کد خبر: ۵۲۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
رئیس‌کل بانک مرکزی نوشت: پس از تغییر در سیاس‌ ‌‌های ارزی، پولی و مالی کشور به‌همراه انباشت منابع لازم برای ادامه سیاست کنترل و ثبات‌سازی در بازار ارز، امروز بانک مرکزی آماده اجرای سیاست «هدف‌‌گذاری تورم» است.

به گزارش آرانیوز، عبدالناصر همتی در یادداشت جدیدش با عنوان "چند نکته درخصوص هدف‌گذاری تورم"، نوشت:

1 ــ ریشه تورم بالا، به‌عنوان گره اصلی اقتصاد کشور در طول چند دههٔ گذشته، سلطهٔ سیاست‌های مالی، و پولی نمودن کسری بودجه و اتکای مستمر بر سیاستهای انبساطی پولی برای رشد اقتصادی بوده است.

2 ــ در دوره‌‌های فراوانی منابع ارزی، دولتها به انبساط‌ بودجه مبتنی بر منابع ارزی و سرکوب تورم، با دخالت در بازار ارز و افزایش عرضه، به‌کمک واردات، روی آورده‌ و در مواقع افت درآمدهای ارزی به‌روش‌های مستقیم و غیرمستقیم به منابع بانکی متوسل شده‌اند. این‌گونه روش‌ها، نه‌تنها پایدار نبوده، بلکه مشکلات بسیار زیادی از جمله تحلیل منابع ارزی و تضعیف تولید ملی و نوسانات شدید چرخه‌های تجاری را به‌دنبال داشته است.

3 ــ پس از تغییر در سیاس‌ ‌‌های ارزی، پولی و مالی کشور، به‌همراه انباشت منابع لازم برای ادامه سیاست کنترل و ثبات‌سازی در بازار ارز، که از دو سال پیش آغاز شده است و با طراحی و توسعه ابزارهای عملیاتی کردن سیاستهای جدید پولی، امروز بانک مرکزی، آماده است که سیاست «هدف‌‌گذاری تورم» را به اجرا بگذارد.

4 ــ در قالب این سیاست، قطب‌نمای اصلی سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی ،«تورم‌هدف» خواهد بود و برای رسیدن به آن، از ابزار مدیریت نرخ سود در بازار باز استفاده خواهد شد. همان‌گونه که قبلاً گفته بودم، نرخ سود سیاستی کوتاه‌مدت در دالان نرخ سود بازار باز، یک هدف میانی برای تحقق هدف خواهد بود.

5 ــ موفقیت و اثربخشی این سیاست، در گروی اقدام دولت در انتشار هرچه سریعتر اوراق بدهی برای جبران کسری بودجه، جهت ضدسیکلی کردن بودجه و البته تلاش بیشتر برای کاهش کسری بودجه است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار