کد خبر: ۵۳۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲
مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز:
مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز از کشف شش ظرف سفالی تاریخی در کاوش های تپه باستانی موشلان ساوجبلاغ خبر داد.

آرانیوز-کرج-فریدون محمدی در خصوص نتایج بررسی پژوهش‌های باستانی به دست آمده در محوطه تاریخی موشلان تپه خبر از کشف شش ظرف سفالی تاریخی در این محوطه داد.

وی گفت: در این راستا به دنبال کشف لایه‌های باستانی و یافته‌هایی مبنی بر وجود ظروف سفالی در سایت تاریخی موشلان پژوهش‌های تیم باستان شناسی ادامه و به آثار ارزشمند تاریخی دست پیدا کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز گفت: در پی این کاوش‌ها شش ظرف کامل سفالی که تخمین زده می‌شود مربوط به هزاره پنجم باشد، کشف شده است که مشتمل بر ظروف پایه‌دار، خمره‌های سفالی و ظروفی با آبریز ناودانی شکل قرمز با نقوش هندسی و حیوانی (نقش بز) است که در نوع خود منحصر بفرد است.

وی تاکید کرد: حال با دستیابی به این ظروف سفالی تاریخی، مقرر شده است تا در خصوص وضعیت عرصه و حریم موشلان تپه اسماعیل آباد، مجدد مطالعاتی توسط تیم‌های پژوهشی انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز گفت: همچنین با توجه به اهمیت تعیین عرصه و حریم تپه باستانی موشلان شهرستان ساوجبلاغ در سال‌های گذشته به دلیل تعریف نکردن این حریم، زمین خواران زیادی از موقعیت استفاده کرده و باغ‌هایی را در آن نزدیکی‌ها احداث کردند که با مطالعات جدید آثار جدید تاریخی نیز در محل این باغات کشف شده است.

محمدی در پایان گفت: با توجه به آثار به دست آمده سفالی متعلق به هزاره چهارم و پنجم قبل از میلاد و همچنین ۱۰ طبقه معماری ادامه عملیات گمانه زنی در موشلان تپه به منظور تعیین عرصه و حریم این محوطه تاریخی با یک بازنگری دنبال می‌شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار