کد خبر: ۵۲۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
وضعیت اینترنت در سیستان و بلوچستان نامطلوب است از همین رو کسب و کارهای اینترنتی در این استان با مشکلاتی مواجه هستند.

آرانیوز-زاهدان-طی چند ماه اخیر با توجه به شیوع بیماری کرونا در سطح کشور شاهد بودیم که به علت رعایت کردن مسائل بهداشتی صنوف غیر ضروری از ادامه فعالیت منع شده بودند. این موضوع باعث شده بود که صنوف مختلف با مشکلاتی مواجه شوند که عمده این مشکلات نیز ناشی از مسائل اقتصادی بود.

از همین رو با توجه به شیوع بیماری کرونا و لزوم استفاده از خدمات مجازی و خریدهای اینترنتی و همچنین عدم حضور مردم در مراکز تجاری شهرها و بازارها در سطح کشور و سیستان و بلوچستان، شاهد افزایش خریدها و کسب‌وکارهای اینترنتی در تمامی زمینه‌ها بوده‌ایم.

با توجه به اینکه در شرایط کنونی استفاده از فروشگاه‌های آنلاین بهترین راه برای جلوگیری از تردد افراد در جامعه و همچنین قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا است و در عصر حاضر اینترنت به راحتی با یک گوشی تلفن همراه در اختیار بشر قرار گرفته است از همین رو با استفاده از این ابزار به راحتی می‌توان کسب درآمد کرد.

نارضایتی مردم از خدمات اینترنتی

نکته مهم اینکه همواره و در هر شرایطی کسب درآمد یکی از دغدغه‌های بشر بوده است اما این روزها شیوه‌های تجارت با گذشته فرق کرده است و چند سالی است که اینترنت وارد فضای کسب وکار هم شده و بسیاری از معاملات ریز و درشت از این طریق انجام می‌شود.

کسب و کارهای اینترنتی در سیستان و بلوچستان هم جای خود را در بازار معاملات باز کرده به طوری که بسیاری از صاحبان کسب و کارها از جمله کسب و کارهای خانگی از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی برای جذب مشتری استفاده می‌کنند و برخی از افراد هم به کسب و کارهایی مشغول هستند که دسترسی به اطلاعات تماس آنها از طریق اینترنت، فضای مجازی و موتورهای جستجو در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

اما با وجود این ظرفیت بی نظیر در این میان گاهاً شاهد نارضایتی مردم از خدمات اینترنت در استان سیستان و بلوچستان هستیم و کندی و قطعی اینترنت از جمله مشکلات مطرح شده توسط شهروندان است. این در حالی است که بسیاری از روستاها هم در این استان مرزی از نعمت اینترنت بهرمند هستند اما اتصال اینترنت در آنها به سختی انجام می‌شود.

طی چند ماه اخیر به طور مداوم در شهر زاهدان با قطعی اینترنت روبرو بودیم

عباس یوسفی، مالک یکی از کافی نت‌های شهر زاهدان  اظهار داشت: طی چند ماه اخیر به طور مداوم در شهر زاهدان با قطعی اینترنت روبرو بودیم.

وی افزود: قطعی اینترنت در برخی اوقات از سوی برخی از شرکت‌های ارائه دهنده از زمان یک ساعت تا یک شبانه روز هم به طول می‌انجامید و طی روزهای بعد مجدد تکرار می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه اینترنت باید به صورت ۲۴ ساعته وصل باشد تا بتوانیم خدمات دهی مناسبی داشته باشیم، گفت: قطع شدن اینترنت درآمد روزانه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و گاهی اوقات پیش آمده مشتری به کافی نت می‌آید اما اینترنت قطع است و گاهی هم اینترنت وجود دارد، اما مشتری نیست بنابراین وجود اینترنت به صورت مداوم یک ضرورت است تا با رکود مالی مواجه نشویم و بتوانیم هزینه‌های اجاره مکان، منشی و هزینه برق را پرداخت کنیم.

صدیقه براهویی یکی از صاحبان اصناف در حوزه صنایع دستی در شهر زاهدان نیز اظهار داشت: در کنار فروش مستقیم در مغازه به تبلیغ اجناس خود در اینترنت و شبکه‌های مجازی می‌پردازم و برای معرفی کارهایم از اینترنت خانگی استفاده می‌کنم.

وی افزود: اینترنت کمک فراوانی به جذب مشتری می‌کند و هزینه‌های بازاریابی و رفت و آمد را کاهش می‌دهد اما چند وقتی است که با مشکل قطعی و کندی اینترنت روبرو هستیم و وضعیت اینترنت خانگی در استان سیستان و بلوچستان مطلوب نیست.

وی با اشاره به کند بودن سرعت و قطع و وصل شدن مداوم اینترنت تصریح کرد: متأسفانه با چنین شرایطی نمی‌توانم به خوبی به تبلیغات بپردازم و بسیاری از اوقات با کلافگی و عصبی شدن کار را رها می‌کنم.

این کاسب زاهدانی گفت: متأسفانه شرکت‌های زیر مجموعه مخابرات اینترنت قطع شده را گاهاً در حساب اشتراک منظور نمی‌کنند و با تمام شدن تایم سرویس فرصت استفاده از اینترنت از دست می‌رود وقتی هم که تماس می‌گیریم شرکت مربوطه این ایراد را قبول نمی‌کند و به پای مودم و نحوه تنظیمات مودم ربط می‌دهند در حالی که مودم سالم است.

وی ادامه داد: این نحوه خدمات دهی نامطلوب سبب شده تا کمتر اشتراک خریداری کنم و کسب درآمدم از اینترنت کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: قطعاً مخابرات و شرکت‌های وابسته باید خدمات اینترنت را با کیفیت بهتری ارائه دهند تا رضایت شهروندان فراهم شود.

از همین رو این روزها که اینترنت طیف وسیعی از مشاغل از جمله آژانس‌های مسافرتی، تورهای گردشگری، بازارها، صرافی‌ها، کارگزاری‌های بورس، شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد قطعاً با قطع شدن چند دقیقه‌ای آن هم بسیاری از این مشاغل متحمل ضرر می‌شوند.

همچنین این روزها بسیاری از کسب و کارهای خرد و رسانه‌ها اعم از روزنامه‌ها، رسانه‌های الکترونیکی و سایت‌ها نیز با اینترنت و از طریق شبکه‌های مجازی اداره می‌شوند از همین رو در صورت کندی سرعت و یا قطع بودن اینترنت با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند.

البته این چند مورد گلایه کسبه مربوط به شهر زاهدان و مرکز استان سیستان و بلوچستان است و قطعاً اوضاع در دیگر نقاط محروم استان سیستان و بلوچستان بسیار پیچیده‌تر و ناراحت کننده تر است. از همین رو امیدواریم مسئولان امر هر چه سریع‌تر به فکر چاره‌ای برای این معضل در این استان باشند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار