کد خبر: ۵۲۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
با توجه به رشد صعودی مبتلایان به ویروس کرونا در روزهای اخیر رعایت دستورات بهداشتی و همبستگی مردم و مسئولان در جلوگیری از خیز کرونا ضروری است.

آرانیوز- بوشهر-چند ماهی است که ویروس ناشناخته و مرگبار کرونا بر جهان سایه انداخته و زندگی مردم در همه کشورهای جهان را تحت تأثیر خود قرار داده است.

هنگامی که این ویروس برای نخستین بار شناسایی شد، شاید هیچکس تصور نمی‌کرد که تا زمانی نامعلوم مهمان زندگی بشر باشد و زندگی او را تقریباً به حالت تعطیلی درآورد.

اکنون بیش از سه ماه از شناسایی اولین موارد ابتلاء به این ویروس در کشورمان می‌گذرد و به گفته کارشناسان زمان از بین رفتن آن نامشخص است. شاید هم باید به زندگی در کنار این ویروس عادت کرد و برای مقابله با آن رفتارها و نوع ارتباطات را تغییر داد.

آنچه در حال حاضر در مقابله با این ویروس باید مد نظر گیرد کنترل شیوع آن با رعایت کامل دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی است تا با کمترین تلفات و خسارات این دوران سپری شود.

شهرستان گناوه از مهمترین شهرستان‌های مقصد مسافران در استان بوشهر بخصوص در زمان تعطیلات است و با علم به همین موضوع در روزهای ابتدای شناسایی مبتلایان به این ویروس در کشور مردم و مسئولان دست در دست هم با اقدامات مناسب از گسترش غیر قابل کنترل این ویروس که می‌توانست با حضور مسافران به ویژه در ایام نوروز رخ دهد جلوگیری کردند.

بازاریان مغازه‌ها و محل‌های کسب و کار خود را در بهترین زمان برای درآمدزایی و در جهت حفظ سلامت شهروندان و هموطنان ه طور خودجوش تعطیل کردند.

ورودی‌ها شبانه روز کنترل و اماکن تفریحی گردشگری تعطیل شد، ممنوعیت سفر به گناوه، ممنوعیت تجمع‌ها، ضدعفونی معابر و اماکن به صورت شبانه روزی توسط مردم، نیروهای جهادی، بسیج و دستگاه‌های متولی انجام شد.

در کنار تلاش‌های مدافعان سلامت و کادر درمانی، تولید و توزیع اقلام بهداشتی، کمک به اقشار آسیب پذیر و انجام اقدامات پیشگیرانه توسط گروه‌های مردمی و جهادی، هلال احمر، بسیج، انجمن‌های مردم نهاد و سایر گروه‌ها در شهرستان انجام شد.

در شهر و روستا مردم و مسئولان با جدیت هر چه تمام تر همه پای کار آمدند تا کنترل قابل قبولی بر گسترش این ویروس انجام شود که نتیجه این همبستگی و همراهی وضعیت نسبتاً مطلوب و پیشگیری از شیوع گسترده این ویروس بود.

در روزهای اخیر با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان بوشهر و شهرستان گناوه و قرار گرفتن استان‌های همجوار در وضعیت قرمز و بی توجهی و سهل انگاری عده‌ای از مردم به دستورات بهداشتی خطر گسترش غیرقابل کنترل کرونا در این شهرستان را باید جدی گرفت.

اوج گیری دوباره تعداد مبتلایان به این ویروس در استان بوشهر و شهرستان گناوه طی روزهای اخیر زنگ خطری برای این بیماری است که باید قبل از وقوع فاجعه از آن جلوگیری شود.

رفتارهای پرخطر عده‌ای از مردم و تشکیل تجمعات، عدم رعایت نکات بهداشتی، شلوغی اماکن و بازار، از سویی در پیش بودن تعطیلات عید فطر که همراه با افزایش تعداد مسافران از دیگر استان‌ها به این شهرستان خواهد بود هشداری جدی برای سلامت همه همشهریان و شیوع گسترده این ویروس ناشناخته و بی رحم است که باید مورد توجه جدی مردم و مسئولان قرار گیرد.

با توجه به خیز ابتلاء به این ویروس در استان‌های همجوار و استان بوشهر و شهرستان گناوه و در پیش بودن تعطیلات عید فطر، مردم و مسئولان بار دیگیر باید در کنار هم در جهت جلوگیری از بروز فاجعه گام بردارند.

بازار گناوه یکی از مقاصد مسافران و بخصوص در تعطیلی عید فطراست که نیاز به توجه ویژه در رعایت نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی دارد.

ورود مسافران بخصوص از استان‌هایی که این روزها تعداد مبتلایان آنها بشدت افزایش داشته در شهرستان گناوه به دغدغه مردم تبدیل شده است.

رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، پرهیز از تجمعات و حضور بی مورد در اماکن شلوغ، رعایت فاصله اجتماعی در اماکن عمومی، توجه ویژه به کنترل ورودی‌های شهرستان، توجه به وضعیت بازار تجاری با توجه به اینکه مقصد بیشتر مسافران از استان‌های همجوار است از موارد مهم برای کنترل گسترش این ویروس در وضعیت کنونی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

از دیگر موارد حضور مردم در آرامگاه‌ها در ساعات اولیه و صبح روز عید فطر بر اساس یک سنت قدیمی است ولی در عید فطر امسال مردم باید برای حفظ سلامت خود و دیگران از این اینگونه تجمعات به جد خودداری کنند.

بنا بر مصوبه ستاد مقابله با کرونا شهرستان گناوه حضور شهروندان در آرامستان های امامزاده سلیمان بن علی (ع) و سید رضا (ره) در روز عید سعید فطر ممنوع شده است.

برای عید فطر نیز مانند عید نوروز مردم باید از مهمانی و دید و بازدید و تشکیل دورهمی ها و سفر کردن به طور جدی خودداری کنند و با حفظ دستورات بهداشتی سلامت خود و همشهریان و هموطنان را حفظ کنند.

بر اساس آمارهای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تعداد مبتلایان به این ویروس در روزهای اخیر شیب افزایشی تندی داشته است و مسئولان استان بوشهر گفته‌اند اگر مردم ضوابط بهداشتی را رعایت نکنند محدودیت‌ها را باز می‌گردانند.

مردم مراقبت کنند

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر با بیان اینکه مردم باید از حضور در تجمعات بپرهیزند و فقط برای انجام کارهای ضروری در اجتماعات تردد کنند تصریح کرد: برخی از مردم بدون قصد خرید در بازارها رفت‌وآمد می‌کنند که این موضوع باعث ابتلای افراد زیادی به ویروس کرونا خواهد داشت.

سعید کشمیری افزود: رعایت نکردن دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی توسط عده‌ای از مردم خطرناک است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بابیان اینکه عدم رعایت فاصله اجتماعی در هر نوع مراسمی موجب شیوع گسترده کرونا خواهد شد اظهار داشت: از عموم مردم تقاضا می‌کنم از برگزاری مراسم‌های دو رهمی، جشن تولد و عروسی، ختم، خاک‌سپاری و هرگونه تجمع جداً خودداری کنند.

وضعیت قرمز شهرستان گناوه

دبیر ستاد مقابله با کرونا شهرستان گناوه اظهار داشت: با توجه به وضعیت قرمز شهرستان گناوه از نظر تعداد زیاد موارد مبتلا به بیماری کرونا در چند روز اخیر خواهشمند است مردم از اقامه نماز در مصلی و مساجد خودداری کنند.

محمد باز یاری افزود: با توجه به مصوبه ستاد مقابله با کرونا شهرستان گناوه، مردم شهرستان از حضور در آرامستان ها و گلزار هاری شهدا گناوه و ریگ و تمامی روستاهای تابعه در روز عید فطر خودداری کنند.

لزوم رعایت موارد بهداشتی

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان گناوه  گفت: گشت مشترک ستاد مقابله با کرونا شهرستان گناوه همچنان فعال است.

هادی جوانبخت افزود: روند صعودی شیوع ویروس کرونا و افزایش ابتلای افراد به این ویروس می‌طلبد که همه ما با جدیت و حساسیت بیشتری در قطع زنجیره انتقال آن تلاش کنیم.

وی گفت: انتظار می‌رود همه مردم، واحدهای صنفی و ادارات پروتکل‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند.

معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان گناوه یادآور شد: واحدهای صنفی که با پیش شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را از سر گرفته‌اند در صورت عدم توجه به نکات گفته شده به مرجع قضائی معرفی و با آنها برخورد خواهد شد.

خیز مجدد بیماری

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گناوه اظهار داشت:  از خودگذشتگی بازاریان و گذشتن از درآمد در آستانه سال نو و ترجیح سلامت همشهریان، فداکاری‌ها و مردانگی نیروهای مردمی و نظامی در کنترل شبانه روزی مبادی ورودی و دفاع جانانه آنها از حریم سلامت شهر و کمک‌های همدلانه و سخاوتمندانه خیرین مهربان این سرزمین از خاطره تاریخی این دیار زدود ه نخواهد شد.

احمد رضا دامی ادامه داد: کدام ناظر منصفی می‌تواند همراهی مسئولانه و شرافتمندانه رسانه‌ها، فعالین اجتماعی، و فضای مجازی را در انتقال امانت دارانه و دو سویه مطالبات مردم و خدمتگزارانشان در این ایام ببیند و قلبش سرشار از تکریم و تحسین نشود.

دامی تصریح کرد: همدلی و اتحاد کم نظیر همه سلایق اجتماعی موافق، منتقد و حتی مخالف و ترجیح منافع عمومی بر رقابت‌های گروهی در برابر دشمن مشترکی به اسم کووید ١٩، بار دگر طعم شیرین وحدت بر مدار رنج‌ها و دغدغه‌های مشترک را به ما چشانید تا همه باور کنیم هم سرنوشت و اعضای یک پیکره بنام نامی ایران هستیم.

وی اضافه کرد: کنترل نسبی بیماری در شهر ما تا امروز حاصل جمع منطقی همه مؤلفه‌های پیش گفته و البته زیر سایه لطف همیشگی پروردگار بزرگ به این سرزمین زرخیز بوده است و بی تردید عبور با حداقل خسارت از این بیماری مرگبار در ادامه نیز ممکن لیکن مستلزم تجدید و تقویت مجدد همان فاکتورها است.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گناوه یادآور شد: با خیز مجدد بیماری و اخبار ناگوار واصله از استان‌های همجوار، بیم آن می‌رود که همه دستاوردهای ارزشمند و فداکاری‌های شبانه روزی گروه‌های مختلف مردم در مدت کوتاهی از دست برود و خدای ناکرده شاهد حوادث تلخ و غم انگیز باشیم.

پرهیز از ترددهای غیر ضروری

وی بیان کرد: دست کمک به سوی همه مردم، نخبگان، رسانه‌ها و گروه‌های تأثیر گذار، بزرگان و بازاریان شریف در راستای احیا روحیه همبستگی و ایجاد حساسیت در شهروندان به رعایت حد اکثری الزامات بهداشتی، و پرهیز جدی از حضور غیر ضروری در تجمعات و مراسم تا پایداری شرایط و رفع نگرانی‌ها دراز می کنم٠

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گناوه گفت: با توجه به غیر قابل پیش بینی بودن رفتار این ویروس و پایان رفتار تهاجمی آن زمانی می‌توانیم جشن شکست این بیماری را برپا کنیم که هر شهروند گناوه ای خود را ملزم به رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از ترددهای غیر ضروری بداند.

دامی یادآور شد: مردم نجیب و نخبگان مسئولیت پذیر ما همانگونه که در ابتدای شیوع این بیماری با درخشش خود، گناوه را به شهر اولین‌ها در ایران تبدیل کردند، دگر بار با اراده مصمم خود کاری خواهند کرد کارستان و اجازه نخواهند داد با زبانه کشیدن دوباره بیماری جان عزیزانشان به خطر بیافتد.

با توجه به وضعیت موجود در شیوع ویروس کرونا هر گونه سهل انگاری می‌تواند همه گیری آن را گسترش دهد و روزهای تلخ گذشته را تکرار کند لذا باید همه مردم و مسئولان بار دیگر در کنار هم از بازگشت به آن روزها جلوگیری کنند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار