کد خبر: ۵۳۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
فرماندار کاشان مطرح کرد؛
فرماندار کاشان از ارزآوری ۲۱ میلیون دلاری صنعت گلاب و اسانس کاشان برای کشور در سال خبر داد.

آرانیوز- کاشان-علی اکبر مرتضایی با اشاره به فعالیت ۱۶ استان کشور در صنعت گل و گلاب اظهار داشت: با توجه به گزارش و نظارت دستگاه‌های اجرایی و نظارتی مرتبط کیفیت گلاب کاشان در صدر این فهرست قرار دارد.

وی با بیان اینکه کیفیت مطلوب گل‌محمدی و گلاب کاشان در نتیجه شرایط آب و هوایی مناسب، آموزش کشاورزان و بروز شدن تجهیزات کارگاه‌های گلابگیری است، ابراز داشت: بهره برداری از آخرین تحقیقات و پژوهش‌های علمی در دانشکده اسانس دانشگاه کاشان نیز باعث شده است گلاب و اسانس‌های باکیفیت در شهرستان کاشان تولید شود.

فرماندار کاشان با اشاره به پیش بینی صادرات ۵۰۰ کیلوگرم اسانس گل محمدی بعد از باز شدن مرزها در سال جاری تصریح کرد: این اسانس‌ها عمدتاً به کشورهای اروپایی، آسیای شرقی و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شوند.

وی گردش مالی سالیانه صنعت گل و گلاب در شهرستان کاشان را بیش از پنج هزار میلیارد ریال دانست و خاطرنشان کرد: این صنعت پیش تر بیش از ۱۷ میلیون دلار در بخش گلاب و چهار میلیون دلار در بخش اسانس برای شهرستان کاشان و کشور ارزآوری داشته است.

مرتضایی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و در شهرستان کاشان بیان داشت: با وجود شیوع این ویروس و تاثیرهای منفی آن در بخش اقتصادی تلاش شده است که میزان تولید و ارزش محصولات تولید شده حفظ شود.

وی با بیان اینکه فعالین این صنعت باید با بازاریابی و گشایش بازارهای جدید میزان تولید و ارزش محصولات را حفظ کنند، یادآور شد: میزان تولید سالانه گلستان‌ها در شهرستان کاشان حداقل ۱۵ هزار تن گلاب ناب و درجه یک است که سهم قابل توجهی از آن مخصوص بازار ایران است.

فرماندار کاشان با بیان اینکه این شهرستان استعداد تولید ۱۴۵ هزار تن گلاب و عرقیات گیاهی را داراست، متذکر شد: کاشان به عنوان قطب صنایع فرآوری گلاب، اسانس و عرقیات گیاهی ظرفیت تولید بیش از ۶۰ هزار تن گلاب و افزون بر ۸۵ هزار تن عرقیات گیاهی را در سال دارد که این محصولات در ۳۸ کارخانه صنعتی و نزدیک به پنج هزار دیگ در یک‌هزار و ۸۰۰ کارگاه سنتی فرآوری و عرضه می‌شود.

وی میزان مرتع‌های زیر کشت گل محمدی را در حال حاضر نزدیک به‌دو هزار و ۵۸۰ هکتار برشمرد و گفت: بیش از ۱۰ هزار تن گل محمدی از زمین‌های زیر کشت در منطقه کاشان قابل برداشت است که البته در سال‌های بدون خسارت می‌توان در هر هکتار به طور میانگین چهار هزار و ۲۰۰ کیلوگرم گل برداشت کرد.

مرتضایی با بیان اینکه میزان اشتغال در گلستان‌های گل محمدی کاشان را پنج هزار نفر عنوان کرد و ادامه داد: یک‌هزار نفر در کارخانه‌های صنعتی، سه هزار نفر در کارگاه‌های سنتی و در موسم گلچینی نیز ۲۵۰ هزار نفر- روز کارگر مشغول به کار می‌شوند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار