کد خبر: ۵۲۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
معلمان، دانش آموزان و والدین هر کدام از آموزش مجازی گلایه ای دارند، برآیندها از فعالیت «شبکه اجتماعی دانش آموزان» مثبت نیست، به نظر می رسد «شاد» تا رضایت همگانی همچنان فاصله دارد.

آرانیوز- خرم آباد-با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، دانش آموزان برای ادامه تحصیل خود به سمت استفاده از فضای مجازی و همچنین شبکه «شاد» سوق داده شدند.

«شبکه شاد» و مشکلات آن

وزارت آموزش و پرورش در پی شیوع این بیماری در کشور، اعلام کرد که برای ارائه آموزش‌های لازم به دانش آموزان و عقب نماندن آنها از تحصیل خود، زمینه ارائه این آموزش‌ها را مجازی و در فضایی تحت عنوان «شبکه شاد» فراهم کرده است، «شبکه شادی» که البته مشکلات و دردسرهایی را برای دانش آموزان، معلمان و همچنین اولیای دانش آموزان به همراه خود داشته است.

یک معلم خرم آبادی با اشاره به نرم افزار و «شبکه شاد»، اظهار داشت: راه اندازی این نرم افزار و شبکه شاد، یک موضوع خوب و مطلوب است، آموزش و پرورش باید زودتر از اینها به سمت استفاده از پیام رسان های ایرانی می‌رفت.

وی، بیان داشت: این «شبکه شاد»، تا حدودی نیازها را برآورده می‌کرد، اما به دلیل اینکه با یک سراسیمگی شروع شد و تا حدودی عجله در ایجاد آن صورت گرفت، با مشکلاتی مواجه است.

«شاد» از همه پیام رسان‌ها ضعیف‌تر است

این معلم خرم آبادی با اشاره اینکه این مشکلات به مرور زمان تا حدودی کمتر شد اما به صفر نرسیده است تا بگوییم که یک پیام رسان ایده آل است، عنوان کرد: از بین پیام رسان ها، می‌توان گفت که پیام رسان «شاد» از همه ضعیف‌تر است، اما همین که از این پیام رسان استفاده شده جای تقدیر دارد، ما هم از آن استقبال می‌کنیم اما باید این نرم افزار از لحاظ کیفی بهتر شود.

وی، بیان داشت: بیش از ۲۰ میلیون دانش آموز و فرهنگی در این پیام رسان عضو هستند، باید به مرور زمان قدرت و سرعت آن را بیشتر کنند.

این معلم خرم آبادی با تاکید بر اینکه البته باید وضعیت اینترنت، کاربرها و… همه با هم سنجیده شوند، گفت: در زمانی مشاهده می‌شود که کاربرهای این پیام رسان افزایش یافته و در پی آن سرعت شبکه و اینترنت پایین می‌آید.

«استرس» دستاورد شبکه «شاد»!

وی با بیان اینکه اکثر دانش آموزان به دلیل اینکه در منزل هستند از اینترنت ثابت خانگی استفاده می‌کنند، متأسفانه اینترنت خانگی با قطع و وصلی زیادی روبرو است و این امر موجب می‌شود که استرس در دانش آموز زیاد شود، افزود: بارها دانش آموز تماس می‌گیرد که من از کلاس جا مانده‌ام، مباحث و مطالب را دریافت نکرده‌ام، به طور مثال آزمونی را که در شبکه «شاد» برگزار و زمان برای آن تعیین می‌کنیم، وقتی که به پایان می‌رسد، ما باید گروه را ببندیم، اما برخی از دانش آموزان به دلیل اینکه هنوز نتوانسته‌اند تکالیف خود را ارسال کنند، بعد از پایان کلاس تازه این مطالب و تکالیف را از طریق «چت شخصی» برای ما ارسال می‌کنند.

این معلم خرم آبادی در ادامه با تاکید بر اینکه این عوامل موجب ایجاد استرس شدید در دانش آموز می‌شود، گفت: استرس برای دانش آموزان خیلی اذیت کننده بود.

قطع و وصل «شبکه شاد»

وی با بیان اینکه به اعتقاد من که یک فرهنگی هستیم، ایجاد این «شبکه شاد» یک نقطه عطف و خوب است، اما باید از آن به عنوان آموزش تکمیلی استفاده کرد، افزود: دانش آموز باید سرکلاس باشد، ارتباط مستقیم با کلاس و دانش آموزان دیگر و خود معلم داشته باشد.

این معلم خرم آبادی، بیان داشت: من یک معلم رشته‌های فنی هستم، دانش آموز باید زیر نظر معلم کارهای هنری و فنی را یاد بگیرد، امکان تشکیل کارگاه در این شبکه وجود ندارد، در زمینه کارهای عملی و دروس عملی نرم افزار کارایی چندانی ندارد.

وی، کندی و قطع و وصل شدن را از معایب دیگر «شبکه شاد» عنوان کرد و گفت: این پیام رسان نسبت به سایر پیام رسان ها ضعیف‌تر است، همچنین به لحاظ ایجاد استرس برای دانش آموز بسیار مضر است، باید دانش آموز با آسودگی خاطر در این شبکه بتواند کارها و فعالیت‌های خود را انجام دهد.

سرگردانی در «شبکه شاد»

این معلم خرم آبادی در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات دیگر این پیام رسان، تصریح کرد: به عنوان مثال در گروه‌هایی که خودم تشکیل داده بودم، ناخواسته و بدون اینکه مدیر گروه بخواهد یا انجام داده باشد، اعضایی غیر از آن کلاس، به گروه من اضافه می‌شد.

وی، گفت: حتی دانش آموزان مدارس دیگر در گروه من عضو شده بودند، من نمی دانم چطور این اتفاق رخ می‌داد، مشاهده می‌کردم که معلم‌های دیگری در گروه من حضور دارند، برخی از دانش آموزان که اصلاً مربوط به مدرسه دیگر بود در گروه من حضور داشتند، دانش آموزی در گروه من عضو بود که نمی دانم از کدام روستا یا شهرک بود که به گروه من اضافه شده بود.

نمی‌توان «شبکه شاد» را روی برخی موبایل‌ها نصب کرد

این معلم خرم آبادی همچنین به مشکل دیگر این پیام رسان اشاره کرد و گفت: متأسفانه من نمی دانم ورژنی که در این پیام رسان پیش بینی شده برای موبایل با اندروید چند بوده، اما این را می دانم که آن را روی موبایل خود من، همکاران و اولیا که مدل آن پایین است به سختی می‌توان نصب و یا استفاده کرد.

وی، عنوان کرد: ما تا خواستیم که موبایل هم تهیه کنیم، یک مرتبه اوضاع قیمت آن در بازار به شدت بالا رفت و قادر به خرید نبودیم.

این معلم خرم آبادی، تاکید کرد: اگر قرار است که از این «شبکه شاد» استفاده کنیم باید زمینه لازم برای استفاده از آن مانند تهیه موبایل، اصلاح نرم افزار، افزایش سرعت اینترنت و… مدنظر قرار بگیرد.

«شبکه شادی» که موجب اختلافات خانوادگی شد!

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه قدرت خرید موبایل در برخی از مناطق مانند روستاها، حاشیه شهر و محروم وجود ندارد، افزود: این امر ممکن است موجب ایجاد اختلافات خانوادگی هم شود، برخی امکان خرید موبایل را ندارند، ممکن است یک خانواده با چند دانش آموز یک گوشی موبایل داشته باشد و این در حالیست که کلاس‌های آنها به طور همزمان تشکیل شود و همین امر موجب ایجاد اختلاف می‌شود.

ارسال فیلم و عکس آموزشی به سختی صورت می‌گیرد

یک معلم دیگر مقطع ابتدایی خرم آباد با اشاره به سه رکن مدیر، معلم و دانش آموز در «شبکه شاد»، اظهار داشت: با توجه به شرایطی که پیش آمده قرار بر این شد که دانش آموزان از طریق فضای مجازی تکالیف خود را دنبال کنند.

وی، بیان داشت: آموزش و پرورش هم تصمیم گرفت که آموزش را از طریق «برنامه شاد» دنبال کند، این برنامه معایبی از جمله عدم احراز هویت معاونین، پایین بودن سرعت اینترنت برای انتقال مطلب درسی به خصوص در هنگام ارسال فیلم و عکس برای دانش آموزان در گروه و… دارد.

رفت و آمد چندباره به شبکه برای دریافت پیام‌های جدید

این معلم خرم آبادی با تاکید بر اینکه برای ارسال فیلم و عکس آموزشی برای دانش آموزان در گروه حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان تلف می‌شود، گفت: همچنین پیام‌های جدید در شبکه به سادگی دریافت نمی‌شوند، باید چند بار از برنامه شاد خارج و وارد شویم تا پیام‌های جدید را دریافت کنیم، این مشکل به خصوص از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۳ ظهر به شدت وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه همچنین همه دانش آموزان به فضای مجازی دسترسی ندارند، بیان داشت: در کل می‌توان گفت که فضای مجازی تقریباً برای دانش آموزان مناسب نیست، بهترین گزینه همان آموزش از طریق رسانه‌ها مانند تلویزیون است، البته اگر این امر نیز بر اساس استانی صورت گیرد مطلوب است.

روند تحصیلی در «شبکه شاد» کند است

این معلم خرم آبادی با بیان اینکه در برنامه «شاد» معلم به خوبی به کلاس مسلط نیست و دانش آموزان هم باید قوانینی را رعایت کنند، گفت: به نظر من به عنوان یک معلم، اگر این امکان فراهم شود که کلاس‌ها با رعایت فاصله اجتماعی، اصول و قوانین بهداشتی برگزار شود، مطلوب‌تر است چرا که دانش آموز به خصوص دانش آموزان پایه‌های ابتدایی بهتر مطالب را یاد می‌گیرند.

وی، عنوان کرد: «برنامه شاد» فعلاً ایراداتی دارد که موجب ایجاد مشکل شده است و روند تحصیلی مجازی را به شدت کند کرده است، اگر این معایب برطرف شود شاید بتوان برای تدریس مجازی به آن تکیه کرد.

امکان حضور ۱۰۰ درصدی همه مدارس در این شبکه وجود ندارد

علیرضا نخعی مدیرکل آموزش و پرورش لرستان پیش از این در نشست با خبرنگاران با اشاره به اینکه امروز ما طولانی‌ترین تعطیلات را در طول تاریخ آموزش و پرورش تجربه می‌کنیم و به واسطه شیوع ویروس کرونا با شرایط کاملاً غیرمترقبه ای مواجه شده ایم، اظهار داشت: خیلی مهم است که در کنار سلامت دانش آموزان، تعلیم و تربیت آنها نیز لطمه نبیند.

وی با بیان اینکه به دنبال حاکم شدن این شرایط، برای آموزش و تعلیم دانش آموزان نیز برنامه ریزی شد و در ابتدا به شکل فراگیر و ملی از طریق شبکه آموزش سیما آموزش‌های لازم به بچه‌ها ارائه شد، تصریح کرد: در استان نیز گروه‌های آموزشی با تشکیل جلساتی، محتوای آموزشی مورد نیاز دانش آموزان را تدوین کردند که هم به صورت الکترونیک و هم به شکل مکاتبه‌ای و درس نامه‌های خودآموز تهیه شد.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با تاکید بر اینکه در مناطقی که امکان دسترسی به اینترنت نبود درس نامه‌های خودآموز توزیع شد، افزود: البته معلمان و مدیران ۸۰ درصد مدارس استان از قبل در شبکه‌های ارتباطی با دانش آموزان و اولیای آنها در ارتباط بودند و همین موضوع کمک کرد که وقفه‌ای در تحصیل دانش آموزان رخ ندهد.

نخعی با اشاره به اینکه خلاء موجود در این روش تدریس و آموزش این بود که امکان رصد دقیق فرآیند حضور مدارس در فضای مجازی وجود نداشت و بعضاً آموزش‌ها پراکنده بود، اظهار داشت: در این راستا ضرورت ایجاد یک شبکه قابل رصد و ایمن احساس می‌شد و لذا آموزش و پرورش کار گسترده‌ای را شروع کرد و امروز شبکه اختصاصی تدریس در فضای مجازی با نام شبکه «شاد» فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه کار این شبکه به صورت عملیاتی آغاز شد و در ابتدا نیز فعالیت این شبکه با حضور مدارس ابتدایی آغاز شد، تصریح کرد: سپس فعالیت شبکه شاد در مقطع ابتدایی آغاز شده و در حال حاضر مدارس متوسطه نیز به تدریج وارد شبکه می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان یادآور شد: در حال حاضر نیمی از مدارس لرستان در شبکه شاد حضور یافته اند.

نخعی با تاکید بر اینکه امکان حضور ۱۰۰ درصدی همه مدارس در این شبکه وجود ندارد اما ۷۷ تا ۸۰ درصد مدارس در ذیل شبکه شاد فعالیت می‌کنند و برای ۲۰ درصد دیگر مدارس نیز تدبیر و برنامه ریزی دیگری شده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار