهم آلودگی کلان شهر اصفهان را فعالیت ۸۰ واحد صنعتی که از سوخت گاز طبیعی استفاده می‌کنند، برشمرد و گفت: اگرچه امسال با حمایت استاندار اصفهان از سوخت مازوت استفاده نشد اما نمی‌توان قول داد که این اتفاق امسال و یا سال‌های آینده رخ ندهد و برای عدم استفاده از سوخت مازوت باید واحدهای صنعتی پرمصرف مطابق با استانداردهای روز دنیا بهینه سازی شوند.

ناوگان فرسوده اتوبوسرانی کلان شهر اصفهان از منابع مهم تولید آلودگی است

حشمتی به ناوگان فرسوده اتوبوسرانی کلان شهر اصفهان به عنوان یکی از منابع تولید آلودگی اشاره کرد و گفت: اگر اعتبارات لازم هم محقق شود به دلیل نبود امکانات تولیدی نوسازی ناوگان با دست اندازی مواجه است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار