کد خبر: ۵۱۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: تعاونی‌های لرستان سال گذشته بیش از ۳۷ هزار دلار از محصولات خود را به خارج از کشور صادر کرده‌اند.

صادرات بیش از ۳۷ هزار دلار محصولات توسط تعاونی‌های لرستان

 

علی آشتاب امروز پنجشنبه در سخنانی اظهار کرد: تعدادی تعاونی راکد که شرایط احیا را دارند انتخاب شده تا با پرداخت تسهیلات، رفع مشکلات ساختاری و کمک به حل مسائل مالیاتی و تأمین اجتماعی به چرخه تولید بازگردند.

وی با بیان اینکه جمع بندی نهایی در خصوص این واحدها و شرایط آنان هفته آینده اعلام خواهد شد، ادامه داد: برنامه ریزی سالجاری برای تشکیل ۹۰ تعاونی جدید است که باید با توجه به منابع بانکی و همکاری دستگاه‌های مرتبط تصویب نهایی شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان اظهار داشت: براساس آخرین آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعاونی‌های لرستان با جذب ۳۷۹ نفر دانش آموخته دانشگاهی در بین تعاونی‌های کشور رتبه نخست را در جذب کارورز داشته اند.

آشتاب با اشاره به نقش اساسی و مهم تعاونی‌ها در رونق تولید و ایجاد اشتغال اظهار داشت: بر این اساس طی هشت ماهه پارسال در کل کشور ۴۵۷ شرکت تعاونی متقاضی بکارگیری کاروز بوده اند که سال ۹۸ موفق به جذب یک هزار و ۳۱۸ نفر شده اند.

وی تصریح کرد: در تکمیل طرح کارورزی، مشوق‌هایی همچون معافیت‌های بیمه‌ای سهم کارفرما در صورت جذب کارورز و پرداخت یک سوم از حداقل دستمزد در قالب طرح یارانه دستمزد به مدت یک سال در نظر گرفته شده که باید با اطلاع رسانی دقیق در این زمینه بتوان در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و بخصوص فنی و مهندسی و خدمات از آن بهره گرفت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان ادامه داد: کارفرمایان در صورت استفاده از ظرفیت‌های مطرح شده شامل طرح کاروزی، طرح پرداخت یارانه دستمزد و معافیت‌های بیمه‌ای سهم کارفرما که توسط دولت در راستای اشتغال بیشتر ارائه شده، به تناسب از معافیت‌های بیمه‌ای بهره مند می‌شوند.

آشتاب با بیان اینکه تعاونی‌های لرستان سال گذشته بیش از ۳۷ هزار دلار از محصولات خود را به خارج از کشور صادر کرده اند، افزود: این صادرات در حوزه خدمات، صنعت، معدن و کشاورزی بوده که از طریق گمرک‌های مختلف انجام شده است.

وی اظهار داشت: سال گذشته ۹۴ طرح تعاونی در زمینه‌های مختلف با ۱۱۷ فرصت شغلی و یک هزار و ۱۷۷ نفر عضو در استان تشکیل و در این مدت ۲۳ هزار نفر ساعت دوره‌های آموزشی مهارتی برای تعاونگران استان برگزار شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: این تعداد تعاونی، سرمایه بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان دارند و بیشترین آنها در خرم آباد، بروجرد و الیگودرز و با محوریت حوزه‌های کشاورزی و صنعت ثبت شده است.

آشتاب ادامه داد: تعاونی‌ها به ویژه واحدهای تولیدی و خدماتی با استفاده از تجمیع سرمایه‌های اندک، حمایت و تسهیلات دولتی، فرآیند تولید و توسعه اقتصاد را شتاب می‌دهند و تا حدودی مشکل اشتغال را برطرف می‌کنند.

وی یادآور شد: تعاونی‌های فعال لرستان ۲ هزار و ۸۳۶ واحد هستند و از این تعداد ۴۷۸ تعاونی مربوط به بانوان است، همچنین حدود ۲۸ هزار نفر در تعاونی‌های استان مشغول به کار هستند و مشخصات ۱۲۵ هزار کارگر بیمه شده استان نیز ثبت شده است.

نظرشما
پربازدیدها