کد خبر: ۵۱۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
سال ۹۸ در حالی بر گلستان گذشت که حوادث زیادی در آن رخ داد و استان فراز و نشیب زیادی را پشت سر گذاشت.

تلاطم حوادث در نگارستان ایران/گلستانی ها استوار در گردنه های سخت

 

 طی ۳۶۵ روز سال ۱۳۹۸، اتفاقات و حوادث کوچک و بزرگ بسیار بر نگارستان ایران گذشت؛ حوادثی که گاه سبب غم و اندوه گلستانی‌ها و گاه سبب شادی آنها شد.

مرور و بازخوانی این حوادث علاوه بر یادآوری مراحل تلخ و شیرین، سبب ایجاد انگیزه در عبور از مراحل سخت دیگر است.

اهم حوادث مهم گلستان شامل حوادث جاده‌ای، قضائی، کشفیات، اختلاس، بیماری‌ها و غیره است که در ادامه می‌آید.

حوادث جاده‌ای

جاده‌های گلستان همواره شاهد حوادث متعددی است که تلخ‌ترین آن، تصادف مینی بوس با تریلی حامل سوخت در سه راهی اینچه برون به گنبدکاووس (روستای قره ماخر) اتفاق افتاد.

این حادثه در ساعت هفت صبح ۳۰ شهریور روی داد و در این حادثه ۱۵ نفر در آتش سوختند و ۱۸ نفر هم مصدوم شدند.

شدت سوختگی به حدی بود که هویت برخی از اجساد با آزمایش DNA مشخص شد.

پلیس راه گلستان اعلام کرد که این حادثه بر اثر خواب آلودگی راننده تریلی روی داد و باعث حریق مینی بوس شد.

مسیر حرکت تریلی حامل سیمان از سمت گنبدکاووس به سمت اینچه برون و حرکت مینی بوس که ۲۴ سرنشین داشته است از شهرستان مراوه تپه به سمت گنبدکاووس بوده است.

سقوط اتوبوس گنبدکاووس در سوادکوه

ساعت دو و ۳۳ دقیقه بامداد ۱۹ دی، اتوبوس تهران به گنبدکاووس که در جاده فیروزکوه مازندران در حرکت بود، در محدوده خطیرکوه ورسک به دره سقوط کرد.

در این حادثه ۱۹ نفر از سرنشینان جان خود را از دست دادند و ۲۴ نفر هم مصدوم شدند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان اعلام کرد که نقص فنی در سیستم ترمز اتوبوس موجب حادثه شده است.

مصدومان این سانحه در بیمارستان‌های رازی و شهدای زیرآب در قائم شهر و امام خمینی (ره) ساری بستری و سپس به گلستان منتقل شدند.

اغلب کشته‌شدگان در این سانحه گلستانی بوده و از اهالی شهرستان‌های شرق استان از جمله کلاله، گنبدکاووس و مینودشت بوده‌اند.

فوت آیت الله میبدی

از حوادث دیگری که طی سال گذشته در گلستان اتفاق افتاد، درگذشت آیت الله سید محمدرضا میبدی بود.

آیت الله میبدی از علمای برجسته اسلام و از چهره‌های محبوب دینی مردم گرگان در ۲۳ دی دار فانی را وداع کرد. کهولت سن و بیماری علت فوت ایشان اعلام شد.

آیت الله میبدی یزدی در سال ۱۳۳۸ قمری در میبد یزد به دنیا آمده و دروس فارسی را در آنجا خواند و برای ادامه به تحصیل به قم و سپس نجف اشرف مسافرت کرد.

میبدی در سال ۱۳۶۸ قمری که به ایران آمده و بنابر تقدیر و مشیت الهی در گرگان و استرآباد اقامت و بنابر دعوت مرحوم آیت‏‌الله حاج شیخ «رضا مدرس» در جای ایشان در مسجد جامع به اقامه جماعت و خدمات روحی و دینی اشتغال داشت.

مرحوم آیت الله میبدی از چهره‌های تأثیرگذار در مبارزات اجتماعی علیه رژیم طاغوت بود و در راهپیمایی حماسی، تاریخی و ماندگار مردم گرگان علیه رژیم ستمشاهی در پنجم آذر ۵۷ حضور فعال داشت و امضای وی در برخی اعلامیه‌های اعتراض آمیز مردم این شهر به یادگار مانده است.

کشف اسلحه جنگی

در ۲۲ تیر ۹۸ با عملیات شبانه روزی و اشرافیت اطلاعاتی و امنیتی چند هفته‌ای سربازان گمنام امام زمان (عج) بزرگترین باند قاچاق سلاح‌های ممنوعه در گلستان متلاشی شد.

در این عملیات سربازان گمنام امام زمان (عج) ١٩١ قبضه سلاح غیرمجاز مانند هشت تیر، پنج تیر و تک لول کشف و در همین زمینه چهار عضو اصلی باند دستگیر و تحویل مراجع قضائی شدند.

کشف قوطی خیار شور با طعم تریاک

از کشفیات مهم نیروی انتظامی گلستان در سال ۹۸ کشف یک تن و ۶۸۵ کیلوگرم تریاک در ۲۹ دی ماه بود.

فرمانده انتظامی استان گلستان در این خصوص گفته بود: در پی فعالیت یک باند قاچاق مواد مخدر، موضوع در دستور کار نیروهای مبارزه با مواد مخدر قرار گرفت و مشخص شد که اعضای این باند موادمخدر را با خودروهای سنگین و در پوشش موادغذایی گالن‌های خیارشور به استان قاچاق می‌کنند.

سردار روح الامین قاسمی گفت: بعد از شناسایی انبار، یک تن و ۶۸۵ کیلوگرم موادمخدر از نوع تریاک که در قوطی‌های حلبی خیارشور جاسازی شده بود کشف و چهار قاچاقچی دستگیر و دو دستگاه خودرو توقیف شد.

لکه سفید میگو

یکی از حوادثی که در خرداد و تیر اقتصاد گلستان را درگیر کرد بیماری لکه سفید در مجتمع پرورش میگو بود.

بیماری لکه سفید یک بیماری پایه در صنعت پرورش میگو است. از عوامل که می‌توانند باعث بروز این بیماری شوند می‌توان به پست لارو آلوده، وجود آلودگی در استخر از سال قبل و آلودگی سخت افزارها اشاره کرد.

بیماری لکه سفید به عنوان جدی ترین بیماری ویروسی تأثیرگذار در انواع گونه‌های میگو معرفی شده که عامل آن بیماری باکولوویروس است.

دکتر محسن عبدالوند، معاونت سلامت اداره کل دامپزشکی گلستان در آن زمان اعلام کرد: با وجود تراکم مزارع پرورش میگوی گمیشان هنوز بخش زیادی از آن مصون از بیماری مانده‌اند.

سطح زیرکشت ۳۲ مزرعه پرورش میگوی شهرستان گمیشان بالغ بر ۶۵۰ هکتار است، طبق سند آمایش و چشم انداز امکان توسعه این طرح تا ۴۰ هزار هکتار، تولید ۷۵ هزار تن میگو و ۲۵ هزار تن ماهی قزل آلا وجود دارد.

این بیماری سبب شد که سطح برداشت میگو نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری داشته باشد و اما ادامه روند توسعه مزرعه برای سال‌های آتی ادامه دارد.

فوت مدیران کل گلستان

از حوادث تلخ، فوت محمدتقی زمانی نژاد، مدیرکل بنیاد مسکن گلستان در ۲۴ دی ماه ۹۸ بود.

زمانی نژاد در حالی که در سفر کاری بود، بر اثر ایست قلبی فوت کرد.

وی بیش از ۱۲ سال مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب استان گلستان بود و در بازسازی مناطق محروم و مناطق سیل زده نقش ارزنده‌ای داشت.

همچنین علی اصغر نیک نیا، مدیرکل تأمین اجتماعی گلستان در ۲۱ اسفندماه بر اثر بیماری کووید ۱۹ درگذشت.

پرونده پرهام

یکی از پرونده‌های قضائی مهم گلستان رسیدگی به پرونده متهمان لیزینگ خودرو معروف به پرهام آزادشهر بود.

رسیدگی به پرونده ۳۳ هزار صفحه‌ای متهمان لیزینگ خودرو معروف به پرهام آزادشهر با دو هزار و ۸۱۹ شاکی از هفت مهر در دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده اخلال گران نظام اقتصادی مستقر در گرگان آغاز شد.

این دادگاه در پنج جلسه علنی و با حضور شاکیان و خبرنگاران برگزار شد.

سه محکوم این پرونده از سال ۱۳۹۲ با این ادعا که می‌توانند خودروهای ساخت داخل را چند میلیون تومان پایین‌تر از قیمت بازار به مشتریان بفروشند، بیش از ۲۵۴ میلیارد تومان در استان‌های گلستان و سیستان و بلوچستان به جیب زدند.

این پرونده از سال ۹۵ همزمان در استان‌های گلستان و سیستان و بلوچستان تشکیل و بعدها برای رسیدگی به شهرستان سرباز استان سیستان و بلوچستان منتقل شد. با طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده و از آنجا که بیشتر شاکیان این پرونده گلستانی بودند و دوری راه کار پیگیری مطالباتشان را مشکل کرده بود با درخواست رئیس‌کل دادگستری گلستان از رئیس قوه قضائیه و موافقت دیوان عالی کشور، پرونده از سال ۹۷ برای رسیدگی به گلستان فرستاده شد.

کیفرخواست این پرونده، اردیبهشت ۹۸ در دادسرای گرگان صادر شد و با موافقت معاون اول رئیس قوه قضائیه رسیدگی این پرونده به دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده‌های اخلال گران نظام اقتصادی گرگان آغاز شد.

متهمان این پرونده به رد مال شاکیان، حبس، شلاق و انفصال ابد از خدمات دولتی محکوم شدند.

گندم‌های آلوده

از دیگر حوادث سال گذشته، ماجرای گندم‌های آلوده در سیلوی گنبدکاووس بود که در زمان خود (شهریور) بازتاب وسیعی در رسانه‌های کشور داشت.

هر چند در ابتدا مدیرغله گنبدکاووس صحت وجود فضولات حیوانی در محموله‌های گندم را تأیید نکرد اما بیان کرد که چهار کارگر به تخلیه ۱۴ محموله آلوده به درون سیلوهای گندم اعتراف کرده‌اند.

ماجرا از این قرار بوده که کامیونی برای تخلیه محموله گندم خود وارد سیلوی گنبدکاووس می‌شود که گویا این کامیون تحت تعقیب پلیس امنیت بوده و بلافاصله بعد از آن پلیس هم وارد سیلو می‌شود.

پلیس کامیون را بازرسی می‌کند و زیر محموله گندم محصولات بوجاری کارخانجات آرد ناخالصی‌هایی مثل خاک، تخم علف، فضولات حیوانی و کلوخه را می‌یابد.

نیروهای سیلو به تخلیه ۱۴ محموله اعتراف کرده‌اند و طبق اعترافاتشان، از تیرماه این کار را انجام می داده‌اند.

آنها اعتراف کرده‌اند که در مقابل دریافت مبلغی پول دست به این کار زده‌اند.

رئیس کل دادگستری گلستان هم از جداسازی گندم‌های آلوده سیلوی گنبد با حضور دادستان گنبدکاووس خبرداد.

هادی هاشمیان با اشاره به نگهداری ۳۱ هزار تن گندم در سیلوی گنبدکاووس گفت: علاوه بر انهدام ۲۰۰ تن گندم آلوده، جهت اطمینان از سلامت مابقی گندم‌ها، با حضور دادستان و کارشناسان کار پالایش و جداسازی گندم‌های آلوده انجام شد.

هاشمیان با تاکید بر اینکه این گندم‌های آلوده وارد چرخه غذایی مردم نشده است، از بررسی و صدور حکم برای متهمان خبرداد.

اولین استاندار گلستان درگذشت

۳۰ مهرماه «سیدابراهیم درازگیسو»، نخستین استاندار گلستان بر اثر تصادف فوت کرد.

درازگیسو اولین استاندار گلستان و رئیس حزب اصلاح طلبان استان در جاده فیروزکوه برای رفع خستگی از خودرو پیاده شده بود که بر اثر برخورد خودرو درگذشت.

درازگیسو اولین استاندار گلستان، استاندار هرمزگان، فرماندار گنبدکاووس، مشاور وزیر کشور و سفیر ایران در آلمان شرقی و ترکمنستان و همچنین اولین شهردار گرگان پس از انقلاب و فرماندار گرگان بوده است.

پیکر درازگیسو با حضور مردم و مسئولان تا امامزاده عبدالله (ع) گرگان تشییع و پس از اقامه نمار میت توسط آیت الله سیدکاظم نورمفیدی، نماینده ولی فقیه تدفین شد.

اختلاس در بندرگز

در زمستان سال گذشته، دستگیری پنج نفر از کارمندان شهرداری بندرگز به جرم اختلاس توسط اطلاعات سپاه خبرساز شد.

در بهمن ماه، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندرگز گفت: از این پنج نفر، دو نفر به اتهام معاونت در اختلاس و معاونت در اخذ مال بر خلاف قانون با قرار وجه التزام و نظارت قضائی یک ماهه و منع اشتغال به کار در شهرداری، فعلاً آزاد شدند.

محمد طالبی چاری ادامه داد: یک نفر دیگر به اتهام اختلاس و تبانی در معاملات دولتی بازداشت موقت و دو نفر دیگر هم به اتهام معاونت در تبانی در معاملات دولتی و اخذ مال بر خلاف قانون، با قرار کفالت، بازداشت هستند.

وی بیان کرد: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد این افراد که سمت‌های مختلفی در شهرداری بندرگز دارند از سال ۹۵ تخلف می‌کردند که با همکاری اطلاعات سپاه و دادستانی این افراد شناسایی و دستگیر شدند.

انفجار سراتو

تیرماه سال گذشته، انفجار خودروی سراتو در گلشهر گرگان اتفاق افتاد.

در این حادثه خودروی «سراتو» در هنگام حرکت دچار حریق و سپس انفجار شد.

به دلیل شدت حریق، دو سرنشین داخل خودرو توان خروج از خودرو را نداشته و توسط آتش نشانی رهاسازی و به بیمارستان منتقل شدند.

بعد از انتقال به بیمارستان فرد اول به نام سعید روحی نژاد فوت کرده و فرد دوم روند درمان را طی می‌کند.

بعد از تشکیل پرونده توسط پلیس آگاهی گلستان و صرف چندین ماه زمان برای بررسی، در نهایت عاملان این ماجرا دستگیر شدند.

دادستان عمومی و انقلاب گرگان در این خصوص گفت: در مسیر تحقیقات دو نظر مظنون شناسایی و دستگیر شدند که در بازجویی‌ها به قتل اقرار کردند.

حجت الاسلام سیدرضا سیدحسینی بیان کرد: یکی از متهمان که از اقوام سببی (شوهرخواهر) مقتول است اعتراف کرد با پرداخت پول، فردی را برای جاسازی مواد منفجره در زیر صندلی راننده اجیر کرده است.

سیدحسینی افزود: متهمان مشکلات شخصی و طمع مالی را انگیزه قتل اعلام کرده‌اند.

آنفلوانزا در گلستان

اواخر پاییز و اوایل زمستان گذشته دو موج بیماری آنفلوانزا (H۱N۱) گلستان را درگیر کرد به گونه‌ای که مدارس استان برای چند روز تعطیل شد.

در این دوره طبق اعلام علوم پزشکی حدود ۳۰ نفر در گلستان فوت کردند.

رانش زمین

همزمان با سیل گلستان در فروردین ماه به دلیل شدت بارش‌ها بسیاری از روستاها و جاده‌ها دچار رانش زمین شد.

هادی حق شناس، استاندار گلستان گفت که ۶۰ روستای گلستان بر اثر سیلاب دچار رانش شده‌اند که ۱۰ روستا در حوزه شهرستان مینودشت قرار دارد.

فرماندار مینودشت هم از خسارت ۳۰۰ میلیارد تومانی رانش زمین در شهرستان مینودشت خبرداد و گفت که روند بازسازی ادامه دارد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار