کد خبر: ۵۲۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
بیشتر از یک سال از وقوع سیلاب لرستان گذشته ولی همچنان خسارات کشاورزان سیل‌زده جبران نشده است، مسئولان وزارت جهاد می‌گویند برای حل مشکل باید سامانه سجاد مربوط به وزارت کشور باز شود.

آرانیوز-خرم آباد-وقوع سیلاب فروردین ماه ۹۸ در استان لرستان شهرهای مختلف این استان از خرم‌آباد مرکز لرستان گرفته تا پلدختر، دلفان، کوهدشت، دورود، چگنی و … را درگیر کرد.

کشاورزان سیل‌زده همچنان در انتظار کمک

در جریان وقوع این سیلاب واحدهای مسکونی، تجاری، زیرساخت‌های حوزه راه، شیلات، کشاورزی و… خسارت‌های فراوانی را متحمل شدند، خسارت‌هایی که با گذشت یک سال هنوز لرستان از زیر بار مصائب آنها کمر راست نکرده است.

بیشترین خسارات سیلاب استان لرستان، در شهرستان پلدختر برآورد شده است به‌طوری‌که نماینده این شهرستان از خسارت ۵ هزار میلیاردی در جریان وقوع سیل به پلدختر خبر داده است.

کشاورزان لرستانی حالا در انتظار دریافت تسهیلات هستند، یک سال گذشته است و برخی از آنها به دلیل عدم ثبت پرونده خسارتشان در سامانه در بلاتکلیفی به سر می‌برند، بر اساس اعلام مسئولان جهاد کشاورزی لرستان، وزارت کشور باید سامانه «سجاد» را باز کند تا آنها بتوانند اطلاعات کشاورزان سیل زده را برای دریافت تسهیلات در این سامانه ویرایش کنند.

نماینده مردم ۲ وزیر را برای حل مشکل مردم فراخواند

حمیدرضا کاظمی منتخب مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: ۱۵۰۰ پرونده کشاورزان سیل زده این شهرستان با بیش از ۲۰ میلیارد تومان خسارت تا کنون حتی ثبت سامانه نشده که باید پیگیری شود.

وی با بیان اینکه سیل داشته‌ها و زیرساخت‌های پلدختر را تخریب کرد، افزود: تا کنون برای احداث دیواره ساحلی پلدختر مبلغ ۸۰ میلیارد تومان هزینه شده اما برای ایمنی کامل بخش غربی شهر از نفوذ سیلاب باید احداث این دیواره تا پایین دست استمرار پیدا کند.

نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی گفت: بازسازی جاده پلدختر- خرم آباد که در جریان سیل تخریب شده بیش از هزار میلیارد تومان هزینه لازم دارد که باید برای خدمت رسانی به مردم از تمام توان و ظرفیت بهره گرفت.

کاظمی افزود: برای جبران خسارات ناشی از سیل و استفاده از فرصت خدمت رسانی به مردم در برنامه است وزیر راه و وزیر جهاد کشاورزی را جهت پیگیری وضعیت جاده پلدختر -خرم آباد و توجه به خسارات کشاورزان سیل زده به پلدختر دعوت شوند.

۱۸۴ میلیارد تسهیلات پرداخت کردیم

این سخنان منتخب مردم پلدختر و معمولان موجب شد تا بار دیگر آخرین وضعیت پرداخت خسارت‌ها به کشاورزان سیل زده را از مسئولان جهاد کشاورزی لرستان جویا شویم.

نامدار صیادی معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این رابطه به خبرنگار مهر، گفت: از دو منظر این امر در دستور کار است، یکی بحث تسهیلات بانکی ارزان قیمت و دیگری کمک بلاعوض است.

وی با بیان اینکه تا کنون به ۲۸ هزار و ۶۰۰ نفر مبلغ ۱۰۴ میلیارد تومان کمک بلاعوض پرداخت شده است، عنوان کرد: همچنین تا کنون ۱۸۴ میلیارد تومان برای ۲۳ هزار نفر به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت معرفی شده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان، تصریح کرد: از این تعداد ۱۱ هزار نفر موفق به دریافت ۷۷ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت شده‌اند.

کشاورزان سیل‌زده معطل وزارت کشور

صیادی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مسئله و مشکلی که وجود دارد مربوط به سامانه «سجاد» است، گفت: این سامانه اجازه ویرایش را به ما برای ۴۵۵ پرونده از کشاورزان سیل زده استان نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه این پرونده‌ها مربوط به کسانی است که به نوعی پرونده آنها ثبت شده اما بالاخره خطاهایی اتفاق افتاده که این پرونده‌ها نیازمند به ویرایش هستند، تصریح کرد: سامانه «سجاد» در اختیار وزارت کشور است، این وزارتخانه باید امکانی را فراهم کند که ما بتوانیم این ۴۵۵ پرونده را تعیین تکلیف کنیم.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان، بیان داشت: اگر این تعداد پرونده تعیین تکلیف شوند، عملاً بحث پرداخت کمک‌های بلاعوض بسته می‌شود.

۱۴۰۰ پرونده هنوز در سامانه وزارت کشور ثبت نشده است

صیادی با اشاره به اینکه حدود ۲۹ هزار کشاورز لرستانی در جریان سیلاب خسارت دیدند، عنوان کرد: ۱۰۴ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای همه بخش‌های شیلات، زراعت، دام و… در نظر گرفته شده، اما به دلیل حساسیتی که در حوزه شیلات وجود دارد از این مبلغ ۱۳ میلیارد تومان مربوط به شیلات و آبزیان است.

وی، گفت: همچنین از ۱۸۴ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت، ۶۲ میلیارد تومان مربوط به حوزه شیلات و آبزیان است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه علاوه بر ۴۵۵ پرونده یاد شده که نیازمند به ویرایش هستند، هزار و ۴۰۰ پرونده دیگر نیز جامانده داریم که هنوز در سامانه ثبت نشده‌اند، بیان داشت: مبلغ مورد نیاز این هزار و ۴۰۰ پرونده نیز حدود شش میلیارد تومان است.

صیادی، افزود: در مجموع مبلغ مورد نیاز برای این تعداد پرونده ۸ میلیارد تومان است.

در انتظار باز شدن سامانه هستیم

وی با بیان اینکه علت نیاز ویرایش این ۴۵۵ پرونده، اشتباه از طرف کاربرهای ما بوده است، ادامه داد: اما هزار و ۴۰۰ پرونده دیگر جامانده هستند که کلاً در سامانه ثبت نشده‌اند و نیازمند این هستیم که سامانه «سجاد» باز شود و اطلاعات این پرونده‌ها را ما بارگذاری کنیم.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان، تصریح کرد: اگر ۴۸ تا ۷۲ ساعت به ما فرصت بدهند ما ۴۵۵ پرونده که مبلغ مورد نیاز آنها ۲ میلیارد تومان بوده را تعیین تکلیف می‌کنیم.

صیادی با تاکید بر اینکه مشکل این ۴۵۵ پرونده به دلیل اشتباه کاربرهای ما و تا حدودی کشاورزان است، گفت: در سطح کشور ۱۹ هزار پرونده نیازمند به ویرایش داریم که از این تعداد ۴۵۵ مورد مربوط به لرستان است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار