کد خبر: ۵۱۷۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
رقم تورم ۴۱ درصدی ثبت شده در سال گذشته، بالاترین نرخ تورم پس از نرم تورم ۴۹ درصدی در دولت سازندگی است.

به گزارش آرانیوز، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

 

 

 

 

کیهان

 

دو رکورد تورمی بی‌سابقه نتیجه مدیریت لیبرال

 

خبرگزاری دولتی ایرنا می‌گوید رقم تورم ۴۱ درصدی ثبت شده در سال گذشته، بالاترین نرخ تورم پس از نرم تورم ۴۹ درصدی در دولت سازندگی است.

ایرنا پلاس در گزارشی نوشت: در حالی که مرکز آمار کشور نرخ تورم سال ۱۳۹۸ را ۳۴/۸ درصد محاسبه کرده بود، داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد این شاخص به میزان ۴۱/۲ درصد بوده است. این رقم در نامه رئیس کل بانک مرکزی به قوه قضائیه جهت محاسبه میزان مهریه و خسارت تأخیر تأدیه افشا شد.

بانک مرکزی از آذر ماه سال ۱۳۹۷ با رأی کمیسیون تخصصی شورای عالی آمار از انتشار آمارهای اقتصادی غیر تخصصی منع شده و به همین دلیل از تاریخ مذکور این بانک آمارهای مربوط به شاخص مصرف کننده را منتشر نمی‌کند و تنها نهاد منتشر کننده آن مرکز آمار است.

این ممنوعیت آماری بانک مرکزی زمانی ایجاد شد که نرخ تورم آذر ماه سال ۱۳۹۷ این دو نهاد آماری کشور به اختلاف فاحشی رسیده بود. در این آمار نرخ تورم بانک مرکزی رقم بیشتری از مرکز آمار را نشان می‌داد. گزارش این شاخص ابتدا برای چند لحظه روی وب‌سایت این بانک قرار می‌گیرد و سپس سریعاً برداشته می‌شود.

در همان زمان مسئولان بانک مرکزی اعلام کردند که نهاد تولید کننده شاخص‌های اقتصادی در بیشتر کشورهای دنیا بانک‌های مرکزی است و به همین دلیل، نهادهای بین‌المللی همچون بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در آمارهای خود به اطلاعات بانک مرکزی رجوع می‌کنند.

زمانی که در سال جدید رئیس کل بانک مرکزی تصمیم گرفت جداول مربوط به شاخص تورم سال ۱۳۹۸ را از طریق نامه به قوه قضائیه ارسال کند، جداول این شاخص برای عموم هم منتشر شد.

در متن نامه رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به رئیس قوه قضائیه آمده است:

طبق جداول بانک مرکزی که در این نامه آمده، عدد شاخص قیمت مصرف‌کننده در اسفند سال ۱۳۹۸ به رقم ۲۲۶/۵ رسیده که نسبت به رقم اسفند سال قبل به میزان ۲۸/۱ درصد افزایش داشته است، به بیان دیگر نرخ تورم اسفندماه امسال ۲۸/۱ درصد بوده است، این در حالی است که مرکز آمار این شاخص را ۲۲ درصد اعلام کرده بود. مهم‌تر اینکه بر اساس محاسبات بانک مرکزی نرخ تورم سال ۱۳۹۸ به میزان ۴۱/۲ درصد بوده است در حالی که مرکز آمار این نرخ را ۳۴/۸ درصد اعلام کرده بود.

بدین‌ ترتیب شکاف رقم تورم بین این دو دستگاه آماری به ۶/۴ درصد رسیده است، رقمی که می‌تواند تاثیر زیادی در محاسبات کاربردی داشته باشد.

موضوع مهم دیگر، نرخ تورم بالایی است که کشور در سال گذشته درگیر آن بوده است. این میزان ازتورم در طول ۲۴ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. بالاترین نرخ تورم تاریخ معاصر اقتصاد کشور مربوط به سال ۱۳۷۴ است، یعنی زمانی که اقتصاد با سیاست‌های تعدیل ساختاری دچار تلاطمات بزرگی مانند جهش‌های نرخ ارز شد. از این تاریخ به بعد اقتصاد ایران دیگر تورم‌های بالای ۴۰ درصد به خود ندید، حتی در سال ۱۳۹۲ که دولت وقت همزمان با اجرای تحریم‌های شدید بین‌المللی سیاست جراحی اقتصادی را پیاده کرد. در این سال مطابق با آمارهای بانک مرکزی نرخ تورم به ۳۴/۷ درصد رسید.

آنچه ایرناپلاس ناگفته گذاشته، این واقعیت است که متاسفانه سیاست‌های لیبرالی و اعتماد به غرب - و معطل گذاشتن ظرفیت‌های ملی - همواره برای کشور دردسرساز بوده و این واقعیت در ۲ رکورد تورمی سال ۷۴ و ۹۸ قابل مشاهده است.

 

عبدی: تخریب چین سیاست آمریکایی است

 

اظهارات سیاسی‌کارانه سخنگوی وزارت بهداشت و برخی مدعیان اصلاح‌طلبی علیه دولت چین، با انتقاد عباس عبدی عضو حزب منحله مشارکت مواجه شد.

به گزارش خبر آن‌لاین، بعد از آن که کیانوش جهان‌پور سخنگوی وزارت بهداشت آمار کرونا در چین را «شوخی تلخ» خواند، آن هم در حالی که ایران تحت تحریم‌های وضع شده از سوی آمریکا قرار گرفته و ایران به دنبال رابطه‌ای دوستانه با چینی‌ها است، جنجالی به راه افتاد.

عباس عبدی در این زمینه گفت: فرض کنیم سیستم تغذیه چینی‌ها اشکال داشته باشد و یا چینی‌ها اطلاعات خود درباره کرونا را در دسترس نگذاشته باشند. این توجیهی برای ایالات متحده نمی‌آورد. آمریکا موج سوم و چهارم کرونا بود و امروز در بالاترین نقطه شیوع قرار دارد و خودشان امروز به شدت درگیر این هستند که چگونه با مسئله برخورد کنند. در حالی که کره جنوبی که نزدیک به چین است و جزو موج اول بود که درگیر کرونا شد اما توانست با اقدامات خود جلوی کرونا را بگیرد. اگر از این زاویه به موضوع نگاه کنیم متوجه می‌شویم حملاتی که ترامپ به چین می‌کند بیش از آنکه ناشی از تقصیرهای چین باشد برای پوشاندن ضعف‌های خود اوست؛ ابرقدرتی که می‌گوید «اول آمریکا» امروز با چالش کرونا اینگونه برخورد می‌کند.

درمورد ایران هم همین را می‌توانیم بگوییم. ویروسی در چین شایع شده و به شرط آنکه ثابت شود مربوط به سبک تغذیه آنها است، می‌توانیم چینی‌ها را تا این حد مسئول بدانیم که چرا سبک تغذیه آنها اینگونه است. البته می‌توانست در هر جای دیگری هم باشد. مگر ویروس مرس در عربستان یا ایدز در آمریکا یا ابولا در آفریقا شایع نشد؟

وی می‌افزاید: در غرب مسئله حمله به چین فراتر از این حرفهاست. به نظر من حسادت و رقابت با چین هم در این موضوع دخیل است. تحلیل ایالات متحده این است که بزرگترین خطری که آنها را تهدید می‌کند چین است، نه خطری که آنها را بمباران کند یا به آنها بمب اتم شلیک کند. خطرشان این است که چین در حال گرفتن جایگاه اولی ایالات متحده است.

فراموش نکنیم زمانی در قرن بیستم گفته می‌شد همین که نگذارند یک میلیارد نفر چینی گرسنه بمانند یک معجزه است. امروز چین از همه این مراحل عبور کرده و در حال تبدیل شدن به قدرت اقتصادی اول جهان است. این کشور از نظر فناوری، تکنولوژی و... در حال پیشرفت است و این مسئله یک نوع حسادت برای حکومت‌ها و حتی تمدن غربی ایجاد می‌کند.

عبدی گفت: اصلاً فرض کنیم چین اطلاعات دقیقی به شما نداده است، اما رفتارش که حاکی از اهمیت ویروس کرونا بود. این کشور حدود ۱۵ هزار میلیارد یوآن یعنی چیزی معادل دو هزار میلیارد دلار برای مبارزه با کرونا هزینه مستقیم و غیرمستقیم کرده است. این باید تجربه و درس خوبی برای همه کشورهای دیگر می‌بود که موضوع کرونا چقدر جدی است. بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی خود را نباید به چین منتقل کرد.

عبدی همچنین خاطرنشان کرد: از طرف دیگر بیاییم خودمان را جای چینی‌ها بگذاریم. چرا آنها باید به ایالات متحده اطلاعات بدهند؟ رئیس جمهور آمریکا هر روز به مردم خودش هم دروغ آشکار می‌گوید چه رسد به جهان. یعنی خلاف آنچه همه می‌بینند را بیان می‌کند. چین چطور باید به چنین حکومتی که می‌گوید «اول آمریکا» طبعاً بقیه هم بروند بوق بزنند؛ اعتماد کند و اطلاعات خود را در اختیار آن بگذارد؟

فکر می‌کنم اگر کشور دیگری با چنین حکومتی در این دو دهه با رشد دو رقمی مواجه بود می‌توانست ادعای برتری نژادی کند! حکومت چین حتماً اشکالاتی دارد اما طبیعتاً برای مردم خودش کار می‌کند و یک رشد اقتصادی بسیار شایسته را ایجاد کرده است. کاری که ما هم باید انجام دهیم و در پی رفاه مردم خودمان باشیم.

وی در ادامه گفت: در هر حال بنده، شما و دیگران اگرچه حق داریم سیاست چین را نقد کنیم همانطور که من هم چندین بار نقد کرده‌ام. اما فکر می‌کنم درست نیست که سخنگوی بخشی از دولت بیاید چنین حرفهایی بزند، فارغ از این که این حرفها درست هست یا نه. مجموعه دولت باید ذیل سیاست خارجی کار کند. خب اگر کسی قبول ندارد استعفا دهد و کنار برود؛ هیچ ایرادی هم ندارد که در جایگاه مستقل خود هر چه می‌خواهد بگوید.

در مجموع اگر بخواهیم انگیزه‌ها را تحلیل کنیم براساس شواهد می‌توان گفت که برخی ضدیت‌ها با چین از روی بدبینی به کمونیسم و سابقه بدی که از این رژیم‌ها دارند است، هر چند چین در عمل فاصله زیادی از کمونیسم گرفته است. ضدیت عده‌ای دیگر هم از سر علاقه به آمریکا و غرب است؛ عده‌ای هم دنبال گربه‌ای می‌گردند تا زنگوله مشکلات را به گردن آن بیندازند. البته چینی‌ها بی‌تقصیر هم نیستند، اما این دلیل نمی‌شود ما تقصیرات و ناتوانی‌های مهمتر خودمان را نادیده بگیریم. نمونه‌اش همین سیاست محدود کردن فاصله‌گذاری فیزیکی است. چینی‌ها مدتها پیش به بهترین شکل در کشور خودشان عمل کردند اما ما هر روز برای خودمان یک حرفی می‌زنیم. چرا این تقصیرات را می‌خواهیم گردن‌کشورهای دیگر بیندازیم؟

 

وخامت اوضاع کرونایی در انگلیس استفاده از ماسک‌های ۱۱ سال قبل!!

 

وب‌سایت شبکه دولتی انگلیس در توضیح اینکه چرا در آن کشور کادر درمانی و پزشکی مجبورند از کیسه زباله برای حفاظت از خود استفاده کنند نوشت: نبود تجهیزات و امکانات برای کارکنان بخش بهداشت و درمان در انگلیس، به شکل فلج‌کننده درآمده است

در حالی که آمار مرگ‌ومیر بر اثر ویروس کرونا هم‌چنان بالا می‌رود، بیمارستان‌های سراسر بریتانیا بی‌وقفه تلاش می‌کنند تا تخت‌های بیشتری را در بخش مراقبت‌های ویژه به کسانی که حالشان وخیم است، اختصاص بدهند.

بی‌بی‌سی فارسی نوشت: چندین نفر از کارکنان بخش بهداشت و درمان در انگلستان در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی از کمبود تجهیزات و امکانات در بیمارستان‌ گفتند. به دلیل هشدار و منع آنها از گفت‌وگو با رسانه‌ها، تمایلی به گفت‌وگوی عمومی نداشتند اما پزشکی از بخش مراقبت‌های ویژه در میدلندز حاضر به گفت‌وگو شد. بی‌بی‌سی برای محفوظ ماندن هویت او نامش را در این گفت‌وگو تغییر داده است.

دکتر رابرتز می‌گوید بیمارستان در آستانه سقوط است. بخش مراقبت‌های ویژه پر از بیماران مبتلا به ویروس کرونا است. همه عمل‌های جراحی، غیراضطراری تشخیص داده و لغو شده؛ حتی برای بیماران سرطانی. کمبود نیرو و کادر درمان وجود دارد، کمبود تخت‌های مخصوص مراقبت‌ ویژه، کمبود آنتی‌بیوتیک‌های لازم و دستگاه تنفس مصنوعی.

همه اینها همراه است با عدم اطمینان روزافزون از آنچه درروزهای اوج این بیماری اتفاق خواهد افتاد که گفته می‌شود در بریتانیا حدود ۱۴ و ۱۵ ماه آوریل (هفته پیش رو) خواهد بود.

در میان تمام حرف‌های او این واقعیت مطرح می‌شود که همه این متخصصان درمانی که بیش از ۱۳ ساعت در روز به مراقبت از بیماران بدحال می‌پردازند، ناچارند تجهیزات محافظت شخصی خود را به‌صورت‌های مختلف با کیسه‌های زباله، پیش‌بندهای پلاستیکی و عینک‌های اسکی عاریه‌ای بسازند.

دکتر رابرتز (!) می‌گوید: «پرستاران در بخش مراقبت‌های ویژه ناچارند کارهایی را انجام دهند که خطر انتقال ویروس از طریق ذرات موجود در هوا برایشان وجود دارد اما به آنها گفتند کلاه‌های معمولی پارچه‌ای بگذارند که سوراخ دارد و اصلاً محافظت نمی‌کند. این اشتباه است. به همین دلیل ناچاریم کیسه‌های پلاستیکی زباله یا پیش‌بندهای پلاستیکی را روی سرمان بکشیم».

او می‌گوید بیمارستانی که او در آن کار می‌کند هیچ‌چیز از طرف دولت دریافت نکرده است و شرایطی که در آن قرار دارند باعث نگرانی است. «ماسک‌های تنفسی محافظ که در حال حاضر مورد استفاده است، روی آنها برچسب‌های تاریخ مصرف جدید چسبانده شده است. دیروز یکی از آنها را دیدم که سه بار روی آن برچسب خورده بود. اولی تاریخ پایان مصرف آن ۲۰۰۹ بود و روی آن برچسب دیگری تاریخ مصرف را ۲۰۱۳ زده بود و سومین برچسب که بر روی آن دو قرار گرفته بود، تا سال ۲۰۲۱ بود».

دکتر رابرتز در حال حاضر از دستگاه تنفس مصنوعی برای بیمارش استفاده می‌کند و بیماران او سه نفر از همکارانش هستند که آزمایش ویروس کرونای آنها مثبت بوده است.

یکی از آنها پزشک مراقبت‌های ویژه است که در بخش بیماران کووید کار می‌کرد و مانند دکتر رابرتز امکانات و تجهیزات حفاظتی ناکافی و نامناسبی داشته است. دو نفر دیگر از آنها هر دو در بخش‌های دیگر و با بیماران غیرکرونایی کار می‌کردند و به همین دلیل از تجهیزات حفاظت شخصی و لباس مخصوص استفاده نمی‌کردند. هر دو ویروس را از محیط کاری خود گرفته‌اند.

دکتر رابرتز می‌گوید: «سخت‌ترین مسئله در حال حاضر خبر دادن تلفنی به بستگان کسانی است که دست از ادامه‌ درمان آنها کشیده‌ایم، اینکه باید بگویی بستگان شما مرده‌اند یا در حال مرگ هستند اما نمی‌توانیم اجازه بدهیم وارد شوید و آنها را ببینید».

«من نمی‌توانم تضمین کنم که بهترین پرستاری انجام می‌شود چون بهترین پرستاران ما ناچارند چهار ساعت بیش از وقت عادی کار کنند. آنتی‌بیوتیک‌ها تمام شده، نمی‌توانم تضمین کنم که همه درمان‌هایی که بلد هستم به آنها کمک خواهد کرد».

سازمان بهداشت عمومی انگلستان می‌گوید آماری از تعداد کارکنان بخش بهداشت و درمان که پس از ابتلا به ویروس کرونا در محل کار، در بیمارستان بستری شده باشند، در اختیار ندارد.

البته دو کشوری که بیشترین میزان ابتلا را در اروپا دارند، این آمار را دارند. در وضعیت اضطراری اسپانیا، وزیر بهداشت در روز ۲۷ مارس اعلام کرد که بیش از ۹۴۰۰ نفر از کارکنان بخش‌های درمانی مبتلا به کرونا شده‌اند و در ایتالیا، در تاریخ ۳۰ مارس، بیش از ۶۴۱۴ نفر از کادر پزشکی مبتلا به این بیماری شده‌اند.

بنا بر پیش‌بینی‌های مبتنی بر تجربه ایتالیا و اسپانیا، دکتر رابرتز می‌گوید کارکنان بخش درمانی بریتانیا باید آماده اوج این بیماری در کمتر از دو هفته دیگر باشند: «اگر موارد بیماری مانند اسپانیا و ایتالیا افزایش پیدا کند، صادقانه باید بگویم ما از هم می‌پاشیم. همه امکانات ما به زودی بیش از حد ظرفیت خود پر خواهد شد. دستگاه‌های بیهوشی که داریم، حداکثر برای دو تا سه ساعت کار طراحی شده است و حالا دارد یکسره برای چهار تا پنج روز کار می‌کند. همین‌حالا هم مشکلات و نارسایی‌های زیادی پیش می‌آید».

دکتر رابرتز می‌گوید با افزایش و گسترش بخش‌ مراقبت‌های ویژه این کادر پرستاری خواهد بود که به طور وسیعی مبتلا خواهد شد.

 

رکود شدید و بیکاری ۱۴ درصدی در انتظار اقتصاد آمریکا

 

مدیر یک بانک بزرگ آمریکایی پیش‌بینی کرد این کشور با رکود اقتصادی بزرگی مواجه شود و بیکاری به رقم کم‌سابقه ۱۴ درصد برسد.

به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، جیمی دیمون مدیر بانک جی‌پی مورگان تصریح کرد: آمریکا به خاطر شیوع بیماری کرونا با رکود شدید روبه‌رو می‌شود.

دیمون گفت: جی‌پی مورگان خود را برای روبه‌رو شدن با کاهش رشد اقتصادی تا ۳۵ درصد در هفته‌ها و ماه‌های آینده آماده می‌کند.

وی افزود: بانک‌ها احتمالا با فشارهای اقتصادی شبیه به آنچه سال ۲۰۰۸ در زمان بحران مالی جهان تجربه کردند مواجه می‌شوند.

میزان بیکاری در آمریکا ممکن است به ۱۴ درصد برسد که این بالاترین رقم از زمان رکود بزرگ در این کشور است.

دیمون در نامه‌ای خطاب به سهامداران بانک جی‌پی مورگان نوشت: مشخص نیست بهبود اوضاع با چه سرعتی حاصل شود یا بانک مورگان چگونه این بحران را پشت سر خواهد گذاشت.

دیمون افزود: بانک جی‌پی مورگان خواستار دریافت کمک دولت شده و همچنان به میلیون‌ها مشتری خود و شرکت‌ها وام پرداخت خواهد کرد. وی در عین حال خاطرنشان کرد این اقدامات ممکن است بانک را در معرض زیان‌های مالی مهمی قرار دهد.

دیمون نوشت: «با توجه به اعتبارات تازه‌ای که پرداخت خواهند شد و نیز با توجه به اینکه رکودی شدید وجود خواهد داشت، ما در حالی‌که به مشتریان و شرکت‌ها در این برهه دشوار کمک می‌کنیم، خود را در معرض میلیاردها دلار ضرر اعتباری بیشتر قرار می‌دهیم.»

دیمون گفت: خسارت اقتصادی مربوط به اقدامات برای کاهش تاثیرات شیوع ویروس کرونا ممکن است مدت زمان طولانی‌تری نسبت به آنچه قبلا تصور می‌شد ادامه یابد.

 بانک مورگان حدود ۲۵۰ هزار نفر کارمند و ۲ تریلیون و ۶۰۰ میلیارد دلار سرمایه دارد.

 

 

 

 

خراسان

 

بازنشستگی کارمندان با تحصیلات پایین را سرعت ببخشید

 

یک نهاد نظارتی در نامه جدید خود به تعدادی از سازمان ها و ادارات دولتی از آن ها خواسته با توجه به تاکیدات ابلاغی سازمان اداری و استخدامی در آذرماه سال گذشته، هرچه سریع تر نسبت به بازنشسته کردن کارمندان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و پایین تر که در مشاغل تخصصی و غیر تخصصی فعالیت می کنند و ۳۰ سال سابقه خدمت دولتی آن ها تکمیل شده است، با هر سن و جایگاهی اقدام و شماره استخدامی آن ها در سامانه مربوط را ابطال کنند.

 

تذکر جدی برای تب سنجی از پرسنل ادارات

 

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر تعدادی از وزارتخانه ها و سازمان های دولتی خطاب به مدیران میانی و استانی، از آن ها خواسته شده با توجه به ضرورت پیشگیری و مقابله دقیق با شیوع ویروس کرونا، ضمن تهیه وسایل و امکانات بهداشتی لازم از جمله دستگاه تب سنج و نیروی انسانی مستقر در ورودی واحدها برای کنترل وضعیت کارکنان و ارباب رجوع (در صورت برقراری تردد فیزیکی مردم)، در صورت مشاهده هرگونه علایم در میان کارکنان از جمله تب، سرفه یا تنگی نفس، ضمن ممانعت از ورود آن ها به محل کار، دیگر پروتکل های ایمنی در این خصوص را به سرعت عملیاتی کنند.

 

 

 

 

آرمان

 

چقدر از خزانه برای کرونا خرج شد؟

 

خزانه‌داری کل کشور در وزارت امور اقتصادی و دارایی به منظور حمایت و پشتیبانی از کادر بهداشت و درمان و مقابله با ویروس کرونا، معادل ۵۸ هزار و ۶۶.۴ میلیارد تومان پرداخت کرده است. از این مبلغ معادل ۲۳۹۲ میلیارد تومان در وجه وزارت بهداشت، ۳۴۳۱ میلیارد تومان به بیمه سلامت، ۱۹.۹ میلیارد تومان به حساب اورژانس کشور و ۱۴.۵ میلیارد تومان هم در وجه اورژانس تهران واریز شده است.

 

دستمزد را امنیتی نکنید

 

سعید لیلاز درباره مصوبه پر سروصدای تعیین حداقل دستمزد کارگران گفت: این خیلی مهم است که نه قدرت خرید طبقه کارگر از حدی کمتر شود و نه اینکه این مصوبه را سیاسی کنیم و سعی کنیم از آن جنبش کارگری امنیتی بسازیم. این عملکرد نمایندگان کارگران برخلاف رویکرد ما در حفظ ثبات و امنیت کشور است و به نظرم دیگر اضلاع روابط کار به‌ویژه وزارت کار باید درباره این موضوع هشدار دهند.

 

احتمال لغزش زمین در نواحی کوهستانی

 

رضا کرمی، رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران، با اشاره به پیش‌بینی سازمان هوانشاسی مبنی بر تداوم بارندگی‌ها تا روز سه‌شنبه گفت: شهروندان باید از قرار گرفتن در کنار روددره‌ها خودداری کنند، آپارتمان‌های شمال تهران به‌ویژه در محدوده دربند که کنار روددره‌ها هستند، باید مراقب تحرکات زمین باشند و اگر ترکی دیدند، آن را گزارش کنند. ممکن است، در نواحی کوهستانی لغزش زمین داشته باشیم، ترجیح ما این است که شهروندان از کوهنوردی در این مقطع خودداری کنند.

 

کرونا اقتصادهای خاورمیانه را چقدر کوچک کرد؟

 

شوک ناشی از افت شدید قیمت نفت و شیوع گسترده ویروس کرونا آنچنان سنگین و ناگهانی بوده که اقتصاددانان از تحلیل این رویدادهای کم‌سابقه ناتوان شده‌اند. براساس برآورد بانک جهانی از شاخص‌های اقتصادی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، تا ابتدای ماه آوریل اقتصاد کشورهای این منطقه حدود ۱۱۶ میلیارد دلار یعنی معادل حدود ۳.۷ درصد نسبت به سال گذشته کوچکتر شده است.

 

مراجع مخالف قرنطینه قم نبودند

 

علی‌اشرف فتحی، پژوهشگر مسائل دینی و حوزه درباره تبیین نوع مواجهه مراجع تقلید با بحران کرونا افزود: در این مورد ما یک مرجع هم نداشتیم که با قرنطینه قم یا بستن حرم مخالفت کرده باشد. این نکته مغفول مانده است. چون مراجع متولی مرجعیت شیعه عموما بالای ۹۰ سال هستند و حتی درس بسیاری از آنان به دلیل سن بالا تعطیل شده است. حتی توان فعالیت‌های عادی یک طلبه یا استاد را ندارند؛ همیشه هم همینطور بود.

 

پیش‌بینی ثروت اعراب در بانک‌های آمریکا

 

وزیر ارشاد دولت اصلاحات نوشت: دور نیست روزگاری که کشورهای عربی شیرده نتوانند به ثروت خود در بانک‌های آمریکا دست یابند. عطاءا... مهاجرانی در توئیتی نوشت: «البته بدهی ۲۴ تریلیون دلار دولت آمریکا، هیمنه اقتصادی آمریکا را متزلزل می‌کند. فعلا آمریکا از سیطره نظامی امنیتی سیاسی خود برای پوشش دادن به واقعیت شرایط اقتصادی‌اش استفاده می‌کند. این در حالی است که دور نیست روزگاری که همین کشورهای عربی شیرده نتوانند به ثروت خود در بانک‌های آمریکا دست یابند!»

 

محکومیت ۳۵ میلیاردی برای قاچاق برقی!

 

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد از محکومیت ۳۵ میلیارد ریالی برای قاچاق کالای برق الکتریکی خبر داد. براتعلی‌صالحی در این باره اظهارکرد: ماموران اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز با همکاری حفاظت اطلاعات از یک دستگاه کامیون باری مظنون در محور یاسوج به اصفهان، تعداد زیادی لوازم برقی الکتریکی قاچاق کشف کردند. وی در ادامه افزود: پرونده به شعبه سوم بدوی تعزیرات حکومتی استان ارجاع شده و شعبه در راستای اجرای ماده ۱۸ و تبصره ۴ ماده ۲۰ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رای بر محکومیت متهم، ضبط کالا، مصادره کامیون حامل کالای قاچاق و پرداخت ۳۵ میلیارد و ۶۲۸ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت صادر کرده است.

 

حمله به رشیدپور برای دستمزد

 

علی علیزاده تحلیلگر سیاسی مقیم لندن در پاسخ به توئیت رشیدپور که از مردم خواسته بود به‌اندازه توان‌شان به سوپرمارکت مورد اعتماد، پرداخت کنند تا به نیازمندها تخفیف بدهد، نوشت: «رضا رشیدپور برای تهیه هر اپیزود «حالا خورشید» ۴۰ میلیون گرفته است. نیمی دستمزد شخصی‌اش بود. ماهی ۴۳۳ میلیون درآمد. دو شب یلدای ۹۸ هم ۵۰۰ میلیون. جناب رشیدپور! چقدر از چند میلیارد دستمزدی راکه علی‌ عسگری از جیب فقرا به شما داده است حاضرید به فقرایی که به خاطر کرونا در معرض گرسنگی و مرگند برگردانید؟» رضا رشیدپور در پاسخ به این توئیت نوشت: «جناب علیزاده گرامی بهتر از من می‌دانید که اتهام‌افکنی و حمله به آبروی افراد، غیرشرعی و غیراخلاقی و غیرانسانی است. پس حتماً برای فرمایش‌تان درباره دستمزد من اسناد معتبر دارید. بنابراین به جای بحث بی‌فایده، منتظر می‌مانم که آن را منتشر بفرمایید».

 

تصمیم احتمالی بوئینگ برای کارکنانش!

 

وال استریت ژورنال در گزارشی از تصمیم احتمالی شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا برای بازخرید کارکنان، بازنشستگی زودهنگام، اخراج و تعدیل ۱۰ درصد از نیروی کار انسانی این شرکت بزرگ خبر داده است. هنوز شرکت بوئینگ در خصوص گزارش رویترز هیچ اظهار نظر رسمی نکرده است. گفتنی است شیوع گسترده ویروس کرونا و سرعت بالای همه‌گیری آن هم‌اکنون تمامی کشورهای جهان به‌خصوص ایالات متحده را به شدت درگیر کرده است و به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصاد آنها را فلج کرده و بحران‌های مالی و رکود اقتصادی شدیدی را در آنها به وجود آورده است.

 

ماجرای دو میلیون یورو جنجالی

 

فدراسیون فوتبال به یک شرکت دولتی بدهکار است و اصلا مشخص نیست که این پول را چطور می‌خواهد پرداخت کند؟ گقتنی است فدراسیون فوتبال ایران نه‌تنها با مشکل شکایت مارک ویلموتس روبه‌روست بلکه به خاطر پولی که آبان ماه سال گذشته به این مربی داده است، در تنگنا قرار گرفته است. این در حالی است که سال گذشته فدراسیون با کمک دو وزارتخانه و یکی دیگر از وزرا دو میلیون یورو از یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دولتی دریافت کرده است تا آن را به ویلموتس و دستیارانش بدهد. مهدی تاج رئیس وقت فدراسیون متعهد شده فدراسیون قسط اول این پول را ۲۹ فروردین ماه امسال به آن شرکت بازگرداند. حالا اما این فدراسیون آهی در بساط ندارد تا حتی بخش کوچکی از آن دو میلیون یورو را پس دهد! فدراسیون متعهد شده بود وقتی طلب خود را از فیفا بگیرد قرض خود را بپردازد ولی با توجه به تحریم‌ها عملا انتقال پول از سوئیس به ایران غیرممکن است.

 

دستگیری فرمانده ۱۳ ساله تروریست!

 

یک نوجوان ۱۳ساله به اتهام رهبری یک گروه تروریستی راست‌گرا در استونی دستگیر شد. این گروه که از طریق اینترنت فعالیت می‌کرده است ۷۰ عضو در ۱۵ کشور دارد. سایت هفته‌نامه آلمانی اشپیگل به نقل از روزنامه استی اکسپرس از دستگیری نوجوانی در استونی خبر داده است که از قرار معلوم یک گروه راست‌گرای افراطی به نام لشکر جنگ آتشین را رهبری می‌کرده است. این نوجوان با نام مستعار «فرمانده» علاوه بر رهبری گروه، به تنهایی درباره عضویت علاقه‌مندان به همکاری تصمیم می‌گرفته، نسخه‌های ساخت بمب در اینترنت منتشر می‌کرده و در فکر ایجاد یک اردوگاه آموزش عملیات تروریستی بوده است. لشکر جنگ آتشین در اکتبر ۲۰۱۸ بنیان نهاده شده، از طریق عکس و اعلامیه و ویدئو در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کرده و بیش از هر جا در سرویس پیام‌رسان تلگرام فعال بوده است.

 

عدم‌صدور مجوز کنسرت «جناب خان»

 

در شب آخر از کنسرت‌های آنلاین ویژه‌برنامه (نوروزخانه)، گروه لیان از بوشهر برای مخاطبان خود و مخاطبان کنسرت‌های نوروزخانه در برج میلاد روی صحنه رفت اما در اعتراض به ممانعت از حضور میهمان گروهش یعنی شخصیت «جناب خان» با وجود هماهنگی قبلی، برنامه خود را نیمه‌کاره رها کرد. گفتنی است در ادامه برنامه‌های اندیشیده شده توسط مسئولان و فعالان فرهنگی و هنری برای تشویق و ترغیب مردم به خانه ماندن برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، مجموعه کنسرت‌های نوروزخانه، با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری شهرداری تهران برگزار شده و جمعه ۲۲ فروردین، گروه لیان از بوشهر به سرپرستی محسن شریفیان، در برج میلاد به روی صحنه رفته است. این کنسرت که از طریق فضای مجازی و پلتفرم‌های گوناگونی پخش می‌شد در اعتراض به صادر نشدن مجوز مهمان برنامه از سوی محسن شریفیان نیمه‌کاره رها شد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار