کد خبر: ۵۲۸۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
یک عضو کمیسیون اجتماعی در مورد عملکرد مجلس دهم گفت: از مجلسی که نمی‌تواند بار مالی برای دولت داشته باشد،‌ نمی‌توان انتظاری داشت. به مجلس یازدهم توصیه می‌کنم که با شعار دادن توقع بی‌جا در جامعه ایجاد نکنند تا بدنام نشوند.

به گزارش آرانیوز، سلمان خدادادی  در مورد عملکرد مجلس دهم شورای اسلامی گفت: من پنج دوره در مجلس شورای اسلامی نماینده بوده‌ام. از دوره پنجم تا دهم. می‌توان گفت که نهاد مجلس هر چه جلوتر آمده ضعیف‌تر شده است. مجلس دهم از مجلس نهم، مجلس نهم از مجلس هشتم، مجلس هشتم از مجلس هفتم، مجلس هفتم از مجلس ششم و مجلس ششم از مجلس پنجم ضعیف‌تر بوده است. نهاد مجلس اکنون اختیارات و قدرت خود را از دست داده است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: این ضعف، دو علت دارد. اولی ضعیف‌ شدن نمایندگان نسبت به دوره‌های قبلی و دوم نگاه حاکمیت به مجلس. باید تحقیقی در این خصوص صورت بگیرد و بفهمیم که آیا عملکرد منفی مجالس موجب منفی شدن نگاه حاکمیت به مجلس شد یا علت‌های دیگری داشت. مجلس پنجم اینگونه بود که وقتی بوی مصوبه‌ای در فضای جامعه می‌‍پیچید، صدای همه در مجلس درمی‌آمد. مردم از صدای مجلس استقبال کرده و می‌گفتند که مجلس محل قانون‌گذاری جمهوری اسلامی است. هر قانونی که تصویب شود باید از مجلس عبور کند.

رئیس سابق کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه «امروز در کشور به جایی رسیده‌ایم که برای مصوبات نیازی به مجلس نداریم» گفت: از این مجلس نمی‌توان انتظاری داشت. بعضی آقایان که ادعای زیادی دارند می‌گویند ما خیزش هستیم. من با شنیدن چنین کلمه‌ای به بی‌اطلاعی این انسان پی می‌برم. مجلس با شرایط فعلی‌اش نمی‌تواند خیزش باشد. عده‌ای ادعا می‌کنند که می‌خواهند مشکلات اقتصادی و بیکاری را حل کنند یا رفاه ایجاد کنند. اولین قضاوت من راجع به کسی که چنین حرفی بزند این است که این آدم، بی‌اطلاع است.

وی با اشاره به ساختارهای و مشکلات مجلس شورای اسلامی گفت: من حاضرم در تلویزیون در مورد هر طرحی و با هر طراحی مناظره کنم. مجلسی که نمی‌تواند طرحی را بیاورد که یک ریال برای دولت بار مالی داشته باشد،‌ چطور با مصوبات خود، می‌تواند مشکلات اقتصادی را حل کند؟ ایجاد یک شغل در کشور ما نیازمند ۱۰۰ میلیون تومان پول است. از مجلسی که نمی‌تواند بار مالی برای دولت داشته باشد،‌ نمی‌توان انتظاری داشت.

خدادادی ضمن بیان انتقاداتی به نهاد مجلس با بیان اینکه «از عملکرد مجلس دهم دفاع می‌کنم» گفت: مجلس دهم،‌ قوانین خوبی را مصوب کرد. نکته اینجاست که منابعی برای اجرای طرح‌ها وجود ندارد. قانون در این شرایط مشکلی را حل نمی‌کند. مجلس دهم مورد هجمه‌های سازمان‌دهی شده و سازمان‌دهی نشده بود. در همین مجلس،‌ قانونی به اسم برنامه ششم توسعه تصویب شده است. هر کس منتقد مجلس دهم است، مصوبات کمیسیون اجتماعی قانون برنامه ششم توسعه را بخواند.

نماینده مردم ملکان در مجلس ادامه داد: وقتی لایحه برنامه ششم به مجلس تقدیم شد، ۳۵ ماده بود، مورد اعتراض مجلسیان قرار گرفت. رهبر معظم انقلاب به مجلس اختیار دادند تا مجلس بتواند قانون را اجرا کند و شورای نگهبان به آن اشکالی نگیرد. ۳۵ ماده دولت بدل به ۱۲۸ ماده بود. ۳۱ ماده فقط متعلق به کمیسیون اجتماعی بود. روی بسیاری از مسائل اجتماعی کار کارشناسی کردیم و ۳۱ ماده نوشتیم. یکی از آن ماده‌ها افزایش حقوق مستمری‌بگیران بهزیستی و کمیته امداد بود. قانون جامعه معلولین در مجلس دهم نوشته شده است اما اجرایی نمی‌شود چرا که اعتباری وجود ندارد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد: وضعیتی اجتماعی ما آنقدر وخیم است که مجلس خوب یا بد،‌ ضعیف یا قوی مشکلی را حل نمی‌کند. من معتقدم که مجالس ما در حد توانشان سعی می‌کنند کارهای خوبی انجام دهند اما مجالس در چند سال اخیر ظرفیت خود را از دست داده‌اند. تغییراتی که مجلس به لایحه‌ بودجه دولت اعمال می‌کند، یک تا سه درصد است. آن هم بیشتر تغییر محل اعتبارات است.

نماینده مردم ملکان در مجلس در پایان گفت: مشکل فعلی جامعه ما اقتصاد است. مسئله این است که مجلس  در شرایط فعلی‌اش نمی‌تواند مشکلات ما را حل کند. رهبر معظم انقلاب چندین سال است که اسامی سال‌ها را اقتصادی می‌گذارند. منتها مجلس کاری نمی‌تواند بکند. مقام معظم رهبری ۱۵ سال قبل گفته است که وابستگی به نفت را کم کنید ما هنوز که هنوز است از نفت پول درمی‌آوریم. من معتقدم که مجلس یازدهم هم با مشکلات مجلس دهم مواجه خواهد بود. به مجلس یازدهم توصیه می‌کنم که با شعار دادن توقع بی‌جا در جامعه ایجاد نکنند تا بدنام نشوند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار