کد خبر: ۵۲۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
آتش‌سوزی در مناطق سرسبز استان بوشهر ازجمله ارتفاعات تنگستان و دشتستان باعث نابودی چشم اندازهای طبیعی و سرسبز استان شده و خسارت زیادی به مراتع وارد کرده است.

آرانیوز- بوشهر-چند روزی است که آتش در مناطق کوهستانی جنوب کشور امان طبیعت را بریده است و در چند استان شاهد شعله‌ور شدن طبیعت هستیم.

در استان بوشهر از روز جمعه هفته گذشته آتش‌سوزی در ارتفاعات شهرستان دشتستان آغاز شد و تا امروز نیز آتش‌سوزی ادامه داشت تا اینکه امروز این حریق به صورت کامل مهار و خاموش شد.

از روز دوشنبه آتش‌سوزی در ارتفاعات بیرمی شهرستان تنگستان نیز آغاز شد و حریق در این منطقه همچنان ادامه دارد؛ هرچند حریق تا حد بسیار زیادی تحت کنترل است.

مناطقی از دشتستان و تنگستان که طعمه حریق شده‌اند، از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی استان بوشهر محسوب می‌شوند و بروز آتش‌سوزی در این مناطق خسارت‌های بسیار زیادی را به این مناطق زده است.

نابودی طبیعت زیبای دشتستان و تنگستان دل دوست‌داران طبیعت را به درد آورده است و آنها خواستار شناسایی مسببان این آتش‌سوزی‌ها و برخورد جدی با آنها و همچنین پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی هستند.

آتش مراتع دشتستان پس از ۵ روز خاموش شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اظهار داشت: پس از گذشت پنج روز، آتش‌سوزی در مراتع منطقه دهرود شهرستان دشتستان مهار شد.

غلامرضا منتظری با اشاره به اینکه آتش طی این روزها چند بار خاموش و مجدداً شعله‌ور شده بود، اضافه کرد: ۵۴۰ هکتار از مراتع این منطقه طعمه حریق شده است که ۶۰ هکتار آن مراتع درختی بوده و ۴۸۰ هکتار دیگر گونه‌های مرتعی بوده است.

وی با بیان اینکه درختان بنه، بادام، کُلخُنگ، انجیر کوهی و شیر بادام خسارت قابل توجهی ندیده اند، اضافه کرد: عمده خسارت به گونه‌های مرتعی و بوته‌ای یک تا چند ساله مثل بهمن، گون، و تنگرس وارد شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به بکارگیری همه امکانات در مهار حریق در این منطقه بیان کرد: اطفای حریق به دلیل شیب تند و پرتگاهی، وزش باد شدید، هوای گرم و پوشش متراکم گیاهی سخت شده بود.

مراتع «خاییز» تحت کنترل نیروهای امدادی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر نیز با اشاره به آخرین وضعیت آتش‌سوزی در ارتفاعات دشتستان و تنگستان از مهار کامل حریق در مراتع دهرود دشتستان خبر داد.

جهانگیر دهقانی با اشاره به اینکه وقوع آتش‌سوزی در ۵۴۰ هکتار از مراتع دشتستان و ۵۰ هکتار مراتع تنگستان خاطرنشان کرد: آتش‌سوزی در مراتع تنگستان از ظهر دوشنبه آغاز شده که اکنون تحت کنترل است ولی هنوز خطر به صورت کامل مهار نشده است.

وی با اشاره به ادامه حضور نیروهای امدادی در شهرستان تنگستان برای مهار حوادث احتمالی خاطرنشان کرد: بی‌احتیاطی گردشگران در استفاده از مواد آتش‌زا، عامل آتش‌سوزی در مناطق سرسبز و گردشگری استان بوشهر بوده است.

آتش‌سوزی به صورت نقطه‌ای ادامه دارد

فرماندار شهرستان تنگستان گفت: آتش سوزی در منطقه خائیز شهرستان تنگستان که از روز دوشنبه آغاز شده است، به حدود ۱۰۰ هکتار از مراتع خسارت وارد کرده است.

عبدالحسن رفیعی پور با اشاره به اینکه با کمک نیروهای امدادی و مردمی در روز گذشته و امروز اقدامات لازم برای مهار آتش سوزی انجام شد، اضافه کرد: آتش سوزی تقریباً مهار شده اما هنوز به صورت نقطه‌ای و در ارتفاعات ادامه دارد.

وی گفت: نیروهای منابع طبیعی، محیط زیست، هلال احمر، سپاه و بسیج، تشکل‌های مردم نهاد، نیروهای مردمی شهرستان و شهرستان‌های همجوار و همچنین شوراها و دهیاری‌های منطقه خائیز در مهار این آتش سوزی کمک کردند.

رفیعی پور تصریح کرد: با همکاری هلال احمر یک سورتی پرواز با بالگرد، برای هلی‌برد نیروها به ارتفاعات مهار آتش سوزی انتقال داده شدند که به علت ناهمواری منطقه قادر به پیاده کردن نیروها نشد و نیروهای امدادی به شکل پیاده به ارتفاعات اعزام و کار اطفا حریق را انجام دادند.

وی بیان کرد: صعب العبور، صخره‌ای و پرتگاهی بودن محل آتش سوزی و همچنین وزش باد باعث کند شدن مهار آن شد.

پای گردشگران در میان است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در سال جاری با توجه به افزایش میزان بارندگی‌ها در ماه‌های آخر سال که موجب افزایش تراکم و پوشش گیاهی شد، در خصوص هوشیاری و اقدامات مقابله با اطفای حریق در مناطق و عرصه‌های طبیعی استان هشدارهای لازم داده شد.

فرهاد قلی‌نژاد اضافه کرد: حضور گردشگران و طبیعت‌دوستان در مناطق و محدوده‌های حساس باعث خطر آتش‌سوزی در مناطق و عرصه‌های طبیعی استان می‌شود.

وی بیان کرد: در بررسی‌های اولیه برای تعیین علل و عوامل آتش سوزی، به نقش گردشگران در ایجاد این آتش سوزی گسترده دست یافته‌ایم. البته به طور دقیق‌تر درحال بررسی دلایل آتش سوزی در منطقه خاییز هستیم.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه مناطق تحت مدیریت یکی از مکان‌های مورد نظر جهت بازدید طبیعت گردان و دوستداران طبیعت است، هشدار لازم برای رعایت مسائل ایمنی و ایجاد آتش در مناطق با توجه به این فصل حساس به گردشگران داده می‌شود.

قلی‌نژاد گفت: گردشگران در برخی موارد با بی اعتنایی و سهل انگاری باعث ایجاد حریق در مناطق و در برخی موارد به‌علت افزایش دما و وجود پوشش گیاهی مستعد باعث حریق در مناطق می‌شود که منجر به ضرر و زیان جبران ناپذیری به طبیعت و محیط زیست می‌شود.

انتظار می‌رود گردشگران و طبیعت‌دوستان که بیشترین میزان حضور در طبیعت را دارند، حداقل به خاطر خودشان هم که شده نسبت به رعایت موارد ایمنی در مناطق طبیعی اقدامات لازم را داشته باشند.

طبیعت امانتی در دستان ما است که از گذشتگان به ما رسیده و ما هم باید آن را سالم تحویل نسل بعد از خودمان بدهیم؛ بهتر است که در حفاظت و مراقبت از آن کوشا باشیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار