کد خبر: ۵۲۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: فصل دوم کاوش های دستکند ترخوران شهرستان تفرش به زودی آغاز می شود.

آرانیوز-اراک-سید محسن رحمتی در تکمیل این خبر اظهار کرد: دستکند های ترخوران تفرش نمونه‌ای از معماری دست کند زیرزمینی است که در زیر محله ترخوران و بافت فعلی این محله ایجاد شده است.

وی ادامه داد: فاز اول کاوش دست کند با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال طی انعقاد قرار داد شهرداری شهر تفرش و دانشگاه نیشابور به سرپرستی سید مهدی موسوی نیا و نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی انجام گرفته است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی بیان کرد: طی این فصل کاوش، فضاهایی در سه طبقه شناسایی شده که به عنوان راهروهای ارتباطی در مقیاس کوچک‌تر فضای مسکونی کاربرد داشته‌اند.

رحمتی افزود: هر چند تعیین کاربری دقیق تا انجام مطالعات بعدی با توجه به حجم وسیع و تعدد فضاهای این دستکند امکانپذیر نمی‌باشد اما امکان وجود یک سکونتگاه بزرگ زیر زمینی با فضاهای مرتبط با آن دور از ذهن نیست.

وی گفت: در فصل اول این کاوش، ۴ هزار و ۵۰۰ قطعه سفال، کاشی‌های زرین فام و لاجوردی و… به دست آمد که تا قبل از مطالعه جامع، قدمت این دستکند را می‌توان بین سده‌های ۵ تا ۱۰ هجری قمری تخمین زد.

رحمتی عنوان کرد: فاز دوم کاوش این دستکند با اعتبار حدود ۲ میلیارد ریال تأمین شده از طرف شهرداری شهرستان تفرش در حال پیگیری بوده و قرار است، پس از اخذ مجوزهای لازم از پژوهشگاه وزارت متبوع انجام پذیرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار