کد خبر: ۵۱۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
ورود ویروس کرونا به ایران باعث تعطیلی و لغو مسابقات داخلی شده و همین موضوع کار سازمان لیگ را برای به اتمام رساندن رقابت‌ها بسیار سخت کرده است و مشخص نیست لیگ نوزدهم چگونه دنبال خواهد شد.

کابوس پایان لیگ برای یک فدراسیون به شدت بی‌سامان!

 

مهم‌ترین خبر این روزهای جهان شیوع ویروس کرونا است که کشورهای زیادی را به درگیر کرده و زندگی عادی مردم را مختل کرده است. کشور ما هم این روزها با این ویروس کشنده درگیر است و همین موضوع بخش‌های مختلف را با مشکلات زیادی موجه کرده است.

فوتبال هم مانند  سایر بخش‌ها شدیدا با این موضوع درگیر است و مسابقات فوتبال در کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی با تعویق مواجه شده است. در اروپا هم مسابقات سری‌آ با بحران جدی مواجه شده و کرونا باعث لغو برخی بازی‌ها و برگزاری دیگر بازی‌ها بدوت تماشاگر شده است و در کشور فرانسه هم شاهد لغو چند بازی بوده‌ایم. در هفته‌های اخیر فوتبال ایران هم از این قاعده مستثنی نبوده و از زمان ورود ویروس کرونا به کشورمان بحث‌های زیادی درباره نحوه و زمان برگزاری مسابقات فوتبال در کشورمان وجود داشته است. ابتدا قرار بود مسابقات لیگ برتر تا زمان حل این مشکل بدون تماشاگر برگزار شود؛ تصمیمی که اعتراض برخی از تیم‌ها از جمله سپاهان را به همراه داشت. با این حال سازمان لیگ روی این تصمیم پافشاری کرد و جنجال‌های بازی حساس سپاهان – پرسپولیس باعث شد این دیدار با حکم کمیته انضباطی سه بر صفر به سود پرسپولیس اعلام شود. برگزاری بازی‌ها در چنین وضعیتی صدای اغلب بازیکنان و مربیان لیگ برتری را هم درآورد و تیم‌ها خواستار تعطیلی موقت مسابقات شدند. پس از برگزاری دیدارهای هفته بیست و یکم لیگ برتر فشار تیم‌ها جواب داد تا سازمان لیگ در بیانه‌ای اعلام کند دیدارهای هفته بیست و دوم لغو شده است اما با ادامه یافتن وضعیت اضطراری در کشور، در نهایت مقرر شد بازی‌ها تا بعد از عید لغو شده و پس از آن از سر گرفته شود. اتفاقی که تعطیلی تمرینات اکثر تیم‌های لیگ برتر را تا پایان سال  را هم در پی داشت. در این بین کنفدراسیون فوتبال آسیا هم با توجه به وضعیت موجود دیدارهای دور گروهی لیگ قهرمانان آسیا را به تعویق انداخت و زمان جدیدی برای مسابقات دور گروهی و حذفی اعلام کرد. گسترش این ویروس حتی کار را به جایی رساند که فیفا هم تصمیم گرفت دیدارهای انتخابی جام جهانی را به تعویق بیاندازد و قرار است برنامه جدیدی برای ادامه رقابت‌های انتخابی جام جهانی اعلام شود.

از طرفی در چند روز اخیر شایعاتی مبنی بر لغو کلیه مسابقات این فصل فوتبال ایران به وجود آمده که بعید است قابلیت اجرایی داشته باشد. چرا که تیم‌های مختلف سرمایه‌گذاری زیادی برای حضور در رقابت‌ها داشته‌اند و این‌گونه در حق این تیمها اجحاف بزرگی صورت می‌گیرد. به طور مثال تیمی چون مس رفسنجان پس از سال‌ها در آستانه صعود به لیگ برتر قرار دارد که لغو مسابقات زحمات اعضای این تیم را هدر خواهد داد و نمی‌تواند تصمیم عادلانه‌ای باشد. حتی گفته می‌شود برخی کشورهای آسیایی مانند عربستان هم برای رقابت‌های لیگ قهرمانان چنین درخواستی داشتند که با آن موافقت نشد. سهیل مهدی هم لغو مسابقات این فصل لیگ برتر را رد کرده و آن‌را ممکن نمی‌داند.

در چنین شرایطی تعویق مسابقات لیگ برتر چالش مهمی برای سازمان لیگ به وجود آورده است چرا که رقابت‌های لیگ نوزدهم با تاخیر زیادی آغاز شد و این وقفه یک ماهه شرایط را بدتر کرده است. در حالت عادی لیگ برتر باید اواخر اردیبهشت ماه به پایان می‌رسید ولی اکنون حتی اگر مسابقات بعد از 14 فروردین و با عادی شدن احتمالی وضعیت از سر گرفته شود، باز هم تا آخر اردیبهشت به پایان نخواهد رسد و در بهترین حالت احتمالا تا اواخر خرداد مسابقات ادامه پیدا خواهد کرد. با این حال با توجه به تقویم جدید اعلام‌شده توسط Afc، سازمان لیگ در تلاش است که حتی در صورت عدم حل بحران کرونا با آغاز مسابقات از 14 فروردین بدون حضور تماشاگران، تا 5 خرداد لیگ را به اتمام برساند. اتفاقی که مشخص نیست اجرایی باشد و شروع لیگ بیستم را هم به تعویق خواهد انداخت و اگر تعویق دیدارهای لیگ قهرمانان آسیا و مقدماتی جام جهانی 2022 را هم به آن اضافه کنیم مشخص می‌شود که سازمان لیگ با چالش بزرگی روبه‌رو شده که مسابقات را با ابهامات زیادی مواجه کرده است و مشخص نیست تصمیم‌گیران چگونه می‌توانند از این چالش بزرگ عبور کنند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار