کد خبر: ۵۱۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
زوج‌های پرستار و شاغل در حوزه درمان در این روزها که اغلب مردم بیشتر اوقات خود را در خانه و در کنار خانواده سپری می‌کنند، حسرت به آغوش کشیدن فرزندان خود بدون دغدغه از انتقال کرونا را دارند و در حالی که بیمارستان خانه اولشان شده با پرستاری بر بالین مبتلایان با کرونا می‌جنگند.

آرانیوز-شیراز- در  این روزها که شمار قابل توجهی از مردم با رعایت اصول بهداشتی و ماندن در خانه‌ها تا حد ممکن سعی دارند خود را از ابتلا به کرونا دور نگه دارند، هستند افرادی که خانه،خانواده و حتی فرزندان خود را رها و زندگی خود را وقف رسیدگی و پرستاری از افرادی کرده‌اند که در شیراز به این بیماری مبتلا شده‌اند.
در این بین خانواده‌های نیز وجود دارد که زن و شوهر هر دو پرستار و یا عضو کادر درمانی هستند که نمونه‌ آن می توان به تعدادی از این زوج‌های شاغل در بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) شیراز اشاره کرد که در حال حاضر ایام سختی را به  دور از خانواده و حتی فرزندان خردسال خود سپری می‌کنند.
اغلب این زوج‌ها به دلیل احتمال انتقال کرونا، حدود دو ماه است که فرزندان خود را  ندیده و آنها به دست پدربزرگ و  مادر بزرگ‌هایشان سپرده و یا راهی خانه اقوام در شهرستان‌ها کرده‌اند و اکنون در حسرت به آغوش کشیدن فرزندان خود،سخت دلتنگ آنها هستند.
بسیاری از پرستاران، پزشکان و کادر درمانی که این روزها در حال یاری رساندن به مبتلایان به کرونا برای شکست این بیماری هستند روزهای زیادی است که به دلیل هراس از انتقال بیماری به اعضای خانواده خود به منزل نرفته‌اند اما بهترین لحظات زندگی‌شان در این ایام بهبودی بیمارانی است که موفق به شکست ویروس کرونا شده‌اند.

روزهای سخت
معصومه شیبانی پرستار بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) شیراز مدتی است که وارد دهه چهارم زندگی خود شده و در این روزها در حال مراقبت از بیمارانی است که بدنشان میزبان ویروسی شده که به تازگی جهان را به چالش کشیده است.
خانم شیبانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا شرایط این روزهای خانواده‌اش را سخت توصیف می‌کند زیرا همسرش نیز همکار او است و از ابتدای شیوع این بیماری هر دو در بیمارستان علی اصغر شیراز مشغول تلاش برای حفظ جان مبتلایان به کرونا هستند.
او و همسرش طی دو ماه گذشته که این ویروس شیوع پیدا کرده است، بصورت مداوم هر روز سرکار خود حاضر شده و به بیماران خدمت‌رسانی می‌کنند.
خانم شیبانی بر لزوم رعایت بهداشت فردی و ماندن همگان در خانه برای جلوگیری از انتشار این بیماری و قطع زنجیره کرونا تاکید زیادی دارد.
در بخشی که اکنون خانم شیبانی کار می‌کند بطور میانگین هر روز حدود هفت تا هشت بیمار کرونایی بستری است.

پوشیدن لباس‌های مخصوص کادر درمانی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا یکی از سخت‌ترین شرایط این روزهای این پرستار و سایر کارکنان بیمارستان علی اصغر شیراز است.
به گفته پرستاران، جنس این لباس‌ها از نایلون است و به همین دلیل تاب آوری در این شرایط آن هم برای ساعت‌های متمادی در طول روز کار بس دشواری است که این قشر برای سلامت جامعه و برون رفت از این برهه با کمترین میزان خسارت جانی با آن کنار آمده‌اند.

در آرزوی بهبودی بیماران
بازیابی سلامت جسمی بیماران کرونایی شیرین‌ترین خاطره این روزهای خانم شیبانی است.
او می‌گوید که از بیماران کرونایی با چهره‌های مختلف اجتماعی در این روزها پرستاری کرده از خلبان، پزشک  و کارخانه‌دار گرفته تا کارمند بانک و پرسنل ادارات، و با دیدن رخ بیمار آنها همیشه غمگین شده و تمام سعیش را کرده که به آنها کمک کند که دوباره سلامت خود را بازیابند و برای خدمت به جامعه راهی اجتماع شوند.

وی این روزها از همکاران خودش از جمله پزشکان و پرستاران و کادر درمانی و خدماتی بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) شیراز نیز که در حین خدمت به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند نیز پرستاری کرده است.
او می‌گوید که یکی از سخت‌ترین لحظاتش در این روزها که متاسفانه چند باری هم آن را تجربه کرده این است که بداند یکی از همکارانش که تا دیروز در کنار یکدیگر برای بهبودی بیماران مبتلا به کرونا تلاش می‌کرده‌اند جواب تستش مثبت شده است.

اشک‌های مادرانه در خلوت و آرزوی نابودی کرونا
خانم شیبانی هنوز فرزندی ندارد اما این روزها بسیاری از همکارانش را دیده که به دلیل دوری از خانواده و فرزندانشان در وقت استراحت کنجی را پیدا کرده و در خلوت اشک می‌ریزند.
او که بسیاری از همکارانش بیش از یکماه است که فرزندان خود را ندیده‌اند، در ادامه می‌گوید که در روزهای اخیر شاهد مکالمه تلفنی یکی از پرستاران با فرزند خردسالش بوده که مادر از پشت تلفن وعده خرید دوچرخه‌ای به کودکش که نزدیک به دو ماه است او را ندیده داده اما بعد از پایان مکالمه گفته که کودکش دوچرخه نمی‌خواهد بلکه آرزو دارد که کرونا بمیرد تا مادرش به خانه برگردد.

زندگی در میانه دشواری
ایرج سهرابی همسر خانم شیبانی و کمک پرستار بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) شیراز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، رسالت کادر درمانی،پرستاران و پزشکان را در این شرایط بیش از دیگران می‌داند و می‌گوید: وظیفه کادر درمانی در این شرایط بسیار سنگین است و این دوران بی‌شباهت به سال‌های جنگ تحمیلی نیست و کادر درمانی نیز سربازان خط مقدم این نبرد هستند.
او که ۴۲ سال سن دارد می‌افزاید: شرایط کنونی سخت است اما پرستاران و پزشکان بیمارستان علی اصغر شیراز علیرغم در معرض خطر بودن با تمام تلاش از جان مایه می‌گذارند.
در این شرایط بحرانی این زوج پرستار به خاطر زمان بندی شیفت‌های کاری‌شان گاه به مدت یک هفته یکدیگر را ندیده‌اند.
سهرابی به شهروندان شیرازی و هم وطنان توصیه می کند که برای سلامت خود و بخاطر روزهای سختی که کادر درمانی پشت سر می گذارند،در خانه بمانند و اگر ناچار به بیرون آمدن از منزل هستند اصول بهداشتی را رعایت و فاصله خود را با دیگران حفظ کنند.
بهبود بیماران کرونایی،خاطره شیرین این ایام آقای سهرابی نیز هست و در مقابل جان باختن مبتلایان به کرونا دشواری کار را برای او و سایر کادر درمانی این بیمارستان بیشتر می کند.

شیرینی تست‌های منفی
سهرابی می‌گوید: نمی‌دانید زمانی که جواب تست افرادی که مشکوک به کرونا هستند منفی می‌شود چه لحظه شیرینی است؛ در مقابل زمانی که پاسخ تست‌های کرونا، مثبت باشد همیشه باعث رنجش او شده است.
به گفته او کمک‌های خیرین و ابراز لطف مردم شیراز و استان فارس به کادر درمانی بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) شیراز نیز تصاویر شیرینی است که همیشه در یاد او از این دوران تلخ به یادگار خواهد ماند.
او آرزو دارد که بیماری کرونا مهار شود تا به شکرانه این موضوع به همراه همسر و پدر و مادرش که در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون سکونت دارند به زیارت امام رضا(ع) مشرف شوند.

به گزارش آرانیوز، ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.
شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.
بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا ظهر سه شنبه دوم اردیبهشت‌ماه جاری،  ۸۴ هزار و ۸۰۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۸۸ نفر در ۲۴ ساعت قبل از ارائه این گزارش، تعداد جانباختگان کرونا در کشور به پنج هزار و ۲۹۷ نفر رسید.
در استان فارس، علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی‌ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، خفر، فراشبند، خرامه ، لامرد، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، بیضا ، کوهچنار و سرچهان بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده‌اند.
بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و سه بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۲۰۰ تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار