کد خبر: ۵۳۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۳
گردشگری ایران با داشتن ظرفیت‌های ارزشمند تاریخی، اقلیمی و چشم‌اندازهای زیبای طبیعی چون گنجینه‌ای مدفون است که در صورت زدودن غبار آن می‌تواند جایگزین خام فروشی نفت و بسترساز جهش تولید شود.

به گزارش آرانیوز، صنعت گردشگری به‌عنوان متنوع‌ترین و مهم‌ترین صنعت مطرح در جهان، با ایجاد فرصت‌های شغلی منبع درآمد قابل‌توجهی برای بسیاری از کشورهای دنیا است و به علت اهمیتی که ازنظر اقتصادی، اجتماعی دارد روزبه‌روز بیشتر موردتوجه قرارگرفته و دولت‌ها نیز به آن اهمیت می‌دهند.

گردشگری در تقسیم‌بندی جهانی پس از نفت و خودروسازی، در رده سوم قرار دارد و با ایجاد بالاترین میزان ارزش‌افزوده به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند سایر فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قرار دهد.

گردشگری به‌عنوان پیشخوان توسعهٔ کشور قادر است در راستای تحقق شعار «جهش تولید» که توسط مقام معظم رهبری تبیین و انتخاب‌شده، نقش مهمی ایفا کرده و به دلیل توانمندی و ظرفیت‌های کشور با اقدامات مؤثر، جهش مناسبی در تولید، اشتغال پایدار، رفع وابستگی به تولید و فروش نفت و اتکا به ظرفیت‌های دیگر ایجاد کند.

بهرام زاده: گردشگری بهترین جایگزین صادرات نفتی

محمد بهرام زاده معاون پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی و کارشناس گردشگری از دیگر افرادی است که باور دارد این صنعت به‌راحتی می‌تواند جایگزین خام فروشی محصولات نفتی شود.

تسهیل در اعطای مجوزهای قانونی و تغییر روند کنونی از بوروکراسی پیچیده و طولانی در صدور استعلام و مجوزها ضروری استوی در این زمینه به خبرنگار مهر می‌گوید: تسهیل در اعطای مجوزهای قانونی و تغییر روند کنونی از بوروکراسی پیچیده و طولانی در صدور استعلام و مجوزها ضروری است تا از این تار تنیده در سیستم اداری رها شویم.

معاون پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی بیان کرد: ایجاد یک برند در سرشاخه گردشگری ایران و در ذیل آن معرفی «زیر برند» مناطق مختلف گردشگری با تنوع اقلیم و طبیعت و آثار تاریخی می‌تواند به شکوفایی این بخش کمک کند.

بهرام زاده یادآور شد: در بخش گردشگری خارجی باید شرایط سفر به ایران را برای علاقه‌مندان تسهیل و روان و جذاب کنیم و با کمک بخش خصوصی تمهیداتی را مهیا کنیم تا مسافران خارجی به‌راحتی به ایران سفرکرده و از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و گردشگری استفاده کرده و با خاطراتی خوش به کشور خود بازگردند و احساس خرسندی کنند.

وی گفت: همچنین نهادهای ایرانی و مراکز فرهنگی ایران در خارج از کشور باید در حوزه گردشگری بیشتر فعال شوند و مأموریت‌های خود را با محور گردشگری تعریف کنند تا بتوانیم افراد بیشتری را برای حضور در ایران پذیرا باشیم.

گنج گردشگری ایران مدفون در غبار فراموشی

این کارشناس گردشگری بیان کرد: گنج گردشگری ایران به‌نوعی در غفلت و بی‌برنامگی و نگاه‌های غیرتخصصی مدفون‌شده که در صورت زدودن غبار آن می‌توانیم ضمن ارزآوری قابل‌توجه به اشتغال، رونق اقتصاد و جهش تولید هم کمک کنیم.

بهرام زاده همچنین به نکته ظریفی اشاره کرد و گفت: باید شقوق گردشگری را با نهادهای متناظر پیوند دهیم و گردشگری ورزشی، گردشگری سلامت، گردشگری مذهبی، گردشگری گل و گیاه که هنوز مغفول مانده را فعال کنیم.

وی اضافه کرد: ایجاد تأسیسات گردشگری در مناطق نمونه گردشگری، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در مناطق دارای ظرفیت بالقوه، بهره‌برداری از آب‌های گرم و ظرفیت‌های درمانی کشور در راستای توسعه گردشگری سلامت، استفاده از ظرفیت شهرک‌های صنعتی برای توسعه گردشگری صنعتی و تجاری، بهره‌برداری از ظرفیت آب‌بندها و سدهای آبی کشور برای توسعه گردشگری آبی، از دیگر ظرفیت‌های ارزشمند برای رونق صنعت گردشگری است.

بهرام زاده بیان کرد: در کنار تسهیلات به حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاری باید به تسهیلات تبلیغی هم اهمیت دهیم و آن را جدی بگیریم تا معرفی ظرفیت‌های این بخش به‌سرعت صورت گیرد.

ایران بهشت باستان شناسان

معاون پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی اظهار داشت: ایران به بهشت باستان‌شناسی جهان مشهور است و اگر بتوانیم با کمک بخش خصوصی «سایت موزه‌ها» را در تپه‌های باستانی فعال کنیم امکان حضور گردشگران علاقه‌مند به این حوزه را نیز مهیا کرده‌ایم.

بهرام زاده اظهار داشت: صنایع‌دستی هم از ظرفیت‌هایی است که می‌تواند به این بخش کمک کند به‌شرط آنکه در تولید آن استانداردسازی را جدی بگیریم تا کالای خریداری‌شده توسط گردشگر داخلی و خارجی مرغوب باشد و بتواند به‌عنوان یک تولید ایرانی، برند ایجاد جاذبه برای سفرهای بعدی شود.

آموزش و استفاده از متخصصان حوزه گردشگری

این کارشناس گردشگری همچنین آموزش عمومی گروه‌های مرتبط، دانش آموزان، دانشجویان و رانندگان وسایل نقلیه عمومی را ضروری دانست تا همه مردم با اهمیت گردشگری و نحوه تعامل با گردشگر داخلی و خارجی، آشنا شده و مانند سفیری در این عرصه نقش‌آفرین باشند.

در این میان ازآنجاکه هنوز بسیاری از نقاط دیدنی و تاریخی برای بسیاری از مردم کشورمان ناشناخته مانده و یا هنوز بسیاری از نقاط موردتوجه و بازدید مردم قرار نگرفته تبلیغ «ایران‌گردی» از دیگر برنامه‌هایی است که می‌تواند به رونق گردشگری کمک کند.

خزائلی: گردشگری در اولویت اول کشور نیست

علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: گردشگری دو مرحله دارد، بخش پذیرش میهمانان ملی و بخش پذیرش میهمان خارجی که در عرصه ملی این موضوع یک گردش اقتصادی دارد و مزیت آن این است که پاک و امن است، آلودگی ندارد و گردش مالی خوبی دارد و به توسعه اقتصادی و اشتغال کمک می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین بیان کرد: بخش گردشگری خارجی، ارزآور است و با شرایط تحریم و شرایط کسب ارز از طریق گردشگران خارجی بسیار مناسب و قابل وصول است.

تأمین امنیت و تسهیل در ورود گردشگر خارجی

خزائلی گفت: تأمین امنیت و تسهیل در ورود گردشگر خارجی به کشور یک موضوع ملی است که چند نهاد عهده‌دار امور آن هستند و اگر هرکدام از این مؤلفه‌ها تأمین شود می‌توانیم با حضور گردشگر خارجی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به اشتغال و تولید کمک کرده و در مسیر جهش تولید گام برداریم.

این کارشناس حوزه گردشگری با انتقاد از بی‌توجهی به قابلیت‌های گردشگری افزود: متأسفانه علیرغم اینکه گردشگری می‌تواند با سرمایه‌گذاری کمتر و زمان سریع‌تری بازدهی داشته باشد و به اقتصاد و اشتغال و تولید کمک کند اما در اولویت چندم مسئولان کشور است و برای نمونه در قزوین هم با همه ظرفیت‌هایی که در این عرصه داریم بخش‌های صنعت و کشاورزی اولویت‌های مهم‌تر محسوب می‌شوند.

وی اضافه کرد: در همه مناطق ایران در شمال، جنوب، شرق و غرب کشور ظرفیت‌های گردشگری خوبی داریم و در عرصه چشم‌اندازهای طبیعی، آثار و خانه‌های تاریخی و اقلیم چهارفصل می‌توانیم جذابیت‌های لازم را برای حضور گردشگران داخلی و خارجی مهیا کنیم.

رونق گردشگری به جذب سرمایه‌گذار منجر می‌شود

خزائلی اضافه کرد: سرای «سعدالسلطنه» به‌عنوان بزرگ‌ترین کاروان‌سرای درون‌شهری ایران و یک ظرفیت گردشگری مورداستفاده قرار گرفت و همین مکان توانسته قزوین را به‌عنوان مقصد گردشگری مطرح و معرفی کند، این ظرفیت در بوستان «باراجین»، «غار قلعه کرد»، «آبگرم یله گنبد» و قلعه تاریخی «الموت» (حسن صباح) هم وجود دارد که می‌تواند به رونق گردشگری کمک کند.

وی گفت: اگر گردشگری رونق بگیرد حتماً حضور سرمایه‌گذار بیشتر می‌شود و زنجیروار می‌توانیم شاهد اجرای طرح‌های مرتبط با این بخش ازجمله ساخت هتل، اقامت گاه، تأسیسات رفاهی و تفریحی و ایجاد اشتغال و رونق و جهش تولید در بخش‌های مرتبط هم باشیم.

خزائلی افزود: با فروکش کردن کرونا و آغاز به کار جلسات یونسکو قرار است عنوان بازار جهانی صنایع سنتی سرای سعدالسلطنه را از شورای صنایع‌دستی دریافت کنیم که این موفقیت می‌تواند به جذب گردشگر کمک کند.

ثبت آثار جهانی می‌تواند جذابیت گردشگری ایجاد کند

وی اضافه کرد: اولین پرونده ثبت جهانی کاروان‌سرای سعدالسلطنه در بسته پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی برای ثبت جهانی کاروان‌سراها آماده‌شده و به‌زودی ثبت می‌شود و در کنار آن قلعه حسن صباح در نوبت ثبت یونسکوی اسلامی است و ثبت جهانی باغستان هم در دستور کار و در حال تکمیل مدارک برای ارسال به یونسکو است.

اگر در داخل طرح هادی روستایی صاحب یک خانه تصمیم بگیرد آن را به خانه بوم گردی تبدیل کند هیچ فرآیندی نداردخزائلی یادآور شد: هر طرح گردشگری در پهنه‌های تعیین‌شده به‌راحتی قابل‌اجراست و فرآیندها کوتاه می‌شود زیرا در محدوده روستاها و شهرها پهنه‌هایی داریم که کاربری مصوب گردشگری دارد و اگر در داخل طرح هادی روستایی صاحب یک خانه تصمیم بگیرد آن را به خانه بوم گردی تبدیل کند هیچ فرآیندی ندارد و با مراجعه به اداره میراث و بنیاد مسکن و در شهرها به کمک شهرداری به‌سرعت کارش انجام می‌شود و مجوز دیگری نیاز ندارد.

نادر محمدی معاون گردشگری میراث فرهنگی استان قزوین هم به خبرنگار مهر گفت: یکی از مشکلات ما در بخش گردشگری قوانین دست و پاگیر است و در این راستا با کمک کارشناسان حدود ۴۰ قانون غیرضروری و دست و پاگیر را شناسایی کرده‌ایم که به وزارتخانه میراث ارسال‌شده تا پس از بررسی و برای ارائه به مجلس آماده شود.

نثاری: صنایع دستی عامل رونق گردشگری

نثاری معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی استان قزوین هم به خبرنگار مهر گفت: در صنایع‌دستی شرایط راحت‌تر است به‌طوری‌که در سال گذشته تسهیلاتی که پرداخت شد برای متقاضی کافی بود و برخی اوقات بیشتر از نیازش اعلام شد.

وی تصریح کرد: برای یک کارگاه خانگی مبلغ ۱۰ میلیون تومان وام کافی است و بودجه کلان نمی‌خواهد و ما امروز در استان بیش از ۷ هزار کارگاه فعال صنایع‌دستی داریم که فردی و گروهی است و ظرفیت توسعه بیشتر را هم دارد.

ظرفیت ما بسیار خوب است و رشته‌هایی داریم که می‌تواند فعال شود و در این میان شناسایی رشته‌های جدید صنایع‌دستی در اولویت قرار داردنثاری تصریح کرد: در استان قزوین بخش عمده‌ای از تولیدات به‌صورت چمدانی صادر می‌شود و ارزآوری خوبی دارد.

وی گفت: ظرفیت ما بسیار خوب است و رشته‌هایی داریم که می‌تواند فعال شود و در این میان شناسایی رشته‌های جدید صنایع‌دستی در اولویت قرار دارد و ظرفیت محدود نیست و هرسال به‌روز شده و افزایش می‌یابد و در این راستا هنرهایی داریم که نشان ملی گرفته‌اند و برخی نیز ناشناخته مانده‌اند.

معاون صنایع‌دستی اداره میراث فرهنگی استان قزوین یادآور شد: تاکنون ۱۵ نشان ملی در صنایع‌دستی گرفته‌ایم که برخی مانند «گلیم الموت» و «گلیم ارداق» شاخص است و این محصولات با شناسنامه و نشان ملی عرضه می‌شود و برای گردشگری یک ظرفیت و شاخص است.

نابسامانی اقتصادی چالش بخش گردشگری

مهدی بهرامی نیا از سرمایه‌گذاران بخش گردشگری هم به خبرنگار مهر گفت: نابسامانی‌های اقتصادی موجب کاهش رونق گردشگری در کشور و استان شده است و این وضعیت تنها با بهبود این شرایط بهتر می‌شود.

وی گفت: برای احداث یک هتل‌آپارتمان حدود ۱۴ میلیارد تومان هزینه کرده‌ام و در استان قزوین همراهی مسئولان خیلی خوب بوده و مشکلی در اجرا ندارم اما نبود گردشگر داخلی و خارجی ما را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

این سرمایه‌گذار حوزه گردشگری می‌گوید: اگر اقتصاد کشور وضعیت بهتری پیدا کند ما قادریم ضمن ایجاد اشتغال پایدار برای ۲۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۵۰ تا ۱۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم به کاهش روند بیکاری استان هم کمک کنیم.

زدودن غبار گردشگری / ‬ تحول در اقتصاد و جهش تولید

گردشگری حلقه مفقوده قطع وابستگی کشور به درآمدهای نفتی و خام فروشی است و با حضور مدیران متخصص و کاربلد در رأس مجموعه‌های گردشگری، استفاده از ایده و نظر کارشناسان و صاحب‌نظران، تشکیل اتاق فکر برای برنامه‌ریزی‌های مدون، استانداردسازی فعالیت‌های صنایع‌دستی، برند سازی و معرفی ظرفیت‌های متنوع و جذاب در فضای مجازی و شبکه‌های رسانه‌ای داخل و خارج از کشور می‌توان با کمترین هزینه به اشتغال پایدار، رونق و جهش تولید، ایجاد ثروت و کسب درآمد ارزی و رونق اقتصادی همه استان‌های کشور امیدوار شد.

تعریف گردشگری با رویکرد تاب‌آوری از دیگر مسائلی است که در شرایط تحریم می‌تواند اتکای اقتصاد کشور به درآمدهای گردشگری را از هرگونه تهدید ناملایمات سیاسی خارجی هم در امان نگه‌داشته و شرایط بهتری را برای رونق گردشگری و جهش تولید و تحقق شعار سال مهیا کند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار