کد خبر: ۵۱۶۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱

به گزارش آرانیوز، کیانوش جهانپور، روز سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹، اظهار کرد: طی ۲۴ ساعت گذاشته ۲۰۸۹ نفر مورد جدید از بیماری کرونا در کشور شناسایی شده است که با احتساب این موارد مبتلا به این بیماری ۶۲ هزار و ۵۸۹ مورد رسمی در کشور است.

وی افزود: خوشحالیم که تا کنون ۲۷۰۳۹ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و این روند ادامه دارد.

جهانپور ادامه داد: متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع قربانیان این بیماری در کشور به ۳۸۷۲ نفر رسید.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، ۳۹۸۷ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

جهانپور گفت: مردم می‌توانند برای بهره مندی از تولیدات علمی و مورد تأیید وزارت بهداشت در زمینه کرونا به سامانه arman.vums.ac.ir/corona مراجعه کنند.

وی گفت: تا کنون ۲۱۱ هزار و ۱۳۶ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، خطاب به هموطنان، تاکید کرد: اگر تماسی با تلفن همراه شما با شماره ۴۰۳۰ برقرار شد از طرف وزارت بهداشت است و لطفاً پاسخگو باشید.

قاسم جان بابایی، پیش از ظهر سه شنبه در ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه شرایط ما روز به روز بهتر می‌شود هم به دلیل زحمات کادر پزشکی و هم به دلیل رعایت کردن مردم و خانه نشینی آنها، اورژانس‌های بیمارستانی نسبتاً خلوت شده و بیش از ۵۰ درصد تخت‌های بیمارستانی در کشور خالی است

وی افزود: میزان ماندگاری بیماران بدحال کرونایی در بیمارستان‌ها بیشتر شده و نزدیک به ۴ هزار تخت آی سی یو برای بیماران کرونایی در نظر گرفتیم که در حال حاضر تمامی این تخت‌ها پر هستند و با دستور وزیر حدود ۳۰۰ تخت آی سی یو اضافه شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: کم کم داریم به مهار کامل ویروس کرونا برسیم ولی هنوز زمان داریم و هر تغییری در روند اجتماعی و رفت و آمد پیش بیایید امکان دارد این روند را به تعویق بیندازد.

جان بابایی از حضور گروه‌های جهادی در بیمارستان‌ها و کمک کردن آنها تشکر کرد و گفت: این جوانان به جای اینکه در مساجد بروند و یا در خانه‌هایشان بمانند پا به پای کادر درمانی ما در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: در کنار کاهش نسبی مراجعات به بیمارستان‌ها روند رو به ترخیص ما در حال افزایش است که علامت خوبی است. البته تا مهار کامل بیماری زمان زیادی داریم و باید مراقب باشیم. نگرانی‌هایی که بعضی از اروپاییان در خصوص بستری دارند، در کشور ما دیده نمی‌شود.

جان بابایی گفت: اینکه بخواهیم به پایان بیماری در اردیبهشت ماه برسیم منوط به رعایت فاصله گذاری اجتماعی است ولی اگر هرگونه تغییر رفتار اجتماعی داشته باشیم این تاریخ به تعویق می‌افتد.

معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرد: هنوز بیمارستان‌های خصوصی به ما گزارشی مبنی بر تعدیل نیرو ندادند و ممکن است این موضوع اصلاً واقعیت نداشته باشد. همچنین در ستاد ملی کرونا مصوب شد در مورد استخدامی اولویت با افرادی است که در بخش‌های کرونایی کار کرده اند.

به گفته وی، در بخش آی سی یو کمبود داریم و ۵۰ درصد جذب نیرو در سال گذشته را سعی داریم امسال احصا کنیم.

جان بابایی بیان کرد: بر اساس مصوبه شورای ملی کرونا افرادی که بیمه نیستند بیمه سلامت باید بر بالین آنها اقدام به بیمه کند و افرادی هم که بیمه تکمیلی دارند از بیمه تکمیلی برداشته شود و افرادی که توانایی پرداخت سهم بیمار (۱۰ درصد هزینه‌ها) را ندارند، از طریق مددکاری به آنها کمک می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: در همه جای دنیا تنها آمار فوتی کرونایی ها داده می‌شود، آماری هم که در ایران اعلام می‌شود همین طور است اینکه می‌گویند آمار فوتی بیمارستان‌ها بیشتر است حرف اشتباه نیست ولی آن آمار، آمار فوت تمامی بیماران در یک بیمارستان است نه تنها بیماران کرونایی.

وی  مبنی بر اینکه عدم مراجعه به مراکز درمانی نمی‌تواند خطرناک باشد، گفت: در برخی از بیمارستان‌ها میزان مراجعات سرپایی به کمتر از ۵ درصد رسیده است، روزهای اول میزان مراجعات زیاد بوده و شاید درصد کمی از این مراجعات نیاز به متخصص داشتند و یا بستری می‌شدند، اما الان مراجعات کمتر شده و درصد نیاز به متخصص و یا بستری شدن بیماران بالا رفته یعنی واقعاً افرادی که نیاز دارند به بیمارستان بیایند به این مراکز رجوع می‌کنند و خدمات درمانی هم می‌گیرند و سایر افراد در خانه‌ها هستند، از بابت نگرانی در شرایط بدی نیستیم چراکه مراجعات سرپایی در بیمارستان‌ها کم شده نه مراجعات بیماری‌هایی که نیاز به متخصص دارند.

جان بابایی بیان کرد: هیچ دارویی تا به الان ثابت نشده که بتواند میزان مرگ و میر بیماران کرونایی را کاهش دهد و فقط با مراقبت است که می‌توان مرگ و میر را کاهش دهد.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: اینکه در یک بازه زمانی عمل پیوند به تعویق افتاد به این دلیل بود که فرد بیمار داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن را مصرف می‌کند که این موضوع می‌تواند موجب ابتلاء شدن او به کرونا شوند، اما الان که شرایط بهتر شده است سعی داریم تا عمل پیوند را از سر بگیریم.

وی تصریح کرد: احتمال پیک مجدد کرونا در ایران هست و با احتساب بخش خصوصی ۸۸۰۰ تخت آی سی یو داریم و سعی داریم ۱۵۰۰ تخت آی سی یو دیگری راه اندازی کنیم که اگر خدایی نکرده با پیک بیماری مواجه شویم راه چاره داشته باشیم البته یک مصوبه‌ای هست که اگر در دوران بحران نیاز فوری به تخت داشته باشیم از بخش خصوصی این تخت‌ها را خریداری کنیم.

جان بابایی خاطرنشان کرد: استان‌های شمالی نسبت به استان‌های دیگر پیک زودتری داشتند و انتظار هم داشتیم نسبت به استان‌های دیگر در حال حاضر شرایط بهتری داشته باشند، چون دوران پیک آنها رد شده است. میزان مراجعات، بستری و فوت در استان مازندران کم شده است ولی این موضوع بدان معنی نیست که وضعیت این استان خوب است و مردم می‌توانند به مازندران بروند.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: هیچ مستندی مبنی بر ورشکستگی بیمارستان‌های خصوصی نداریم، درست است که شاید با مشکلات اقتصادی روبه رو شده اند که این موضوع هم مختص ایران نیست ولی اینکه کاملاً ورشکسته و تعطیل شده باشند، کذب است.

جان بابایی افزود: در شرایطی اقدام به تأسیس نقاهتگاه کردیم که تعداد مراجعات ما بسیار بالا بود، در آن زمان تصمیم گرفتیم با کمک سایر دستگاه‌ها اماکنی مشخص شوند که دوره بدحالی را در بیمارستان سپری کردند در نقاهتگاه با استاندارد طراحی شده مراقبت شوند، ما به نقطه‌ای نرسیدیم که بیمارستان پاسخگو نباشند و قطعاً بیماران تمایل ندارند وقتی در بیمارستان تخت خالی وجود دارد در نقاهتگاه بمانند.

وی ادامه داد: افرادی که تست آنها مثبت می‌شود و شرایط قرنطینه در منزل را نداشته باشند در نقاهتگاه این دوران را سپری کنند، برخی دانشگاه‌ها با هتل‌ها قرارداد بستند تا امکانات کافی در اختیار بیماران قرار داشته باشد، برخی نیز با آموزش و پرورش قرارداد بستند، قرنطینه در این مراکز اجباری نیست و به این مراکز باید به عنوان پشتوانه نگاه کنیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار