کد خبر: ۵۱۴۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
سال ۹۸ شوراهای آموزش و پرورش با آوردن استانداران و نفرات اصلی در جلسات خود توانستند اولویت های آموزش و پرورش را تا حد زیادی به اولویت های استان تبدیل کنند.

به گزارش آرانیوز، اواخر اسفند سال ۹۷ بود که الگوی تعیین شهریه مدارس غیردولتی تغییر کرد و مجتبی زینی وند رئیس مدارس و مراکز غیردولتی اعلام کرد که مهمترین برنامه پیش روی ما بحث شهریه مدارس است. الگوی شهریه متناسب با الگویی که سال‌های گذشته بود سیب‌شناسی شد و مواردی که باید اصلاح می‌شد اصلاح شدند.

به دنبال آن کارگروه الگوی شهریه مطابق با ماده ۱۶ قانون بررسی و تعیین شد. کارگروه الگوی شهریه با هدف تشکیل در مدارس تعریف شد و قرار شد تمام مراحل تأیید اطلاعات و اعلام شهریه مدارس با هزینه تمام شده توسط همان کارگروه مشخص شود. سپس شورای نظارت استان آن را بررسی و تأیید می‌کند و بعد آن شورای نظارت مرکزی به مواردی که مورد اعتراض مؤسسه باشد رسیدگی کند. در تعطیلات فروردین سال ۹۸ بود که زینیوند درباره تعیین شهریه برای مدارس غیردولتی گفت: ما الگوی شهریه را اسفندماه اعلام کردیم و الگوی اعلام شده در قالب سامانه‌ای که در آن تمام استان‌ها باید اطلاعات مربوط به این حوزه را وارد کنند، طراحی و اعلام شد. ابتدا ۷ استان اطلاعات خود را وارد سامانه کردند و تا پایان سال استان‌های باقیمانده نیز این کار را انجام دادند و تا پایان فروردین ماه اطلاعات ما تکمیل است. باید استان‌ها هم اطلاعات وارد شده توسط مؤسسان را پایش کنند و صحت و سقم آن را بررسی کنند. ما طبق ماده ۱۶ قانون مدارس غیردولتی یک کارگروه شهریه در مناطق کشور تشکیل دادیم و امسال الگوی شهریه منطقه‌ای تعیین می‌شود. در واقع بنا به اقتضائات منطقه و توانایی مردم در هر منطقه و همچنین هزینه‌های تمام شده برای مدارس یک الگوی تعیین شهریه داریم و میزان شهریه اعلام می‌شود. در تهران نیز کارگروه‌ها در هر منطقه شهر تهران جداگانه تعیین می‌شود و متناسب با وضعیت اقتصادی هر منطقه شهریه تعیین می‌شود. یکی از سرفصل‌های مهم ما در این الگو میزان توانمندی اولیا در پرداخت شهریه در هر منطقه است. اما از سوی دیگر نمی‌توانیم هزینه تمام شده را در نظر نگیریم و در این صورت مدرسه متضرر می‌شود و ممکن است حتی موسسین در مدرسه را ببندند.

سال گذشته نیز قرار شد شرایط خاص اقتصادی کشور در نظر گرفته شود به طوریکه نه از هزینه‌های چشم پوشی شود و نه شرایط اقتصادی خانواده‌ها در نظر گرفته نشود.

به دنبال آن در اردیبهشت سال ۹۸ اعلام شد که حداقل افزایش شهریه‌ها ۶ درصد و اکثر بنا به نرخ تورم بانک مرکزی این شهریه‌ها اعلام می‌شود و در مقطع ابتدایی حداکثر شهریه مصوب ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، در مقطع متوسطه اول حداکثر شهریه ۱۱ میلیون تومان و در مقطع متوسطه دوم به جز پایه ۱۲ حداکثر شهریه ۱۵ میلیون تومان است. این شهریه‌ها به جز هزینه‌هایی چون سرویس مدارس یا هزینه ناهار و… است.

اما حالا اسفند را پشت سر گذاشتیم، فروردین نیز به نظر بعید می‌رسد خبری از هدف گذاری روی تعیین شهریه‌ها باشد و باید منتظر گذراندن روزهای کرونایی باشیم تا کمی آموزش و پرورش به سیاق قبلی باز گردد و امور جاری نیز در اولویت قرار بگیرد؛ از جمله تعیین الگوی شهریه مدارس غیردولتی. هر چند شرایط اقتصادی به نظر می‌رسد در سال جاری، خاص تر باشد و از یک سو شرایط اقتصادی خانواده‌ها تغییر کند و هم شرایط مؤسسان این مدارس که در هر صورت باید هزینه‌ای را دریافت کنند که چرخ مدارسشان بچرخد در غیر این صورت باید از کیفیت بزنند و باز در این صورت دیگر مدارس دولتی فرقی با عموم مدارس دولتی نخواهند داشت و در اولویت برخی خانواده‌ها نخواهد بود.

البته باید این را هم اضافه کرد که برخی مدارس برند غیردولتی که هدف گذاری برخی خانواده‌ها برای تحصیل فرزندانشان هستند هیچ وقت از الگوی شهریه و شرایط اقتصادی جامعه تبعیت نکرده اند و ظاهراً هر دو سوی این ماجرا-والدین خاص و مدارس خاص- نیز راضی هستند.

اما این تنها چالش سال گذشته و احتمالاً امسال برای مدارس غیردولتی نخواهد بود. سال گذشته در گزارشی با عنوان «چالش های جدی پیش روی مدارس غیردولتی» به این چالش‌ها پرداختیم و به نظر می‌رسد چالش‌های این حوزه تغییرات زیادی نکرده باشد. این در حالی است که پرونده شکایت‌ها از مدارس غیردولتی نیز یکی از پرسش‌های همیشگی خبرنگاران از رئیس سازمان مدارس غیردولتی در سال گذشته بود و حتی در گزارشی با عنوان پرونده‌های شکایت از مدارس غیردولتی از سال ۹۳ باز است نیز این موضوع بررسی شده است. در گزارش دیگری با عنوان شهریه‌های لاکچری و کلاس‌های وقت تلف کن / نظارت‌هایی که کارساز نیست نیز موضوع مدارس غیردولتی را بررسی کردیم.

لزوم وجود مدارس غیردولتی و برداشتن باری از دوش اموزش و پرورش

اما از سوی دیگر لزوم وجود مدارس غیردولتی و تداوم حیات آن به لحاظ اهمیت بر کسی پوشیده نیست. باری که این مدارس از دوش آموزش و پرورش بر می‌دارند و همچنین این امکان را باز می‌گذارند که تنوع مدارس وجود داشته باشد و خانواده‌ها حق انتخاب، از مسائل غیرقابل انکار در این میان است به طوریکه مجتبی زینی وند در این باره سال گذشته در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: بر اساس آمار سال قبل مدارس غیردولتی بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان صرفه جویی مالی برای آموزش و پرورش و دولت داشته است. ۱۶ هزار مدرسه غیردولتی داریم. این آمار را از حیث فضا، نیروی انسانی و سرانه در نظر بگیرید. دولت برای هر دانش آموز حدود ۴ میلیون تومان به طور میانگین هزینه می‌کند که به غیر از کمک‌های دولت به آموزش و پرورش در طول چند سال اخیر بابت تخصیص‌های ۱۱۰ درصدی هرساله، اعتبارات تجهیز مدارس، معوقات و رتبه بندی است. بیش از ۲۰۰ هزار نیروی شاغل داریم. هزینه دولت برای اشتغال هر نیروی خدمات و صنعت و… مشخص است.

وی در همان برنامه تاکید کرد که راهی به جز اجرای مواد حمایتی و انگیزشی چون مواد ۱۰،۱۲،۲۵ و ۲۷ قانون تأسیس مدارس غیردولتی نداریم،

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۵ درصد مدارس ما استیجاری اند و اجاره بها به شدت افزایش یافته است در حالی که نمی‌توانیم بیش از نرخ تورم افزایش شهریه داشته باشیم گفت: شهریه مصوب با آنچه در واقعیت است تناسب ندارد.

مهمترین رویدادهای سال ۹۸ در حوزه مدارس غیردولتی و شوراهای آموزش و پرورش

حالا اما تمام بدنه آموزش و پرورش در روزهای خاصی به سر می برد. شاید حتی بگوییم حالا چه وقت از صحبت کردن درباره چند و چون مدارس غیردولتی است. اما واقعیت این است که روزهای پس از گذر از بحران کرونا از راه می رسد و در حالیکه این روزها مدارس غیردولتی نیز مانند مدارس دیگر درگیر آموزش مجازی و البته درگیر حل کردن این چالش با اولیا هستند که شهریه به طور کامل پرداخت شود و از سویی معلمان حق التدریس این مدارس در گیر و دار این هستند که حقوق اسفند خود را کامل دریافت کنند، باید نیم نگاهی نیز به فردا باشد تا در یک بازه کوتاه برای سال تحصیلی آتی و چالش‌های آن برنامه ریزی نشود.

مجتبی زینی وند در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شاخص ترین اتفاقات سال ۹۸ در حوزه مدارس غیردولتی و شوراهای آموزش و پرورش گفت: به نظرم برنامه‌مهمی که در سال ۹۸ داشتیم ادامه آن کاری بود که در سال ۹۷ انجام دادیم و حمایت از دانش آموزانی بود که بر اثر سیل در لرستان خوزستان مشکلاتی برایشان ایجاد شده بود و با مؤسسان مدارس غیردولتی توانستیم کلاس‌های حضوری چندین دوره برای انها برگزار کنیم و برای تمام دانش آموزان این مناطق این اتفاق افتاد. از شروع سال ۹۸ با رخ دادن سیل‌ها و برنامه ریزی با موسسین و حمایت آنها این اتفاق رخ داد.

اگر در سال‌های گذشته ما توسعه کمی داشتیم در سال ۹۸ سراغ توسعه کیفی رفتیم. در بحث کیفی سازی آموزش‌هایی را برای معلمان مدارس غیردولتی شروع کردیم و به صورت آنلاین آموزش‌ها و دستورالعمل‌هایی برای مدیران ارسال شد و در حوزه معلمان ابتدایی کار خوبی شروع کردیم

وی ادامه داد: اگر در سال‌های گذشته ما توسعه کمی داشتیم در سال ۹۸ سراغ توسعه کیفی رفتیم. در بحث کیفی سازی آموزش‌هایی را برای معلمان مدارس غیردولتی شروع کردیم و به صورت آنلاین آموزش‌ها و دستورالعمل‌هایی برای مدیران ارسال شد و در حوزه معلمان ابتدایی کار خوبی شروع کردیم. شروع یک تحولی بود که پاسخش را هم گرفتیم. در ارزیابی‌هایی که کردیم برنامه موفقی بود و در آینده نیز توضیحات بیشتری درباره این طرح می‌دهیم. اما این را بگویم که توانمندی نیروی انسانی یکی از اولویت‌های ماست.

انبوه سازان ملزم به رعایت ماده ۱۸ قانون شوراها می‌شوند

زینی وند گفت: سال گذشته در حوزه شوراهای آموزش و پرورش اولین بار بود که ماده ۱۸ قانون شوراها که درباره بحث ساخت شهرک‌های مسکونی بود و استیفای حقوق آموزش و پرورش در بحث در نظر گرفتن فضای آموزشی بود با پیگیری‌ها رخ داد و شهرک سازان ملزم شدند به این امر و ۸۶ درصد پیشرفت در این زمینه داشتیم. سال قبل ریل گذاری خوبی شد که بتوانیم امسال با حمایت‌های وزارت مسکن و وزارت کار بتوانیم انبوه سازان را ملزم به اجرای این قانون کنیم. همچنین نقطه اوج کار شوراها این بود که استانداران و اعضای اصلی در جلسات شوراهای آموزش و پرورش حضور گسترده داشتند و اینگونه مسائل آموزش و پرورش اولویت استان‌ها شد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در ادامه اظهار کرد: طرحی را در سال ۹۸ شروع کردیم برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان و خیرینی این مهم را به عهده گرفتند و اول مهر سال پیش با پوشش یک مدرسه شروع کردیم و الان ۵۰ مدرسه را تحت پوشش داریم. یک مدرسه در ایلام را نیز تحت پوشش بردیم. آن زمان که دسترسی به فضای مجازی امکان پذیر نبود ما مدرسه از راه دور تأسیس کردیم و برخی از بازماندگان از تحصیل را به چرخه آموزش برگرداندیم.

مهمترین چالش‌های سال ۹۸ و روزهای پیش رو

زینی وند درباره مهمترین چالش‌های سال ۹۸ برای مدارس غیردولتی نیز گفت: این درست است که انصافاً گران شدن فضای آموزشی و استیجاری بودن عموم مدارس غیردولتی عرصه را در این شرایط بر موسسین تنگ کرده است و هم از حیث تجهیزات آموزشی و مایحتاج خود در کنار تأمین اجاره بها در تنگنا هستند و مهمترین دل‌مشغولی ما نیز رفع همین نگرانی است. البته اواخر سال پیش با معاون اشتغال وزارت کار جلسه‌ای داشتیم که بسیار مفید بود و یک سری سرفصل‌ها را برای تعامل مشخص کردیم. امیدواریم بتوانیم این راه را ادامه دهیم و کمک‌هایی از جنس بیمه معلمان مدارس غیردولتی را به آنها برسانیم. الان موسسین برای هر معلم باید ۵۳۰ هزار تومان حق بیمه بپردازند که هزینه بالایی است و دولت الزام داشته که در این حوزه کمک کند اما مشکلات این اجازه را نداده اما نوید خوبی برای سال جدید برای موسسین در این خصوص داریم.

الان موسسین برای هر معلم باید ۵۳۰ هزار تومان حق بیمه بپردازند که هزینه بالایی است و دولت الزام داشته که در این حوزه کمک کند اما مشکلات این اجازه را نداده اما نوید خوبی برای سال جدید برای موسسین در این خصوص داریم

وی در ادامه با توجه به اینکه آموزش از راه دور نیز از زیر مجموعه‌های این مرکز محسوب می‌شود درباره طرحی که برخی این روزها مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه چه میزان امکان پوشش آموزش از راه دور در حوزه محدود مدارس غیردولتی در شاخه متوسطه دوم وجود دارد، بیان کرد: در هیچ کجای دنیا آموزش الکترونیک و آفلاین و آنلاین نمی‌تواند جایگزین آموزش رسمی باشد. حتی قوی‌ترین آموزش‌های الکترونیکی هم مکمل آموزش رسمی و حضوری هستند. پس به نظرم این طرح کارشناسی شده نیست. حتی در آموزش از راه دوری که ما پی می‌گیریم یک روز حضور افراد در فضای آموزشی الزامی است و یک روز در هفته باید بیایند سر کلاس بنشینند.

زینی وند گفت: شخصاً در آموزش و پرورش اولین کسی بودم که آموزش الکترونیکی را کلید زدم. به موسسین از راه دور نامه‌ای زدیم و نوشتم که تا سال ۱۴۰۰ باید بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری برای آموزش الکترونیکی باید در هر مدرسه مهیا باشد. سال ۸۶ نیز در البرز این کار را شروع کردیم. الان هم آموزش‌های مجازی این روزها در مدارس غیردولتی با قدت در حال انجام است. حتی در آبان سال گذشته که برای تعیین شهریه‌ها ملاک‌های کیفی تعیین کردیم، کسانی که این بستر آموزش مجازی و ساپورت آموزش مکمل را داشتند می‌توانستند ۴ درصد شهریه را بگیرند.

وی در پایان گفت: امیدواریم این روزهایی که جامعه جهانی درگیر آن است بگذرد و بتوانیم به روزهای عادی مدارس باز گردیم و برنامه‌های کیفی خود را در حوزه مدارس غیردولتی پی بگیریم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار