نمی‌خواهیم مجلس درتقنین ونظارت کوتاه بیاید/وظیفه مجلس اجرایی نیست

رئیس‌جمهور گفت: ما به هیچ عنوان دنبال این نیستیم که مجلس در دو وظیفه مهم خود یعنی «تقنین و نظارت» کوتاه بیاید.

 حجت الاسلام حسن روحانی رییس‌جمهور صبح امروز(چهارشنبه) در مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آغاز مجلس یازدهم را خدمت همه نمایندگان محترم و ملت بزرگ ایران تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. پارلمان ‌مجلس در سراسر جهان نماد مهم دموکراسی است و در ایران اسلامی، مجلس شورای اسلامی نماد دموکراسی اسلامی و مردم سالاری دینی است. اولین رکن دموکراسی در تاریخ ایران در ۱۱۴ سال پیش با مجلس شورای ملی آن زمان شکل گرفت و آن نهاد از مرحوم آخوند خراسانی و محقق نائینی و تا امام راحل رضوان الله، نهادی بوده که به عنوان نهادی مشروع و قانونی تلقی شده است.

وی عنوان کرد: در مجلس شورای اسلامی، از آغاز بزرگانی بر چنین صندلی هایی نشستند و ادای وظیفه کردند. از شهید آیت الله مدرس گرفته تا مقام معظم رهبری، تا مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و تا شهیدانی همچون رجایی، باهنر و چمران که در مجلس اول بر همین صندلی ها نشستند و به وظیفه مهم قانونگذاری پرداختند.

رئیس‌جمهور افزود: هم دوران دولت چهارساله، پایان پذیر و کوتاه است و هم دوران مجلس چهارساله، پایان پذیر و کوتاه است؛ اما با همکاری دولت و مجلس می‌توانیم یادگاری دائمی و ماندگار برای دهه‌ها و حتی قرن‌ها برای مردم به یادگار بگذاریم و آن یادگار بزرگ، قانون متقنِ صحیحِ کارآمد مفید برای جامعه است.

روحانی با اشاره به اینکه مجلس‌ها و دولت‌ها آمدند و رفتند اما می‌بینید قانون مدنی کشور برای دهه ها و بیش از یک قرن به عنوان محکم ترین قانون، هنوز هم برای ایران و قانونگذاری ایران جای افتخار است، گفت: دولت و مجلس در بسیاری از زمینه‌ها می‌توانند همکاری کنند اما بهترین همکاری لایحه خوب از سمت دولت و بررسی و تصویب از سوی مجلس شورای اسلامی است. ان شاءالله امیدوار هستیم در یک سال باقیمانده این دولت و آغازین سال این مجلس بتوانیم در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

وی بیان کرد: مبنای ما برای همکاری‌ها چارچوب قانون اساسی است و ما مجلس و تک تک نمایندگان را به موجب قانون اساسی در برابر کل ملت ایران مسئول می دانیم و اگر همه فکرها برای منافع ملی و امنیت ملی و مصالح و هویت ملی باشد و مصالح عمومی را بر مصالح حزبی، جناحی و حوزه های انتخابیه ترجیح دهیم که بی تردید مجلس نه مجلس حوزه های انتخابیه است و نه مجلس اقوام و جناح ها و نه مجلس فرق است، مجلس شورای اسلامی خانه ملت و از آن ملت است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: ترجیح منافع ملی بر منافع بخشی و حوزه های انتخابیه و جناحی به عنوان اساس کار برای همکاری دولت و مجلس خواهد بود. در اینجا به طور مختصر و خلاصه خدمت نمایندگان محترم مجلس یازدهم عرض می‌کنم که دولت یازدهم و دوازدهم در دو مقطع پنج ساله و سه ساله قرار گرفت. در پنج سال اول، مبنای دولت گشایش و پیشرفت بود و بحمدالله در همه زمینه ها در سال های اولیه هم شاهد گشایش ها در امور مهم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بودیم و هم شاهد پیشرفت.

روحانی تصریح کرد: اینکه امروز بحمد الله ایران در ماجرای کرونا در لیست کشورهای موفق در مبارزه با ابن ویروس خطرناک قرار گرفته، یکی از دلایل این است که در دولت یازدهم پایه های درمان و بهداشت در کشور مستحکم شد. توانمندی درمانی کشور از تخت های بیمارستانی تا تجهیزات به دو برابر آنچه قبل از سال ۹۲ در تاریخ ایران بوده است، رسید و این برای ملت ایران و مسئولین نظام افتخار بزرگی است که شرایط آنچنان مهیا شد که در این حادثه سخت ویروس عالمگیر نه دغدغه ای از لحاظ تخت بیمارستانی داشتیم و نه دغدغه ای نسبت به تخت های ویژه، ICU و تنفس مصنوعی که این به دلیل استحکام پایه های درمانی در جمهوری اسلامی ایران بود.

وی با بیان اینکه در زمینه فضای مجازی و تقویت فضای مجازی نیز شرایطی یافتیم که به راحتی توانستیم بسیاری از امور را از طریق فضای مجازی حل و فصل کنیم، تاکید کرد: برای نمونه، کار مجلس شورای اسلامی در ماه های آخر دوره دهم بر مبنای امکانات فضای مجازی بود. امروز میلیون ها مراجعه به بانک ها و دستگاه های دولتی مردم را به دلیل دولت الکترونیک و بودن این فضا بی نیاز کرده است.  ۷۷ میلیون نفر از بانک ها وام دریافت کردند بدون اینکه نیاز باشد یک نفر به بانک مراجعه کند و این توانمندی کشور در زمینه فضای مجازی است.

رئیس‌جمهور افزود: در سال ۹۲ موبایل هوشمند در کشور ۳۰۰ هزار عدد بوده و امروز بالای ۷۰ میلیون، این به معنای امکانات کشور در زمینه فضای مجازی است و همچنین شرکت های دانش بنیان که در دولت های یازدهم و دوازدهم شاهد یک تحول بزرگ و اساسی بودند و از ۵۲ شرکت دانش بنیان امروز به ۵ هزار شرکت دانش بنیان رسیدیم و درآمد این شرکت ها در سال ۹۸، صد و بیست هزار میلیارد تومان بوده است که هم یک تحول بزرگ در اشتغال و هم در زمینه فناوری نوین از طریق دانشمندان جوان ما به ویژه تحول در ICT و موضوع فناوری ارتباطات بوده است.

وی بیان کرد: در بقیه موارد هم در دوره گشایش و پیشرفت توانستیم پیشرفت های قابل ملاحظه به دست بیاوریم. خودکفایی‌ها، توسعه زمینه های کشاورزی و آماده نمودن محصولات کشاورزی تا ۱۲۰ میلیون تن از ۹۰ و چند میلیون تن نشانه تحرک ملت ایران در بخش کشتورزی، صنعت و سایر بخش‌ها بود. در زمینه علم و دانش و فناوری از رتبه بیست و یک به رتبه شانزدهم دست پیدا کردیم. در زمینه نوآوری از رتبه ۱۳۱ به رتبه ۶۱ دست پیدا کردیم و این تحرک بزرگ در سراسر کشور در زمینه های مختلف اقتصادی و اجتماعی بود.

وی اضافه کرد: البته در سایر زمینه ها هم شرایطی را به وجود آوردیم که خودکفایی ها و خوداتکایی ها بتواند ظهور و بروز پیدا کند. ما از ۵۲ میلیون لیتر بنزین در روز به ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در روز رسیدیم و در زمینه تولید گاز آنچنان خودکفا شدیم که امروز تولید گاز ما در روز حدود هزار میلیون متر مکعب است و این تحولات عظیم در سایه استراتژی گشایش و پیشرفت در کشور بود.  

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در زمینه نظامی در جهان رتبه ما ۲۲ بود و امروز در رتبه ۱۴ هستیم و قدرت نظامی ما در بخش های مختلف در طول سالیان گذشته شاهد تحول بزرگ بوده است و ما در تمام موارد زیربنایی شامل تحولات عظیم بودیم.‌ در بزرگراه های کشور از ۱۴ هزار کیلومتر به ۲۸ هزار کیلومتر رسیدیم یعنی به دو برابر آنچه کشور در قبل از دولت یازدهم داشته است.

منتخبان مجلس یازدهم سوگند یاد کردند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سوگندنامه قانون اساسی را قرائت کردند.

در ادامه جلسه افتتاحیه مجلس شورای طبق ماده ۳ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مراسم تحلیف برگزار شد و نمایندگان سوگند یاد کردند.

طبق ماده ۳ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان حاضر در مجلس طبق اصل شصت و هفتم (۶۷) قانون اساسی سوگند یاد می‌کنند. متن سوگندنامه توسط رئیس سنی قرائت می‌شود و نمایندگان به حالت اجتماع در حال قیام آن را تکرار و پس از انجام مراسم تحلیف، سوگندنامه را امضاء می‌کنند. نمایندگان اقلیت‌های دینی این سوگند را با ذکر کتاب آسمانی خود یاد خواهند کرد.

نمایندگانی که در جلسه نخست شرکت ندارند باید در اولین جلسه رسمی که حضور پیدا می‌کنند سوگند را به جا آورند و ذیل سوگندنامه را امضاء کنند.

متن سوگند نمایندگان طبق اصل ۶۷ قانون اساسی به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم‌

«من در برابر قرآن مجید به خدای متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌کنم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. همچنین ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم، و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی اطاعت کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهار نظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنان را مدنظر داشته باشم.»

شعب ۱۵ گانه بررسی اعتبار نامه منتخبان مجلس یازدهم تشکیل شد

شعب ۱۵ گانه بررسی اعتبار نامه منتخبان مجلس یازدهم تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه جلسه افتتاحیه مجلس یازدهم شورای اسلامی، حجت الاسلام سیدرضا تقوی رئیس سنی مجلس یازدهم گفت: برای بررسی اعتبارنامه منتخبان مجلس شعب ۱۵ گانه تشکیل می‌شود که قرعه‌کشی برای حضور هر کدام از این نمایندگان صورت گرفته است. ۲۶۷ منتخب در جلسه افتتاحیه حضور دارند که با قرعه کشی در شعب منتخب قرار می گیرند.

به گزارش مهر، بر اساس آیین نامه داخلی مجلس هر شعبه دارای یک رئیس، دو نایب رئیس، یک سخنگو و ۲ دبیر خواهد بود.

هر یک از شعب برای تمام دوره نمایندگی رسمیت دارند و وظیفه و اختیارات آنها رسیدگی به اعتبارنامه‌ها، تعیین اعضای کمیسیون تحقیق، تعیین اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی و بررسی و تشخیص صلاحیت نامزدهای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس است.