کد خبر: ۵۱۹۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
تنها در ۲ روز پنج جابجایی و تغییرات مدیریتی در استان کردستان انجام شد و به همین دلیل باید این ۲ روز را در تاریخ انتصابات و جابه‌جایی مدیران در این استان ثبت کرد.

آرانیوز- سنندج- داستان تغییرات مدیریتی و جابجایی‌های در هر دولتی وجود دارد و این روند یک امر طبیعی در راستای گردش نخبگان برای تصدی مدیریت‌ها در هر سطحی از بخش و شهرستان گرفته تا استان و کشور است.

داستان تغییرات مدیریتی در سطوح مختلف در استان کردستان نیز همچون دیگر نقاط کشور همواره وجود داشته و البته با تغییر در رویکرد دولت‌ها این روند نیز با شیب تندی دنبال شده است.

دولت تدبیر و امید در زمینه تغییرات مدیریتی در استان کردستان اقداماتی عجیب و خلق الساعه را در پرونده دارد و به همین دلیل باید نوع و رویکرد این دولت در این زمینه را با دقت ویژه‌ای مورد بررسی قرار داد.

از انتصاب یک معلم به عنوان فرماندار گرفته تا انتصاب مدیرکل‌های که حتی سابقه یک روز کارمندی برای دولت را نداشتند از جمله اقدامات عجیب در طول هفت سال اخیر در استان کردستان است.

اما ۲ روز اخیر در تغییرات مدیریتی در استان کردستان را باید به شکلی دیگر تعبیر کرد، جایی که سه فرماندار سه شهرستان استان در یک روز تغییر کرده، مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان تعیین تکلیف شد و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در روزهای درگیری با بیماری منحوس کرونا بدون هیچ گونه توضیحی کنار گذاشته شد.

۲ شهرستان مریوان و سروآباد بیش از یک سال است که به وسیله سرپرست اداره می‌شوند و با وجود تمامی انتقادات صورت گرفته از سوی رسانه‌ها و حتی فعالان سیاسی و نمایندگان مردم در مجلس، هیچ گونه اقدامی از سوی دولتمردان کردستانی برای تعیین تکلیف آنها صورت نگرفت.

به یک‌باره و در عرض یک روز نه تنها فرماندار این ۲ شهرستان مشخص شدند که حتی در یک اقدام دیگر فرماندار شهرستان دیواندره هم تغییر کرد تا بدین ترتیب آخرین روز فروردین ماه را روز شیب تند تغییرات در حوزه مدیریت‌های سیاسی در کردستان قرار داد.

در گیر و دار تغییرات در فرمانداری‌های استان کردستان، محمد مخدومی هم با حکم دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی کردستان منصوب شد تا جایگزین محمد عبدالملکی شود.

عزل و نصب‌های سیاسی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان

همچنین صبح روز یکشنبه هم هومن قصری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان تنها با یک تماس تلفنی از مسئولیت خود کنار گذاشته و صدیق جدیدالاسلامی جایگزین وی شد.

هومن قصری که در طول چندین سال معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، کارنامه‌ای قابل قبول از خود بر جایی گذاشت و در جریان مقابله با بیماری کرونا، فعالیت‌های چشمگیری داشت وی نیز قربانی مسائل سیاسی و جناحی شد.

هومن قصری در روزهای پایانی عمر مدیریت طیب قدیمی به عنوان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان منصوب شد و در این مسئولیت را در زمان سیامک واحدی و همچنین سرپرستی کوتاه وحید یوسفی نژاد در دانشگاه علوم پزشکی ادامه دارد و در زمان فرزین رضاعی نیز چندین ماه معاون درمان ماند ولی در نهایت و با فشار از سوی یک جریان خاص سیاسی وی نیز برکنار شد.

عزل و نصب‌های سیاسی در تخصصی‌ترین دستگاه و نهاد متولی حوزه سلامت در استان کردستان چندین سال است که دنبال می‌شود و متأسفانه در زمان ریاست فرزین رضاعی بر این دانشگاه، این روند شدت بیشتری گرفته و این روند نگرانی‌های جدی مردم را موجب شده است.

تغییر در معاونت درمان به عنوان قلب اصلی مقابله با ویروس کرونا اتفاقی است که مانند آن را باید فقط در کردستان جست جو کرد، جایی که متأسفانه تعلقات سیاسی و جناحی بر لیاقت و شایستگی افراد برتری دارد.

آرتیکاس اقبال بالاخره فرماندار مریوان شد

اما نگاهی به داستان تعیین فرماندار برای دو شهرستان مریوان و سروآباد در نوع خود جالب توجه است، چرا که بعد از ۱۳ ماه کش و قوس و با وجود مخالفت جدی نماینده فعلی مردم این ۲ شهرستان در مجلس بالاخره آرتیکاس اقبال فرماندار شهرستان مریوان شد و یوسف باشی هم فرماندار شهرستان سروآباد شد.

داستان انتصاب آرتیکاس اقبال به عنوان فرماندار مریوان طولانی است و البته در این بین اختلاف نماینده مردم در مجلس و دولتمردان در رأس آنها بهمن مرادنیا اختلافات جدی با هم پیدا کرده و حتی این اختلافات به رسانه‌ها نیز کشیده شد.

منصور مرادی چندی قبل و در قالب دل نوشته‌ای انتقادات تندی را علیه بهمن مرادنیا منتشر کرد و در این دل نوشته خطاب به استاندار کردستان آورده بود: «اشتباه نروید، استان کردستان و شهرستان مریوان آنگونه که تصور می‌فرمایید ارثیه‌ای برای شما و نزدیکانتان نیست تا به پاس آنکه در ستاد انتخاباتی شما هوراها کشیده‌اند، قطعه قطعه‌اش کنید و سهم دهید».

بعد از علنی شدن این اختلافات در خصوص فرمانداری در مریوان و بر خلاق رویه معمول و قوانین جای در کشور، آرتیکاس اقبال بیش از یک سال به عنوان سرپرست فرمانداری مریوان فعالیت کرد و در نهایت بعد از برگزاری انتخابات مجلس یازدهم و تغییر نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی خود فرماندار مریوان شد.

آرتیکاس اقبال در حالی فرماندار مریوان شد که در عمر هفت ساله دولت حسن روحانی چندین پست و مسئولیت را تجربه کرده است که از مدیرکل امر شهری استانداری گرفته، تا مدیرکلی مدیریت بحران، سرپرست فرمانداری و در نهایت فرمانداری در مریوان را شامل می‌شود.

داستان شهرستان سروآباد هم چیزی شبیه مریوان بود که در این شهرستان هم اختلاف نماینده و مسئولان دولتی سبب شد تا در نهایت بعد از ۱۳ ماه سرپرستی، یوسف باشی که سابقه معاونت در فرمانداری مریوان را دارد به عنوان فرماندار شهرستان سروآباد منصوب و معرفی شود.

دیگر تغییر غیرمنتظره فرمانداری در کردستان را باید جعفر توان دانست، فرمانداری دیواندره که در لیست تغییر و تحولات مدیریتی در این استان قرار نداشت به یک‌باره وارد این چرخه شد و جمال ارشدی به عنوان فرماندار دیواندره جای جعفر توان را گرفت.

جمال ارشدی فرماندار جدید دیواندره در عمر دولت تدبیر و امید چندین مسؤلیت را تجربه کرده است که از مدیرکل فرهنگی استانداری کردستان گرفته تا سرپرست فرمانداری کامیاران، فرمانداری در دهگلان، کارشناسی معاون سیاسی و در نهایت فرماندار دیواندره از جمله سوابق وی در ۶ سال اخیر به‌شمار می‌رود.

تغییرات در سطوح مختلف مدیریتی حق طبیعی هر دولتی در سطح کشور و استان به شمار می‌رود، ولی قرار گرفتن این حق طبیعی در یک روند درست و اصولی یکی از نیازهای اصلی است و به همین دلیل تدبیر و انتصابات و دوری جستن از سهم دادن به افراد و یا یک جریان خاص سیاسی نیز یکی از نیازهای لازم و ضروری است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار