کد خبر: ۵۲۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
فراهم شدن زیرساخت ها و ایجاد فضای فرهنگی از بدیهی ترین اقداماتی است که باید در باغ مزار استاد شهیر موسیقی، «محمدرضا لطفی» انجام شود ولی هنوز اقدام درخوری در این فضا انجام نشده است.

آرانیوز- گرگان-اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۳ بود که استاد محمدرضا لطفی، نوازنده پیشکسوت کشور بر اثر بیماری درگذشت و پیکر وی سه روز بعد به زادگاهش گرگان منتقل و نیمه اردیبهشت پیکر استاد در محله سبزه مشهد به خاک سپرده شد.

از همان دقایق اولیه انتشار خبر، جلسات مختلفی برای تصمیم‌گیری برای محل تدفین و اجرای طرحی درخور شأن استاد در قالب مجتمع فرهنگی و هنری برگزار شد و دستگاه‌های مختلف برای تصمیم‌گیری در این خصوص در جلسات عرض‌اندام کردند اما در ادامه هیچیک از این وعده‌ها محقق نشد.

چند بهار و تابستان از آن زمان گذشت اما تاکنون اقدام درخوری در باغ مزار انجام نشده و این فضا هنوز امکانات اولیه را ندارد.

طبق گفته مسئولان شهرداری در گزارش منتشر شده در مورد استاد لطفی، در بودجه امسال اعتباری برای بهسازی باغ مزار استاد دیده نشده است.

یک فعال اجتماعی گرگان در این زمینه گفت: هیچ اقدامی در دوره جدید شورای شهر گرگان نسبت به باغ مزار استاد انجام نشد.

رضا عباسی گفت: از آخرین جلسه‌ای که در شورا در خصوص باغ مزار در تاریخ ۱۱ آبان ۹۴ تشکیل شده، تاکنون جلسه‌ای در راستای اجرای طرح و توسعه فضا برگزار نشده است.

مکانی به نام استاد در شهر نامگذاری نشده است

وی تصریح کرد: شورای شهر و شهرداری تاکنون هیچ اقدامی از آن زمان انجام نداده‌اند، آنها می‌توانستند در خصوص متولی با مراجع بالاتر نامه نگاری کرده و یا این پروژه را برون سپاری کنند اما هیچ اقدامی در عمل نیفتاد.

عباسی با بیان اینکه کم لطفی‌ها به جایی رسیده که طرفداران استاد به پارک محله‌ای هم بسنده کرده‌اند، اضافه کرد: هنوز مردم شهر نمی‌دانند که ساعت کار باغ مزار چند است و یا کلید آن در دست کیست؟ و این همه بی تفاوتی در حق استاد بسیار ناراحت کننده است.

وی گفت: در دوره قبلی مقرر شد که مکانی به نام ایشان نامگذاری شود و ۶ مکان پیشنهاد شد اما این عمل هم اتفاق نیفتاد و باید دلیل این کار را از شورا و شهرداری پرسید.

باغ مزار متولی ندارد

در ادامه رئیس شورای اسلامی شهر گرگان بیان کرد: شهرداری در دوره قبلی، زمینی را برای باغ مزار در اختیار مسئولان گذاشت اما مشکل اینجا بود که در آن برهه، متولی مکان مشخص نشد.

حمیدرضا آقاملایی افزود: برخی از ارگان‌ها ادعا می‌کردند اگر شهرداری زمین را تقبل کند، بقیه اقدامات را انجام می‌دهند، اما این امر اتفاق نیفتاد.

وی توضیح داد که قرار بود راه و شهرسازی طبق طرح اولیه، سه ملک اطراف باغ مزار را تملک تا به آن فضا الحاق شود ولی این کار انجام نشد.

آقاملایی اضافه کرد: دستگاه‌های خدمات رسان، آب، برق و گاز هم مدعی بودند در این زمینه کمک‌های لازم را خواهند کرد، ولی آنها هم پا پس کشیدند.

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان تصریح کرد: حتماً در این زمینه مکاتبه‌ای با فرمانداری انجام شده و مطمئناً نظر شورا و شهرداری در این زمینه موافق است تا مشکلات اجرایی باغ مزار حل شود.

وی در خصوص اینکه در پنجمین دوره شورا، چه اقداماتی در خصوص باغمزار انجام شده، بیان کرد: در دوره پنجم شورای، ۲۲۰ میلیون تومان برای باغمزار هزینه شده و مشکل ما این است که آن مکان متولی ندارد.

شورا نتوانست کار خاصی انجام دهد

آقاملایی گفت: چون اقداماتی که قبل از اجرای پروژه بیان شده بود، محقق نشد بالتبع شورا نتوانست کار خاصی انجام دهد.

وی افزود: به دلیل اینکه سه قطعه زمین اطراف باغ مزار تملک نشد، طرح قابلیت اجرایی پیدا نکرد ولی اگر راه و شهرسازی و دیگر ارگان‌ها پای کار بیاید ما همه جوره در خدمت هستیم.

آقاملایی در خصوص برون سپاری باغ مزار گفت: شهرداری امکان واگذاری زمین را ندارد، ولی بنده اعلام می‌کنم اگر سازمان مردم نهاد، توانایی نگهداری و بهره برداری از این مکان را داشته باشند، آن را واگذار خواهیم کرد.

وی گفت: باعث افتخار است که شورا و شهرداری در زمینه باغمزار ورود پیدا کنند، استاد یک فرد بین المللی است و اگر می‌خواهیم تعلق خاطر ایجاد کنیم نیاز به نمادسازی داریم.

آقاملایی بیان کرد: استاد فرد مؤمن و وفادار به انقلاب و نظام بوده و اگر مکانی به نام استاد نامگذاری نشده، کم لطفی در حق ایشان است.

وی گفت: استاد لطفی، متعلق به همه است و انتظار نابجایی نیست اگر همگان در این زمینه پای کار بیایند؛ ارشاد، ادارات آب، برق و گاز و راه و شهرسازی اگر ورود یابند شورا بیش از وظیفه پای کار خواهد آمد.

آقاملایی از تشکیل کمیته پیگیری با حضور سمن‌ها در این زمینه خبرداد و افزود: این کمیته را تشکیل خواهیم داد و امیدواریم که نهادها مربوطه هم آستین همت را بالا بزنند و پای کار بیایند و ظرف یک ماه آینده به جمع‌بندی برسیم.

می‌توان اصلاحات باغ مزار را در بودجه گنجاند

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل شهری شورای اسلامی شهر گرگان هم گفت: یکی از مواردی که باید در بودجه امسال آن را اصلاح کنیم، گنجاندن بازآفرینی و احیا بافت تاریخی است.

سیدمحمدمرتضوی افزود: در بودجه امسال فقط بازآفرینی خیابان امام خمینی (ره) در نظر گرفته شده است اما این مقدار اقدامات در بافت تاریخی کافی نیست و ما حتماً باید امسال اقدامات تکمیلی دو سال گذشته را پیگیری کنیم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ظرفیت توسعه در باغ مزار استاد لطفی وجود دارد، می‌توان بخشی از این اقدامات را به این مکان اختصاص داد و بخشی از بودجه را در آن قسمت هزینه کرد.

طرح به صورت کامل اجرا شود

طراح باغمزار استاد لطفی هم در این زمینه گفت: به صورت اتفاقی بهسازی و احیا و مرمت برخی از فضاها از جمله محله سبزه مشهد در بافت تاریخی گرگان و طراحی باغ مزار به عهده بنده گذاشته شد.

احمد طالبی نژاد افزود: این کار پیگیری شد و بنده چندین سفر به گرگان آمده و طرح جامعی برای سبزه مشهد تهیه کردم.

وی ادامه داد: طرح براساس مجموعه خانه‌های اطراف باغ مزار آماده شده و باید همه را در قالب یک مجموعه دید.

طالبی نژاد گفت: بعد از مدتی فهمیدم که زمین کناری، وقفی است و اوقاف بیان کرد که هیچ راهی برای تملک زمین وجود ندارد، بنابراین خیلی مقاومت نکرده و تغییراتی را با گروه آقای کتولی در طرح ایجاد کردم که اجرا شد.

به پارک محله‌ای بسنده نشود

وی بیان کرد: باید با تملک زمین‌های اطراف طرح را به صورت کامل اجرا کرد و سرویس بهداشتی هم که اکنون به معضل اصلی باغ مزار تبدیل شده، باید در خانه مجاور ایجاد شود.

طراح باغ مزار لطفی تأکید کرد که اکنون فعالان اجتماعی نباید به پارک محله‌ای بسنده کرده بلکه باید ۱۰۰ درصد طرح را مطالبه کنند.

طالبی نژاد بیان کرد: انتظار این بود که شرکت عمران و بهسازی راه و شهرسازی، شهرداری و ارشاد اسلامی با همکاری و تعامل و هم افزایی پای کار آمده و اندوخته خود را روی میز خالی می‌کردند؛ یکی می‌خرید، یکی می‌ساخت و دیگری اداره می‌کرد.

وی گفت: نباید مطالبات را پایین آورد، بنده حاضر هستم طرح را یک بار دیگر دیده و تغییرات دیگری را هم لحاظ کنم.

طالبی نژاد تأکید کرد: اگر اکنون امکان تملک زمین وجود ندارد می‌توان صبر کرد ولی طرح را به طور کامل اجرا کرد.

باغ مزار استاد لطفی می‌تواند به عنوان نقطه اتکای گردشگری و توسعه بافت تاریخی گرگان باشد، بنابراین توسعه این فضا علاوه بر زنده نگهداشتن نام و یاد استاد، در پیشبرد اهداف توسعه‌ای شهر گرگان و حتی استان هم مؤثر خواهد بود.

نظرشما
پربازدیدها