کد خبر: ۵۲۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
نماینده ولی فقیه در استان البرز:
نماینده ولی فقیه در استان البرز بابیان اینکه رزمایش مواسات برای امت آخرالزمان فضایلی در پیش دارد، گفت: مواسات باید به گفتمان رایج جامعه تبدیل شود.

آرانیوز-کرج-آیت الله سید محمدمهدی حسینی همدانی در جریان برگزاری مرحله سوم رزمایش مواسات و همدلی که با توزیع بیش از ۴۰ هزار بسته معیشتی میان نیازمندان و خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا در استان همراه بود، گفت: امسال فرصت دیگری برای بندگی خدا به شکل دیگری فراهم شد تا اهل ایمان کمک‌های مؤمنانه خودشان را بیشتر و هدفمندتر انجام دهند و یک منظره و صحنه بدیعی را جلوه‌گر باشند و نشان دهند.

وی در ادامه افزود: این حرکت عظیم مردمی به دنیا نشان داد که فرهنگ غنی اهل‌بیت علیهم‌السلام تا چه مقدار می‌تواند به جهات انسانی بشر توجه داشته باشد و تربیت‌شدگان این مکتب به بعد انسانی و حقوق انسان‌ها و مواردی ازاین‌دست چگونه ملتزم هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با بیان اینکه در رابطه با این موضوع مکاتب دیگر اغلب صحبت می‌کنند و شعار می‌دهند، گفت: در مقام عمل و اقدام اسلام به‌طور عام و شیعه به‌طور ویژه‌تر جلوتر هستند.

آیت‌الله حسینی همدانی با بیان اینکه بیشتر خدمات این رزمایش از منابع مردمی بود و این قابل‌تقدیر است، افزود: البته دستگاه‌ها به کمک آمده و سازمان‌دهی کردند و این کار را طبقه‌بندی‌شده انجام دادند تا با یک نواختی به دست همه برسد اما در اصل ریشه کار مردمی بوده است.

ریشه مواسات در روایات و فرهنگ دینی

وی در ادامه با اشاره به سومین مرحله از رزمایش مواسات، گفت: این حرکت عظیم و تصویری که به رخ کشیده شد گوشه‌ای از آن کوه یخی بزرگی است که ریشه‌ی این کوه در ایمان و پیکره اعتقادی مردم قرارگرفته و هر کاری هم انجام شود باز یک شمه‌ای از آن کار به نمایش درمی‌آید.

امام‌جمعه کرج در ادامه به ریشه مواسات در روایات و فرهنگ دینی پرداخت و گفت: اگر برگشت این امور به بعد معرفتی و ریشه‌ی ایمانی و علمی‌اش نبوده و مستند به سند نباشد بعد از یک مدتی فراموش یا عادی می‌شود و از بین می‌رود.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه با اشاره به روایتی از امام صادق علیه‌السلام که می‌فرمایند «تَقَرَّبُوا اِلَی اللّهِ تَعالی بِمُواساهِ اِخْوانِکُمْ»، بیان کرد: امام صادق علیه‌السلام در این روایت می‌فرمایند که با کمک کردن و همکاری با برادرانتان و مواسات داشتن به خدا نزدیک شوید.

وی با بیان اینکه مواسات یکی از سخت‌ترین کارهاست و در جامعه ما احتیاج به فرهنگ‌سازی و بحث گفتگویی دارد تا ریشه‌دار شود، افزود: امام صادق علیه‌السلام در روایتی فرمودند «خدای تعالی از میان انسان‌هایی که آفریده، گروهی را گلچین کرده است برای گره‌گشایی شیعیان ما که نیازمندند و پاداش کار این عده بهشت است و اگر توانستی سعی کن از این گروه باشی.»

هیچ‌چیزی در دین اسلام بااهمیت‌تر و بالاتر از ولایت نیست

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در ادامه افزود: اگر دوستان اقدام کنند و حرکتی را انجام دهند و به مردم به‌اندازه وسعشان کمک کنند این نشان‌دهنده این است که جز آن برگزیدگان خدا هستند.

آیت‌الله حسینی همدانی با بیان اینکه مواسات یکی از نعمت‌هایی است که به‌واسطه ویروس کرونا در اختیار عموم مردم قرار گرفت تا عده‌ای بتوانند به دیگران کمک‌اند، گفت: مواسات در این دوره و در همه دوره‌ها به‌عنوان نعمتی از نعم الهی مطرح است و مثل بقیه نعمت‌ها همه بهره‌مند نمی‌شوند و فقط عده‌ی خاصی بهره‌مند خواهند شد.

وی با اشاره به روایتی از امام حسین علیه‌السلام که می‌فرماید «أنَّ حَوَائِجَ النّاسِ إلَیْکُمْ مِنْ نِعَمِ اللّه»، عنوان داشت: امام حسین علیه‌السلام می‌فرمایند «حوائج مردم به سمت شما از نعمت‌های خداست» لذا اینکه بیان می‌شود مواسات نعمت است از این باب مطرح‌شده است.

نماینده ولی فقیه در استان البرز با بیان اینکه توفیق اینکه به شما مراجعه می‌شود و یا اینکه شما اراده می‌کنید و خدمتی را انجام می‌دهید یکی از نعمت‌های الهی است، گفت: حضرت حسین علیه‌السلام در ادامه این روایت فرمودند «مبادا از این نعمت دلگیر شوید که برای شما تبدیل به نغمت می‌گردد و توفیق آن به غیر شما منتقل می‌شود.»

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری از بیانات خود بابیان اینکه هیچ‌چیزی در دین اسلام بااهمیت‌تر و بالاتر از ولایت نیست، تأکید کرد: اصل محوری دین ما ولایت است.

یکی از ارکان ولایت «پیوند و ارتباط باخدا» و دیگری «ارتباط مؤمنین با یکدیگر» است وی بابیان اینکه ولایت ارکانی دارد، عنوان کرد: یکی از ارکان ولایت «پیوند و ارتباط باخدا» و دیگری «ارتباط مؤمنین با یکدیگر» است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری امور مساجد استان البرز با اشاره به روایتی از امام کاظم علیه‌السلام، بیان داشت: امام کاظم علیه‌السلام می‌فرمایند «پایان اعمال شما و معدل کارنامه‌ی شما به این است که در حد توان خود نیازهای برادرتان را برآورده کرده باشید والا اعمال شما موردقبول نیست.»

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به روایت دیگری از حضرت امام باقر علیه‌السلام که فرمودند «آنان که از بذل مال دریغ دارند در نثار جان بخیل‌تر خواهند بود پس شما هنوز آمادگی یاری مرا ندارید.»، گفت: با توجه به این روایت کسانی که مواسات ندارند آمادگی یاری ولایت را نیز ندارند لذا اگر بخواهیم برای ولایت رکن در نظر بگیریم ارتباط جامعه و مواسات و اخوت افراد جامعه با یکدیگر یکی از ارکان ولایت است.

وی بابیان اینکه ما با مواسات تمرین یاری و یاوری حضرت حجت سلام‌الله‌علیه را می‌کنیم، تأکید کرد: رکن دیگر ولایت مداری کمک به برادران و نیازمندان جامعه است.

امام‌جمعه کرج با اشاره به روایات دیگری از امیرالمؤمنین علیه‌السلام که فرمود: «إخْتَبِرُوا شِیعَتی بِخِصْلَتَیْنِ فاِنْ کانَتا فِیهِمْ فَهُمْ شِیعَتِی: مُحافَظَتُهُمْ عَلی أوْقاتِ الصَّلَواتِ وَ مُواساتُهُمْ مَعَ إخْوانِهِمْ الْمُؤْمِنِینَ بِالْمالِ وَ إنْ لَمْ تَکونا فِیهِمْ فَاعزَبْ ثُمَّ اَعزَبْ ثُمَّ اَعزَبْ»، عنوان کرد: امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند شیعیان ما را با دو خصلت آزمایش کنید یکی محافظت آن‌ها بر نماز است و دیگری اینکه مواسات داشته باشند.

مواسات دارای اقسامی است و صرفاً شامل مواسات مالی نیست

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه رزمایش مواسات برای امت آخرالزمان فضایلی در پیش دارد، عنوان کرد: ما که دنبال تشکیل دولت اسلامی هستیم و بیانیه گام دوم و حرکت تمدن سازی که از اول انقلاب شروع شد و حرکت ما به سمت تمدن نوین اسلامی و جامعه‌ی امام زمانی سلام‌الله‌علیه است لازمه‌اش چنین حرکات مواسات گونه‌ای است لذا حرکت مواسات یک بحث موقتی نیست و در جامعه باید به‌صورت گفتمان دربیاید.

وی با تأکید بر اینکه مواسات دارای اقسامی است و صرفاً شامل مواسات مالی نیست، عنوان کرد: مواسات اقتصادی، نظامی، قضائی (عدالت اجتماعی)، علمی، تعلیم و تربیت و امثال‌ذلک از اقسام مواسات هستند و روایات مفصلی در فرهنگ دینی ما دارند و یک بحث ریشه‌ای در بین امت امام زمانی است و باید در جامعه فراهم شود.

نماینده ولی فقیه در استان البرز با اشاره به سوره عصر، گفت: در سوره عصر و به تعبیر برخی از مفسران بیان می‌کند که «قسم به زبان حضرت حجت سلام‌الله علیها همه‌ی آدم‌ها در خسران و زیان هستند مگر کسانی که ایمان بیاورند و عمل صالح انجام دهند» که گل عمل صالح مواسات است و ان‌شاءالله همه ما از این نعمت غافل نباشیم و بتوانیم یار ترازی برای حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه باشیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار