کد خبر: ۵۲۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
در آستانه فصل گرما و امکان بروز حریق در سطح جنگل‌ها و مراتع لرستان همچنان «کلش‌سوزی» به عنوان یکی از دغدغه‌های جدی در این زمینه محسوب می‌شود.

آرانیوز- خرم آباد-هر ساله همزمان با فصل برداشت محصولات زراعی از جمله گندم و جو و… و. در اراضی کشاورزی استان کاه و کلش به جای مانده در مزارع توسط کشاورزان به آتش کشیده می‌شود.

آلودگی محیط زیست با «کلش سوزی»

این در حالیست که بحث «کلش سوزی» باعث آلودگی هوای شهرها و روستاها شده به طوری که مدت زیادی ستون‌های بلند دود همراه با خاکستر فضای هوای حاشیه شهر و روستاها و جاده‌ها و سایر راه‌های مواصلاتی را فرا گرفته و موجب آلودگی محیط زیست، از بین رفتن حاصلخیزی خاک، نابودی عناصر مفید زنده خاک، انهدام بافت خاک، کاهش ظرفیت نگهداری آب، رطوبت خاک و خلاصه در یک کلام مرگ زمین و خاک خواهد شد.

از طرف دیگر عمده زمین‌ها و باغات در مجاور اراضی منابع طبیعی از جمله جنگل‌ها و مراتع قرار گرفته و بر اثر آتش زدن کاه و کلش اراضی زراعی و عدم کنترل توسط صاحبان اراضی آتش به اراضی جنگلی و مرتعی مجاور سرایت کرده و باعث تخریب و نابودی این سرمایه‌های ملی و ارزشمند می‌شود.

شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی لرستان در سخنانی با اشاره به خطر وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع لرستان، اظهار داشت: در آستانه شروع فصل گرم و خشکی هوا، احتمال وقوع حریق در عرصه‌های منابع طبیعی بیش از پیش افزایش یافته است.

کشاورزان از آتش زدن بقایای مزارع خودداری کنند

وی با تاکید بر اینکه ضرورت دارد کشاورزان، دامداران و طبیعت گردان‌هایی که در محیط‌های طبیعی برای فعالیت یا تفریح حاضر می‌شوند، حتی الامکان از روشن کردن آتش خودداری و حداکثر ملاحظات ایمنی برای پیشگیری از وقوع حریق را رعایت کنند، گفت: در صورت مجبور بودن به روشن کردن آتش، فاصله گرفتن از درختان را مد نظر قرار دهند و اطراف محل برپا کردن آتش را از گیاهان مرتعی خشک پاک کنند و در پایان استفاده کردن از آتش، نسبت به خاموش کردن آن اقدام کنند.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان در ادامه با تاکید بر اینکه کشاورزان استان از آتش زدن بقایای مزارع خودداری کنند، افزود: شهرداران و دهیاران توجه داشته باشند که، آتش زدن مکان‌های دفن زباله که در مجاورت جنگل‌ها و مراتع قرار دارند، ممنوع است.

نجفی با بیان اینکه نیروهای دولتی، انتظامی و نظامی، شوراهای اسلامی، دهیاری‌ها و همه شهروندان عزیز با مشاهده حریق، با حساسیت لازم وارد شده و برای اطلاع رسانی از طریق شماره گیری ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی و خاموش کردن آتش اقدام کنند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار