کد خبر: ۵۰۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
رئیس‌جمهور گفت: زنان جامعه در طول ۴۱ سال بعد از انقلاب به خوبی نشان دادند که در تمام صحنه‌ها دوشادوش مردها حضور و ظهور پیدا کردند.

به گزارش آرانیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز شنبه در نشست زنان ایرانی به مناسبت ولادت حضرت زهرا فاطمه (س) گفت: امروز در شرایطی که ما هستیم الگوسازی برای سبک زندگی و رفتار ما بسیار حائز اهمیت است. برای حرکت در مسیر زندگی علاوه بر داشتن قانون ومقررات، دانش علم تعقل و خردورزی،‌ الگو حائز اهمیت است.

وی افزود: دیگاه همه ما باید به زن تصحیح شود، به زبان می‌گوییم هر دو انسان هستند و جنس دوم نداریم و همه کمالات دارند اما این گفتن کافی نیست. در مقام عمل و قانون‌گذاری و اجرا ما باید این حقیقت را ببینیم. اگر زنان با مردان مساوی هستند از نظر خلقت و قدرت و کمالات معنوی و قرب به خداوند، پس باید در عمل و رفتار و الگوی زندگی و برخورد وسخن گفتن ما باید این مقام مساوی را ببینیم و مشاهده کنیم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: اینکه می‌گوییم جامعه اسلامی باید جامعه رقابت سالم باشد برای این است که خداوند ما را در یک رقابت سالم آفریده است. در اقتصاد و مدیریت باید رقابت سالم باشد. در علم و دانش هم باید رقابت سالم باشد و این رقابت سالم و قتی امکان‌پذیر است که موانع را برداریم و فرصت‌ها را برابر کنیم. وقتی فرصت برابر نیست چطور می‌شود رقابت‌ها را انجام داد. شما به یکی فرصت‌ها را بدهید و به دیگری فرصت ندهید و بعد هم بگویید این دو از نظر من برابر هستند، رقابت نمی‌شود. مسئله مهم دادن فرصت برابر و فضای رقابت سالم در جامعه برای زنان جامعه است. زنان جامعه در طول 41 سال بعد از انقلاب به خوبی نشان دادند که در تمام صحنه‌ها دوشادوش مردها حضور و ظهور پیدا کردند. البته در بعضی جاها ممکمن است تعداد خانم‌ها در مسئولیت بیش از مردها باشد. در آموزش و پروش اگر بسنجیم تعداد معلمان خانم بیش از آقایان است.  حدود 61 درصد معلمین خانم‌ها هستند.

روحانی گفت:‌ در دولت اگر یک جمع 20 یا 30 نفره هستیم اگر خانم‌ها باشند چه اشکالی دارد؟ البته غیر از معاون زن که دست رئیس‌جمهور برای انتخاب باز است،‌ خب آن طرف در وزیر هم دست رئیس‌جمهور را باز بگذارید؟ چه اشکالی دارد اگر ما قبول داریم و تعارف نمی‌کنیم و به زبان نمی‌گوییم که زنان در کنار مردان هستند،  باید به این مسیر برویم.

وی ادامه داد:‌ قبل از این دولت برخی مشاغل صرفا مردانه بود. مثلا سفیر بودن! سفرا کاملا مردانه بود و وقتی من صحبت کردم یکی از خانم‌ها سفیر بشود، برای وزارت خارجه حرف ‌نو و سنگینی بود. الحمدالله الان 4 نفر از سفرا از مقام زن هستند، اخیراً به وزارت خارجه تاکید کردم که در کشورهایی که سفیرش خالی می‌شود تلاش کنند زن‌هایی که آمادگی و شرایط لازم را دارند پست سفارت را تحویل بگیرند.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موضوع انتخابات مجلس گفت: در انتخابات مجلس ولو اینکه گله داشته باشیم اما باید برویم پای صندوق. بین همه آنهایی که مطرح هستند بگردیم و و بهترها را برگزینیم. شورانتخابات با خانم‌ها بوده است. در تمام انتخابات اگر خانم‌ها تصمیم بگیرند شور انتخابات را درست می‌کنند و خانم‌ها قادر هستند افرادی که نیات و افکار و اذهانشان برای پیشرفت کشور مفیدتر است برگزینند و انتخاب کنند. بی‌تردید نقش شما نقش بسیار تاثیرگذار برای آینده کشور ما خواهد بود.

مشروح سخنان رئیس‌جمهور را در ادامه می‌خوانید:

حجت‌الاسلام روحانی گفت: میلاد با سعادت دخت پیامبر اسلام؛ فاطمه اطهر(س) را به همه حضار محترم، ملت ایران و همه مسلمانان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم؛ همچنین روز زن، این مظهر عواطف، هنر و زیبایی از جانب خداوند و روز مادر و همچنین میلاد فرزند فاطمه اطهر(س) امام راحل(ره) را به همه تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار