کد خبر: ۵۲۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
مدیرکل محیط زیست لرستان خبر داد؛
مدیرکل محیط زیست لرستان از حمله پلنگ به گله دامدار لرستانی در منطقه «سفیدکوه» خرم‌آباد خبر داد.

آرانیوز- خرم آباد-مهرداد فتحی بیرانوند در سخنانی با اشاره به حمله پلنگ به گله دامدار لرستانی در منطقه «سفید کوه» خرم آباد، اظهار داشت: طبق بررسی‌های صورت گرفته بیش از ۱۲۰ رأس دام به دلیل حمله پلنگ تلف شده‌اند.

وی با بیان اینکه طبق بررسی‌های صورت گرفته، این تعداد رأس دام به دلیل حمله پلنگ رَم و از پرتگاه به پایین سقوط کرده‌اند، گفت: طی سال‌های گذشته با به کار گذاشتن دوربین‌های تله‌ای ما وجود پلنگ را در منطقه «سفیدکوه» خرم آباد به ثبت رسانده‌ایم.

مدیرکل محیط زیست لرستان، گفت: در گذشته خسارت ناشی از حمله این حیوان تحت پوشش بیمه بود، اما اکنون این امر متوقف شده است.

فتحی بیرانوند، تصریح کرد: از سال گذشته که قرارداد در این زمینه به اتمام رسیده فعلاً ما حمایتی را نمی‌توانیم در این رابطه داشته باشیم، اما برای این مورد خاص اقدامات لازم، تشکیل پرونده و ارسال به سازمان محیط زیست برای پرداخت خسارت را انجام خواهیم داد.

وی، گفت: ثبت تصاویر و رؤیت مستقیم گونه و مشاهده نمایه‌های مختلف حضور از جمله ردپا، آثار طعمه خواری و قلمرو طلبی در نواحی متفاوت منطقه، شاخصی از پویایی جمعیت و اهمیت بالای منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم آباد در حمایت و پایداری انواع گربه سانان به ویژه پلنگ ایرانی ست.

بنابر این گزارش، پلنگ ایرانی یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا محسوب می‌شود و در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت(IUCN ) در طبقه جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد.

اندازه و رنگ پوشش بدن پلنگ ایرانی در مناطق مختلف و در گستره پراکنش پلنگ در ایران، تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارد. طول بدن پلنگ‌ها به طور کلی به ۱۶۰ و گاهی هم به ۱۸۰ سانتی‌متر می‌رسد و طول دُم آنها ۱۱۰ سانتی متر است. وزن پلنگ ایرانی تا ۹۰ کیلوگرم است و ارتفاع آن تا شانه به ۷۵ سانتی‌متر می‌رسد.

پلنگ ایرانی گونه چتر است و حضور این گونه ارزشمند در اکوسیستم حاکی از وضعیت خوب و امنیت زیستگاه است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار