کد خبر: ۵۲۰۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به مشکلات صنعت طیور در خراسان‌جنوبی گفت: قیمت دان طیور در حالی افزایش یافته که به علت کاهش تقاضا قیمت گوشت مرغ رو به کاهش است.

آرانیوز- بیرجند-این روزها اخبار متعدد و متفاوتی از صنعت طیور می‌شنویم. گاهی نسبت به معدوم شدن جوجه‌های یک روزه احساسات انسانی‌مان به حق جریحه‌دار می‌شود و از منظر دیگر مشکلات فراروی صنعت طیور خود دردی دیگر است.

خراسان جنوبی یکی از قطب‌های تولید گوشت مرغ در شرق کشور است. به گونه‌ای که بارها متولیان امر بیان کرده‌اند که مازاد آن به سایر استان‌ها صادر و در صورت حمایت امکان صادرات به کشورهای همسایه را نیز دارند. اما همین صنعت در استان این روزها با مشکلات زیادی دست به گریبان است.

در سال جهش تولید انتظار بر این است که با دقت بیشتری مشکلات بخش‌های مختلف صنعت پیگیری شود تا کار به آنچه که این روزها فعالان عرصه صنعت طیور می‌گویند، نکشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند  اظهار کرد: در شرایط فعلی فعالان حوزه صنعت طیور در خراسان‌جنوبی چون بسیاری از نقاط کشور با مشکلات عدیده‌ای رو به رو هستند.

قیمت دان افزایش یافته است

سید حسین خیریه با اشاره به اینکه یکی از این مشکلات، موضوع افزایش قیمت دان طیور است، بیان‌کرد: برخی از انواع دان مرغ که تا چندی پیش در حدود کیلویی سه هزار تومان بوده است در حال حاضر کیلویی چهار تا پنج هزار تومان تومان به فروش می‌رسد.

خیریه با تبیین اینکه دسترسی به دان مرغ از جمله ذرت و سویا هم تا حدی زیادی مشکل شده است، ادامه‌داد: ذرت که تا چندی پیش کیلویی هزار و ۳۵۰ تا هزار و ۵۰۰ تومان بوده است در حال حاضر کیلویی دو هزار و ۸۰۰ تومان عرضه می‌شود.

وی گفت: در دی و بهمن سال گذشته برخی از نهادهای متولی برای تأمین گوشت مورد نیاز شب عید و ماه مبارک رمضان تصمیم به افزایش تولید جوجه گوشتی در کشور تا ۱۳۰- ۱۴۰ میلیون قطعه در کشور کردند.

 

کرونا و کاهش تقاضا برای گوشت مرغ

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با تبیین این نکته که افزایش تولید به صورت طبیعی میزان گوشت مرغ در کشور را بالا برد، اظهار کرد: این مسئله مصادف با ایام شیوع کرونا و مسائل مرتبط با آن شد.

خیریه بیان‌کرد: شیوع ویروس کرونا تمام مراسم شادی، عزا، عروسی، ختم و همچنین خوابگاه‌های دانشجویی و دانش آموزی و بسیاری از برنامه‌های دیگر را تعطیل کرد که این مسئله تقاضا برای خرید گوشت را به شدت کاهش داد.

وی ادامه‌داد: افزایش تولید یا همان افزایش عرضه به همراه کاهش خرید یعنی کاهش تقاضا به معنای افت شدید قیمت و آسیب شدید به مرغدار و تولید کننده گوشت مرغ است.

دو هزار و ۵۰۰ تومان در هر قطعه مرغ ضرر کردیم

مدیرعامل مجتمع مرغ مادر خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه در این شرایط مرغداران و فعالان حوزه صنعت تولید از جمله در خراسان‌جنوبی نیز بسیار آسیب دیدند، گفت: با توجه به قیمت جوجه یک روزه، قیمت دان مرغ و قیمت تمام شده گوشت مرغ در حال حاضر فعالان صنعت طیور در هر قطعه مرغ حدود دو هزار و ۵۰۰ تومان ضرر کرده‌اند.

خیریه با اشاره به اینکه در چنین شرایطی فعالان حوزه صنعت طیور به هیچ وجه تمایلی به جوجه کشی در واحد صنعتی خود ندارند، اظهار کرد: معدوم کردن جوجه‌های یک روزه هر چند کار نادرستی بود که البته در استان ما انجام نشده ولی ریشه آن را باید در این مشکلات جست و جو کرد.

افغانستان به واسطه کرونا پذیرش صادرات ندارد

وی در زمینه راهکارهای کاهش مشکلات فعالان حوزه صنعت طیور خراسان جنوبی از جمله رونق صادرات دان و جوجه یک روزه بیان‌کرد: به علت شیوع ویروس کرونا در جهان افغانستان تاکنون پذیرش صادرات این اقلام را نداشته است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند یادآور شد: اما به نظر می‌رسد با رایزنی‌های صورت گرفته در آینده این اتفاق صورت گیرد.

خیریه گفت: برای حل مشکلات حوزه صنعت طیور در گام اول باید نهاده و دام طیور به آسانی تهیه و محموله‌های این محصولات نیز به سرعت ترخیص شوند چرا که بدون حل این مشکل نمی‌توان انتظار قدم‌های بعدی در صنعت طیور را داشت.

توزیع سهمیه دولتی نهاده‌ها بین مرغداران خراسان جنوبی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم چندی پیش در گفتگو با رسانه‌ها با بیان اینکه در حال حاضر ۲ تولیدکننده مرغ مادر در استان وجود دارد، گفت: هیچکدام از این واحدها نسبت به معدوم سازی جوجه‌های یک روزه اقدام نکرده‌اند.

محمود اشرفی گل با اذعان به اینکه یکی از واحدها محموله را به جوجه تبدیل نکرده بلکه به صورت تخم مرغ به بازار عرضه کرده است، عنوان کرد: شیوع بیماری کرونا در کشور سبب شد قیمت جوجه یک روزه همچنین گوشت مرغ تا میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

به گفته وی تعطیلی مراکز آموزشی، رستوران‌ها، اماکن عمومی، عزاداری‌ها، مجالس، مراکز دولتی و خصوصی، دانشگاه‌ها و سایر مسائل سبب شد قیمت عرضه بیشتر از تقاضا شود.

وی با تأیید اینکه متأسفانه کمبود نهاده‌های در ماه گذشته مشهود بوده است، افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته سهمیه ای به استان ابلاغ شده که در حال توزیع است و قیمت نهاده‌ها به قیمت مصوب دولت در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد.

به هر روی راهکار برون رفت از مشکلات صنعت طیور توجه مسئولان به این صنعت و تأمین نهاده‌های طیور با نرخ مناسب و توزیع مستقیم آن بین تولیدکنندگان است که باید در این زمینه برنامه ریزی شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار