کد خبر: ۵۰۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲
درحالی که قیمت سیب و پرتقال در بازار مصرف به دلیل ذخیره سازی برای شب عید بالا رفته است اتحادیه صادرات و وارداتی موسوم به اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با ارسال نامه ای به معاون اول رئیس جمهور خواستار آزاد شدن صادرات این محصولات شده است

به گزارش آرانیوز، درحالی که قیمت میوه در بازار مصرف به دلیل ذخیره سازی برای میوه شب عید بالا رفته است رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در نامه‌ای خطاب به اسحق جهانگیری خواستار رفع ممنوعیت صادرات سیب و پرتقال با توجه به  دلیل مازاد بودن  تولید آنها در کشور شده است.

این تشکل که اتحادیه تولیدی به حساب نمی آید و فعالیت آن در بخش صادرات و واردات است در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور به موضوع تنظیم بازار داخلی و افزایش قیمت این محصولات در بازار توجهی نداشته است.

بیشتر بخوانید

متن این نامه این به شرح زیر است:

«جناب آقای دکتر اسحاق جهانگیری

معاونت اول محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران

با سلام 

احتراما با آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون برای حضرتعالی و دولت محترم امیدوارم در این برهه از زمان که استکبار جهانی تحریم‌های ظالمانه بر ما تحمیل نموده حضرتعالی با سیاست و تدابیر اندیشمندانه خود دستور فرمایید کسانی که صادرات مویرگی،‌محصولات کشاورزی را تهدید و کند می‌کنند و موجب نارضایتی تولید کنندگان و صادر کنندگان را در استان‌های سیب خیز کشور نمودند مورد پیگیری قانونی قرار گیرند.

سال 1398 سالی که به نام رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری گردید و با الطاف بیکران حضرت حق نزولات آسمانی خوبی بر کشور بارید. خوشبختانه وضعیت تولید نسبت به سال گذشته دو چندان گردید و با تشدید تحریم‌های ظالمانه صادرات مویرگی انجام شد که قابل قبول برای صاحبان تولید و صادرات نبود. به هر صورت دو قلم از کالاهای مهم صادراتی در شش ماه دوم سیب و پرتقال بوده که تولید سیب درختی و پرتقال بسیار عالی بوده و وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت آن در اندیشه توسعه صادرات به اوراسیا و تصویب مشوق‌ها و یارانه‌های صادراتی بودند.

وزارت جهاد کشاورزی که در تلاش بود که سیب درختی حدود 1.5 میلیون تن مازاد داریم و باید حتما صادر شود و جلسات زیادی با این اتحادیه جهت افزایش صادرات داشتند متاسفانه تصمیمات خلق‌الساعه بعضی مسئولین مسیر صادرات را کند نموده است و در اتاق‌های دربسته تصمیم ممنوعیت محدودیت صادراتی را وضع می‌نماید و در یک اقدام ناصواب تصمیم به محدودیت صادرات و وضع عوارض صادراتی برای سیب و پرتقال از اول اسفند به بهانه تنظیم بازار نمودند که این امر علاوه بر اینکه صادرات را تهدید می‌کند موجب بی‌اعتباری و بی‌مسئولیتی صادر کننده در بازارهای جهانی می‌گردد.

سه ماه است که مسئولین در تدارک ذخیره سازی سیب و پرتقال هستند و با توجه به اینکه سیاست ذخیره سازی چند سالی است که باعدم موفقیت مواجه بوده  لیکن کماکان این سیاست ادامه دارد چرا مسئولیت ذخیره سازی را به بخش خصوصی واگذار نمی‌کنند که هزینه‌ای برای دولت نداشته باشد و دولت بر توزیع نظارت داشته باشد.

چه کسانی در این دوره زمانی که انتخابات مجلس را در پیش داریم نارضایتی برای تولید کنندگان و صادر کنندگان ایجاد می‌کند؟ چه کسانی در این برهه که صادرات مویرگی انجام می‌شود این مویرگ صادراتی را قطع می‌کنند؟
در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه گلوی اقتصاد ما را می‌فشارد خود تحریمی چرا؟

جناب آقای دکتر جهانگیری امیدوارم یک بار ندای مظلومیت تولید کنندگان و صادر کنندگان سیب و پرتقال را بشنوید و کسانی که ناخودآگاه آب به آسیاب دشمن می‌ریزند شناسایی شوند.»

بنابراین گزارش درحالی که قیمت سیب و پرتقال در بازار از هر کیلوگرم 3 هزار تومان و 4 هزار و 500 تومان بود امروز به ترتیب به قیمتی در حدود 5 هزار و 500 تومان و 6 هزار تومان به فروش می رسد و افزایش قیمت داشته است و در صورتی که این محصولات در این مقطع صادر شود در شب عید دوباره افزایش قیمت خواهیم داشت.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار