کد خبر: ۵۲۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
شرایط آب و هوایی گلستان برای میزبانی از ملخ‌های مراکشی مستعد است و کارشناسان معتقدند مبارزه غیراصولی سال گذشته باعث هجوم ملخ‌ها به مراتع استان و وضعیت قرمز در مراوه تپه شده است.

آرانیوز-گرگان-نزدیک به پنج دهه است که با شروع فصل بهار، گلستان شاهد حضور میهمانان ناخوانده‌ای به نام ملخ‌های مراکشی است و امسال از فروردین ماه شاهد هجوم ملخ‌ها به مراتع استان هستیم.

در یک دهه اخیر پایگاه مبارزه با ملخ مراکشی در استان راه‌اندازی شده و در برخی از سال‌ها هجوم این میهمانان ناخوانده آنقدر زیاد است که اعتبار ملی برای مبارزه با آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۲۰ هزار هکتار از مراتع استان به ملخ مراکشی آلوده شده، معتقد است؛ اگر با هجوم ملخ‌ها به مراتع مبارزه نکنیم این گونه‌های مهاجم به مزارع کشاورزی می‌رسند و خسارات بسیاری وارد می‌کنند.

ابوطالب قزلسفلو اظهار کرد: هجوم ملخ‌های مراکشی به مراتع استان از ۱۴ فروردین ماه آغاز شده و تاکنون ۲۰ هزار و ۵۰۰ هکتار از مراتع آلوده شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین حجم آلودگی مربوط به مناطق شمالی استان است، افزود: هم‌اکنون ۱۳ هزار هکتار از مراتع مراوه تپه، پنج هزار هکتار از مراتع گنبدکاووس و بین دو تا دو هزار و ۵۰۰ هکتار از مراتع آق قلا آلوده شده است.

انجام مبارزه شیمیایی در ۸ هزار هکتار از مراتع

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از مبارزه شیمیایی در سطح ۱۰ هزار هکتار از مراتع استان خبر داد و تصریح کرد: فعلاً کانون آلوده به ملخ‌های مراکشی در سایر شهرستان‌ها مشاهده نشده اما ممکن است در روزهای آینده مراتع کلاله و آزادشهر هم آلوده شوند.

وی به جزئیات بیشتری از مبارزه در مراتع اشاره و تصریح کرد: تاکنون مبارزه شیمیایی در سطح هشت هزار هکتار از مراتع مراوه تپه، هزار و ۳۵۰ هکتار از مراتع گنبدکاووس و هزار و ۳۹۰ هکتار از مراتع آق قلا انجام شده است.

دو سال اعتبار ملی برای مبارزه با ملخ مراکشی به گلستان تخصیص نیافته است قزلسفلو با این توضیح که مبارزه شیمیایی با ملخ مراکشی در استان همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: اگر جلوی هجوم ملخ‌ها به مراتع با مبارزه شمیایی گرفته نشود، این گونه‌های مهاجم به مزارع کشاورزی می‌رسند و خسارت سنگینی وارد می‌کنند.

در حالی که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نگران هجوم ملخ‌ها به مزارع کشاورزی است اما معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان معتقد است وضعیت استان قرمز نیست و با سمپاشی‌های انجام شده شرایط را کنترل می‌کنیم.

محمدرضا عباسی اظهار کرد: بسته به شرایط اقلیمی، میزان بارندگی، درجه حرارت و رطوبت منطقه، وضعیت مبارزه سال گذشته و کانون‌های آلوده، هجوم ملخ‌های مراکشی در استان گلستان را شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه اگر وضعیت بارندگی خوب باشد، ملخ‌ها به مراتع صدمه می‌زنند و به مراتع نمی‌آیند، افزود: هم‌اکنون نگران نیستیم؛ مبارزه شیمیایی را آغاز کرده‌ایم و وضعیت ما قرمز نیست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان با یادآوری اینکه سال گذشته حدود ۶ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی گلستان درگیر هجوم ملخ‌های مراکشی بود، ادامه داد: از فروردین ماه هر سال هجوم ملخ‌های مراکشی از مراتع اراضی شمالی استان آغاز می‌شود و تا تیرماه درگیر مبارزه هستیم.

برای مبارزه ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم

وی با این توضیح که تاکنون کانون‌های آلوده به ملخ مراکشی در شهرستان‌های مراوه تپه، آق قلا و گنبدکاووس شناسایی و مبارزه شیمیایی با آن‌ها آغاز شده است، اضافه کرد: برای مبارزه شیمیایی با ملخ مراکشی در گلستان به سه میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

عباسی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم امسال حدود ۱۶ هزار هکتار از اراضی استان درگیر هجوم ملخ‌ها باشند، خاطرنشان کرد: دو سال اعتبار ملی برای مبارزه با ملخ مراکشی به گلستان تخصیص نیافته و امسال از محل اعتبارات استانی و دیون مبارزه با ملخ مراکشی را آغاز کرده‌ایم.

اگر مبارزه سال قبل مناسب نباشد در سال بعد شاهد افزایش کانون‌های آلوده خواهیم بود هرچند معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان معتقد است شرایط گلستان نرمال است و در وضعیت قرمز هجوم ملخ‌ها قرار ندارد اما مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان از افزایش سه برابری هجوم ملخ‌ها به مراتع مراوه تپه خبر می‌دهد و اعتقاد دارد، آفت ملخ مراکشی هشت هزار هکتار از مراتع استان را تهدید می‌کند وضعیت در این شهرستان قرمز است.

کیانوش حق نما اظهار کرد: هجوم ملخ‌ها به مراتع مراوه تپه نسبت به سال گذشته سه برابر شده و کار مبارزه با بسیج نیروها برای مبارزه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه پراکندگی مزارع و تپه ماهوری بودن منطقه مبارزه را سخت‌تر کرده است، افزود: سال گذشته فقط بین دو تا سه هکتار از مراتع مراوه تپه درگیر بود اما امسال آفت ملخ مراکشی هشت هزار از مراتع استان را تهدید می‌کند وضعیت در این شهرستان قرمز است.

آسیب مبارزه شیمیایی نادیده گرفته شده

در همین رابطه کارشناسان حوزه محیط زیست نسبت به آسیب‌های مبارزه شیمیایی و نادیده گرفتن این آسیب‌ها، هشدارها می‌دهند.

یک کارشناس محیط زیست اظهار کرد: بخشی از شرایط هجومی آلودگی هر سال با مبارزه سال قبل رابطه مستقیم دارد؛ اگر مبارزه سال قبل مناسب نباشد در سال بعد شاهد افزایش کانون‌های آلوده خواهیم بود.

محمود شکیبا با تأکید بر اینکه بهتره است مبارزه بیولوژیک جایگزین مبارزه شیمیایی شود، تصریح کرد: شواهد و قرائن موجود نشان می‌دهد در استان به جای مبارزه بیولوژیک بیشتر علاقمند به مبارزه شیمیایی هستند در شرایطی که آسیب‌های مبارزه شیمیایی بیشتر از فواید آن است.

وی به آسیب‌های مبارزه شیمیایی با ملخ مراکشی هم اشاره و بیان کرد: با سمپاشی و مبارزه شیمیایی بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی مفید و همچنین تنوع زیستی منطقه از بین می‌رود.

شکیبا متذکر شد: بهتر است قبل از آغاز مبارزه شیمیایی، آسیب شناسی از وضعیت منطقه انجام و جلسات مشورتی با کارشناسان حوزه‌های مختلف برگزار شود؛ اگر ملخ‌های مراکشی به زمین‌های کشاورزی آسیب نمی‌زنند، بهتر است مبارزه بیولوژیک جایگزین مبارزه شیمیایی شود.

هجوم ملخ‌های مراکشی به مراتع استان گویای آن است که پای مبارزه سال گذشته لنگ می‌زند و امسال کانون‌های آلوده استان بیشتر شده است؛ اگر چاره‌اندیشی درستی انجام نشود خسارات وارده قابل جبران نخواهد بود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار