کد خبر: ۵۱۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
بارش‌های سیل‌آسا که از روز گذشته در نقاط مختلف کشور آغاز شده‌، سبب خساراتی به روستاها و شهرستان‌ها و انسداد و آب‌گرفتگی در مسیرها و جاده‌ها شده است.

به گزارش آرانیوز، عباسعلی «سیلاب در راه است» این هشداری بود که در روزهای گذشته هواشناسی کشور نسبت به آن اخطار داد تا مسئولان و مردم برای مقابله با سیلاب احتمالی آمادگی داشته باشند تا همانند سیل ویرانگر فروردین‌ماه 98 غافلگیر نشوند. 

بارش‌های سیل‌آسا که از چند روز گذشته در نقاط مختلف کشور آغاز شده‌، سبب واردآمدن خساراتی در بخشی از روستاها و شهرستان‌ها شده است به‌گونه‌ای که در حال حاضر شاهد انسداد بخشی از محورها و آب‌گرفتگی مسیرها هستیم.

این بارندگی‌ها همچنین در بخشی از شهرستان‌ها و مناطق کشور علاوه‌بر اعلام شرایط بحرانی، سبب تخلیه برخی ‌منازل ‌شده و اهالی این منطقه را در وضعیت قرمز بارندگی قرار داده‌ است. در ادامه تازه‌ترین اخبار سیلاب ایران را مشاهده می‌کنید:

12:07|سیل در استان فارس| 5 نفر جان‌باختند؛ خسارت به امور زیربنایی در حال بررسی است

سامانه بارشی که از شنبه دوم فروردین‌ماه در استان فارس فعال شده تا عصر امروز ادامه دارد. هواشناسی استان میزان بارش این سامانه را بین 30 تا 70 میلی‌متر اعلام کرده است.  آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی‌شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها و محدودیت تردد جاده‌ای از جمله هشدارهایی است که هواشناسی اعلام کرده است. این سامانه در برخی از شهرستان‌های استان با بارش تگرگ همراه بوده و شدت بیشتری داشته به گونه‌ای که منجر به سیل شده است. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس در گفت‌وگو با تسنیم در این باره اظهار داشت: در حال حاضر بارندگی با شدت در استان نداریم و به‌صورت پراکنده در برخی نقاط بارش‌هایی خواهیم داشت. 

‌رحیم آزادی درباره خسارت سیل در شهرستان‌های جنوبی استان گفت: در روز گذشته شهرستان‌های لارستان، خنج و لامرد دچار سیلاب شدند که یک نفر در لارستان در سیلاب گرفتار شده و جان خود را از دست داد. روز گذشته 4 نفر در شهرستان مهر به کوه رفته بودند که اعلام مفقودی شد پس از جستجوی تیم‌های امدادی صبح امروز جسد این 4 نفر پیدا شد که دچار سیلاب شده بودند. 

‌‌11:59|حادثه سیل در کنگان سبب جان‌باختن 2 نفر شد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر با اشاره به اینکه در حادثه سیل در کنگان به تاسیسات زیربنایی و منازل مردم خساراتی وارد شد گفت: در این حادثه 2 نفر جان‌باختند که اجساد آنان پیدا شد.

بارش شدید باران همراه با وزش بادسبب  بروز خساراتی به تاسیسات مناطق شهری و روستایی جنوب استان بوشهر از جمله  زیرساخت‌های شهری و روستایی شهرستان کنگان شد.

در پی این حادثه که عصر روز گذشته به وقوع پیوست امدادگران هلال احمر در همان ساعت اولیه اقدام به کمک‌رسانی کردند که به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر پس از طغیان رودخانه‌ها و بروز سیل در شهرستان کنگان 4 تیم پنج نفره امدادی با تجهیزات کامل در محل‌های حادثه حضور یافتند.

غلامرضا حاجیانی با بیان اینکه در این حادثه تعدادی جان‌باختند افزود: در حادثه سیل روز گذشته 2 نفر مفقود شدند که صبح امروز اجساد آنان یافت و تحویل پزشک قانونی شد.

وی با بیان اینکه جسد یک نفر دیگر هم پیدا شده است گفت: برای شناخت هویت این جسد و علت فوت آن  مسئولان امر در حال بررسی هستند.

خدمات‌رسانی به 52 خانوار آسیب‌دیده کنگانی

‌مدیرعامل جمعیت هلال احمر بوشهر با اشاره به امدادرسانی به حادثه‌دیدگان خاطرنشان کرد: پس از بررسی اولیه امدادگران هلال احمر استان بوشهر به 52 خانوار آسیب‌دیده کنگانی به تعداد 205 نفر خدمات‌رسانی و اقدام به تخلیه آب از منازل و انتقال آنان به محل‌های امن کردند.

حاجیانی افزود: پس از اقدامات اولیه با توجه به نیاز و ضرورت اقلام امدادی از جمله چادر و بسته‌های زیستی به حادثه‌دیدگان این سیل کمک‌رسانی شد. امدادگران جمعیت هلال احمر شهرستان کنگان در روستاهای نخل غانم، برکه جوپان و قلعه میان خدمات امدادی و اولیه در مقابله با سیل را انجام دادند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر با اشاره به توزیع مایحتاج حادثه‌دیدگان از سیل کنگان تصریح کرد: در این حادثه چراغ والور، برنج، پتو، حبوبات و چادر گروهی بین حادثه‌دیدگان توزیع شد.

امدادرسانی هوایی به خانواده‌ای در کوهستان‌های اطراف کنگان

غلامرضا حاجیانی از امدادرسانی به خانواده‌ای در کوهستان‌های اطراف کنگان خبر داد و بیان کرد: صبح امروز خانواده‌ای که  در یکی از روستاها گرفتار سیلاب  شده‌ بودند تیم امددرسانی هلال احمر کنگان به‌وسیله هلی‌کوپتر عازم منطقه شدند.

وی بیان کرد: در پی بارندگی روز گذشته و خراب شدن مسیل‌ها، جاده‌های جنوب استان بوشهر و بسته شدن راه‌های مواصلاتی،  در روستای برکه چوپان 15 نفر در مسیر رودخانه این روستا گرفتار شدند که تیم امداد و نجات سیلاب شهرستان کنگان به منطقه مورد نظر اعزام شدند ولی با توجه به ناهموار بودن مسیر و طغیان رودخانه، عدم دسترسی، نجات آنها میسر نشد که اکنون عملیات امدادرسانی هوایی در حال انجام است.

مدیرکل بحران استان بوشهر هم با اشاره به بروز خسارت به تاسیسات زیربنایی در حادثه سیل کنگان خاطرنشان کرد: در این حادثه  جاده مسیر سیراف به جم مسدود شد که با تلاش راهداران بازگشایی شد.

بازگشایی مسیرهای مسدود شده به سبب بروز سیل در کنگان

جهانگیر دهقانی از بازگشایی مسیر کنگان به عسلویه و پرک خبر داد و بیان کرد: مسیر ریز به دوراهک با تلاش راهداران بازگشایی شد و آبگرفتگی سبب بروز خساراتی به منازل مردم در شهرها و روستاهای کنگان شد.

‌وی با بیان اینکه به بیمارستان کنگان خسارت وارد شد گفت: در سیل روز گذشته به مبلمان شهری کنگان خسارت وارد شد و سیستم مخابراتی سیراف به جم صدمه دید که اکنون تلفن‌های جم از طریق مسیر ریز به دوراهک وصل شده است.

مدیرکل بحران استان بوشهر افزود: میزان خسارت وارد شده به تاسیسات زیربنایی، منازل شهری و روستایی، باغات و اراضی کشاورزی در حال بررسی و ارزیابی است.

11:23|انتقاد عضو شورای شهر قم از عدم همکاری نهادها و دستگاه‌های دولتی در مدیریت بحران‌‌

در پی بروز برخی مشکلات ناشی از آب‌گرفتگی معابر شهر قم با توجه به موج جدید بارش بی‌سابقه نزولات آسمانی، رئیس کمسیون عمران و حمل‌ و نقل شورای اسلامی شهر قم از نحوه عملکرد نهادها و دستگاه‌های دولتی در ایجاد زیرساخت‌های تأسیساتی شهر قم انتقاد کرد و گفت: رویه فعلی صرفاً شهرداری قم را درگیر کرده و دیگر دستگاه‌های متولی ورودی در این زمینه ندارند.

11:03|استاندار هرمزگان: روستائیان حاشیه رودخانه‌ها برای تخلیه احتمالی آماده باشند؛ رهاسازی 3 هزار مترمکعب از سد میناب

استاندار هرمزگان با بیان اینکه مردم ساکن در حاشیه رودخانه‌های فصلی به‌ویژه روستاهای پایین دست سد میناب برای تخلیه احتمالی آمادگی داشته باشند، اظهار داشت: با توجه به بارش‌های 2 شبانه روز گذشته سد استقلال میناب سرریز شد. 

‌‌فریدون همتی افزود: ‌بارش قابل توجه سامانه بارشی اخیر و فعالیت در استان‌های هرمزگان و کرمان و سیلابی شدن رودخانه‌میناب موجب شد بخشی از حجم سیلاب از طریق دریچه تحتانی و سرریز سد رهاسازی شود. 

استاندار هرمزگان گفت: مخزن سد میناب در بارندگی اخیر به‌طور کامل آبگیری شده و دبی ورودی با حجم 4 هزار مترمکعب به سد می‌رسد که 3 هزار متر مکعب آن به پایین دست رهاسازی می‌شود. 

10:59|6 محور مواصلاتی در بلوچستان مسدود شد؛ طغیان رودخانه‌های فصلی

‌بارش سیل‌آسا در منطقه بلوچستان واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان موجب طغیان رودخانه‌های محلی و مسدود شدن برخی محورهای مواصلاتی شده است. این بارش‌ها در برخی شهرستان‌ها از جمله چابهار خساراتی نیز در پی داشته است.

مرکز مدیریت راه‌های استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد محورهای مواصلاتی دلگان ــ ذهکلوت, دلگان ــ ایرانشهر, رودبار ــ ایرانشهر, فنوج ــ اسپکه, اسپکه ــ چانف و ایرانشهر ــ بم به‌دلیل آبگرفتکی و طغیان رودخانه‌های محلی تا اطلاع بعدی بسته است.

10:38|امدادرسانی هوایی به مردم سیل‌زده زهکلوت استان کرمان آغاز شد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان از قطع برخی راه‌های ارتباطی در جنوب استان خبر داد و گفت: امدادرسانی هوایی به مردم زهکلوت آغاز شده است.

رضا فلاح با اشاره به اینکه شدت آبگرفتگی و تخریب در منطقه شهرستان رودبار جنوب بیشتر بوده است، افزود: در منطقه زهکلوت راه‌های ارتباطی بسته شده و امکان دسترسی به مردم منطقه وجود ندارد. سیلاب زهکلوت را در محاصره خود قرار داده و شهر هم زیر آب است، گفت: بر‌اساس پیش‌بینی هواشناسی بارندگی‌ها تا فردا در سطح استان کرمان به‌ویژه در شهرستان‌های جنوبی ادامه دارد .

10:12| زهکلوت زیر آب؛ امکان دسترسی به مردم منطقه وجود ندارد

فرماندار رودبار جنوب با بیان اینکه شرایط مردم زهکلوت خوب نیست گفت: شهر در محاصره سیل قرار داشته و مردم در خانه‌های خود حبس شده‌اند.

محمود قانعی‌فرد با بیان اینکه مردم شهر زهکلوت در این شهرستان شب گذشته را بر روی پشت‌بام‌ها گذراندند، اظهار داشت: تمامی منازل این شهر تا یک متر زیر آب بوده، روستاها زیر آب هستند و تمامی مسیرها در این منطقه بسته شده و هیچ راه ارتباطی وجود ندارد.

فرماندار شهرستان رودبار جنوب با بیان اینکه تعدادی از مردم منطقه هم در تالاب جازموریان گیر کرده‌اند، افزود: با وجود همه هشدارهایی که از قبل نسبت به احتمال وقوع سیل داده بودیم متاسفانه مردم توجه نکردند. متاسفانه در حال حاضر هیچ اطلاعی از وضعیت این افراد نداریم.

قانعی‌فرد علت آب‌گرفتگی شهر زهکلوت را تخریب پل‌ها ورودی و خروجی شهر عنوان کرد و افزود: تمامی راه‌های ارتباطی بسته است و در تلاش هستیم تا راه‌ها باز شده و بتوانیم کمک‌رسانی به مردم منطقه را آغاز کنیم.‌

09:56|چابهار بار دیگر زیر بارش‌های سیل‌آسا؛ روستای تیس و حاشیه‌نشینان بیشترین آسیب را دیدند

بارش باران در چابهار به بیش از 60 میلی‌متر رسید و شدت بارش‌ها به حدی بود که این‌بار در خود شهر چابهار شاهد آبگرفتگی شدید معابر و خیابان‌ها بودیم‌.

‌بر اساس گزارشات رسیده و منابع محلی، این بارش‌ها به حدی بود که نه تنها تمامی معابر و خیابان‌ها بسته شد و عبور و مرور به سختی انجام می‌شد بلکه تنها رودخانه شهرستان چابهار که در بیشتر مواقع سال خشک است این بار طغیان کرد که این خود نشان از شدت بارش‌های روز گذشته دارد.

در اثر این بارش‌ها خسارات زیادی به معابر عمومی، منازل مسکونی و زیرساخت‌های عمرانی روستای تیس وارد شده و علاوه بر این حاشیه‌نشینان چابهار نیز در این زمینه بی‌نصیب نماند و به منازل و معابر حاشیه این شهرستان نیز خسارت قابل توجهی وارد شده است.

09:41| تمام مسیرهای مواصلاتی اصلی جاسک بر اثر طغیان رودخانه‌های فصلی مسدود شد

فرماندار شهرستان جاسک گفت: بر اثر بارش‌های شب گذشته و در پی آن طغیان رودخانه‌های فصلی تمامی محورهای اصلی به جاسک مسدود شده است.

محمد رادمهر با بیان اینکه بر اثر طغیان رودخانه‌های نگر و باوان در حوزه غرب مسیر مواصلاتی اصلی به شهرستان‌های سیریک، میناب و بندرعباس مسدود شد،  گفت: در حوزه شمال نیز رودخانه فصلی شریفی طغیان و راه اصلی جاسک به بشاگرد مسدود شده است، در حوزه شرق نیز با طغیان رودخانه گابریک راه مواصلاتی به سمت بندر چابهار بسته شده است و بدین ترتیب تمامی راه‌های مواصلاتی جاسک با نقاط مختلف مسدود شده ضمن اینکه راه‌های کوهستانی ما نیز به طور کامل مسدود شده است. 

00:10|طوفان در خلیج‌فارس یک فروند لنج تجاری در عسلویه را غرق کرد

بارش شدید باران و طوفانی‌شدن خلیج‌فارس سبب غرق شدن لنج باری در اسکله عسلویه و خسارت به چند فروند لنج تجاری دیگر شد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار